Personer med ADHD träder fram i kampanj

Publicerad 2012-05-23, 10:53

KAMPANJ. Det råder många fördomar kring ADHD. Nu ska en ny kampanj ändra på den bilden genom att låta tio personer med ADHD berätta om hur det är att leva med diagnosen. Syftet är att stärka ungas självbild.

Dela med andra

Bakom projektet "Jag har ADHD", som är inspirerat av den framgångsrika amerikanska hbt-kampanjen ”It get’s better”, står Georg Herlitz, kreatör på byrån Kollektivet Livet.
– Jag har jobbat med ungdomar en stor del av mitt liv, och det jag märkt är att diagnoser ofta sänker deras självförtroende mer än vad symptomen gör. Tror man inte att man klarar av något, inte kan komma dit man vill, då känner man att det inte finns någon anledning att försöka jobba på det, säger han.
 
Därför har han samlat tio personer med ADHD som på sajten jagharadhd.se berättar om hur det är att leva med diagnosen och hur man kan göra något positivt av det
– Det är tio personer som jag tycker har kommit förbi sin diagnos, som börjat jobba på den och ser på den med andra ögon. Det vill jag förmedla till ungdomar, att visa på dessa positiva förebilder och ge dem lite positiva ord på vägen.
 
Enligt Georg Herlitz finns det ett stort mörkertal i statistiken när det gäller hur många människor som har ADHD. De som diagnostiseras, och därmed dyker upp i siffrorna, är de som på ett eller annat sätt stött på problem, som exempelvis missbruk eller kriminalitet.
– Alla som har ADHD, men som lärt sig hantera det, finns inte med. Eftersom bara de som springer på problemen som syns i statistiken blir bilden fel. Man har bara de svarta fåren i hagen att jämföra sig, och det skapar en dålig självbild.
 
Han hoppas att kampanjen lyckas förändra bilden och överhuvudtaget öppna upp samtalet kring ADHD. Människor med ADHD är enligt Georg Herlitz dessutom en resurs.
– Jag är övertygad om att det finns många bra egenskaper som kommer med ADHD. Man har exempelvis en drivkraft och man tänker på ett annat sätt. I vårt samhälle i dag skriker vi efter folk som är kreativa och duktiga på att brainstorma, samtidigt som vi har en del av befolkningen som brainstormar hela tiden.
 
Kampanjen är en del av Riksförbundet Attentions Unga vuxna-projektet.
Ardalan Samimi ardalan@dagensopinion.se

Kommentarer

Jag har adhd/ asperger vilket är ett större problem för normalstörda än för mig. det är kompetens utan gräns som gör mig till den resurs jag är för unga i samhället. drivet ger mig motor att leva min dröm .

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Transports ordförande avgår efter dyra krognotor

Opinionscheferna: Därför rasar Moderaterna i opinionsmätningarna

Ledde granskningen av nya Karolinska – blir Moderaternas presschef

Här är de nominerade i Guldägget 2017

M kapar S kampanj som kopierar M

JMW blir Golin för Mullen Lowe

Björn Mellstrand, JMW, Fred Cook, Golin, Louise Leo, JMW, Joakim Karlsson, JMW

De tar plats i Miljöpartiets toppskikt

Lena Micko (s): Anders Knape behöver positionera sig inför M-mötet

Vice ordförande: Regeringen styr SKL

Var tredje krona vinst på Concilia

”Jag har jobbat lite med Dan Eliasson”.

JKL-bokstav i stan

BEACONOMIST 10: Falangstrid på Realtid – IoT – en ny miljardbransch

Svenskt Näringsliv och Företagarna gör tummen ner för reviderat 3:12-förslag

S i landstinget i Stockholm i reklamattack mot Moderaterna

Kommunal lägger ned skadeståndsprocess mot förra ordföranden och nattklubbs-ledamöter

Svenskarna överskattar vinsterna i välfärden

Anna Kinberg Batra (m) kopplas till Trump och faktaförvrängning i S nya kampanj

Comeback för Expressens politik-tv

Hon blir polisens nya kommunikationsdirektör

Sveriges Kommunikatörer rasar över Medieutredningens bild av kombranschen

Tidigare ledarskribent fälld för hemfridsbrott och rattfylla

Polisförbundet om Peter Springare: Han har passerat gränsen

Nina Nygaard får toppjobb inom idrotten

SSU håller kvartssamtal med Stefan Löfven (s)

