Opinionsåret 2012 i ord och bild

Publicerad 2012-12-29, 04:24

År 2012 var de små penseldragens år i opinionsbildarsverige. Korrekta och kontrollerade politiker och aktiviteter tycktes ge marknadsandelar och en alkholfri drink blev årets snackis i Almedalen. I detta bleka pastellandskap stack nallebombningen av Vitryssland ochSverigedemokraternas järnrörsnatt och ut desto mer. Här är Dagens Opinions spaningar, bilder och listor.

Dela med andra

årets opinionsbildare
* Stockholms Handelskammare som under ledning av vd Maria Rankka på allvar och blocköverskridande började bygga kategorin det urbaniserade Sverige där det förstås är tänkt att huvudstaden ska vara kategoriledaren.
* Almega för ett högfrekvent och uthålligt nötande och nedmalande av motståndarnas argumentation inte minst i frågan om vinster i välfärden.
* Unionen. Det första fackförbundet som jobbar konsekvent, uthålligt och långsiktigt med de sociala medierna.
* ...och en hedersutnämning till Öresundsregionen som samlar alla krafter på båda sidor sundet och drämmer in en dryg miljon på att hyra "Öresundshuset i Almedalen" för att nå målet att bli Europas mest attraktiva och klimatsmarta region 2020. Men vad gör organisationen resten av året?
 
 
årets folkrörelser
* Aktionen som stoppade Nordkalks förberedelser för kalkbrytning i Ojnareskogen på Gotland och som ledde fram till bildningen av nätverket Budkaveln, som vill förändra minerallagstiftningen för att bromsa utländsk exploatering av svenska mineraltillgångar.
* Inte under 24 000, de nyutexaminerade sjuksköterskornas löneuppror som organiserades i de sociala medierna och kuliminerade med ett högsta bud på Musikhjälpens lunch med sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt.
* Supermiljöbloggen, som visar att det går att starta inflytelserika och hållbara mediekanaler med hjälp av engagemang, kunskap och kompetens, snarare än med kapital.
 

Acne är inte längre bara ett jeansmärke eller en reklambyrå utan ett underhållningsbolag som ska omsätta 500 miljoner kronor och ha spelat en in en långfilm med Håkan Hellström inom ett par år.”Underhållningsbolag är samlingsnamnet för vad Acne gör idag”, säger David Olsson och Malcom Lidbeck på Acne.
 
 
årets mindre antiklimax
Michael Kristiansen som jobbat med den danska statsministern Anders Fogh Rasmussens ska ha stått modell för den ytterst drivna spinndoktorn i den hyllade danska serien Borgen. På ett Sverigebesök berättar Michael Kristiansen att han nog egentligen mest agerade en vanlig presschef. Skådespelaren Pilou Asbæk, som har spelat spinndoktorn har hoppat av för att i stället spela rollen som den danske charterkungen Simon Spies.
 

hetast på youtube
Jimmie Åkesson ca 2020 träffar
Fredrik Reinfeldt 1970
Jan Björklund 639
Göran Hägglund 596
Annie Lööf 198
Jonas Sjösted 147
Stefan Löfven 144
Gustav Fridolin: 106 träfffar
Åsa Romson: 103

 

Nej. Det är inget rockband. Det är Skandia som i våras efter en långsam tystnad efter skandalåren och gav sig ut och kommunicerar med musik från Kent, reklam från Acne och styltartister. Malin Pellborn, marknadschef Bengt-Åke Fagerman, koncernchef för Skandia, hoppas att idén "kapitalism med hjärta” ska fungera.
 

