– Vi vill ge tillbaka en del av den opinionsbildande makten till folket, att ge dem möjlighet att snabbt och enkelt kunna uttrycka sin åsikt och konkurrera om agendasättandet med politiker och media, förklarar Carl Sidenvall.
 
Han är initiativtagare och medgrundare av sajten Take Space, som beskrivs som en plattform för ”crowdfunding av kampanjer”. Tanken är helt enkelt att genom gräsrotsfinansiering samla in pengar till annonskampanjer. Till skillnad från andra crowdfunding-sajter går dock Take Space ett steg längre – och agerar mediebyrå.
 
När initiativtagare startar sina insamlingskampanjer på sajten får de nämligen också välja vilka medier de vill nå ut i. När insamlingen avslutats köper därefter Take Space medieutrymme, berättar Carl Sidenvall.
 
– Jobbar man med vanlig crowdfunding så får man köpa reklamplats själv, men då är man engångsköpare. Men vi som mediebyrå kan ha ramavtal och samarbetspartners och på så vis får vi bättre priser. Vi har en möjlighet att skapa bättre utrymme, eftersom vi sitter på en bra förhandlingsposition, säger han.
 
Take Space, som tar ut en avgift på 15 procent, har i dag avtal med flertalet aktörer, som Clear Channel, Metro, Filter och Svensk Direktreklam, vilket alltså innebär rabatterade priser, säger han vidare.
 
Tidigare har bland andra klimatnätverket Föräldravrålets samlat in pengar genom plattformen för en kampanj som i slutändan fick in över 103 000 kronor och senare syntes i kollektivtrafiken i storstäderna. Take Space har även hjälpt Gudrun Schyman och Elisabeth Ohlson Wallin dra in 80 000 kronor för att publicera en antirasistisk helsidesannons i Svenska Dagbladet.
 
Den senaste kampanjen har startats av författaren och föreläsaren Lisbeth Pipping och tar sikte mot mobbning. Målet är att få in 200 000 kronor för att köpa 10 000 mössor med budskapet ”Jag mobbar inte”, som sedan ska delas ut till barn via sajten råkoll.se.
 
– Jag växte upp under Non smoking-generation och ”Rör inte min kompis”, vilket påverkade mig mycket. Jag vill göra lite samma sak och lära barn och vuxna att man faktiskt väljer att mobba, säger hon.
 
– Jag hoppas att människor vill bidra till att vi får ett mjukare samhälle, säger hon vidare.
 
Kampanjen ska också ha fått stöd från politiker som bland andra Mona Sahlin (s) och Acko Ankarberg Johansson (kd).
 
– Jag var i Almedalen och mötte människor och pratade med dem om min kampanj innan den drog igång och frågade om de ville sätta på sig mössan. De flesta gjorde det glatt, säger Lisbeth Pipping som ska åka till Almedalen även i år.