Personer med ADHD träder fram i kampanj

Publicerad 2012-05-23, 10:53

KAMPANJ. Det råder många fördomar kring ADHD. Nu ska en ny kampanj ändra på den bilden genom att låta tio personer med ADHD berätta om hur det är att leva med diagnosen. Syftet är att stärka ungas självbild.

Dela med andra

Bakom projektet "Jag har ADHD", som är inspirerat av den framgångsrika amerikanska hbt-kampanjen ”It get’s better”, står Georg Herlitz, kreatör på byrån Kollektivet Livet.
– Jag har jobbat med ungdomar en stor del av mitt liv, och det jag märkt är att diagnoser ofta sänker deras självförtroende mer än vad symptomen gör. Tror man inte att man klarar av något, inte kan komma dit man vill, då känner man att det inte finns någon anledning att försöka jobba på det, säger han.
 
Därför har han samlat tio personer med ADHD som på sajten jagharadhd.se berättar om hur det är att leva med diagnosen och hur man kan göra något positivt av det
– Det är tio personer som jag tycker har kommit förbi sin diagnos, som börjat jobba på den och ser på den med andra ögon. Det vill jag förmedla till ungdomar, att visa på dessa positiva förebilder och ge dem lite positiva ord på vägen.
 
Enligt Georg Herlitz finns det ett stort mörkertal i statistiken när det gäller hur många människor som har ADHD. De som diagnostiseras, och därmed dyker upp i siffrorna, är de som på ett eller annat sätt stött på problem, som exempelvis missbruk eller kriminalitet.
– Alla som har ADHD, men som lärt sig hantera det, finns inte med. Eftersom bara de som springer på problemen som syns i statistiken blir bilden fel. Man har bara de svarta fåren i hagen att jämföra sig, och det skapar en dålig självbild.
 
Han hoppas att kampanjen lyckas förändra bilden och överhuvudtaget öppna upp samtalet kring ADHD. Människor med ADHD är enligt Georg Herlitz dessutom en resurs.
– Jag är övertygad om att det finns många bra egenskaper som kommer med ADHD. Man har exempelvis en drivkraft och man tänker på ett annat sätt. I vårt samhälle i dag skriker vi efter folk som är kreativa och duktiga på att brainstorma, samtidigt som vi har en del av befolkningen som brainstormar hela tiden.
 
Kampanjen är en del av Riksförbundet Attentions Unga vuxna-projektet.
Ardalan Samimi ardalan@dagensopinion.se

Kommentarer

Jag har adhd/ asperger vilket är ett större problem för normalstörda än för mig. det är kompetens utan gräns som gör mig till den resurs jag är för unga i samhället. drivet ger mig motor att leva min dröm .

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Frågan kontrollerar om du är en människa och används för att hindra spam-robotar.

Folkpartiet släpper hbt-rapport under Pride

Skavstas vd lättar

Unionen delar ut hbtq-checklista för fikarummet

Tintin i Kongo i SDUs reklamfilm

Carin Jämtin: Privata äldreboenden ska inte vara oroliga

De leder TV4s partiledardebatt

Nepa upp 23 procent

"Socialdemokraterna svartmålar Sverige"

Äldreomsorg temat för Socialdemokraternas första valfilm

Unionen hbtq-prisar Ving

Fruktdryck och whisky engagerar mest på Facebook i sommar

Regeringen lovar hårdare knarkstraff

Polhem och Spotlight ska lyfta Specsavers som modeföretag

SSU kastar Nuon i ansiktet på Alliansen i tårtfilmskontring

Minskade miljonförluster för Lowe Brindfors

Tidningsutgivarna kopplas till bluffundersökarna Marknadsinsikt

Vårdförbundet om Filippa Reinfeldts och Tobias Billströms förslag

Inskrivna på Arbetsförmedlingen minskar

Facebook upp 46 procent i Sverige

"Hantverket ger pr-branschen berättigande"

Omyndiga sommarjobbare marknadsför kommunala skolor

Hon lämnar facket för teatern

Digitaliserat Intellecta ökar omsättningen men visar rött

Ipsos lanserar nyhetsbrev om Ipsos

Svensk infrastruktur får EU-stöd på 370 miljoner

SSU: Stora löneskillnader för sommarjobb mellan kommuner

DEBATT: Moderater vill samdistribuera post och tidningar

Lars Beckman och Ulf Berg vill samdistribuera.

