Personer med ADHD träder fram i kampanj

Publicerad 2012-05-23, 10:53

KAMPANJ. Det råder många fördomar kring ADHD. Nu ska en ny kampanj ändra på den bilden genom att låta tio personer med ADHD berätta om hur det är att leva med diagnosen. Syftet är att stärka ungas självbild.

Dela med andra

Bakom projektet "Jag har ADHD", som är inspirerat av den framgångsrika amerikanska hbt-kampanjen ”It get’s better”, står Georg Herlitz, kreatör på byrån Kollektivet Livet.
– Jag har jobbat med ungdomar en stor del av mitt liv, och det jag märkt är att diagnoser ofta sänker deras självförtroende mer än vad symptomen gör. Tror man inte att man klarar av något, inte kan komma dit man vill, då känner man att det inte finns någon anledning att försöka jobba på det, säger han.
 
Därför har han samlat tio personer med ADHD som på sajten jagharadhd.se berättar om hur det är att leva med diagnosen och hur man kan göra något positivt av det
– Det är tio personer som jag tycker har kommit förbi sin diagnos, som börjat jobba på den och ser på den med andra ögon. Det vill jag förmedla till ungdomar, att visa på dessa positiva förebilder och ge dem lite positiva ord på vägen.
 
Enligt Georg Herlitz finns det ett stort mörkertal i statistiken när det gäller hur många människor som har ADHD. De som diagnostiseras, och därmed dyker upp i siffrorna, är de som på ett eller annat sätt stött på problem, som exempelvis missbruk eller kriminalitet.
– Alla som har ADHD, men som lärt sig hantera det, finns inte med. Eftersom bara de som springer på problemen som syns i statistiken blir bilden fel. Man har bara de svarta fåren i hagen att jämföra sig, och det skapar en dålig självbild.
 
Han hoppas att kampanjen lyckas förändra bilden och överhuvudtaget öppna upp samtalet kring ADHD. Människor med ADHD är enligt Georg Herlitz dessutom en resurs.
– Jag är övertygad om att det finns många bra egenskaper som kommer med ADHD. Man har exempelvis en drivkraft och man tänker på ett annat sätt. I vårt samhälle i dag skriker vi efter folk som är kreativa och duktiga på att brainstorma, samtidigt som vi har en del av befolkningen som brainstormar hela tiden.
 
Kampanjen är en del av Riksförbundet Attentions Unga vuxna-projektet.
Ardalan Samimi ardalan@dagensopinion.se

Kommentarer

Jag har adhd/ asperger vilket är ett större problem för normalstörda än för mig. det är kompetens utan gräns som gör mig till den resurs jag är för unga i samhället. drivet ger mig motor att leva min dröm .

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Frågan kontrollerar om du är en människa och används för att hindra spam-robotar.

Männen tar över i Sveriges Annonsörers styrelse

Kraven på ledningen inför MPs kongress

Baluba ska ge Fortum contentkraft

Springtime och Notified kör i gång digitalt pris i Almedalen

Näringslivets transportråd väljer om styrelsen

Berghs ökar vinsten

SNS: Vårdvalet kommer alla till del

Bonniers Konsthall hittar ny publik bland baby-mammor

Jacob Wallenberg aktiverar sig i Svenskt Näringsliv

Mikz rullas ut i Finland

Emil Källström (c) om vinstutredningen: En chans för S att komma ur vänsterburen

Handelskammaren: Stockholm är en integrationsmotor

Juno hämtar vikarierande vd från Deportivo

Oxenstierna vinner Carmignac

Sverigedemokraterna "stänger inte dörren" för Alliansens välfärdsutredning

Facken krympte bidragen till S

Moderat: Bättre betalt att gå på a-kassa än att jobba

Norge får vänta på snabbtåg till Sverige

Riksdagen röstade igenom ändrat presstöd

Regeringen och Alliansen överens – Fi ska få införa amorteringskrav

Regeringen öppnar för att se över ”kassettskatten”

Anna König Jerlmyr (m) skriver brev till Stefan Löfven (s)

Eniro gör sig av med komchefen

Anna-Karin Hatt (c) blir vd på Almega

Fem svenska byråer prisades i Sabre Awards

Anna Kinberg Batra (m) sommartalar på nationaldagen

Mikael Damberg (s) lanserar "Team Sweden"

