Personer med ADHD träder fram i kampanj

Publicerad 2012-05-23, 10:53

KAMPANJ. Det råder många fördomar kring ADHD. Nu ska en ny kampanj ändra på den bilden genom att låta tio personer med ADHD berätta om hur det är att leva med diagnosen. Syftet är att stärka ungas självbild.

Dela med andra

Bakom projektet "Jag har ADHD", som är inspirerat av den framgångsrika amerikanska hbt-kampanjen ”It get’s better”, står Georg Herlitz, kreatör på byrån Kollektivet Livet.
– Jag har jobbat med ungdomar en stor del av mitt liv, och det jag märkt är att diagnoser ofta sänker deras självförtroende mer än vad symptomen gör. Tror man inte att man klarar av något, inte kan komma dit man vill, då känner man att det inte finns någon anledning att försöka jobba på det, säger han.
 
Därför har han samlat tio personer med ADHD som på sajten jagharadhd.se berättar om hur det är att leva med diagnosen och hur man kan göra något positivt av det
– Det är tio personer som jag tycker har kommit förbi sin diagnos, som börjat jobba på den och ser på den med andra ögon. Det vill jag förmedla till ungdomar, att visa på dessa positiva förebilder och ge dem lite positiva ord på vägen.
 
Enligt Georg Herlitz finns det ett stort mörkertal i statistiken när det gäller hur många människor som har ADHD. De som diagnostiseras, och därmed dyker upp i siffrorna, är de som på ett eller annat sätt stött på problem, som exempelvis missbruk eller kriminalitet.
– Alla som har ADHD, men som lärt sig hantera det, finns inte med. Eftersom bara de som springer på problemen som syns i statistiken blir bilden fel. Man har bara de svarta fåren i hagen att jämföra sig, och det skapar en dålig självbild.
 
Han hoppas att kampanjen lyckas förändra bilden och överhuvudtaget öppna upp samtalet kring ADHD. Människor med ADHD är enligt Georg Herlitz dessutom en resurs.
– Jag är övertygad om att det finns många bra egenskaper som kommer med ADHD. Man har exempelvis en drivkraft och man tänker på ett annat sätt. I vårt samhälle i dag skriker vi efter folk som är kreativa och duktiga på att brainstorma, samtidigt som vi har en del av befolkningen som brainstormar hela tiden.
 
Kampanjen är en del av Riksförbundet Attentions Unga vuxna-projektet.
Ardalan Samimi ardalan@dagensopinion.se

Kommentarer

Jag har adhd/ asperger vilket är ett större problem för normalstörda än för mig. det är kompetens utan gräns som gör mig till den resurs jag är för unga i samhället. drivet ger mig motor att leva min dröm .

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Pride Järva – politisk härva

RFSL hjälper Facebook bli transinklusivt

Volontaire upp 49 procent

Swedbank lobbar för utökad decemberöverenskommelse

Vinstfest på Assefa – ökar 26 procent

Per Gudmundson (svd) om att börja använda Sentios SD-statistik

Färre arbetslösa ungdomar men mindre andel sysselsatta

Regeringen driver på för mer solel

Regeringens Uber-utredning oroar ledande miljöpartist

Prins Carl Philips bolag tredubblar säljet

Maria Weimer (fp) vill ha högre tempo i energikommissionen

Centerpartiet om platsannonsen som väcker ramaskri

Forskare: Partierna ska redovisa hela sin finansiering

Här är KU-anmälan mot Stefan Löfven (s)

Hit går Heros byråchef

Moderaterna släpper 100 förslag

Cohn & Wolfe ökar men minskar marginalerna

Mattias Goldmann tror på Anna Kinberg Batra men inte Gustav Fridolin

Dagens Opinion, Retriever och Novus kickar off Almedalen 2016

Västerbotten landade Philips och Norrbotniabanan i Almedalen

Thomas Hartman med team.

Regeringen lägger miljonbelopp på "demokratisk delaktighet"

Magdalena Andersson (s) varnar för delat EU

Stefan Löfven (s) hemma och bättre efter akut illamående

Polisen om varför Prime vann pr-upphandlingen

Strömstads kommuns spa fällt även av Marknadsdomstolen

"Irans brott mot de mänskliga rättigheterna fortsätter trots avtal"

Minskad lön gav Lars Leijonborg storvinst

Moderaterna som Borgerlig framtid värvat över

Prime vinner Polisens omtalade upphandling

Hans Wallmark (m) efterlyser statliga pengar till DDR-forskning

"Glimten i ögat gäller i Almedalen"

Peter Alling längst till höger.

