Opinionsåret 2012 i ord och bild

Publicerad 2012-12-29, 04:24

År 2012 var de små penseldragens år i opinionsbildarsverige. Korrekta och kontrollerade politiker och aktiviteter tycktes ge marknadsandelar och en alkholfri drink blev årets snackis i Almedalen. I detta bleka pastellandskap stack nallebombningen av Vitryssland ochSverigedemokraternas järnrörsnatt och ut desto mer. Här är Dagens Opinions spaningar, bilder och listor.

Dela med andra

årets opinionsbildare
* Stockholms Handelskammare som under ledning av vd Maria Rankka på allvar och blocköverskridande började bygga kategorin det urbaniserade Sverige där det förstås är tänkt att huvudstaden ska vara kategoriledaren.
* Almega för ett högfrekvent och uthålligt nötande och nedmalande av motståndarnas argumentation inte minst i frågan om vinster i välfärden.
* Unionen. Det första fackförbundet som jobbar konsekvent, uthålligt och långsiktigt med de sociala medierna.
* ...och en hedersutnämning till Öresundsregionen som samlar alla krafter på båda sidor sundet och drämmer in en dryg miljon på att hyra "Öresundshuset i Almedalen" för att nå målet att bli Europas mest attraktiva och klimatsmarta region 2020. Men vad gör organisationen resten av året?
 
 
årets folkrörelser
* Aktionen som stoppade Nordkalks förberedelser för kalkbrytning i Ojnareskogen på Gotland och som ledde fram till bildningen av nätverket Budkaveln, som vill förändra minerallagstiftningen för att bromsa utländsk exploatering av svenska mineraltillgångar.
* Inte under 24 000, de nyutexaminerade sjuksköterskornas löneuppror som organiserades i de sociala medierna och kuliminerade med ett högsta bud på Musikhjälpens lunch med sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt.
* Supermiljöbloggen, som visar att det går att starta inflytelserika och hållbara mediekanaler med hjälp av engagemang, kunskap och kompetens, snarare än med kapital.
 

Acne är inte längre bara ett jeansmärke eller en reklambyrå utan ett underhållningsbolag som ska omsätta 500 miljoner kronor och ha spelat en in en långfilm med Håkan Hellström inom ett par år.”Underhållningsbolag är samlingsnamnet för vad Acne gör idag”, säger David Olsson och Malcom Lidbeck på Acne.
 
 
årets mindre antiklimax
Michael Kristiansen som jobbat med den danska statsministern Anders Fogh Rasmussens ska ha stått modell för den ytterst drivna spinndoktorn i den hyllade danska serien Borgen. På ett Sverigebesök berättar Michael Kristiansen att han nog egentligen mest agerade en vanlig presschef. Skådespelaren Pilou Asbæk, som har spelat spinndoktorn har hoppat av för att i stället spela rollen som den danske charterkungen Simon Spies.
 

hetast på youtube
Jimmie Åkesson ca 2020 träffar
Fredrik Reinfeldt 1970
Jan Björklund 639
Göran Hägglund 596
Annie Lööf 198
Jonas Sjösted 147
Stefan Löfven 144
Gustav Fridolin: 106 träfffar
Åsa Romson: 103

 

Nej. Det är inget rockband. Det är Skandia som i våras efter en långsam tystnad efter skandalåren och gav sig ut och kommunicerar med musik från Kent, reklam från Acne och styltartister. Malin Pellborn, marknadschef Bengt-Åke Fagerman, koncernchef för Skandia, hoppas att idén "kapitalism med hjärta” ska fungera.
 