Fortsatt tapp för Rådhusgruppen

Indisk it-jätte går in tungt i Volvo Ocean Race

Visita hittar komchef på Telia

De tycker till om Omvärldsklubben

Nya ägarna flyttar upp Metros chefredaktör

Bergslagspolisen om Peter Springare på Facebook: Inte direkt positivt

Stefan Löfven (s): Så skyddar vi valet från andra staters påverkan

Peter Springare & Katerina Janouch till SD-stödd sajt

Regeringen (v) drar in 3 miljarder på utlandssvenskar och höginkomsttagare

Veckans Brief 9: Storföretagens lobbyköp i USA – Per Schlingmann om författarskapet

Staffan Erfors tar över Metro

SIFO: C snart i kapp M

Liberalerna vill anställa ”trygghetsvakter” och tar ny devis

Preem jublar över regeringens diesel-besked – Westander gratulerar till ”lobby-kampanjen”

Piratledare kan bli förbundsordförande (dik)

Regeringen inför reduktionsplikt för bensin och diesel

Sju nya i Fis styrelse

Alliansen + SD: Arbetsförmedlingen ska sluta förmedla jobb

Feministiskt initiativ, Försäkringskassan och Timbro laddar inför Omvärldsklubben

Här sätter Norwegian press med pressen

Annie Lööf (c) hjälpte Fores inviga nya lokalen

Brindfors köps loss

Gröna Städer får sex partners från start

Lars Calmfors börjar på tankesmedja

BEACONOMIST 9: Kvällspressens UX – Amazons expansionsplaner

Bonnier-direktör stampar in i Stampen

Flygskatt ska finansiera sänkta arbetsgivaravgifter

Konkurrenterna SAS, BRA och Norwegian enas om alternativ till flygskatten

Pär Henriksson lyfter från Svenskt Näringsliv

Strid om ordförandeposten i Advokatsamfundet

Liberalerna rasar mot S-kritik och föreslår fem privata sjukhus

Fackförbundspressen i gemensam offensiv om arbetstiderna

(C)hefsekonomen kandiderar till riksdagen

Regeringen sänker skatter för datorhallar och höjer CO2-skatt för fjärrvärme och el

Byggbolagen räds inte polishuset i Rinkeby

Nya skatteförslag från regeringen i dag

Almega kör i gång Omvärldsklubben på fredag

Margit Silberstein lämnar SVT

Här är S nya maktspelare

"Vi kraftsamlar för Grönare Städer"

Sebastian Navab, Jonas Törnblom, Leif Zetterberg & Mia Nordström.

Pr-konsult vill att S ska bli bättre på finansiering

8 procent ned för Pronto

Statsvetare vill ha motåtgärder mot fejknyheter och smutsdebatt

BEACONOMIST 8: Bonniers digitala strategi – Svenskt Näringslivs DI-utmanare

Riksrevisionen skeptisk till utflyttning av 10 000 myndighetsjobb

Regeringen utser digitaliseringsråd - 20 procent jobbar på företag

New Republic får två nya partners

Louise Dreifeldt & Malin Sahlén.

”Låt polisen fakturera föräldrarna”

Demoskop: SD förbi M

De är Årets Opinionsbildare

Så ska regeringen rädda Statens fastighetsverks förtroende

Centerpartiet hämtar pressekreterare från Företagarna

S sågar när Vårdföretagarna hjälper Alliansen med politiken i Stockholm

Timbro startar webbtidning

Gullers vinner Malmö

SCA: Svårast prata om mens i Sverige inom EU

Saliba och Läckberg startar investmentbolag

Fotografiska vill bli virala – höjer priset för män

Centerpartiet retweetar en kvinna/timme

Naturskyddsföreningens tidning kopplar Westander till regnskogsskövling

Tictail lyfter kvinnliga kunder

Saco berättar om skillnader i livslön mellan kvinnor och män

Lindex donerar pengar till kvinnliga textilarbetare

Annonsörerna kampanjar om könsdiskriminerande reklam

Omöjligt för staten att tvinga operatörer lagra trafikuppgifter

De kan bli Årets Gräsrot

De debatterar fejknyheter och faktaresistens på Årets Opinionsbildare

Google värvar komansvarig från pr-branschen

Komchefen tar över hr på SVT

Medieveteraner vill lägga ner Teracom

Finansiell kommunikation lyfter Aspekta

Över 100 föreslagna till Årets Gräsrot

LO föreslår lägre lönekostnader och enkla jobb som vägar in på arbetsmarknaden

Miljöministern uppmanar till förbud mot mikroplaster

Moderaterna tappar stöd i de viktigaste sakfrågorna – väljarna mer osäkra

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.