(Mp) presenterar förslag på sänkt moms på reparation

Publicerad 2012-04-26, 13:19

POLITIK. Sänkt moms på reparationstjänster och järnvägsinvesteringar. Det är några av punkterna i Miljöpartiets alternativa vårproposition.
Det är ett antal konkreta åtgärder som Miljöpartiet lägger fram i sin skuggbudget, som fokuserar på jobb, utbildning och klimat.
 
Budgeten, som presenterades på torsdagseftermiddagen av partiets ekonomisk-politiske talesperson Per Bolund, innehåller bland annat ett förslag om sänkt moms för reparationstjänster. Det kan röra sig om exempelvis cykelreparationer eller klädvård. Enligt partiet skapar det inte bara nya arbetstillfällen, utan bidrar också till en grönare ekonomi där återanvändning uppmuntras.
 
Partiet ser också allvarligt på ungdomsarbetslösheten och menar att det behövs särskilda insatser för de 127 000 unga som står utan varken jobb eller utbildning.
 
Totalt lägger de 5-6 miljarder kronor på arbetslöshetsåtgärder. Bland annat föreslår de en investering i 15 000 traineeplatser, 5000 extra utbildningsplatser samt ökade möjligheter att få sommarjobb för 16- och 17-åringar.
– Här ska staten gå in och stå för en del av kostnaden för att ge unga sommarjobb, men kommuner ska ha huvudansvaret för att det ska fungera, sade Per Bolund under presskonferensen.
 
Arbetsförmedlingen har inte skött sin uppgift om att förmedla just arbeten tillräckligt bra. Därför vill partiet se ett system med fler aktörer.
– Det behövs fler aktörer som kan ta hand om grupper utanför arbetsmarknaden, till exempel ungdomar med invandrarbakgrund eller funktionshinder.
 
Per Bolund riktade under pressträffen också kritik mot finansminister Anders Borg (m) som anses ha varit alltför passiv i vårbudgeten. Enligt Per Bolund bromsar Borg ”i uppförsbacken och gasar nedför”.
– Vi tycker att det behövs en aktiv politik för att stimulera ekonomin, inte minst när vi ser att det bli allt kärvare. Då är det ett bra läge att komma med stimulanser.
 
Miljöpartiet vill också tidigarelägga flera järnvägsinvesteringar. 
 
I budgeten avses också 5 miljarder kronor gå till kompetens- och löneutveckling för lärare. Partiet har också ett förslag om en statlig lönepott för att minska gapet mellan kvinnors och mäns löner.
Ardalan Samimi ardalan@dagensopinion.se

Alltid.se rekryterar sociala media spelare för att bli poppis bland unga

SD spelar Rule Britannia i nya televäxeln

Angela Merkels spinndoktor lyfter Friends Agendas public affairs

Breakit invaderar Almedalen

S heta på Twitter – SD på Facebook

Partiernas engagemang på Facebook.

Sverige in i FNs säkerhetsråd

Dagens Opinion och Green Hat People lanserar Almedalsspanarna

Regeringen röjer i momslagen

Rapport-ankare leder Expressens tv i Almedalen

Renault och Nissan samkör i Almedalen

Vårdföretagarna tar Calle Schulman till Almedalen

Hetast i Almedalen fyller tio och får ny nomineringskanal

Skandia banar ny mark med Harvard

Europeiska ungdomsparlamentet tar upp Brexit för unga i Almedalen

Torbjörn Sjöström (novus) Mediernas tolkning ledde fel i Brexit-valet

Två partiledare hoppade Brexit-mötet med Stefan Löfven (s)

Leif Östling: Tysklands muskler talar sitt språk

TCO hämtar chefredaktör från Arena

Brittiska Ipsos om mätningshaveriet kring Brexit

Titan till Ingo – Sverige åtta i Cannes Lions

”Läxan av Brexit”

Stefan Löfven (s): Vi har beredskap

Politikernas reaktioner på Brexit

Opinionsbildarnas reaktioner på Brexit

TedX i Almedalen ”Har vi kapitulerat för Google?”

Electrolux globala pr-chef går in i byggsvängen

Oväntade Cannes-vinnare 1: Brons till Kärnhuset för kreativa data

Sveriges ambassadör hoppas på Beckham mot Brexit

BMW minifixar DJ Battle-mingel

BMW Mini kör med Expressens Niklas Svensson 2015.

ICA bjuder på bio i Almedalen – Coop tvekar

NCCs dom återuppstår – i digital version

NCCs Dome of Vision vid KTH i Stockholm.

