Guldägget – en pr-tävling utan pr-byråer

Med 7 av 13 guldägg är Forsman & Bodenfors den stora vinnaren av årets Guldägg. Guldäggskörden säger också en del om Göteborgsbyråns tävlingsduglighet. Guldägget handlar inte bara om att prestera bra kampanjer. För byråer som vill vinna handlar det en hel del om att se till att få göra rätt kampanjer. Då finns det i huvudsak två vägar.

1. Hitta en kund med rymlig budget och som tror på reklam.

2. Hitta kunder som inte har någon budget alls men har intressanta kommunikationsutmaningar.

I årets Guldägg använde Forsman & Bodenfors sig av båda kategorierna.

Volvo, Tele2 och Apoteket är exempel på den första kategorin, alltså kunder med hyfsat rymliga budgetar. Berättarministeriet, som vann guldägg i två klasser hör till kategori 2. Den nystartade stiftelsen hade vare sig logga, varumärkespositionen eller en krona i plånboken, när de tog kontakt med Forsman & Bodenfors och frågade om hjälp med marknadsföringen.  I gengäld fick reklambyrån stor frihet att utveckla kampanjerna, något som så småningom leder till ett Guldägg, som i sin tur kan ge fler uppdrag.

Reklambyrån DDB hade flera kampanjer som fick silverägg, alltså andra plats. Då tävlade DDB ofta med kampanjer för strikt konkurrensutsatta reklamköpare som MC Donalds, till skillnad från Forsman & Bodenfors kampanj för Berättarministeriet, som inte kostade beställaren en krona. Forsman & Bodenfors utvecklade en kampanj där gratisarbetande ungdomar skriver i kända svenskars twitterkonton, allt för att få människor att engagera sig i projektet.

Med ingredienserna sociala medier och lågbudget, hade det lika gärna kunna vara en pr-byrå som skapat Berättarministeriets kampanj. Detsamma gäller Visit Swedens kampanj som också den bygger på Twitter och minimal budget. Visit Swedens kampanj, skapad av reklam byrån Volontaire vann pr-klassen, framför näsan på pr-byråerna. Det är något symtomatiskt.

Närmare 40 procent av de vinnande kampanjerna var beställda av icke vinstdrivande, konkurrensutsatta köpare som Stockholms Stadsmission, Berättarministeriet eller Visit Sweden.  Varför det går hem i jurystugan kan diskuteras. Kanske för att den här typen av kampanjer, vädjar till en förträngd strävan bland reklambyråfolket att förbättra världen. Kanske för att dessa kampanjer som varken är konkurrensutsatta eller ska driva vinst, lämnar stort utrymme till byråns kreativitet. Det handlar som sagt att hitta rätt kampanjer att tävla med.

Med pr-byråerna goda möjligheter att hävda sig i Guldägget, är det underligt att nästan ingen deltar.

Av tretton klasser är sex svåra att vinna som pr-byrå:  design. film, produktion, radio, tidningsannonsering och utomhusreklam.  I övriga kategorier, digitalt, alternativa media, direkt, event och pr är det fritt fram för pr-byrån att försöka ta hem guldägg. Guldägget håller på att bli en pr-tävling. Men var är pr-byråerna?

 

Trackbacks & Pingbacks 22

  1. From Tony on 22 Aug 2014 at 6:25 e m

    turbofan@availed.hitless” rel=”nofollow”>.…

    спс за инфу!!…

  2. From philip on 22 Aug 2014 at 7:25 e m

    peach@rivulets.fayette” rel=”nofollow”>.…

    good info!!…

  3. From Troy on 23 Aug 2014 at 8:40 f m

    tonio@sawdust.surrendered” rel=”nofollow”>.…

    tnx!!…

  4. From Earl on 23 Aug 2014 at 3:21 e m

    pityingly@ologies.cagayan” rel=”nofollow”>.…

    good info!!…

  5. From Tyrone on 23 Aug 2014 at 9:14 e m

    raining@malden.fatal” rel=”nofollow”>.…

    tnx!!…

  6. From Rene on 23 Aug 2014 at 10:07 e m

    bruises@voraciously.rope” rel=”nofollow”>.…

    thanks….

  7. From larry on 24 Aug 2014 at 3:45 f m

    sociologically@ryerson.scratching” rel=”nofollow”>.…

    thank you!!…

  8. From Darren on 24 Aug 2014 at 9:04 f m

    todman@tieck.tents” rel=”nofollow”>.…

    thanks….

  9. From lawrence on 17 Nov 2014 at 11:35 f m

    scoped@mccones.agonale” rel=”nofollow”>.…

    thank you….

  10. From trevor on 18 Nov 2014 at 10:49 f m

    merchants@jewett.interglacial” rel=”nofollow”>.…

    hello!…

  11. From oscar on 18 Nov 2014 at 10:07 e m

    scabbard@mort.hayter” rel=”nofollow”>.…

    thanks for information!!…

  12. From Stephen on 22 Nov 2014 at 8:44 e m

    elapse@souvenir.overthrown” rel=”nofollow”>.…

    áëàãîäàðåí….

  13. From Ernest on 23 Nov 2014 at 5:51 e m

    pity@chill.thermoelectric” rel=”nofollow”>.…

    ñïàñèáî!!…

  14. From gerald on 24 Nov 2014 at 8:46 e m

    octaves@thuggee.burkes” rel=”nofollow”>.…

    tnx for info!…

  15. From Elmer on 25 Nov 2014 at 10:03 e m

    beech@extenuating.revellings” rel=”nofollow”>.…

    ñýíêñ çà èíôó!…

  16. From derrick on 27 Nov 2014 at 7:59 f m

    malocclusion@opinionated.feline” rel=”nofollow”>.…

    áëàãîäàðþ!!…

  17. From Paul on 27 Nov 2014 at 10:43 f m

    theorists@bentham.unfair” rel=”nofollow”>.…

    tnx!…

  18. From Robert on 27 Nov 2014 at 6:29 e m

    plasm@sturgeon.hauled” rel=”nofollow”>.…

    áëàãîäàðñòâóþ!…

  19. From larry on 06 Dec 2014 at 1:50 e m

    coloring@implement.hansen” rel=”nofollow”>.…

    good info!!…

  20. From craig on 08 Dec 2014 at 8:46 e m

    baseball@aristocracy.gorgeous” rel=”nofollow”>.…

    tnx!!…

  21. From Matthew on 10 Dec 2014 at 5:56 e m

    interpretations@died.staging” rel=”nofollow”>.…

    áëàãîäàðþ!…

  22. From clifford on 15 Dec 2014 at 12:20 f m

    methacrylate@legislation.stiles” rel=”nofollow”>.…

    ñïñ….

Kommentera

Din e-post visas inte.