Fredrik Reinfeldts jobbiga år 2012
Utöver det vanliga, alltså medarbetare som slutar, förluster i riksdagen, konjunkturnedgång hade statsminister Fredrik Reinfeldt ett motigt 2012:
* Mars: skiljer sig från Filippa Reinfeldt
* Maj: Skapar twitterskalv efter att ha använt begreppet "etniska svenskar" i en TT-intervju
* Augusti: 17-åring döms för misshandel av yngsta sonen
* September: Pappa åtalas för rattfylla
* November: Livvakten skjuter sig
* December: dyker upp i en prostituerad kvinnas kundregister, dock utan att Fredrik Reinfeldt är misstänkt för något
 
 
årets större antiklimax
Kanske ligger det i betraktarens ögon. Men hade inte de flesta räknat med att Annie Lööf skulle ha levererat mer under sitt första helår som partiledare och näringsminister?
 


opinonsexportör 1
. Netigate levererar ett system som gör det möjligt för även mindre opinionsbildare att göra egna interna och externa undersökningar och börjar ta marknadsandelar internationellt. Bolagets vd och grundare Victor Molander, får allt oftare ta på sig företagarkostymen och har slipsen i full beredskap på kontoret i Stockholm.
 

årets ögontjänare
Det var inte orden "babbe" och "hora" som var det mest anmärkningsvärda och upprörande som sas i filmen med de två sd-topparnas sena kväll på Kungsgatan i Stockholm. Det var Erik Almqvist slutsats: "Det funkar alltid att vara ögontjänare". Är det så det fungerar i Sverigedemokraterna, på med en kavaj/folkdräkt och ett prydligt leende och fram med järnrören när ingen ser? Hur mycket ögontjänare är Jimmie Åkesson själv? En fråga som väntar på svar.
 
 
 

Richard Monturo, marknadschef, för Volvo, hade ett tufft år, men höll humöret uppe och samlade alla sina globala byråer för att stärka modet. Och lansera nya modellen på världsmarknaden.


årets ord
* Hen. Kom starkt. Och gick aldrig riktigt bort. De flesta professionella ordbrukare hatar konstruktionen "han eller hon" mer än de orkar ogilla "hen".
* Välfärdsvinster. Används av allt fler. Men vad betyder det egentligen?
* Triangulering. Började bli ett begrepp i folkmun när regeringen och framförallt Moderaterna anklagades för att knycka oppositionens förslag i budgeten för 2013.


 

När finansborgarrådet i Stockholm agerade hårt mot det krisande vårdföretaget Carema, skötte stockholmmoderaternas styrelseordförande Henry Sténson vårdföretagets krishantering som konsult för Brunswick. Det berättade han mer om för Dagens Opinion.

 
årets jobbfixare (not)
* Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven har inte missat ett tillfälle att berätta hur viktigt han anser det är med full sysselsättning. Något nytt uppdrag till sin företrädare Håkan Juholt, har han dock inte lyckats ordna, trots att han lovade.
* Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström. Sällsynt och blek i den för valet avgörande jobbfrågan. Kanske varit upptagen med att förhandla jobbpakten med fackförbunden. Kanske hänger hon löst och ersätts av arbetsmarknadsutskottets ordförande Elisabeth Svantesson (m) som gjorde mos av Jonas Sjöstedt i Agenda.
* Arbetsförmedlingen. Får allt mer samma roll som Bostadsförmedlingen i Stockholm, som ska förmedla bostäder som inte finns. Om det inte finns jobb att förmedla och det blir 3 miljarder över i budgeten, är det något som är fel.
 


årets vinnare
Visit Swedens och Svenska Institutets twitterkampanj Curators of Sweden vann över 25 reklampriser. Utan att en enda krona spenderades på vanlig reklam. Här hämtar teamet pris i tävlingen 100-wattaren.
 
 

Vad vill egentligen Stefan Löfven som partiledare för Socialdemokraterna? Vill han något själv eller bär han fram politik i hopsnickrad av partiets spinndoktorer? Frågan växte sig allt starkare under året. Här syns Anne Ekberg, pressansvarig och Emma Lennartsson, chef för partiets chefskansli, vakta chefens tunga när han svarar på frågor om förslaget om vinster i välfärden.