Fredrik Reinfeldts jobbiga år 2012
Utöver det vanliga, alltså medarbetare som slutar, förluster i riksdagen, konjunkturnedgång hade statsminister Fredrik Reinfeldt ett motigt 2012:
* Mars: skiljer sig från Filippa Reinfeldt
* Maj: Skapar twitterskalv efter att ha använt begreppet "etniska svenskar" i en TT-intervju
* Augusti: 17-åring döms för misshandel av yngsta sonen
* September: Pappa åtalas för rattfylla
* November: Livvakten skjuter sig
* December: dyker upp i en prostituerad kvinnas kundregister, dock utan att Fredrik Reinfeldt är misstänkt för något
 
 
årets större antiklimax
Kanske ligger det i betraktarens ögon. Men hade inte de flesta räknat med att Annie Lööf skulle ha levererat mer under sitt första helår som partiledare och näringsminister?
 


opinonsexportör 1
. Netigate levererar ett system som gör det möjligt för även mindre opinionsbildare att göra egna interna och externa undersökningar och börjar ta marknadsandelar internationellt. Bolagets vd och grundare Victor Molander, får allt oftare ta på sig företagarkostymen och har slipsen i full beredskap på kontoret i Stockholm.
 

årets ögontjänare
Det var inte orden "babbe" och "hora" som var det mest anmärkningsvärda och upprörande som sas i filmen med de två sd-topparnas sena kväll på Kungsgatan i Stockholm. Det var Erik Almqvist slutsats: "Det funkar alltid att vara ögontjänare". Är det så det fungerar i Sverigedemokraterna, på med en kavaj/folkdräkt och ett prydligt leende och fram med järnrören när ingen ser? Hur mycket ögontjänare är Jimmie Åkesson själv? En fråga som väntar på svar.
 
 
 

Richard Monturo, marknadschef, för Volvo, hade ett tufft år, men höll humöret uppe och samlade alla sina globala byråer för att stärka modet. Och lansera nya modellen på världsmarknaden.


årets ord
* Hen. Kom starkt. Och gick aldrig riktigt bort. De flesta professionella ordbrukare hatar konstruktionen "han eller hon" mer än de orkar ogilla "hen".
* Välfärdsvinster. Används av allt fler. Men vad betyder det egentligen?
* Triangulering. Började bli ett begrepp i folkmun när regeringen och framförallt Moderaterna anklagades för att knycka oppositionens förslag i budgeten för 2013.


 

När finansborgarrådet i Stockholm agerade hårt mot det krisande vårdföretaget Carema, skötte stockholmmoderaternas styrelseordförande Henry Sténson vårdföretagets krishantering som konsult för Brunswick. Det berättade han mer om för Dagens Opinion.

 
årets jobbfixare (not)
* Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven har inte missat ett tillfälle att berätta hur viktigt han anser det är med full sysselsättning. Något nytt uppdrag till sin företrädare Håkan Juholt, har han dock inte lyckats ordna, trots att han lovade.
* Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström. Sällsynt och blek i den för valet avgörande jobbfrågan. Kanske varit upptagen med att förhandla jobbpakten med fackförbunden. Kanske hänger hon löst och ersätts av arbetsmarknadsutskottets ordförande Elisabeth Svantesson (m) som gjorde mos av Jonas Sjöstedt i Agenda.
* Arbetsförmedlingen. Får allt mer samma roll som Bostadsförmedlingen i Stockholm, som ska förmedla bostäder som inte finns. Om det inte finns jobb att förmedla och det blir 3 miljarder över i budgeten, är det något som är fel.
 


årets vinnare
Visit Swedens och Svenska Institutets twitterkampanj Curators of Sweden vann över 25 reklampriser. Utan att en enda krona spenderades på vanlig reklam. Här hämtar teamet pris i tävlingen 100-wattaren.
 
 

Vad vill egentligen Stefan Löfven som partiledare för Socialdemokraterna? Vill han något själv eller bär han fram politik i hopsnickrad av partiets spinndoktorer? Frågan växte sig allt starkare under året. Här syns Anne Ekberg, pressansvarig och Emma Lennartsson, chef för partiets chefskansli, vakta chefens tunga när han svarar på frågor om förslaget om vinster i välfärden.

