Personer med ADHD träder fram i kampanj

Publicerad 2012-05-23, 10:53

KAMPANJ. Det råder många fördomar kring ADHD. Nu ska en ny kampanj ändra på den bilden genom att låta tio personer med ADHD berätta om hur det är att leva med diagnosen. Syftet är att stärka ungas självbild.

Dela med andra

Bakom projektet "Jag har ADHD", som är inspirerat av den framgångsrika amerikanska hbt-kampanjen ”It get’s better”, står Georg Herlitz, kreatör på byrån Kollektivet Livet.
– Jag har jobbat med ungdomar en stor del av mitt liv, och det jag märkt är att diagnoser ofta sänker deras självförtroende mer än vad symptomen gör. Tror man inte att man klarar av något, inte kan komma dit man vill, då känner man att det inte finns någon anledning att försöka jobba på det, säger han.
 
Därför har han samlat tio personer med ADHD som på sajten jagharadhd.se berättar om hur det är att leva med diagnosen och hur man kan göra något positivt av det
– Det är tio personer som jag tycker har kommit förbi sin diagnos, som börjat jobba på den och ser på den med andra ögon. Det vill jag förmedla till ungdomar, att visa på dessa positiva förebilder och ge dem lite positiva ord på vägen.
 
Enligt Georg Herlitz finns det ett stort mörkertal i statistiken när det gäller hur många människor som har ADHD. De som diagnostiseras, och därmed dyker upp i siffrorna, är de som på ett eller annat sätt stött på problem, som exempelvis missbruk eller kriminalitet.
– Alla som har ADHD, men som lärt sig hantera det, finns inte med. Eftersom bara de som springer på problemen som syns i statistiken blir bilden fel. Man har bara de svarta fåren i hagen att jämföra sig, och det skapar en dålig självbild.
 
Han hoppas att kampanjen lyckas förändra bilden och överhuvudtaget öppna upp samtalet kring ADHD. Människor med ADHD är enligt Georg Herlitz dessutom en resurs.
– Jag är övertygad om att det finns många bra egenskaper som kommer med ADHD. Man har exempelvis en drivkraft och man tänker på ett annat sätt. I vårt samhälle i dag skriker vi efter folk som är kreativa och duktiga på att brainstorma, samtidigt som vi har en del av befolkningen som brainstormar hela tiden.
 
Kampanjen är en del av Riksförbundet Attentions Unga vuxna-projektet.
Ardalan Samimi ardalan@dagensopinion.se

Kommentarer

Jag har adhd/ asperger vilket är ett större problem för normalstörda än för mig. det är kompetens utan gräns som gör mig till den resurs jag är för unga i samhället. drivet ger mig motor att leva min dröm .

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Sveriges Annonsörer: åldersgräns på sociala medier är omöjligt

Per Bolund (mp) utreder gräsrotsfinansiering

Högre överskott för staten – med hjälp av ökade skatteintäkter

Gamlingar vill sätta stopp för barn på sociala medier

Nyheter 24 vänder till vinst

Miljonvinst för “vattenskandalens” Alex Schulman

Handelsnettot fortsätter nedåt

Manslöst Assefa tar ut miljonvinst

Landsbygdspartiet formerar sig för Swexit

Sara Skyttedal släpper klubban i KDU

Så vill Statskontoret jaga tidstjuvar på myndigheter

H&H Group över en kvarts miljard

Unionen trappar upp i Pride – HBTQ-pris till Petter Stordalen

Tingsrätten: Okej för fackförbund att konkurrera om medlemmar

Ericssons vd sparkas

Springtime vänder till vinst

Stefan Löfven (s) går i Pride-paraden

Thorbjörn Fälldin (c) har avlidit

Miljonregn öser över Carl Bildts aktiebolag

Muf: EU ska bara ägna sig åt gemensamma frågor

Intellecta bromsar in Q2

TNS Sifo bantar sig till högre marginal

Regeringen lägger 16 miljoner på symbios och cirkulära affärer

Så mycket omsätter LOs mediehus

Google ökar i Sverige – men betalar ännu mindre skatt

Så vill Röda Korset kampanja bort lagen om uppehållstillstånd

Ökad omsättning – minskad marginal på Cohn & Wolfe

Skattebetalarna ser trendbrott – skatterna ökar

Ehrenberg fångas i turist-pr-nät

Här är Sveriges mest och minst aktiva EU-parlamentariker

Sverige skaffar ambassad i Libanon

269 procent upp för Omni – men fortsatt rött

Stefan Löfven "följer med oro" läget i Turkiet.