 

årets invigning.
Hur många människor får chansen att inviga ett lands nationalarena? Den chansen fick Thomas Perslund som vd för Friends Arena. Och han tog den. Till premiären kom statsråd som barn och äldreminister Maria Larsson (kd), justitieminister Beatrice Ask (m), kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (m), utbildningsminister Jan Björklund (fp) och statsminister Reinfeldt (m).

 
årets ägd
* Niklas Svensson när han i direktsändning försöker grilla Jimmie Åkesson (sd) om att "ekonomerna" underkänner partiets beräkningar på vad invandringen kostar. Jimmie Åkesson kontrar med motfrågan "Vilka ekonomer?" Expressens reporter kan inte ge ett namn.
* Moderaternas partisekreterare Kent Persson som knappt har hunnit presentera förslaget att inrätta en myndighet som ska inspektera välfärden, förrän det visar sig att Kristdemokraterna redan har klubbat igenom just en sådan.
* Göteborgspolisen, som blev helt överrumplade av ungdomarnas snabbt digitalt sammankallade upplopp kring Plusgymnasiet.
 


årets pr-käk.
Electrolux ambullerande vip-restaurang, The Cube, med gästande kändiskockar landade på Operakällarens tak i Stockholm och blev den snackis som Nobili ett par våningar längre ner försöker undvika att vara.
 

årets opinionsbildarchefer

* Stefan Löfven, lyckades få lugn i en Juholt-traumatiserad organisation. Han skapade ett team som verkar arbeta under lust mot samma mål och tycks ännu så länge vara klok nog att låta partisekreterare Carin Jämtin, gruppledare Mikael Damberg och den ekonomiskt politiska talespersonen Magdalena Andersson fronta där han själv inte räcker till.
* Peje Emilsson, som tog kommandot över pr-koncernen Kreab Gavin Andersson där han själv kontrollerar majoritetsägandet. Fyra toppchefer som inte levererade i Tokyo, Hong Kong och London städades ut. Han värvade Socialdemokraternas tunga strateg Stefan Stern till att bygga upp bolaget Silver Life som erbjuder premiumvård till pensionärer. Han fortsatte att utveckla visionen att skattemedel och privatkapital kan göra stordåd tillsammans.
 

årets lobbyfloppar
* Sverige förlorade kampen om snuset trots att Swedish Match har använt de tyngsta konsulterna som står att finna i Bryssel.
* Skattebetalarna, som riktar in sig på att jaga slöseri med skattemedel i stället för att jobba för sänkta skatter. Medlemmarna röstar med fötterna.
 
 

Ulrica Schenström, tidigare statssekreterare på statsrådsberedningen, nu konsult på Hallvarsson & Halvarsson, har i det tysta alltid målat.
 

årets lobbyister
* Det är bara att hålla med journalisten Janne Sundling som driver utnämningen Årets Lobbyist som utsåg Nyköpings kommunalråd Göran Forssberg till Årets lobbyist för att ha lagt 24 år för att igenom byggandet av Ostlänken.
* TCO, som har fått utredningen i den tunga utredningen som socialförsäkringar att jobba efter organisationens förslag. Tricket bestod i att presentera ett genomarbetat förslag som lösta politiska knutar.
* Jobbpakten med överenskommelse mellan parterna om lägre ingångslöner för unga. Men oklart vem som lobbade hem den. LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson eller arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (m)?
 
 
 


Miljöpartiets ekonomiske talesperson Per Bolund var ute på offensiv i näringslivet för att visa att partiet inte är företagsfientligt. Offensiven betalade sig när han fick Företagarnas pris för årets mest företagarvänliga riksdagsledamot bland oppositionen. Centerpartiets Per Åsling fick motsvarande pris för regeringen, men fick ett hack i varumärket efter att det kom fram att han blivit påkommen av Skatteverket med att ha försökt dra av för julklappar och två gånger för de 6 657 kronor han lagt på sitt boende i Almedalen.