 

årets invigning.
Hur många människor får chansen att inviga ett lands nationalarena? Den chansen fick Thomas Perslund som vd för Friends Arena. Och han tog den. Till premiären kom statsråd som barn och äldreminister Maria Larsson (kd), justitieminister Beatrice Ask (m), kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (m), utbildningsminister Jan Björklund (fp) och statsminister Reinfeldt (m).

 
årets ägd
* Niklas Svensson när han i direktsändning försöker grilla Jimmie Åkesson (sd) om att "ekonomerna" underkänner partiets beräkningar på vad invandringen kostar. Jimmie Åkesson kontrar med motfrågan "Vilka ekonomer?" Expressens reporter kan inte ge ett namn.
* Moderaternas partisekreterare Kent Persson som knappt har hunnit presentera förslaget att inrätta en myndighet som ska inspektera välfärden, förrän det visar sig att Kristdemokraterna redan har klubbat igenom just en sådan.
* Göteborgspolisen, som blev helt överrumplade av ungdomarnas snabbt digitalt sammankallade upplopp kring Plusgymnasiet.
 


årets pr-käk.
Electrolux ambullerande vip-restaurang, The Cube, med gästande kändiskockar landade på Operakällarens tak i Stockholm och blev den snackis som Nobili ett par våningar längre ner försöker undvika att vara.
 

årets opinionsbildarchefer

* Stefan Löfven, lyckades få lugn i en Juholt-traumatiserad organisation. Han skapade ett team som verkar arbeta under lust mot samma mål och tycks ännu så länge vara klok nog att låta partisekreterare Carin Jämtin, gruppledare Mikael Damberg och den ekonomiskt politiska talespersonen Magdalena Andersson fronta där han själv inte räcker till.
* Peje Emilsson, som tog kommandot över pr-koncernen Kreab Gavin Andersson där han själv kontrollerar majoritetsägandet. Fyra toppchefer som inte levererade i Tokyo, Hong Kong och London städades ut. Han värvade Socialdemokraternas tunga strateg Stefan Stern till att bygga upp bolaget Silver Life som erbjuder premiumvård till pensionärer. Han fortsatte att utveckla visionen att skattemedel och privatkapital kan göra stordåd tillsammans.
 

årets lobbyfloppar
* Sverige förlorade kampen om snuset trots att Swedish Match har använt de tyngsta konsulterna som står att finna i Bryssel.
* Skattebetalarna, som riktar in sig på att jaga slöseri med skattemedel i stället för att jobba för sänkta skatter. Medlemmarna röstar med fötterna.
 
 

Ulrica Schenström, tidigare statssekreterare på statsrådsberedningen, nu konsult på Hallvarsson & Halvarsson, har i det tysta alltid målat.
 

årets lobbyister
* Det är bara att hålla med journalisten Janne Sundling som driver utnämningen Årets Lobbyist som utsåg Nyköpings kommunalråd Göran Forssberg till Årets lobbyist för att ha lagt 24 år för att igenom byggandet av Ostlänken.
* TCO, som har fått utredningen i den tunga utredningen som socialförsäkringar att jobba efter organisationens förslag. Tricket bestod i att presentera ett genomarbetat förslag som lösta politiska knutar.
* Jobbpakten med överenskommelse mellan parterna om lägre ingångslöner för unga. Men oklart vem som lobbade hem den. LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson eller arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (m)?
 
 
 


Miljöpartiets ekonomiske talesperson Per Bolund var ute på offensiv i näringslivet för att visa att partiet inte är företagsfientligt. Offensiven betalade sig när han fick Företagarnas pris för årets mest företagarvänliga riksdagsledamot bland oppositionen. Centerpartiets Per Åsling fick motsvarande pris för regeringen, men fick ett hack i varumärket efter att det kom fram att han blivit påkommen av Skatteverket med att ha försökt dra av för julklappar och två gånger för de 6 657 kronor han lagt på sitt boende i Almedalen.

