Moderaternas nya komchef: Vi ska göra en fair valrörelse

Publicerad 2017-01-30, 13:26

VALET 2018. Moderaternas nya kommunikationschef Hampus Knutsson tänker inte ta till fula kampanjknep à la USA-valet. Han berättar också att han inte gick med i partiet förrän 2014.

 

Dela med andra

I slutet av mars, början av april, kliver Hampus Knutsson, i dag kommunikationschef för mediekoncernen stampen, in som Moderaternas nya kommunikationschef. Han efterträder Per Nilsson, som petades till analyschef efter att en medarbetare på kommunikationsavdelningen kallat socialförsäkringsminister Annika Strandhäll för ”hora” i vad som skulle ha varit en testsändning men visat sig gå ut rakt på Youtube. Hampus Knutsson kommer dock inte att bli chef över Per Nilsson. Båda kommer att rapportera till Moderaternas nytillträdda vice partisekreterare Anders Edholm, värvad från Svenskt Näringsliv. Hampus Knutsson berättar om hur han fick jobbet:
 
– Jag sökte upp Moderaterna i samband med att kommunikationschefstjänsten utlystes. Jag tyckte det var viktigt att Sverige ska få en Allians-regering med Anna Kinberg Batra som statsminister. Mitt år på Stampen höll på att ta slut och jag har alltid varit samhällsintresserade och intresserad av politisk kommunikation.

Är du moderat?
– Jag har ingen partipolitisk bakgrund. I valet 2006 var jag en av dem som lade min röst på de nya Moderaterna. Jag har tyckt att Alliansen har skött sig bra och var väldigt orolig inför valet 2014 och då gick jag med i Moderaterna och har följt utvecklingen och det läge vi är i nu. Jag kan inte tänka mig något viktigare uppdrag.

Vad behöver göras för att vända de nedåtgående opinionssiffrorna?
Vi måste ännu tydligare beskriva vår vision om hur vi bygger Sverige starkt. Vi måste ha en ännu tydligare problembeskrivning. Vi måsta ha politiska förslag och lösningar på hur vi ökar tryggheten och löser krisen i polisen. Det är långt tid till valet. Men det blir bråttom för mig att sätta igång.

Vilket ansvar får du?
– Jag ska leda kommunikationsavdelningen och ha ansvaret för våra kanaler och kommunikation i valrörelsen. Det är ett lagarbete, där jag har en roll.

Kommer du att rekrytera och byta byrå?
– Det är för tidigt att svara på. Jag vet inte exakt hur behoven ser ut framåt.

Moderaterna fick ju sparka två medarbetare och peta kommunikationschefen efter den urspårade testsändningen före jul. Nu diskuteras Moderaternas samarbete med Sverigedemokraterna. Hur har dessa två händelser påverkat Moderaternas varumärke?
– Moderaterna är ett parti som både kan och vill ta ansvar för Sverige. Om man ligger över 20 procent i opinionen, är det närmare 1,5 miljoner människor som är beredda att lägga sin röst på partiet. Jag tycker varumärket är starkt, men det finns naturligtvis potential att växa.  Det måste man göra genom att vinna väljarnas förtroende. Det måste vi göra med en bra politik som kan svara upp mot de utmaningar samhället står inför. Vi måste öka takten ha fler samtal med väljarna, även digitalt.

Du återkommer till att Moderaterna behöver ha en bra politik. Har inte partiet fått fram ”bra politik” än?
– Jo, absolut. Moderaterna har en bra politik och en bra berättelse. Den kan naturligtvis stärkas. En annan sak som är viktig är att kapitalisera på det stora engagemang som finns och hitta verktyg så att fler samtala med människor ute i landet.

Du har ingen erfarenhet från partiarbete. Hur ska du kunna navigera dig fram i partiet och engagera de lokala avdelningarna?
– Det finns väldigt många på kansliet som har lång erfarenhet av partistrukturen och många av dem har jag nära mig. Jag får ta hjälp och stöd av mina kollegor. Initialt handlar det mycket om träffa människor och lära känna organisationen.