Ny kanslichef utropar Kommunal till ”Sveriges största feministiska organisation”

Regeringen lägger miljonbelopp på e-arkiv

Årets digitala kommunikatör i Almedalen sparkar i gång

ALMEDALEN2016. Förra året instiftade Springtime och Notified priset Årets Digitala kommunikatör i Almedalen med Dagens Opinion som mediepartner. Syftet med priset är kora en förebild inom digitala kommunikation under Almedalsveckan. Nu kör tävlingen igång för andra året. Det är dags att göra sig digitalt synlig i Almedalen. 

PRV sågar Gabriel Wikströms neutrala tobakspaket

Energiföretagen gör affärer med Timbros förra medieexpert

Nio pr-lejon och Grand Prix till Sverige i Cannes

Bara S, M och SD helt för skärpt asyllag

Stadsbyggnadsproffsen om regeringens och Alliansens bostadsförslag

Ylva Johansson (s) tillsätter utredning om Arbetsförmedlingen

”Gabriel Wikström (s) är en fegis”

Aller köper OTW

Här är regeringens bostadspolitik

Flygkanalen gör reklamfilm inför Almedalen

Miljöpartiets strategipromemoria till TV4

Alliansen lämnar bostadsförhandlingarna - regeringen presenterar eget bostadsförslag

Ebba Busch Thor plockar äpplen när Svensk Handel opinionsbildar i butiken

Swedbanks public affairs-chef slutar

Vänsterpartist åtalas för uppvigling (sd)

Högsta domstolen fäller Wiki för bild på skulptur

SLL-presschef väljer Wise

Energibranschen växer – omsätter 476 miljarder

Här är LO-kongressens viktigaste beslut

Veckans Brief: Anna-Karin Hatts Almega-strategi – M använder riksdags-tv i sin reklam

Actionaid petar chefen

De vinner årets Almedalsstipendium

Hegeli kryddar med kvinnliga tungviktare

Moderat attackerar Alice Bah Kuhnke (mp) om film-tillkännagivanden

6F ställer ultimatum om TTIP – som trillade ur Mikael Dambergs portfölj

Nya namnlagen - ingen föds till ett namn

Emirates byter pr-byrå

Lund får en universitetskompis i Skåne

Personalbrist bromsar tjänstesektorn

Almedalsrekordet är slaget

Japanska Dentsu köper dansk storbyrå

Slutkört för Minifixar i Almedalen

Gullers, Rodolfo och Dagens Opinion hackar studentbostäder i Almedalen

Ungdomar tar över Fryshusets sociala medier i Almedalen

SJs nya presschef tågar in från Trafikverket

Kvinnor osäkra om Nato

Petter Stordalen utser skuggministrar

Stefan & Petter har ett gig ihop.

Polisens egna storys ska lyfta lönen

Microsoft sluter leden i Almedalen

Omstuvning i LO-toppen – två vice ordföranden ska utses

Regeringen lägger 100 ehälso-jobb i Kalmar

Handelsbanken klår Ekot i Hallvarssons journalistranking

Infrastrukturkommissionen återuppstår

Miljöpartiets presschef i regeringen avgår

Energiproducenterna gillar energiöverenskommelsen – men inte allt

Aktuellt i Politiken (s) backar

Reform Act-konsult utnämnd till "rising star" i USA

Unionen flyger digital tungviktare till Almedalen

Regeringsombildningen kan ha vänt rödgrönt fall

Riksdagen testkör nya debattregler

Yougov hämtar ny Sverigechef från Danmark

Samtiden (sd) ökar försäljningen – till Sverigedemokraterna

Lars Adaktusson (kd): Fäll regeringen

Gymnasieministern ska sälja/lyssna in svenska dataspelsbranschen i USA

Veckans Brief 20: Almega och KPMG i miljonoffensiver i Almedalen

Här är energiöverenskommelsen

Regeringen sluter energiöverenskommelse med M, C och KD

Telia åker på 73 miljoner till Copyswede för Iphone-import

Regeringen får vice presschef

Odd Guteland, Anne Ekberg & Erik Nises.

Bommersvik levererar vinst till SSU

Lufs ordförande utmanas – av valberedningens kandidat

Henrik Edin & Joar Forssell

Spotlight tar hem Ledarnas största branschförening

Stefan Rydén, Lorri Mortensen Mate, Axel Lagerbielke, Isadora Cugler, Simon Zingerman, Dani Backteg

Glass är Carlsbergs nya vapen i kampen om alkoholfria Almedalen

Rekrytering från Red Bull ska ge Pronto vingar

Magdalena Andersson (s) hämtar statssekreterare i skatteutskottet

Schibsted organiserar om sitt content – Minimedia stöps om

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.