Tidigare M-topp lanserar Ubers glasskampanj

KU kallar till extramöte om riksrevisorerna

Regeringen lägger 7,5 miljoner på "born globals"

Försäljningslyft för Mynewsdesk men fortsatt rött

Almedalsspanarna rankar varumärken

Sven-Erik Bucht (s) sparkar skogsutredaren

Hyperloop till Finland – lika dyrt som höghastighetsbanorna

Minskade marginaler på Dagens Industri

Geelmuyden Kiese tappar vice vd efter ett halvår

52 000 nya besöksjobb – 106 000 jobb bort i industrin

Gustav Martner (cp +b) till Prime

Ungdomsförbundens tuffa Almedalsvecka

ungdomsförbunden tar matchen. för industrin.

Fortsatt rött för Dagens Media

Kraven på skogsutredarens avgång ökar

Hård kritik mot Sjöfartsverkets helikopterköp men pr-köpen granskas inte

”Varmt men dåligt påläst”, Jonas Sjöstedt (v)

Partiledarna som drog mest publik (per mandat) i Almedalen

Fortsatt miljonförlust för Politism

Blå Tågets ägare vill stämma Trafikverket – MTR tar över trafiken

Riksrevisionen tar in extern utredare efter DN-granskning

Anna Kinberg Batra drog 1 500 men inte Fredrik Reinfeldt

De lånade kläder i Almedalsgarderoben – S-minister gick i Annie Lööfs klänning

SDU-konkurrenten funderar på eget parti – "Jimmie är lam"

”Tydligast, men för långt”, Anna Kinberg Batra (m)

Här är Vs förslag för pensionärerna

Anna Kinberg Batra (m): Viktigt uttrycka tydliga värderingar

”Konstiga konstpauser men bra innehåll”, Anna Kinberg Batra

Moderaterna presenterade fyra förslag om integration

Vänsterpartiet kräver insatsstyrka mot skattesmitare

”Ett rörigt metaforträsk”, Isabella Lövin

Riksrevisor avgår på stört - skickade internmejl till känd sambo

Isabella Lövin: Man blir trött av politik i pratminus och siffror

S-toppar slöt upp bakom Isabella Lövin (mp)

”Kanske veckans bästa tal”

Grön tidning lägger 250 000 kronor på Almedalen

Han är Årets digitala kommunikatör

JKL/MSL-contentchef går till kundsidan

Almedalsspanarna rankar bank och försäkring

SOS Barnbyar är Hetast i Almedalen – och hederspris till Karin Lindvall

Regeringen tillsätter Svante Axelsson som samordnare för Fossilfritt Sverige

SDs riksdagsbänk bänkade sig i Almedalen

”Jimmie Åkesson målade Sverige som laglöst land”

Här är finalisterna i Hetast i Almedalen 2016

Lantero vill träffa krävande kunder i Almedalen

ALMEDALSBUZZET: SD-kritiken breder ut sig

De ÄR Innovativast i Almedalen 2016

Vem betalade Samhalls/Landshövdingens vip-bord på DJ Battle?

De kan bli Årets digitala kommunikatör

Här är alla nomineringar till Hetast

Jimmie Åkesson (sd) talar om de ”förlorade områdena”

De kan bli Innovativast i Almedalen 2016

SD rasar över S Facebookbild

Förorten tema för SDs dag

Ebba Busch Thor (kd): Det handlar om tillgänglighet

KD-gräddan på plats

"Ebba Busch Thor är varm i parken men kall i rutan"

”Ebba flörtar mer än lovligt med SD-väljarna”

ALMEDALSSPANARNA: Vem ligger bakom Almedalen?

Lärarnas Riksförbund sågar Ebba Busch Thors ”klassiker”

ALMEDALSBUZZET: Fortsatt snack om fastighet och säkerhet

Här hackas fram bostäder för studenter

H+K Strategies kryddar matkampen med Hej Digital

Kristdemokraterna vill ha Kanon med Svenska värderingar för nyanlända

Just Arrived stoppas av Swedavia

”Det går framåt, Stefan Löfven”

Här är Petter Stordalens skuggministrar

Stefan Löfven: Partierna ska ha en daglig dialog

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.