Personer med ADHD träder fram i kampanj

Publicerad 2012-05-23, 10:53

KAMPANJ. Det råder många fördomar kring ADHD. Nu ska en ny kampanj ändra på den bilden genom att låta tio personer med ADHD berätta om hur det är att leva med diagnosen. Syftet är att stärka ungas självbild.

Dela med andra

Bakom projektet "Jag har ADHD", som är inspirerat av den framgångsrika amerikanska hbt-kampanjen ”It get’s better”, står Georg Herlitz, kreatör på byrån Kollektivet Livet.
– Jag har jobbat med ungdomar en stor del av mitt liv, och det jag märkt är att diagnoser ofta sänker deras självförtroende mer än vad symptomen gör. Tror man inte att man klarar av något, inte kan komma dit man vill, då känner man att det inte finns någon anledning att försöka jobba på det, säger han.
 
Därför har han samlat tio personer med ADHD som på sajten jagharadhd.se berättar om hur det är att leva med diagnosen och hur man kan göra något positivt av det
– Det är tio personer som jag tycker har kommit förbi sin diagnos, som börjat jobba på den och ser på den med andra ögon. Det vill jag förmedla till ungdomar, att visa på dessa positiva förebilder och ge dem lite positiva ord på vägen.
 
Enligt Georg Herlitz finns det ett stort mörkertal i statistiken när det gäller hur många människor som har ADHD. De som diagnostiseras, och därmed dyker upp i siffrorna, är de som på ett eller annat sätt stött på problem, som exempelvis missbruk eller kriminalitet.
– Alla som har ADHD, men som lärt sig hantera det, finns inte med. Eftersom bara de som springer på problemen som syns i statistiken blir bilden fel. Man har bara de svarta fåren i hagen att jämföra sig, och det skapar en dålig självbild.
 
Han hoppas att kampanjen lyckas förändra bilden och överhuvudtaget öppna upp samtalet kring ADHD. Människor med ADHD är enligt Georg Herlitz dessutom en resurs.
– Jag är övertygad om att det finns många bra egenskaper som kommer med ADHD. Man har exempelvis en drivkraft och man tänker på ett annat sätt. I vårt samhälle i dag skriker vi efter folk som är kreativa och duktiga på att brainstorma, samtidigt som vi har en del av befolkningen som brainstormar hela tiden.
 
Kampanjen är en del av Riksförbundet Attentions Unga vuxna-projektet.
Ardalan Samimi ardalan@dagensopinion.se

Kommentarer

Jag har adhd/ asperger vilket är ett större problem för normalstörda än för mig. det är kompetens utan gräns som gör mig till den resurs jag är för unga i samhället. drivet ger mig motor att leva min dröm .

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Frågan kontrollerar om du är en människa och används för att hindra spam-robotar.

Thomas Backteman (s) börjar på pr-byrå

Veterankonsult till Gullers

Pontus Nyström till Prat

Han går till Prat, men driver samtidigt vidare Brand.