 

årets värvningar
. Janna Sundewall gick från Westander till jobbet som vd för pr-byrån Geelmuyden Kiese. Under året har hon byggt upp byrån och hon var noga med att det halvätna äpplet på skrivbordet inte skulle komma med på bild. Andra spännande värvningar är:
* Stefan Löfven till Socialdemokraterna
* Stefan Stern till Magnora
* Karl-Petter Thorwaldsson till LO
* Peter Benson till JKL

 
den svarta månaden
På bara fyra månader tappade Opinionsbildarsverige fyra unga krafter i riksdagsledamöterna William Petzäll (sd), Carina Moberg (s), Johnny Munkhammar (m) och Veckans Affärers chefredaktör Pontus Schultz.

 

Så här ser det ut i TCOs foajé på kontoret på Linnégatan i Stockholm. Det säger förmodligen något om organisationen som hämtar sin livsluft i tjänstemännens livspussel.

 

Till slut hade Per Schlingmann funderat klart över sin framtid efter att först ha satt Moderaternas kommunikationsstrategi för valet 2014. När "det moderna arbetarpartiet" slåss om väljarna, får Per Schlingmann som egenföretagare i kommunikationsbranschen själv testa regeringens politik för småföretagare.

 
årets pr-konsulter
* Linda Waxin, som vände byrån Edelman och drog i gång Komms pr-grupp.
* Anna-Karin Hedlund, tog över ordförandeklubban i pr-branschens organisation Precis och lovade att driva stökiga frågor om lobbyregister och branschens dåliga anseende. Leverans förväntas dock.
* Handelsminister Ewa Björling som slog ett rejält slag för de kreativa näringarna och kommunikationsbyråerna.
* Mattias Ronge, som fick ett genombrott som pocket-författare, kom ut som sosse och landade in både svenska och internationella utmärkelser för sin och brorsan Stefans byrå Deportivo.


 
årets hetsigaste
* Novus vd Torbjörn Sjöström som bedrivit korståg mot alla som inte använder sig av slumpmässigt rekryterade paneler.
* Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt framstod som värsta rödkammade stridstupp bland behärskade och uttryckslösa kollegor som Fredrik Reinfeldt och Jimmie Åkesson.
* Finansminister Anders Borg (m) gick för högtryck i budgetdebatten och lärde socialdemokraten Fredrik Olovsson och hela riksdagen att stava till ordet o-p-p-o-r-t-u-n-i-s-m.
 
 

Michael Treschow, styrelseordförande och Maria Stareborn, svensk kommunikationschef, la en hållbarhetsstrategi för det multinationella konsumentföretaget Unilever.
 

årets försvinnare
* Sajten Second Opinion, blev inte lönsam
* Pr-byrån Star, gick i konkurs
* Sajten Teknikdebatt, blev inte lönsam
* Pr-byrån Mix PR, köptes och införlivades av Narva
* Pr-byrån Republic, köptes av Gnistra
* Pr-byrån Intro
* Reklamtidningen Resumé som drog ner utgivningen till hälften
* Pr-byrån Sjöholm Notini vars ägare fick riktiga jobb
* Med Medievärlden och Newsmill som starka kandidater för 2013.
 
 

årets klimatklimax.
Totalfiaskot för Cop 18 i Doha var så väntat, att de resultat som ändå skapade, betraktades som framgångar. Den gröna lobbyisten Mattias Goldmann, tyckte till och med att Doha "levererade".Men kanske var han mest nöjd för att hans uppdragsgivare Tricorona får fortsätta att sköta handeln av utsläppsrätter.
 


Vissa bilder säger mer än tusen ord. Den här från Miljöpartiets foajé kan vara en sådan. Börja med att fundera vilka gröna höjdare som ligger på divanen eller leker Alfapet med klossarna.
 

