I väntan på Bonnierchefens strategimöte

Det är september. Det innebär att Bonnier-koncernen ska hålla ett styrelsemöte där den nya koncernchefen ska dra sin strategi. Tomas Franzén värvades från tv-distributören Com hem i november som ersättare till Jonas Bonnier, som avgick som koncernchef i slutet av maj 2013. Då hade han lämnat efter sig en koncernvision ”Vår vision är att ständigt återupptäcka media” och en svagt nedåtlutande intäktskurva. Under 2013 föll omsättningen med 2,1 procent till 28,8 miljarder kronor. Rörelseresultat låg på 1, 9 miljarder kronor.
Tomas Franzén, som kan tv-branschen väl, kommer att ha som främsta uppgift att ta Bonnier in i den digitala medievärlden. Jag höll på att skriva den ”nya medievärlden”, men så är det inte. Internet har varit en verklighet i minst 15 år nu. Men Bonnier har till skillnad från huvudkonkurrenten Schibsted inte lyckats hitta de stora digitala intäkterna. Medan Schibsted med fingertoppskänsla köpt bolag som Hitta och Blocket har Bonniers försök misslyckats. Bonnier enda betydande digitala framgång är boksajten Adlibris, som ligger på en försäljning på drygt 1 miljard kronor, men får räkna med konkurrens från Amazon som etablerar sig i Sverige.
Jonas Bonnier försökte under Casten Almqvists ledning bygga ett gemensamt säljbolag för digitala intäkter, Bink, som numera är nedlagt. Expressen, Dagens Industri, Sydsvenskan och Dagens Nyheter skulle samsas om de digitala affärerna, men samordning är knappast mellancheferna på Bonnier signum.
I dag är Casten Almqvist koncernchef för TV4-gruppen. Han väntar liksom de andra tunga Bonnier-cheferna på Tomas Franzéns nya strategi. En annan tung och ny chef är Manfred Aronsson, tidigare chef för MTG, nu chef för betal-kanalen C more som ska ta upp kampen med Netflix om de digitala tv-intäkterna. Möjligen är en maktkamp att vänta mellan de två klassiska tv-cheferna Manfred Aronsson och Casten Almqvist om Tomas Franzéns gunst. De tre har en grabbig stil och känner varandra sedan tidigare från tv-branschen. Väl in gängets manliga stil passar även Anders Eriksson, chef för Bonniers affärstidningar som Veckans Affärer och Resumé. Även Bonnier Books har en manlig vd, Håkan Rudels.

Avvikande i sammanhanget är Gunilla Herlitz som är chef över affärsområdet dagspress med tidningar som Dagens Nyheter, Expressen, Dagens Industri och Sydsvenskan. Hon är ingen del i grabbgänget och hon gillar inte Boston-konsulternas möten. Hon kan administrera och trimma dagstidningarna, men har visat sig ha svårt för nya digitala intäkter. Dagens Nyheter köper till exempel en rad digitala tjänster som är 3-4 på sina marknader och som ingen verkar känna till. Teoretiskt borde hon hänga löst hos den nya koncernchefen Tomas Franzén, men Gunilla Herlitz har visat sig hålla lönsamheten i det svårt pressade affärsområdet på någorlunda nivå och lär ha högt förtroende från ägarfamiljen. Hennes generella strategi är svälta organisationerna till vinst. Hon är slagfärdig och flyttade förra veckan på Expressens mångåriga vd Bengt Ottosson sedan han vägrat gå ner på kraftiga besparingar på personalsidan, det pratas om 190 tjänster. Nästa steg kan vara att se över Dagens Industri och byta ut chefredaktören Peter Fellman som inte anses vara rätt person för att skapa de nya digitala intäkterna.

Så vad kommer Tomas Franzén att presentera? Ja, han kommer bland annat att berätta att han prioriterar tillväxt framför vinst. Ägarna får nöja sig med 1 miljard i vinst per år. Punkt. Övriga pengar vill han använda till att skapa nya affärer, digitala affärer. Han kommer att vara tydlig och rak. Affärsområdescheferna som han inte får med sig kommer han att byta ut, med undantag av Gunilla Herlitz då. Det är slut på de 100 första mysiga dagarna nu för Tomas Franzén.

Kommentera

Din e-post visas inte.