Feministiskt initiativs komchef får jobb på kulturhus i Lund

Meat Loaf kampanjar för ST1

Teknikföretagen räknar med mer pengar men färre jobb

M drog in 4 miljoner i privata donationer under supervalåret

Hon tar över klubban i SNS

Magdalena Andersson (s): Inte lämpligt att kraftigt höja skatterna

Riksrevisionen: Oklart vart farligt avfall tar vägen

Maskinentreprenörerna vill klyva Trafikverket

Leif Pagrotsky (s): Arbetsgivare och butiker ska betala för kollektivtrafiken

Den rödgröna majoriteten spricker i Malmö

Majoriteten i Malmö kan spricka efter ultimatum till Vänsterpartiet

Svenskarna som kan bli mest innovativa i Europa

Prime vinner Google

Lowe Brindfors knycker digital pr-stjärna från Edelman Deportivo

Rebecca Uvell om bråket med Arbetet: LO verkar inte förstå hur nätet funkar

Arbetets ledarskribent slår tillbaka: Rebecca Uvell driver en hatblogg

Nyköpings tingsrätt får JK-kritik för slarv med mejl

Hyresgästföreningen tar till Ramböll mot marknadshyror

Så mycket höjs SL-kortet – Alliansen överens

Felix foodtruck i Kungsan ska mätta u-länder

Insamlingskampanj ska ge Handelshögskolan 1 miljon kronor

Sveriges minsta kommun planerar stort nationalfirande

Morgan Johansson (s) i blåsväder efter kvoteringsuttalande

Salong Betong har en policy - att aldrig köpa pr

Fredrika Bremer Förbundet vässar kommunikationen

The Singing Sailor tar ton internationellt

Tobias Billström söker toppjobb i Wien

Kent Persson (m) om sin nya byrå

Hon blir global pr-chef på Acne Studios

M i Stockholm sågar rödgrönrosas kokbok – förmynderi

Kent Persson (m) startar byrå

SLs vd fortsatt avstängd

SL-chefens öde avgörs i dag

Landstingets vinstbegränsning överklagas

Riksrevisionen: Statens årsredovisning bör bli mer transparent

Moderater vill göra betalt-tv av SVT

Rödgrönrosa lägger 500 000 på en kokbok i Stockholm

Schibsted säljer Svenska Dagbladet

Grönt ljus för e-arkivet – får tre miljoner från staten

Infrastrukturministerns pol sak blir konsult på New Republic

Finanspolitiska rådet: Regeringen bryter mot ramverket

Försvarets infochef till Västra Götalandsregionen

Kvinnolobbyn kräver en jämställdhetsmyndighet

Så ska Moderaterna lyfta fritids

Högskoleprofessor hotad av chef efter SvD-granskning

20 000 kostar biljetten till Ash Pournour och Daniel Eks superevent

Hjärt-Lungfondens komchef till Arbetsmiljöverket

Reklambyrå ifrågasätter regionens miljonupphandling

Kommunal köper sajt på Politism – pressar Socialdemokraterna

V sålde för 3,5 miljoner under supervalåret

Hotellkoncern värvar från Burson-Marsteller

SOM-institutet: Fler vill skrota kärnkraften

Tieto tillsätter global komchef

ESV sågar regeringens ROT- och RUT-sänkning

Partiledarna om partiledardebatten (svt)

Jimmie Åkesson (sd) lämnade besked i vårtal

Moderaterna i Jämtland och Skåne ställer sig bakom DÖ

Decemberöverenskommelsen en icke fråga för Stockholmsmoderaterna

"Miljöpartiet och Socialdemokraterna dödar etanolen”

Moderaterna i Stockholm vill ha marknadshyror

Han är Nordeas nya presschef

Presschefen (m) byter stadshuset mot riksdagen

VECKANS BRIEF 15: Byråerna som är störst i sociala medier

Åsa Romsons (mp) statssekreterare slutar

Westander ska hålla Sverige rent

Westander med nya kunden.

M vill ha tillfälliga uppehållstillstånd

Folkpartist blir opinionsbildare på Jusek

KK-stiftelsen delar ut 15 miljoner till big data-forskning i Skövde

Region Gävleborg plockar SJs presschef

GKs förra pa-chef till Rud Pedersen

GK hämtar pa-chef från S

Regeringen skrotar filmavtalet – höjer momsen på biobiljetter

Företagarna sågar regeringens hållbarhetslag

inför Almedalen

ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.
Pr-byrån JMWs kampanj för frigivning av den svenska journalisten Dawit Isaak har fått flera politiker att gå med på att sitta i ensamma i en cell i 15 minuter.