Muf tar fram 100 idéer för fler jobb i ny kampanj

Publicerad 2012-06-04, 11:36

POLITIK. Ekonomiska frizoner, slopad arbetsgivaravgift för unga och 500 000 skattefria kronor. Det är några av idéerna i Mufs nya kampanj mot ungdomsarbetslösheten.

Dela med andra

Oavsett mätmetod är ungdomsarbetslösheten alldeles för hög, något som skapar problem inte bara för unga men också samhället.
– Arbetslösheten bland unga, och det utanförskap det för med sig, är det absolut största samhällsproblem vi ser i dag. Vi vill nu fokusera på att leverera lösningar, istället för att fastna i en tjatig diskussion om siffror, säger Mufs förbundsordförande Erik Bengtzboe.
 
Förbundet lanserar därför i dag kampanjen 100 idéer för fler jobb, som är tänkt att gå hela sommaren. Tanken är att Muf varje dag lyfter upp en av dessa 100 idéer på sin Facebook-sida med en motivering om varför just det förslaget är viktigt.
– Vi kommer vara ute i skolor, på stranden, staden och festivaler och prata med unga och även höra deras idéer om vad som kan förändras för att hjälpa dem både få jobb och skapa nya jobb
 
Bland annat föreslår Muf att det bör införas ekonomiska frizoner, mer praktik i skolan samt slopad arbetsgivaravgift för unga och underlättad arbetskraftsinvandring. Förbundet vill dessutom att de 500 000 första intjänade kronorna bör vara skattefria, och några särskilda ungdomslöner vill de inte ha.
– Vi vill genom den här kampanjen visa för unga, arbetsgivare samt politiker att det faktiskt finns massvis med idéer på hur man kan ge unga chansen att ta sig in på arbetsmarknaden, säger Erik Bengtzboe.
 
Men varför just 100?
– Det var en lagom avvägning, det visar att det finns otroligt mycket som vi kan göra för Sveriges unga. Smtidigt är 100 lagom eftersom vi då är färdiga i början av september, när det dessutom är prick två år kvar till nästa val.
 
Finns det ingen risk att det bara försvinner i surret?
– Den risken har vi alltid. Men man måste konstatera att arbetslösheten bland unga ser väldigt olika ut. Problemen ser olika ut för olika människor. Då måste man våga identifiera det, och det betyder absolut att det blir tuffare för oss, framförallt mot politikerna, att tydliggöra det. Men det är en uppgift vi måste bära.
 
Läs alla 100 idéer här.

 

Ardalan Samimi ardalan@dagensopinion.se

Tysk kärnkraftsavveckling kostar Vattenfall 5,5 miljarder

Per Gahrton: Miljöpartiet sviker sina ideal

Sveriges Kommunikatörer – mindre men lönsammare

Så sommartalar partiledarna

Löntagarna kritiserar LO – Aftonbladet publicerar debattartikeln

Mats Edman sågar kritiken om Dagens Samhälle som kampanjorgan för vinster i välfärden

Fisksätra slagträ i bråk mellan Sverigedemokraterna och Ung Vänster

SKLs självberöm blev dagspressfavorit

Minus för Expressens pr-byrå

"Chefen som SVT behöver i turbulenta tv-tider"

Pr-byrån som lanserar Carl Philips nya design

Alliansens valfilm – en tårtattack på oppositionen

"Anti-cyberspionage är det nya antivirus"

Beslut om organdonation och slopat studielån på Cuf-stämma

Gustav Fridolin valturnerar på semestern

Fortsatta miljonförluster för Fokus

Miljöpartiet petar Almedalsaktivist från riksdagslista

Ekonomiforskare rekommenderar färre upphandlingar

Vänsterpartiet vill införa glesbygdskatt för mobiloperatörerna

Bemanningsföretagen gillar regeringens Las-utredning

Sverigedemokraterna portas från Pridefestivalen

Demokratiutredaren Olle Wästberg varnar för maktlösa medborgare

Utredning: Bemanningsföretagen underminerar inte Las

Cuf vill prata ungdomsarbetslöshet – bygger hinderbana på Norrmalmstorg

Anna Ek (cuf) klarar första hindret, en fyrkantig skola som inte utbildar för arbetslivet

Cykelbanor tar plats i Sverigebygget

MSL ökar i volym – minskar i intäkter

"Ett misstag av Stefan Löfven och S att radera Gaza-inlägget"

Copyswedes Samsung-stämning irriterar Elektronikbranschen

Här är SDUs nya lag

Så vill regeringen vässa Arbetsförmedlingen

Olle Wästberg ska leda ny demokratiutredning

Vänsterpartiet gör filmparodi på riskkapital i välfärden

Gustav Fridolin (mp) flitigast i Almedalen

Minskat resultat från LOs miljardinvestering

"Bokslut"