VECKANS BRIEF 26: Välfärdsbolagens valkaos – Skanskas lobbytriumf

90-dagarsgaranti blir S viktigaste vallöfte

Lämnar Kommunal – startar egen byrå

Foto: Ellinor Perlefelt

Kommunal ska nå en miljon väljare med valspurtspaket

Moderaterna lyfter fram Fredrik Reinfeldt i utomhuskampanj

Stefan Löfven stjärnan i S nya valfilm

SBAB-chef till SF Bio

KDU vill begränsa asylinvandringen

DN håller ställningen trots annonsras

Alliansen lockar väljare med jaktmyndighet

Regeringen vill effektivisera myndigheterna

V mörkar Jonas Sjöstedts bostad på Östermalm

Film och tidning ska ge Centerpartiet Stockholmsmandat

Klart för S omdiskuterade mejlkampanj i Stockholm

Rikspolitiken ska bevaka riksdagen

Alliansen vill ha hårdare straff för grova brott

Greenpeace i bokprostest mot Vattenfall

S vill försvåra för friskolor att dra ned på personalkostnader

Regeringen styr 540 miljoner till Matlandet

Kommunal värvar kommunikationschef

Volvo och Visit Sweden i gemensam kampanj

Säljrekord för Almedalsbyrån Utsikt

SVT vidhåller Sverigedemokraternas räknemiss

KD om förlossningsbrevet (s): Be om ursäkt

Jimmie Åkesson (sd) i motattack mot SVT: Snudd på skandalöst

Socialdemokraterna bjuder över moderat byggmål

Valgrälet mellan S och M i Region Skåne fortsätter

Jusektidningen får ny chefredaktör

Reformklubben hämtar förstärkning från läkemedelsbolag

S förlossningsbrev förlöste borgerligt motspinn

Moderaterna startar förvalskampanj

Moderaterna motattackerar Miljöpartiets T-kampanj

Nyheter 24 förbättrar miljonförlusterna

Branschföreningar visar rött för Socialdemokraternas slitageskatt

Löfvens flirt med industrin

Mer pengar till flyktinghjälp i SDs valmanifest

Här årets kategorier i Spinn

KI-chefens anklagas för att vara S valarbetare

Språkkonsult: Fredrik Reinfeldt målar upp falska val

Socialdemokraterna lovar miljard till "det gröna guldet"

Hallvarsson döper om sin digitalbyrå

Därför kom inte S på Maud Olofssons (visita) fika

Ohelig allians sågar Alliansens bankskatt

Saco växte med 1,4 procent – ras för reservofficerarna

Citat ökar till 134 miljoner

Centerpartiet tar fram ny livsmedelsstrategi

Visita bjöd in S-politiker till fika – ingen kom

Ninna Engberg lättar från Globen

Pia Kinhult (m) utmanar Henrik Fritzon (s) om Skåne via kampanjsajt

Alliansen vallovar nytt miljöbilssystem och 10 000 laddstolpar

Martin Ådahl (c) rut-rasar mot rutande Åsa Linderborg (aftonbladet)

Martin Ådahl & Åsa Linderborg

Kristdemokraterna livspusslar i valfilm

Åsa Romson väckte ilska i skogen

S och M valvakar i city

Profficechef bemannar Försäkringskassan

Alliansen läcker delar ur valmanifestet på valturné

S vill förstatliga järnvägsunderhållet

Almega: Vinstbegränsning i välfärden minskar mångfalden

Brandjobs backar 15 procent

Han hjälper Netigate ta matchen med Questback

Miljöpartiet lägger om valkampanjen

Så ska regeringen dra in 25 miljarder

De rödgröna håller ställningen – Alliansen knappar in

Vänsterpartiet backar S+MP-budget

VECKANS BRIEF 25: Kreab blir franchisekedja – Reformklubben startar tankesmedja

Här är Spinns nya jury

Gustav Fridolin kan samarbeta med Folkpartiet och Centerpartiet

Gustav Fridolin i Fryshuset. Brrrr.

SD ändrar valkampanjen – kräver besked från motståndarna

Muf i svart kampanj mot oppositionen

Per Albin blir ölmärke

FI kräver att få vara med i partiledardebatterna

Miljöpartiet vill lägga 3,7 miljarder på höjda lärarlöner

Knåda fram din egen regering

Byggakademi ska säkra Moderaternas bostadsmål i Stockholm

Lars Leijonborg prickar miljonen

Stefan Löfven (s) kallade till pressträff om Alliansens debattartikel

Centerpartiet släpper animerad valfilm

Västsvenska handelskammaren kritisk till M-utspel om Västlänken

Efter fackbråket – Sipri får ny ordförande

Politologerna får konkurrens

SD tror sig kunna spara 150 miljarder på invandringen

Han kliver in som ägare i Mindmakers

Alliansen vill bredda YA-jobben

Industrin bygger tjänstesektorn

Maud Olofsson (visita) bjuder Stefan Löfven (s) på fika

Martin Borgs slösar inte pengar på skatt

Alliansen släpper fram Stefan Löfven (s) – men inte hans budget

Miljöpartiet anmäler Rödgrönröra till Facebook

Exempel på Rödgrönröras satir.

Sjöstedt och Ohly till Oslo – även SD och M raggar i utlandet

LO, S och Aftonbladet sågar Anders Borgs och Carl Bildts krismöte

Billobbyn kampanjar mot Miljöpartiet

Socialdemokraterna lägger 1,1 miljarder på maxtak i förskolan

Storbråk i Göteborg – M splittrat om infrastrukturprojekt

Springtime skiftar vd

Cecilia Gannedahl & Martin Petersson.

Gullers Grupp startar i Göteborg

Djurvårdskoncern väljer Geelmuyden Kiese

Halverad försäljning på LO-tidningen

inför Almedalen

ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.
Pr-byrån JMWs kampanj för frigivning av den svenska journalisten Dawit Isaak har fått flera politiker att gå med på att sitta i ensamma i en cell i 15 minuter.