Kändisar backar RFSLs asyl-kampanj

Svagt uppåt för Ullman PR

"För lite ungdomar i Almedalen"

Fatime Nedzipovska längst till vänster.

"Pengar från skattesmitare ska bli gröna investeringar"

Intellecta Corporate över 100 miljoner

Här är de nya rödgröna lagarna

"Olyckligt att Region Skåne utesluter Landskrona om höghastighetsjärnväg"

Svenska fackförbund backar danska när Ryanair lämnar Kastrup

"Robotmatchen var det mest spektakulära eventet"

Forsman & Bodenfors mot 600 miljoner

Regeringen släpper tillväxtstrategi – centerpartist undrar över samordningen

Klart med Facebooks nya pr-byrå

"Ingen mänsklig rättighet att få vara i Almedalen"

Demoskop: SD rekordökar med M-väljare

5,5 miljoner per anställd på Dagens Industri

SSUs nya ordförande – värmlänning ligger bäst till

Moderater och miljöpartister bråkar om öppenheten i TTIP-avtalet

Almedalsveckans mest delade artiklar kom från fastlandet

Simon Strand om Almedalen och bråket med Peter Fellman (di)

Simon Strand under en insats i Visby.

Stockholm får Eurovision 2016

Moderat tar strid mot kommunalt gratis-wifi

Hon fick politikerna att besöka "svartkrogen" i Almedalen

Helena Didehvar & Nyamko Sabuni

Så lite skatt betalar Google i Sverige

Rebecca Weidmo Uvell startar sommarprogram – "SR enformiga"

Medierna som skrev mest om partierna i Almedalen

Veckans Brief 22: Tech, de nya konsulterna och byggsvängen i Almedalen

Därför fick LO inte vinna – trots störst mediegenomslag

Dyrare personal för Skattebetalarna

S och Stefan Löfven vann traditionella mediematchen

Grayling hämtar pa-chef direkt från USA

Björn Rosengren byter vd på byrån

Fi kampanjar för sänkt rösträttsålder

Rödgröna partiledare har störst förtroende bland de sina

Folkpartiet lägger 1,4 miljarder på ökad bostadsrörlighet

"Jan Björklund, byt partiledare"

"Utvecklingsmoral överlever inte sommaren"

"Jonas, fortsätt som du gör"

Industrin präglade innovationssnacket

V föreslår 250 miljoner i sommarlovsstöd

"Regeringen har varit svag i Almedalen"

Topparna runt talet (m)

"Anna, var mer spontan i media"

"Retoriken passar bättre på seminarier än på scen"

De ligger bakom DÖ-kuppen

Moderater och Edward Blom på buzztoppen

Hej Digitalt vinner Årets Mediegenomslag

Günther Mårder är Årets digitala kommunikatör

M vill införa "förstajobbet-avdrag"

Riksteatern plockar Lärarförbundets komchef

Ulla Nyman, Ikem, tar emot utmärkelsen av Dagens Opinions Rolf van den Brink

Industrin tar matchen är Innovativast i Almedalen

Heros byråchef slutar

Cancerfondens skuggvakter Hetast i Almedalen

Svenskt Näringsliv hämtar vice vd från Transportföretagen

Anna Kinberg Batra (m): Så bryter vi det nya utanförskapet

Fem tävlar om att bli hetast i Almedalen

"Fi får svårt att bräcka Miljöpartiets proggighet"

Gustav, vik inte ner dig i regeringssamarbetet

Topparna runt talet (mp)

Hetast i Almedalen – nästan 100 på bruttolistan

Folkpartiet lanserar ny hemsida

Åkesson (sd) hjälper Ramberg få snurr på Twitter

De kan bli innovativast i Almedalen

Gustav Fridolin (mp) svarar på M-attacken

Landshövding ska rita om Sverigekartan

Moderaterna pressar Gustav Fridolin (mp) i sociala medier-kampanj

Regeringen lägger 600 miljoner på utvecklingsavtal med skolor

Alliansen lägger jobbförslag och granskar S och SD

Riksrevisionen sågar staten: Gör inte tillräckligt för nyanländas etablering

Miljöpartiet öppnar för fler samtal över blockgränsen

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.