Moderaternas nya komchef: Vi ska göra en fair valrörelse

Publicerad 2017-01-30, 13:26

VALET 2018. Moderaternas nya kommunikationschef Hampus Knutsson tänker inte ta till fula kampanjknep à la USA-valet. Han berättar också att han inte gick med i partiet förrän 2014.

 

Dela med andra

I slutet av mars, början av april, kliver Hampus Knutsson, i dag kommunikationschef för mediekoncernen stampen, in som Moderaternas nya kommunikationschef. Han efterträder Per Nilsson, som petades till analyschef efter att en medarbetare på kommunikationsavdelningen kallat socialförsäkringsminister Annika Strandhäll för ”hora” i vad som skulle ha varit en testsändning men visat sig gå ut rakt på Youtube. Hampus Knutsson kommer dock inte att bli chef över Per Nilsson. Båda kommer att rapportera till Moderaternas nytillträdda vice partisekreterare Anders Edholm, värvad från Svenskt Näringsliv. Hampus Knutsson berättar om hur han fick jobbet:
 
– Jag sökte upp Moderaterna i samband med att kommunikationschefstjänsten utlystes. Jag tyckte det var viktigt att Sverige ska få en Allians-regering med Anna Kinberg Batra som statsminister. Mitt år på Stampen höll på att ta slut och jag har alltid varit samhällsintresserade och intresserad av politisk kommunikation.

Är du moderat?
– Jag har ingen partipolitisk bakgrund. I valet 2006 var jag en av dem som lade min röst på de nya Moderaterna. Jag har tyckt att Alliansen har skött sig bra och var väldigt orolig inför valet 2014 och då gick jag med i Moderaterna och har följt utvecklingen och det läge vi är i nu. Jag kan inte tänka mig något viktigare uppdrag.

Vad behöver göras för att vända de nedåtgående opinionssiffrorna?
Vi måste ännu tydligare beskriva vår vision om hur vi bygger Sverige starkt. Vi måste ha en ännu tydligare problembeskrivning. Vi måsta ha politiska förslag och lösningar på hur vi ökar tryggheten och löser krisen i polisen. Det är långt tid till valet. Men det blir bråttom för mig att sätta igång.

Vilket ansvar får du?
– Jag ska leda kommunikationsavdelningen och ha ansvaret för våra kanaler och kommunikation i valrörelsen. Det är ett lagarbete, där jag har en roll.

Kommer du att rekrytera och byta byrå?
– Det är för tidigt att svara på. Jag vet inte exakt hur behoven ser ut framåt.

Moderaterna fick ju sparka två medarbetare och peta kommunikationschefen efter den urspårade testsändningen före jul. Nu diskuteras Moderaternas samarbete med Sverigedemokraterna. Hur har dessa två händelser påverkat Moderaternas varumärke?
– Moderaterna är ett parti som både kan och vill ta ansvar för Sverige. Om man ligger över 20 procent i opinionen, är det närmare 1,5 miljoner människor som är beredda att lägga sin röst på partiet. Jag tycker varumärket är starkt, men det finns naturligtvis potential att växa.  Det måste man göra genom att vinna väljarnas förtroende. Det måste vi göra med en bra politik som kan svara upp mot de utmaningar samhället står inför. Vi måste öka takten ha fler samtal med väljarna, även digitalt.

Du återkommer till att Moderaterna behöver ha en bra politik. Har inte partiet fått fram ”bra politik” än?
– Jo, absolut. Moderaterna har en bra politik och en bra berättelse. Den kan naturligtvis stärkas. En annan sak som är viktig är att kapitalisera på det stora engagemang som finns och hitta verktyg så att fler samtala med människor ute i landet.

Du har ingen erfarenhet från partiarbete. Hur ska du kunna navigera dig fram i partiet och engagera de lokala avdelningarna?
– Det finns väldigt många på kansliet som har lång erfarenhet av partistrukturen och många av dem har jag nära mig. Jag får ta hjälp och stöd av mina kollegor. Initialt handlar det mycket om träffa människor och lära känna organisationen.

Var kommer det kommunikativa slaget att stå?
 – Jag tror det är viktigt för oss att föra mycket samtal med människor om vår politik och konkreta förslag och i vår kommunikation framåt. Många människor, upplever jag, tycker att Moderaterna har en bra politik och att en Allians-regering är bäst Sverige. Vi måst övertyga ännu fler.

Hampus Knutsson reflekterar över det senaste presidentvalet i USA.

– Titta man internationellt, inte minst på valet i USA, är det en ganska ruggig utveckling vi har sett. Vi har länge kunna åka till USA och inspirerats och ta hem kampanjmetoder till Sverige. I den senaste valrörelsen har kampanjmetoderna kastats tillbaka till medeltiden. Jag vill vara med och bidra till en valrörelse som präglas av riktiga och inte alternativa fakta, med många professionella debatter i god och en diskussion som inte ökar polariseringen mellan grupperna.

Men de fula metoderna verkar ju vinna val. Måste ni inte överväga att ta till dem då för en valvinst?
– Det är inte aktuellt. Jag vill jobba för en fair valrörelse. Vår utgångspunkt är att vi har allt att vinna på att prata om vår vision och politik, säger Hampus Knutsson, och berättar att hans tidigare kollegor från Prime, Lisa Hedin, nu kommunikationschef på Socialdemokraterna och Niklas Nordström, kommunalråd (s) i Luleå var bland de första som ringde och gratulerade honom till nya jobbet.

Centerpartiet sätter komstrategi och väljer byrå

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

ANNONS: RÖDA KORSET SÖKER SENIOR OPINIONSSTRATEG

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

Gemensam plan ska stoppa splittring inom Fossilfritt Sverige

Novus: Invandring/integration näst viktigaste väljarfrågan igen

Pernilla Stålhammar (mp) i full konflikt med MP

”Tack för ett kaotisk…mångfacetterat år”

Pantamera vill ta en tomteursäktsposition

Här är regeringens nya spellag – påverkar marknadsföringen

”Vi klarar inte klimatmålen utan utbildade värmepumpsmontörer”

Virtanen ökar intäkterna – tar ut vinst

Centerpartister skriver arg födelsedagshälsning till Alice Bah Kuhnke (mp)

De kan bli Årets Byrå 2018 – enligt Regi

Filminstitutet ska sprida jämställdhet i Cannes

Maria Robsahm: Ann Heberlein angrep oss på ett fullständigt bisarrt vis

Länsstyrelserna låtsas vara sexhandel – för att minska sexköpen

Ann Heberlein (m): Vänsteraktivisterna försöker få bort mig från Facebook

LO lägger 30 miljoner på valkampanj för Socialdemokraterna

Islamic Center vill ha statliga bidrag

Dagens Media byter chefredaktör

Fokus köper Vetenskapsmedia – grundaren lämnar

DO stämmer kommunal för diskriminering

Minskad optimism bland de mindre byråerna

M-Brain/Sveriges Annonsörer: M och S mer omnämnda än Youtube

Ulf Kristersson (m) skriver till moderatkvinnor i Metoo-uppropet

Gullers Grupp köper reklambyrå i Göteborg

Elof Ivarsson,Emil Filipsson,Lisa Wahlström,Olof Gustafsson,Jonas Dahl,Joseph Engman,Anna Hedqvist, Björn Eklind,Camilla Winberg

Regeringen tillsätter råd för hållbara städer

IC Quality sätts i konkurs – SKL riskerar miljonsmäll

Smif blir fler – öppnar för Facebook & Google

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.