 

årets värvningar
. Janna Sundewall gick från Westander till jobbet som vd för pr-byrån Geelmuyden Kiese. Under året har hon byggt upp byrån och hon var noga med att det halvätna äpplet på skrivbordet inte skulle komma med på bild. Andra spännande värvningar är:
* Stefan Löfven till Socialdemokraterna
* Stefan Stern till Magnora
* Karl-Petter Thorwaldsson till LO
* Peter Benson till JKL

 
den svarta månaden
På bara fyra månader tappade Opinionsbildarsverige fyra unga krafter i riksdagsledamöterna William Petzäll (sd), Carina Moberg (s), Johnny Munkhammar (m) och Veckans Affärers chefredaktör Pontus Schultz.

 

Så här ser det ut i TCOs foajé på kontoret på Linnégatan i Stockholm. Det säger förmodligen något om organisationen som hämtar sin livsluft i tjänstemännens livspussel.

 

Till slut hade Per Schlingmann funderat klart över sin framtid efter att först ha satt Moderaternas kommunikationsstrategi för valet 2014. När "det moderna arbetarpartiet" slåss om väljarna, får Per Schlingmann som egenföretagare i kommunikationsbranschen själv testa regeringens politik för småföretagare.

 
årets pr-konsulter
* Linda Waxin, som vände byrån Edelman och drog i gång Komms pr-grupp.
* Anna-Karin Hedlund, tog över ordförandeklubban i pr-branschens organisation Precis och lovade att driva stökiga frågor om lobbyregister och branschens dåliga anseende. Leverans förväntas dock.
* Handelsminister Ewa Björling som slog ett rejält slag för de kreativa näringarna och kommunikationsbyråerna.
* Mattias Ronge, som fick ett genombrott som pocket-författare, kom ut som sosse och landade in både svenska och internationella utmärkelser för sin och brorsan Stefans byrå Deportivo.


 
årets hetsigaste
* Novus vd Torbjörn Sjöström som bedrivit korståg mot alla som inte använder sig av slumpmässigt rekryterade paneler.
* Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt framstod som värsta rödkammade stridstupp bland behärskade och uttryckslösa kollegor som Fredrik Reinfeldt och Jimmie Åkesson.
* Finansminister Anders Borg (m) gick för högtryck i budgetdebatten och lärde socialdemokraten Fredrik Olovsson och hela riksdagen att stava till ordet o-p-p-o-r-t-u-n-i-s-m.
 
 

Michael Treschow, styrelseordförande och Maria Stareborn, svensk kommunikationschef, la en hållbarhetsstrategi för det multinationella konsumentföretaget Unilever.
 

årets försvinnare
* Sajten Second Opinion, blev inte lönsam
* Pr-byrån Star, gick i konkurs
* Sajten Teknikdebatt, blev inte lönsam
* Pr-byrån Mix PR, köptes och införlivades av Narva
* Pr-byrån Republic, köptes av Gnistra
* Pr-byrån Intro
* Reklamtidningen Resumé som drog ner utgivningen till hälften
* Pr-byrån Sjöholm Notini vars ägare fick riktiga jobb
* Med Medievärlden och Newsmill som starka kandidater för 2013.
 
 

årets klimatklimax.
Totalfiaskot för Cop 18 i Doha var så väntat, att de resultat som ändå skapade, betraktades som framgångar. Den gröna lobbyisten Mattias Goldmann, tyckte till och med att Doha "levererade".Men kanske var han mest nöjd för att hans uppdragsgivare Tricorona får fortsätta att sköta handeln av utsläppsrätter.
 


Vissa bilder säger mer än tusen ord. Den här från Miljöpartiets foajé kan vara en sådan. Börja med att fundera vilka gröna höjdare som ligger på divanen eller leker Alfapet med klossarna.
 