Var kommer det kommunikativa slaget att stå?
 – Jag tror det är viktigt för oss att föra mycket samtal med människor om vår politik och konkreta förslag och i vår kommunikation framåt. Många människor, upplever jag, tycker att Moderaterna har en bra politik och att en Allians-regering är bäst Sverige. Vi måst övertyga ännu fler.

Hampus Knutsson reflekterar över det senaste presidentvalet i USA.

– Titta man internationellt, inte minst på valet i USA, är det en ganska ruggig utveckling vi har sett. Vi har länge kunna åka till USA och inspirerats och ta hem kampanjmetoder till Sverige. I den senaste valrörelsen har kampanjmetoderna kastats tillbaka till medeltiden. Jag vill vara med och bidra till en valrörelse som präglas av riktiga och inte alternativa fakta, med många professionella debatter i god och en diskussion som inte ökar polariseringen mellan grupperna.

Men de fula metoderna verkar ju vinna val. Måste ni inte överväga att ta till dem då för en valvinst?
– Det är inte aktuellt. Jag vill jobba för en fair valrörelse. Vår utgångspunkt är att vi har allt att vinna på att prata om vår vision och politik, säger Hampus Knutsson, och berättar att hans tidigare kollegor från Prime, Lisa Hedin, nu kommunikationschef på Socialdemokraterna och Niklas Nordström, kommunalråd (s) i Luleå var bland de första som ringde och gratulerade honom till nya jobbet.

Gröna städer byter styrelseordförande och tar in M-tungviktare

SOM-institutet byter chef

Jan Björklunds tidigare pressekreterare blir pr-konsult

Geelmuyden Kiese hämtar vd från Gullers

Finansdepartementet om bankskatt och Nordeas flyttplaner

EditK ska göra om bilden av Gran Canaria

Handelskammaren om Nordea: Sänder inte bra signaler

Moderat vill fälla Magdalena Andersson (s) för hanteringen av Nordea

Spendrups tar över Trocadero

JMW ökar marginalen och delar ut vinst

Statssekreterare blir Socialdemokraternas valgeneral

Näringslivet, akademin och regeringen vill samarbeta om elbilar

Liberalerna: Regeringen krymper Stockholm som startup- och fintech-stad

BÄSTA FÖRETAGSKLIMATET: Värmland i topp – under snittet för storstäderna

Greenpeace kampanjar med sågspån mot Sven-Erik Buchts politik

90-talsfärg med 70-talsretorik

Moderaternas riksdagsgrupp på internat

IF Metalls krav på regeringen: Ordna mer kompetensutveckling

Mats Qviberg kliver ur Metro och Realtid – Custos flyttar till London

Bris får ny ledning

Klart nu: IF Metall får ny ordförande

De är Naturvårdsverkets nya byrå

”Studenterna en viktig länk till Storbritannien efter Brexit”

Anna Kinberg Batra (m) tar omtag på Moderaternas integrationspolitik

Klart med ny gd för Migrationsverket

Pernod Ricard handlar pr-byrå

Hegelis grundare lämnar byrån

Carin Jämtin blir Sida-chef

Profilerna som ska sälja allemansrätten utomlands

Anna Kinberg Batra (m) släpper nyhet på fredag

SD tar över efter LO i Almedalen

Omvärldsklubben omgång tre: Hett ämne – men gärna mer konkretion

Sveriges Kommunikatörer tappar vdn

Granskningsman ska granska Realtid

Politikerna dominerar i regeringens Arlandaråd

Politiskt parti sällar sig till JO-anmälarna mot Svenska Institutet

”Förutsätter Patrick Reslow lämnar sin riksdagsplats”

Moderat ledamot går över till SD

SD håller ”särskild” presskonferens

Regeringen presenterar Arlandarådet

SEB har inga flyttplaner – trots danska lockrop

"Ilmar Reepalu, kvalitetskonkurrens fungerar redan i Nacka"

Susanne Nord & Lena Dahlstedt

Här är fackförbundet STs nya namn

Priority ökar i intäkt och lönsamhet

Almega knycker Sekos kampanjspråk för kärleksbombning

Kvällspressen knäckte tv under terrorattacken i Stockholm

Finanspolitiska rådet vill ha ”betydligt stramare” finanspolitik

Staffan Erfors fångad i flykten på cykel.