årets politiker
* Olof Palme (drog miljonpublik till biografer och tv-apparater)
* Carl Bildt (alltid aktuell, från Vitryssland till Sudan)
* Anders Borg (smekmånaden med väljarna fortsätter, men nu med viss molnighet innehållande prognosmissar, överhård retorik mot banker och krisdrabbade länder och valfläskigt reformutrymme för 2013)

 
 
 

Yvonne Pernodd hade som vd för Sveriges största privata undersökningsföretag TNS Sifo ett år av tillväxt och förvärv.
 

så mycket bättre
* Om integrationsminister Tobias Billström skrev Jimmie Åkessons tal
* Om Stefan Löfven klippte och klistrade det bästa från TCOs bloggare
 *Om Luf kopierade Centerpartistens Per Ankersjös idéprogram
 
 
 
årets kampanj
Studio Totals bombning av nallebjörnar slutade med att Vitryssland skickade hem Sveriges ambassadör i landet och visade att kommersiella kampanjmakare kan påverka världspolitiken och inte måste vara smarta akademiker som gömmer sig bakom en Facebookgrupp utan också modiga piloter som riskerar livet genom att flyga plan i förbjudet luftrum.

 

(förra) årets metod
Regeringens utpytsning av budgeten i små nyhetsbitar med start på DN-debatt på morgonen följd av pressträff med Alliansens ministrar någonstans i landet, fulländades. När metoden rentav kändes lätt löjeväckande, kontrade Socialdemokraterna med att använda metoden för minsta förändring av politiken, som till exempel partiets inställning till vinster i välfärden.

 

Pr-byrån Star hade knappt kommit på plats i det nya fina kontoret förrän byrån oväntad försattes i konkurs. Huvudägaren David Hesselman har än i dag inte berättat vad som egentligen hände.

 
årets mediedrev
* Expressens visning av filmen som visade två sd-toppar
* Dagens Nyheters granskning av offentliga sektorns skattefinansierade tillställningar.
* Ekots granskning av Saudiaffären.
* Allas rapportering av bankerna vs Borg vs riskkapitalet vs Borg vs bankerna vs Borg vs riksbanken vs Borg vs...
 
 

Under Fredrik Reinfeldts sommartal i Nacka stod det klart hur viktig justitieminister Beatrice Ask är för statsministern och partiet. Hon vek inte en tum från sin chef. Lite i bakgrunden bygger Anna Kinberg Batra en kraftfull plattform med sina uppdrag som gruppledare och ordförande i tunga finansutskottet och det spekuleras redan i att hon tar över som partiledare eller som finansminister.

 

flykten från staben
I en dramatisk tv-serie ser vi hur den ena efter den andra lämnar Moderaternas stab, planeringschefen Kristoffer Tamsons går till Hallvarsson & Halvarsson, strategen Per Schlingmann startar eget, Fredrik Reinfeldts sekreterare Heidi Kumlin börjar hos kungen, Carl Johan Swanson, chef för ledningsstaben går till Prime, kommunikationschefen Hedvig Andersson slutar för att så småningom dyka upp på eventbyrån Petré.
 
 

årets tankesmedja
heter Timbro. Inte för att den har fått så mycket mer gjort än vanligt, men för att den står som modell för alla smedjor arbetarrörelsen vill starta men inte hittar finansiering till fast det i rörelsen sannolikt finns mer tillgångar än borgerligheten kan drömma om.
 


årets röda stjärna
går till redaktören Daniel Suhonen, som chockade hovet med att publicera en satirbild på kung Carl Gustaf och hans vänner ätande pizza från en naken kvinnas kropp samtidigt som drottning Silvia på knä skrubbar bort ett hakkors från golvet. Han hängde ut s-märkta lobbyister som lobbar för vinster i välfärden och fick förtroendet att starta en ny tankesmedja för de fem LO-förbunden inom 6F.
 
 

opinionsexportör 2
. Cint levererar tjänster som ska göra det möjligt för i stort vem som helst att sätta upp paneler, gränslöst över hela världen med Ikea och Spotify som ledstjärnor.Tempot i expansionen är högt och vd Bo Mattsson sliter hårt mellan nyemissioner och tekniska landvinningar.
 
 

David Sandström tillträdde 29-åring posten som vd på en av Sveriges största reklambyråer med tunga kunder som Försvarsmakten och Vattenfall på kundlistan.
 