årets politiker
* Olof Palme (drog miljonpublik till biografer och tv-apparater)
* Carl Bildt (alltid aktuell, från Vitryssland till Sudan)
* Anders Borg (smekmånaden med väljarna fortsätter, men nu med viss molnighet innehållande prognosmissar, överhård retorik mot banker och krisdrabbade länder och valfläskigt reformutrymme för 2013)

 
 
 

Yvonne Pernodd hade som vd för Sveriges största privata undersökningsföretag TNS Sifo ett år av tillväxt och förvärv.
 

så mycket bättre
* Om integrationsminister Tobias Billström skrev Jimmie Åkessons tal
* Om Stefan Löfven klippte och klistrade det bästa från TCOs bloggare
 *Om Luf kopierade Centerpartistens Per Ankersjös idéprogram
 
 
 
årets kampanj
Studio Totals bombning av nallebjörnar slutade med att Vitryssland skickade hem Sveriges ambassadör i landet och visade att kommersiella kampanjmakare kan påverka världspolitiken och inte måste vara smarta akademiker som gömmer sig bakom en Facebookgrupp utan också modiga piloter som riskerar livet genom att flyga plan i förbjudet luftrum.

 

(förra) årets metod
Regeringens utpytsning av budgeten i små nyhetsbitar med start på DN-debatt på morgonen följd av pressträff med Alliansens ministrar någonstans i landet, fulländades. När metoden rentav kändes lätt löjeväckande, kontrade Socialdemokraterna med att använda metoden för minsta förändring av politiken, som till exempel partiets inställning till vinster i välfärden.

 

Pr-byrån Star hade knappt kommit på plats i det nya fina kontoret förrän byrån oväntad försattes i konkurs. Huvudägaren David Hesselman har än i dag inte berättat vad som egentligen hände.

 
årets mediedrev
* Expressens visning av filmen som visade två sd-toppar
* Dagens Nyheters granskning av offentliga sektorns skattefinansierade tillställningar.
* Ekots granskning av Saudiaffären.
* Allas rapportering av bankerna vs Borg vs riskkapitalet vs Borg vs bankerna vs Borg vs riksbanken vs Borg vs...
 
 

Under Fredrik Reinfeldts sommartal i Nacka stod det klart hur viktig justitieminister Beatrice Ask är för statsministern och partiet. Hon vek inte en tum från sin chef. Lite i bakgrunden bygger Anna Kinberg Batra en kraftfull plattform med sina uppdrag som gruppledare och ordförande i tunga finansutskottet och det spekuleras redan i att hon tar över som partiledare eller som finansminister.

 

flykten från staben
I en dramatisk tv-serie ser vi hur den ena efter den andra lämnar Moderaternas stab, planeringschefen Kristoffer Tamsons går till Hallvarsson & Halvarsson, strategen Per Schlingmann startar eget, Fredrik Reinfeldts sekreterare Heidi Kumlin börjar hos kungen, Carl Johan Swanson, chef för ledningsstaben går till Prime, kommunikationschefen Hedvig Andersson slutar för att så småningom dyka upp på eventbyrån Petré.
 
 

årets tankesmedja
heter Timbro. Inte för att den har fått så mycket mer gjort än vanligt, men för att den står som modell för alla smedjor arbetarrörelsen vill starta men inte hittar finansiering till fast det i rörelsen sannolikt finns mer tillgångar än borgerligheten kan drömma om.
 


årets röda stjärna
går till redaktören Daniel Suhonen, som chockade hovet med att publicera en satirbild på kung Carl Gustaf och hans vänner ätande pizza från en naken kvinnas kropp samtidigt som drottning Silvia på knä skrubbar bort ett hakkors från golvet. Han hängde ut s-märkta lobbyister som lobbar för vinster i välfärden och fick förtroendet att starta en ny tankesmedja för de fem LO-förbunden inom 6F.
 
