Moderaternas nya komchef: Vi ska göra en fair valrörelse

Publicerad 2017-01-30, 13:26

VALET 2018. Moderaternas nya kommunikationschef Hampus Knutsson tänker inte ta till fula kampanjknep à la USA-valet. Han berättar också att han inte gick med i partiet förrän 2014.

 

Dela med andra

I slutet av mars, början av april, kliver Hampus Knutsson, i dag kommunikationschef för mediekoncernen stampen, in som Moderaternas nya kommunikationschef. Han efterträder Per Nilsson, som petades till analyschef efter att en medarbetare på kommunikationsavdelningen kallat socialförsäkringsminister Annika Strandhäll för ”hora” i vad som skulle ha varit en testsändning men visat sig gå ut rakt på Youtube. Hampus Knutsson kommer dock inte att bli chef över Per Nilsson. Båda kommer att rapportera till Moderaternas nytillträdda vice partisekreterare Anders Edholm, värvad från Svenskt Näringsliv. Hampus Knutsson berättar om hur han fick jobbet:
 
– Jag sökte upp Moderaterna i samband med att kommunikationschefstjänsten utlystes. Jag tyckte det var viktigt att Sverige ska få en Allians-regering med Anna Kinberg Batra som statsminister. Mitt år på Stampen höll på att ta slut och jag har alltid varit samhällsintresserade och intresserad av politisk kommunikation.

Är du moderat?
– Jag har ingen partipolitisk bakgrund. I valet 2006 var jag en av dem som lade min röst på de nya Moderaterna. Jag har tyckt att Alliansen har skött sig bra och var väldigt orolig inför valet 2014 och då gick jag med i Moderaterna och har följt utvecklingen och det läge vi är i nu. Jag kan inte tänka mig något viktigare uppdrag.

Vad behöver göras för att vända de nedåtgående opinionssiffrorna?
Vi måste ännu tydligare beskriva vår vision om hur vi bygger Sverige starkt. Vi måste ha en ännu tydligare problembeskrivning. Vi måsta ha politiska förslag och lösningar på hur vi ökar tryggheten och löser krisen i polisen. Det är långt tid till valet. Men det blir bråttom för mig att sätta igång.

Vilket ansvar får du?
– Jag ska leda kommunikationsavdelningen och ha ansvaret för våra kanaler och kommunikation i valrörelsen. Det är ett lagarbete, där jag har en roll.

Kommer du att rekrytera och byta byrå?
– Det är för tidigt att svara på. Jag vet inte exakt hur behoven ser ut framåt.

Moderaterna fick ju sparka två medarbetare och peta kommunikationschefen efter den urspårade testsändningen före jul. Nu diskuteras Moderaternas samarbete med Sverigedemokraterna. Hur har dessa två händelser påverkat Moderaternas varumärke?
– Moderaterna är ett parti som både kan och vill ta ansvar för Sverige. Om man ligger över 20 procent i opinionen, är det närmare 1,5 miljoner människor som är beredda att lägga sin röst på partiet. Jag tycker varumärket är starkt, men det finns naturligtvis potential att växa.  Det måste man göra genom att vinna väljarnas förtroende. Det måste vi göra med en bra politik som kan svara upp mot de utmaningar samhället står inför. Vi måste öka takten ha fler samtal med väljarna, även digitalt.

Du återkommer till att Moderaterna behöver ha en bra politik. Har inte partiet fått fram ”bra politik” än?
– Jo, absolut. Moderaterna har en bra politik och en bra berättelse. Den kan naturligtvis stärkas. En annan sak som är viktig är att kapitalisera på det stora engagemang som finns och hitta verktyg så att fler samtala med människor ute i landet.

Du har ingen erfarenhet från partiarbete. Hur ska du kunna navigera dig fram i partiet och engagera de lokala avdelningarna?
– Det finns väldigt många på kansliet som har lång erfarenhet av partistrukturen och många av dem har jag nära mig. Jag får ta hjälp och stöd av mina kollegor. Initialt handlar det mycket om träffa människor och lära känna organisationen.

Var kommer det kommunikativa slaget att stå?
 – Jag tror det är viktigt för oss att föra mycket samtal med människor om vår politik och konkreta förslag och i vår kommunikation framåt. Många människor, upplever jag, tycker att Moderaterna har en bra politik och att en Allians-regering är bäst Sverige. Vi måst övertyga ännu fler.

Hampus Knutsson reflekterar över det senaste presidentvalet i USA.

– Titta man internationellt, inte minst på valet i USA, är det en ganska ruggig utveckling vi har sett. Vi har länge kunna åka till USA och inspirerats och ta hem kampanjmetoder till Sverige. I den senaste valrörelsen har kampanjmetoderna kastats tillbaka till medeltiden. Jag vill vara med och bidra till en valrörelse som präglas av riktiga och inte alternativa fakta, med många professionella debatter i god och en diskussion som inte ökar polariseringen mellan grupperna.

Men de fula metoderna verkar ju vinna val. Måste ni inte överväga att ta till dem då för en valvinst?
– Det är inte aktuellt. Jag vill jobba för en fair valrörelse. Vår utgångspunkt är att vi har allt att vinna på att prata om vår vision och politik, säger Hampus Knutsson, och berättar att hans tidigare kollegor från Prime, Lisa Hedin, nu kommunikationschef på Socialdemokraterna och Niklas Nordström, kommunalråd (s) i Luleå var bland de första som ringde och gratulerade honom till nya jobbet.

Hyresgästföreningen: Södermalm och Majorna har lika låg mångfald som Pajala

Moderaterna vill kriminalisera moralpoliser

LO vill höja det statliga skattetrycket

ABBA-Benny och Malena Ernman sjunger för Fi

Slumnätverk lanseras i Sverige

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

Aida Hadzialic medlar för lärarna

Paues Åberg upp 25 procent

Tre nya i Svensk Handels styrelse

Tillväxtverket sjösätter Sweden Food Arena

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

Gullers snor hel arbetsgrupp i Malmö

S håller två tankar i huvudet samtidigt i nya valfilmen

Nu vill även S ha fasta läkare

Priority upp 17 procent

Moderaterna vill lägga 28 miljarder mer på välfärd och minska bidrag och subventioner

Socialdemokraterna lovar höjda pensioner för 4 miljarder kronor

Vänsterpartiet vill ha skatteavdrag för a-kassan

United Screens stöttar youtubare och poet mot egyptiska regeringen

”Blir de ensamkommande sista dansen för Annieansen?”

Alliansen vill ha besked om Försäkringskassans sparkade chef

Parti vill lägga ned Business Region Göteborg

New Republic upp 13 procent

Här förstamaj-talar tungviktarna

Berghsstudenter ordnar ny priskategori i 100-wattaren

De kan vinna Almedalsstipendiet

Bekräftat: Prime vinner KTH

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.