Socialdemokraterna föreslår 5 000 nya platser på yrkeshögskolan

Vård och omsorg dominerade Almedalen

Skatten är betald – då firar Skattebetalarna med tårta

Folkpartiet använder Pride för skolpolitisk kampanj

Partiledarna som drog mest folk i Almedalen

Bara 754 såg TV4s mest sedda webbprogram från Almedalen

Intellecta Corporate sparar sig till vinst

Axfoods kommunikationsdirektör slutar

Liberal nyhetssajt ska sticka hål på vänsterbubbla

Readly gör kraftfull kampanjdebut

Kommunikationschef blir ny presschef hos Eon

Finansförbundet letar ny kanslichef

Lärarnas Riksförbund: 8 av 10 väljare vill förstatliga skolan

Rewir under 100 miljoner men åter lönsamt

"FIFAs girighet manifesteras i fotbolls-VM"

Centerministrar vill charma dansbandsentusiaster med buggfilm

Han tar över Icas internkommunikation

Patrik Westander: Jävsanklagelserna bygger på missförstånd

Tidigare statssekreterare (m) ska förverkliga Sverigebygget

Erik Ullenhag (fp) och Hillevi Engström (m) klara för Pride

"Topp 6 i Almedalen"

Riksrevisorernas nya årslön – 1,5 miljoner

Hetast-ordföranden avvisar jävanklagelser

Juryn för Hetast: Hanna Berheim, Maria Wetterstrand, Rolf van den Brink, Ulrica Klettner och Fredrik Kron. Stina Morian saknas.

Zinat Pirzadeh nästa kvinna till rakning i LOs Youtube-offensiv

Mats Edman (dagens samhälle) om Bonniers Riksdag & Departement-kupp

Mats Edman på kolumnplats i Dagens Samhälle

Moderat pressar Anders Wallner (mp) om "tjurrusning" mot statsministern

Regeringen vill straffa försenande tågoperatörer

Buzzador krympte med 22 procent

Regeringen tillsätter snusutredare

De får komma på landshövdingens sommarfest

Mona Sahlin (s) får hedersuppdrag av Birgitta Ohlsson (fp)

City Gross om vinförsäljningen: Vi kommer att följa lagen

Westander tar hem rekordintäkt – upp 3 miljoner

"Vilka arbetsvillkor gäller för Almedalsveckan?"

Moderaterna ska vinna Stockholm med ny cykelmiljard

Bantat JG visar svarta siffror

VECKANS BRIEF 23: Chockrosa, medieaffärer och ny maktarena i Almedalen

IOGT-NTO lobbyvinnare om alkoholhaltig näthandel

Alkoholutredning: Begränsa e-handel med sprit

Moderaterna om Socialdemokraternas fikakapning: Oseriöst

Han tar över pressansvaret på TV4

OKQ8 och Coca-Cola släpper app ihop

Arbetsförmedlingen: Arbetslösheten sjunker och antalet lediga jobb ökar

26 procent upp – men fortsatt rött på Edelman

"Oro på Sverigedemokraternas dag"

Content marketing Swedavias nya vapen i slaget om Bromma

Svenska byråerna som vinner pr-guld i IPRA

Konsulterna som är hetast på Handels

Coop värvar Svenska Spels kommunikationsdirektör

Miljöpartiet dominerar i matopinionen

Per Bolund (mp) kockduellerar med Eskil Erlandsson (c). Kanske läge för en dubbelstöt?

Kommunikationschef vill skrota Norrland

Miljöpartiet pressar Twitter – vill få bort följare

TT ökar till 640 miljoner

Högt skattetryck på småföretag i Stockholm

Svenskorna som får prestigeuppdragen i EU

Diplomat sköter kommunikationen när Tele2 miljardsäljer

Bil Sweden om S miljöbilsutspel: Tandlöst och halvhjärtat

Alex Schulman & Sigge Eklund ska sälja öl via Youtube

Folkpartiets Twitterkonto utsatt för zombieattack

Niklas Svensson (expressen) får Electrolux-mixer för matprat

Företagarna: Annie Lööf (c) mest jobbinriktad

Företagarnas vd Elisabeth Thand Ringqvist & Annie Lööf (c)

Halverat resultat på Nav

Annie Lööf: Jag är glad att Fi kommit in i debatten

FP vill lägga 1 miljard på karriärer i skolan, på dagis och BB

Jan Björklund om Sverigebygget och Alliansens valmanifest

inför Almedalen

ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.
Pr-byrån JMWs kampanj för frigivning av den svenska journalisten Dawit Isaak har fått flera politiker att gå med på att sitta i ensamma i en cell i 15 minuter.