 

opinionsexportör 2
. Cint levererar tjänster som ska göra det möjligt för i stort vem som helst att sätta upp paneler, gränslöst över hela världen med Ikea och Spotify som ledstjärnor.Tempot i expansionen är högt och vd Bo Mattsson sliter hårt mellan nyemissioner och tekniska landvinningar.
 
 

David Sandström tillträdde 29-åring posten som vd på en av Sveriges största reklambyråer med tunga kunder som Försvarsmakten och Vattenfall på kundlistan.
 
 
 
årets pr-kampanjer
* Svenskt Näringsliv med kampanjen Vi tar matchen, som i ett slag mobiliserar medlemsföretagen i att gå ut och berätta vilken nytta de gör för välfärden, får väljarna att inse detta och därmed bäddar för att företagens välmående blir en fråga som ingen politiker kan bortse från till valet 2014. Allt till förhållandevis små kostnader.
* Progress ordnade så att Arla kunde skicka frukost till alla tunga opinionsbildare i Almedalen. En enkel, effektiv och billig mediekanal.
 


Kommunals kommunikationsavdelning med kommunikationschefen Emma Nilsson och pressekreteraren Dan Lundqvist Dahlin tog för sig i bruset och flaggade för namnbyte av organisationen och tog kommandon inom LO om vinster i välfärden.  

 

De kände till bristerna i Transportstyrelsens datasäkerhet

Konkurrensverket pressar Schibsted att byta villkor för Byt Bil

De startar nätverk för högutbildade Syrier

Storsäljaren Facebook sparar in på svenska organisationen

SAKER MAN SER: AKBs väskbärare

Han är Socialdemokraternas biträdande komchef

"Sänk inkomstskatten - det ska löna sig att arbeta"

Han får Anders Borg och Fredrik Reinfeldt att uppträda samtidigt

Carl Bildt ner 38 procent

Regeringen kör ut Transportstyrelsens chef och ordförande efter IBM-skandalen

Stefan Löfven (s) träffar Emmanuel Macron (lrem)

Semesterundersökningarna här – Huawei och Canon först ut

Kontrollbalansräkning i Politism efter miljonförlust

Handelsbanken minskade investeringarna i EFN

Alltid redo: Scouterna blir sin egna talespersoner

Scouternas talespersoner 2017-18.

Jämlikhetslobbyist bygger affärsdel för Amelia

Spritmärke inför näringsetikett – konsumenterna lätt positiva

Westander: ”Det kostar cirka en miljon att vara kund hos oss"

Grön Ungdom jagar Niklas Nordström (s) för flyg-uppdrag

LO kräver fastighetsskatt och lånar Alliansens retorik

Omsättningslyft men fortsatt rött för Breakit

LO snor IF Metalls komchef och pressansvariga

Surveyföreningen bildar grupp för opinionsundersökningar

Moderaterna vill lägga 50 miljoner på övervakningskameror

”Illegal cigarettfabrik i Sverige – ett politiskt misslyckande”

Region Gotland: Politikerna får bestämma om NMR i Almedalen

Säljlyft men fortsatta miljonförluster för Omni

Ju mer utrikes – desto sämre lön för akademiker

Björn Borg gör politik av tennis i reklamfilm

Cohne & Wolf upp 6,5 procent

SSU rekryterar ny komchef från Friends Agenda

Restaurangen som hyrde ut till SD i Almedalen: Vi är positiva

Publikras för talen i Almedalen

Jimmie Åkesson tappade 22 procent i publik jämfört med 2016.