 
 
årets pr-kampanjer
* Svenskt Näringsliv med kampanjen Vi tar matchen, som i ett slag mobiliserar medlemsföretagen i att gå ut och berätta vilken nytta de gör för välfärden, får väljarna att inse detta och därmed bäddar för att företagens välmående blir en fråga som ingen politiker kan bortse från till valet 2014. Allt till förhållandevis små kostnader.
* Progress ordnade så att Arla kunde skicka frukost till alla tunga opinionsbildare i Almedalen. En enkel, effektiv och billig mediekanal.
 


Kommunals kommunikationsavdelning med kommunikationschefen Emma Nilsson och pressekreteraren Dan Lundqvist Dahlin tog för sig i bruset och flaggade för namnbyte av organisationen och tog kommandon inom LO om vinster i välfärden.  

 

Kritik mot journalisternas Metoo – blev tvångsanslutna

OPINIONSBILDNING. I torsdags morse drog systrarna Johanna och Emma Lindqvist i gång Journalist-uppropet #Deadline som i dag har samlat 7 600 medlemmar och skapat en mängd artiklar, i dag skriver till exempel Aftonbladet om en reporter som har skickat sex-sms till politiska pressekreterare. Men det finns också kritiska personer som anser att de har blivit tvångsanslutna till den hemliga gruppen på Facebook.

Saab ökar JAS-takten i Kroatien – lovar bygga forskningscenter

ANNONS: SPBI SÖKER DIGITAL KOMMUNIKATÖR

LO tror på högre tillväxt än Almega

Hon är Handelsbankens nya komdirektör

ANNONS: TCO SÖKER ANSVARIG FÖR DIGITALA KANALER

Leif Östling lämnar Svenskt Näringsliv

Rippler upp 3,4 procent

Regi prisar advokatbyråer – Delphi & Fylgia kan vinna

Paues Åberg ökar inom corporate med ny projektledare

Miljöpartiet om Metoo: Nolltolerans här

Polisen delar inte med sig info om misstänkta terrorister

V och Metoo: Vi stärker feministiska arbetet

Efter tio års bråk – MP lyfter ut ledningen i Västerbotten

Regeringen nästa för etableringsjobben – men LO splittrat

Stockholm och Köpenhamn förlorade kampen om EMA

Nordea värvar presschef från Dagens Industri

TCO kampanjar för politiker-prao

Riksrevisionen granskar investeringssparkontot

Liberalerna om Metoo: Vi förbereder oss

Här är vinnarna i årets MarC Awards

Här är Liberalernas viktigaste beslut från landsmötet

Veckans Brief 35: Prime, Lennox och Iteam bakom kontroversiell Facebook-karta

Nattskiftet och Make Equal kampanjar för #maskulintansvar

SD om Aftonbladets annonstopp: Svårt att förstå deras värdegrund

Centerpartiet motar bort riksdagskandidat efter Metoo

Pr och reklambranschens Metoo briserar

Statsråden som får logi-ersättning

Liberalerna vill lägga ner Bolagsverket

”EU-toppmötet – avgörande för vår framtid”