JKL backar – men ökar vinsten

Google över 3 miljarder i Sverige – redovisar 355 miljoner

Miljöpartiet: Vi står närmare (c) än (s) i livsmedelspolitiken

Eskil Erlandsson om maten, exportmålet och ursprungsmärkningen

Utnyttja sommartorkan – pr-konsulten tipsar

Statens fastighetsverk får ny generaldirektör

Överindendent får sparken – Kerstin Brunnberg tar över

LO släpper svartboksvariant av "Reinfeldts Sverige"

"Per Gahrton borde veta bättre om opinionsbildning"

Över 5 miljoner i vinst för Leif GW Persson

"Mats Edman har korståg som metod"

Socialdemokraterna föreslår sysselsättningskrav vid upphandling

Bluffundersökare bakom opinionsmätningar – 30 anmälningar på Konsumentverket

Anders Wallner (mp) om Per Gahrtons sågning

"Kreditupplysningsföretagen ska stoppa id-stölder"

Tysk kärnkraftsavveckling kostar Vattenfall 5,5 miljarder

Per Gahrton: Miljöpartiet sviker sina ideal

Sveriges Kommunikationsbyråer – mindre men lönsammare

Så sommartalar partiledarna

Löntagarna kritiserar LO – Aftonbladet publicerar debattartikeln

Mats Edman sågar kritiken om Dagens Samhälle som kampanjorgan för vinster i välfärden

Fisksätra slagträ i bråk mellan Sverigedemokraterna och Ung Vänster

SKLs självberöm blev dagspressfavorit

Minus för Expressens pr-byrå

"Chefen som SVT behöver i turbulenta tv-tider"

Pr-byrån som lanserar Carl Philips nya design

Alliansens valfilm – en tårtattack på oppositionen

"Anti-cyberspionage är det nya antivirus"

Beslut om organdonation och slopat studielån på Cuf-stämma

Gustav Fridolin valturnerar på semestern

Fortsatta miljonförluster för Fokus

Miljöpartiet petar Almedalsaktivist från riksdagslista

Ekonomiforskare rekommenderar färre upphandlingar

Vänsterpartiet vill införa glesbygdskatt för mobiloperatörerna

Bemanningsföretagen gillar regeringens Las-utredning

Sverigedemokraterna portas från Pridefestivalen

Demokratiutredaren Olle Wästberg varnar för maktlösa medborgare

Utredning: Bemanningsföretagen underminerar inte Las

Cuf vill prata ungdomsarbetslöshet – bygger hinderbana på Norrmalmstorg

Anna Ek (cuf) klarar första hindret, en fyrkantig skola som inte utbildar för arbetslivet

Cykelbanor tar plats i Sverigebygget

MSL ökar i volym – minskar i intäkter

"Ett misstag av Stefan Löfven och S att radera Gaza-inlägget"

Copyswedes Samsung-stämning irriterar Elektronikbranschen

Här är SDUs nya lag

Så vill regeringen vässa Arbetsförmedlingen

Olle Wästberg ska leda ny demokratiutredning

Vänsterpartiet gör filmparodi på riskkapital i välfärden

Gustav Fridolin (mp) flitigast i Almedalen

Minskat resultat från LOs miljardinvestering

"Bokslut"

Socialdemokraterna föreslår 5 000 nya platser på yrkeshögskolan

Vård och omsorg dominerade Almedalen

Skatten är betald – då firar Skattebetalarna med tårta

Folkpartiet använder Pride för skolpolitisk kampanj

Partiledarna som drog mest folk i Almedalen

Bara 754 såg TV4s mest sedda webbprogram från Almedalen

Intellecta Corporate sparar sig till vinst

Axfoods kommunikationsdirektör slutar

Liberal nyhetssajt ska sticka hål på vänsterbubbla

Readly gör kraftfull kampanjdebut

Kommunikationschef blir ny presschef hos Eon

Finansförbundet letar ny kanslichef

Lärarnas Riksförbund: 8 av 10 väljare vill förstatliga skolan

Rewir under 100 miljoner men åter lönsamt

"FIFAs girighet manifesteras i fotbolls-VM"

Centerministrar vill charma dansbandsentusiaster med buggfilm

Han tar över Icas internkommunikation

Patrik Westander: Jävsanklagelserna bygger på missförstånd

Tidigare statssekreterare (m) ska förverkliga Sverigebygget

Erik Ullenhag (fp) och Hillevi Engström (m) klara för Pride

"Topp 6 i Almedalen"

Riksrevisorernas nya årslön – 1,5 miljoner

Hetast-ordföranden avvisar jävanklagelser

Juryn för Hetast: Hanna Berheim, Maria Wetterstrand, Rolf van den Brink, Ulrica Klettner och Fredrik Kron. Stina Morian saknas.

inför Almedalen

ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.
Pr-byrån JMWs kampanj för frigivning av den svenska journalisten Dawit Isaak har fått flera politiker att gå med på att sitta i ensamma i en cell i 15 minuter.