Flera fackförbund hotar lämna Nordea

Var femte krona förlust på Dagens Media

MP släpper tio förslag för mer barnvänliga städer – vill sänka moms för bilpooler

Randstad kapar ”Grupp-8” för storsamarbete

SD lägger 400 miljoner på två vårdförslag

Postnords kommunikationsdirektör avgår

Petter Stordalen är Årets digitala kommunikatör i Almedalen

ALMEDALSROOKIEN: Här laddar man inte ur

Make Equal hetast i Almedalen – NMR raserade kampanjen

Han är Moderaternas valgeneral

Stefan Löfven (s) kan bli hetast i Almedalen 2017

ALMEDALSSPANARNA: Bilmärkena som dominerar Almedalen

Fler unga dominerar Almedalsveckan

De kan bli Årets digitala kommunikatör 2017

80 kandidater nominerade till Hetast – här är listan

Visual Sweden ÄR Innovativast i Almedalen 2017

De kan bli Innovativast i Almedalen 2017

ALMEDALSSPANARNA: De mest tongivande medierna och influerarna

Maria Rankka säger upp sig

Därför skippar Karl-Petter Thorwaldsson (lo) Almedalen

Magnus Ranstorp och Bingo Rimér tar plats bland de sociala medierna (almedalen)

TALANALYS: Kvinnors rättigheter fick Magdalena Andersson (s) att glöda

Så vill Sverigeförhandlingen bygga höghastighetsjärnvägen

Säkerhetsbranschen trotsar Dagens Medias registrering av DJ-battle

Socialdemokraternas Almedalsförlag: 20 miljarder mer till välfärden

Unionen lanserar chefscoachning med cykelbud

ALMEDALSSPANARNA: Google starkaste tech-märket i Almedalen

ALMEDALSROOKIEN: Mina nya idoler, Tommy och Sara

De får chansen på New Republics öppna Almedalsarena

Energiskt och självsäkert, Annie Lööf (c)

Grant Thornton mer pingad än Annie Lööf

Medierna som proffsen använder i Almedalen

Svenskt Näringsliv: Skrota Arbetsförmedlingen och spara 20 miljarder

Därför är kyrkovalet så viktigt för SD

Northvolt utser två finalister i fabrikstävlingen

ALMEDALSROOKIEN: Befriande med Victoria Silvstedt

Här är Almedalsspanarna

Personligt men opassionerat, Jan Björklund

Abu Dhabi flyger in chefer för att prata Sturegallerian

Centerpartiet vill stimulera mera för arbetslösa och företag som ordnar jobb

Säpo upp på retweettoppen

Liberalerna lanserar och överbryggar klyftor

I stället för Almedalen – Feministiskt initiativ ställde ut skor

Nominera till Innovativast i Almedalen

Vårdföretagarna krishanterar kommunpolitiker med Prime

Jonas Sjöstedt: Almedalen har blivit för dyr

Rätt fokus men, trött retorik, Jonas Sjöstedt (v)

Säpo förde bort ”medborgarjournalist” från Jonas Sjöstedts pressträff

Länsförsäkringar: Lägg Almedalen i Hallsberg

Vänsterpartiet föreslår dygnetrunt-primärvård

”Almedalsveckan – en av de viktigaste handelsplatserna för tankar och idéer”

Regeringsfrågan viktigast för SD-väljarna

Skattebetalarna attackerar East Sweden, Migrationsverket och Vallentuna

Det ser almedalsproffsen fram emot – och fruktar

Vattenfall tar Tesla-höjdare till Almedalen

Teknikföretagen anlitar kändisförfattare – vill popularisera jobbfrågan

Isobar etablerar sig i Göteborg

INNOVATIVAST I ALMEDALEN ”politikerna alldeles för dåliga”

Vdn på Swedish Content Agencies slutar

Alliansen vill bygga ut Rut för 730 miljoner

Sveriges Annonsörer storkampanjar mot reklamtrötthet

”Dags att ta tillbaka den digitala ledartröjan”

Nytt S-nätverk ska ”knäcka SD-koden”

NCC tar grävmaskin till Almedalen för ”Digging Battle”

JCDecaux cykeltaxi kvar i Shanghai

INNOVATIVAST I ALMEDALEN ”Viktigt att svara mot tydligt behov”

Tradera budar ut Annie Lööfs och Alice Teodorescus Almedals-outfits

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.