Svenskt Näringsliv: Stefan Löfven är aningslös om sociala pelaren

Almega: Kompetensbrist och import bromsar BNP

Hårdaste kraven för Landsbygdspartiets riksdagslista

Saco, LO och TCO ska driva nordiska modellen på stormöte inför EU-toppmötet

BEACONOMIST 35: Affärsmedierna – Adlibris om miljard-handeln

S pressar M för timeout för trakasserianklagad MP-politiker

Unga muslimer får rätt om statsbidrag

Muf: S hycklar om visstidsanställningar

Hon är Socialdemokraternas nya komchef

De kan bli årets finansiella kommunikatörer

Civilekonomerna byter ledning

Billy McCormac lämnar Fastighetsägarna

Abby Priest och Adobe dominerade 100-wattaren

Pr-konsulterna som vill bli S-ledamöter i Stockholm

Kreab stärker finansiella erbjudandet med tungviktare

17 byråer får DIKs kollektivavtals-kudde

6F ger IF Metall svar på tal om lönemodellen

LO, TCO och Saco ordnar fackligt stormöte inför EU-toppmötet

SCB och Linköpings universitet i sekretessbråk

Finansinspektionen skärper amorteringskraven – får mothugg från mäklarna

Moderaterna vill skärpa straff för sexualbrott

IF Metall sågar 6Fs argument

Här är Kristianstads nya kombyråer

6F tar strid med IF Metall om lönebildningen

Skånemoderater vill ha en Öresundsagenda

Enbart män i topp på Skåneliberalernas valsedlar till riksdagen

Veckans Brief 34: Så säljer Ica kundernas data – Tunga opinionsbildare i konkurshärva

Ian Wachtmeister död

BEACONOMIST 34: Användarna utvecklade Omni Ekonomi – ”Alla måste vara mjukvaruföretag”

BEACONOMIST 33: Deloitte om content – TV4 om datadrivna upplevelser

Klart nu: Prime får leverera till Stockholms stad

Klimatminister Isabella Lövin (mp) tar flyget till klimatmötet

Tankesmedjan Tiden letar chef

SD: Pavel Gamov är en vilde

Googles Avesta handlar pr-byrå för 10 miljoner

Tunga industrivärvningar transformerar United Minds

Socialdepartementet gör nyhetsbrev om Metoo

SD pressar bort Pavel Gamov efter Chang Fricks artikel

Topptrio kampanjar för fler medlemmar i Moderaterna

Testkörd hövding ersätter Thomas Bodström i Stockholm

Hon är content-byråernas nya vd

De vinner Stockholms stads byråupphandling

Göteborgsbyråer håller blågula färgerna i Epica

Svenskt Näringsliv om LOs förhandlingsframställan

De kan vinna Samhalls hållbarhetspris

Ambassaderna blir kommersiella – hyr ut kontor

MP-ledamot: Polisen klarar inte jobbet – legalisera cannabis

Alliansen och SD sågar Ardalan Shekarabis 3:12-förändringar

Varumärkesras för TV4 och Aftonbladet efter Metoo

Pr-konsult på väg in för S i riksdagen – Ygeman toppar Ylva

Sveriges bästa journalister – enligt Bonnier

Oslo fäller Swedish Match: ”Vi är förvånade"

Mötet med Norges integrationsminister ställdes in två timmar innan

Centerpartiet föreslår finansiering av snabbare tåg än regeringens

LO vill förhandla ”trygga jobb” med Svenskt Näringsliv

Svensk-byråerna som nominerats i Excellence Awards

SSU kampanjar mot fd SSUaren Leif Östling

Finlandssvensk raptrio med tung komchef rappar igen för samhällsklimatet

Skattebetalarna: Det är Margot Wallström och inte Leif Östling som har problem

OPINIONSBILDNING-UPPDATERAD. Hashtaggen #vadfanfårjag trendar på Twitter och debatten om skattemoral går hög, men Skattebetalarnas förbund sitter still i båten.

Statens Fastighetsverk vill sälja hus värda 820 miljoner

Äkta tv-människor leder annonsörernas gala

LO släpper förslag om lärande och trygga jobb

DAGENS MOTION: ”Gör E20 till en elmotorväg"

Leif Östling: Jag uttryckte mig slarvigt

De kan vinna marknadsförarnas prisutmärkelser

Svenskt Näringslivs ordförande i blåsväder efter skatteplanering i Malta och Luxemburg

Svenskt Näringslivs ordförande Leif Östling till höger och vd Carola Lemne i mitten.

Klart med KDUs förbundsstyrelse

BEACONOMIST 32: Svenska cms tar ny plats – ÅF och Tietos storaffärer

Vitamin Well hittar komchef på Arla

Myndigheter vill stoppa alkoholreklam hos Discovery och MTG

Lagrådet avstyrker förslag som stoppar utvisning av kompetent arbetskraft

DAGENS MOTION: Moderat vill bygga reaktorn ”Electra”

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.