Metros chefredaktör: Varumärket är skadat

Bonnier, Unionen och Uppsala Universitet debatterar det flexibla arbetslivet

Så mycket kostar nya myndigheten i Angered

TV4 bryter med Metro om Viralgranskaren

Storm kring Metro efter intervju i högersajt

Fores anställer första klimatkommunikatören

Berghs över 70 miljoner

Veckans Brief 17: SD tar över efter LO i Almedalen – Golinchefen om Nordenplanerna

BEACONOMIST 17: Boston Consulting fördubblar sig – Strategier lyfter content-byråerna

Katalys hjälper LO sätta tryck på S om jämlikhet

Sveriges Annonsörer byter styrelseordförande och styrelse

”Cyniska Breakits cykelwallraff är inget att jubla över”

Moderat tungviktare blir TCOs chefsekonom

Civil Rights Defenders överklagar Nordiska Motståndsrörelsen tillstånd för Almedalen

Retrievers säljchef till skolan

Byrån 500 knyter till sig rådgivare utanför kombranschen

Westanders ägare plockar ut 1,9 vinstmiljoner

Stärkta marginaler – tapp i intäkt för Intellecta

Kooperativa företag bildar lobbyorganisation

Per Bolund (mp) säger nej till gräsrotsfinansiering av offentliga sektorn

Tungviktare från näringsdepartementet startar byrå med Nordic PA

Solberg värvar från Göteborg Stad

Liberalerna hämtar kommunikationschef från TV4

Vårdgräsrötter attackerar SD som vårdparti

Miljöpartiet vill ta bort spärrarna i tunnelbanan

BEACONOMIST 15: Myndigheten stoppar Capgeminis system – Coca-Colas Youtubekanal

SVT-veteran avlöser Björn Rosengren som filmboss

Fastighetsentreprenör tar över efter Michael Wolf i handelskammaren

Socialdemokratin tappar kanslichefer

Sveriges Ingenjörer kortar förbundsdirektörens avgångsvederlag

Ilmar Reepalus kvalitetsförslag sågas direkt av Vårdföretagen

Fogel lyfter med 45 procent

Seko anklagar Almega för ”lönedumpning” – varslar till 17 maj

Centerpartist vill öppna ambassad för Skåne i Stockholm

Prime storvärvar – flera guldäggsvinnare till byrån

Yrsa Lindberg, Fredrick Lewandowski, Hanna Belander, Hermes Holm, Filip Myringer och Leyla Öfwerström.

Ideell spelallians kampanjar med lott för lotterierna

Miljonregn över Concilias ägare

Almegas superlobbyist slutar

Stefan Löfven (s) gratulerar Emmanuel Macron (en marche)

SD vårkampanjar om vården – spelar in med egen personal

Folkhälsoministern sjukskriver sig

Arbetsförmedlingens komavdelning efter ministerns attack: Inte roligt

Polarbröds marknadschef går till energisektorn

Notified köper ytterligare bevaknings-konkurrent

Almega kampanjar för märket

KAMPANJ. Tjänsteföretagens arbetsgivarorganisation Almega kör i gång kampanjen #hejfacket för att motverka strejkhoten från Fastighetsanställdas förbund och Seko.
 

DEMOSKOP: Fi kör i fatt KD och MP

Socialdemokraterna överväger live-tv

Mikael Odenberg blir pa-konsult

Ledarskribent skriver på för Miltton Labs

VÅRBUDGETEN: M finansierar skattesänkning höjd moms och tuffare a-kassa

Moderat tar över efter kristdemokrat i Ecpat

SR-producent går till liten och ny byrå

Edelman Deportivo kallar in ny vd från Tele2

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.