Piratpartiet: Fel att Sverigedemokraterna sätter agendan

Publicerad 2013-06-11, 16:03

POLITIK. Sju år och ett par tuffa och olyckliga valrörelser senare är hoppet fortfarande vid liv. Unga Piratpartiet är beslutet om att vinna både EU- och riksdagsval och ett bredare politiskt program ska ta partiet hela vägen. Men det är en lång och slingrande väg.
– Det blir ett ganska mastigt år med en lång valrörelse som kommer kräva rätt mycket energi från oss, konstaterar partiledaren Anna Troberg.
 
Hon syftar på det så kallade supervalåret nästa år då svenskarna ska lägga sina röster inte bara i riksdags- och lokalvalen utan även i EU-val.
 
För Piratpartiet, som till skillnad från de etablerade partierna tvingas hanka sig fram utan statliga pengar, har de senaste åren inneburit en kraftsamling och stor förberedelse inför vad som komma skall. Och trots att det är en tuff tid som väntar är Anna Troberg optimistisk inför deras chanser.
 
– Vi är väldigt mycket bättre förberedda inför det här valåret än vad vi någonsin tidigare varit. Vi är ett nytt parti med små resurser, och vi måste lära oss mycket. Men vi har varit med under några valomgångar och har människor som jobbar stenhårt. Vi har lärt oss av det som gått dåligt och av det som gått bra. Vi tror att det gör skillnad och jag känner mig väldigt positiv, säger hon.
 
Anna Troberg berättar att partiet bland annat jobbat med att vässa sin organisation och utbilda och även medieträna sina ”aktivister”.
 
– Vi jobbar långsiktigt med att se till att våra aktivister vet vad de ska göra, att de känner sig trygga i att gå ut och kampanja för partiet. Det innebär att man kan spara på aktivister också, så man inte sliter ut alla, säger hon.
 
Partiet har också, som Dagens Opinion tidigare berättat, tillbringat de senaste åren med att utveckla och bredda sin politik och igår utsågs talespersoner i tre nya politiska områden.
 
Studenten Anton Nordenfur får hand om innovationspolitiken, medan Torbjörn Wester, som sitter i partistyrelsen, för deras talan i rättspolitiska frågor. Som utbildningspolitisk talesperson är det Erik Einarsson som ska ta strid i den heta skolfrågan och mot Jan Björklunds ”50-talsskola”.
 
– Det är några av områdena som vi breddat oss i. Vi kommer att utse fler talespersoner under de kommande månaderna. Detta är ett sätt för oss att nå ut bredare, genom att fler personer som är aktiva i media och som kan skriva debattartiklar, säger Anna Troberg.
 
Partiets grundvärdering skiljer sig dock inte från tidigare, säger hon vidare, utan handlar i mångt och mycket om att återgå till en politik som ”handlar om människor”.
 
– För andra partier handlar det om att slå varandra i huvudet i debatter för att vinna val och makt, istället för att sätta människan i centrum, säger Anna Troberg.
 
En annan fråga som hon lyfter fram som viktig i deras nya politik är om mångfalden som handlar om inte bara invandrare utan också exempelvis unga och HBTQ-personer.
 
– Vi vill ha ett mångfaldssamhälle. Utan mångfald stagnerar samhället. Vi ska vara glada för att det kommer människor från andra länder hit. Däremot ska man också titta på hur man kan få det att fungera. Vi blir väldigt bekymrade när det är i princip Sverigedemokraterna som sätter agendan i frågan. Det är inte en väg framåt.
 
Tror ni att en breddning kommer att hjälpa er att locka fler väljare?
– Det är en av anledningarna. Den ena anledningen är att vi själva känner att vi har mer att ge. Våra kärnfrågor är oerhört viktiga men de spiller över på många andra områden och vi har sett ett internt behov att bredda oss.
 
Hon fortsätter:
– En annan anledning är att när vi frågade folk efter riksdagsvalet 2010 varför de inte röstade på oss fick vi svaret att de kanske gillar vår politik men är osäkra på att ge oss en röst eftersom de inte vet mer om vad vi vill inom andra områden. Det passade bra med vår egen upplevelse.
 
Vilka partier kan ni ta väljare ifrån?
– När vi tittat tidigare har vi sett att vi plockat både medlemmar och väljare från i princip alla partier. Dels från högerblocket, där man känner att partierna svikit dem i integritetsfrågor, dels från vänsterblocket, där man känner att deras block inte gjort tillräckligt. Eftersom vi också är ett parti som inte suttit i riksdagen så plockar vi också en del missnöjesröster och där tror jag nog att vi kan ha fått en del som röstat på Sverigedemokraterna av rent missnöje. Däremot har vi inget gemensamt med dem rent politiskt, utan vi är deras raka motsatser.
 
Än så länge förknippas partiet fortfarande väldigt starkt med integritets- och upphovsrättsfrågor, vilket till viss del hjälper partiet. När fildelningsfrågor förs upp på dagordningen brukar nämligen medlemsantalen öka och i dag har de runt 16 000 medlemmar.
 
Men hur det ser ut med opinionssiffrorna är en annan fråga.
 
– Vi hamnar tyvärr fortfarande i tråkiga ”Övrigt”-gruppen. Däremot är vi det största partiet i den gruppen och före jul var vi uppe i 1,1 procent i någon undersökning.
 
– Men integritetsdiskussionen gynnar oss. Sedan FRA-debatten dog ut 2008 har de andra partierna varit väldigt tysta, det är bara Piratpartiet som pushat för det. När nu den amerikanska övervakningen dyker upp så är det inget annat parti som vill diskutera det, vilket inte är konstigt eftersom de själva suttit och röstat igenom snarlika lagar.
 
Ni kan inte lita på att integritetsfrågorna kommer på dagordningen under valrörelsen. Hur ska ni få utrymme i media och synas mer?
– Först och främst är det ett grundarbete. Vi måste kräva vår plats under 2013 innan valrörelsen kommer igång. Men sedan tror jag att den politiska breddningen gör att vi får mycket lättare att vara med i debatten. Vi led ganska mycket 2010 av att det var lätt att stänga oss ute eftersom val handlar mycket om skola, vård och omsorg. Nu när vi har betydligt fler åsikter kan vi också delta i debatterna och nå ut mycket mer.
 
Vad skulle det innebära om ni förlorar både riksdagsvalet och valet till Europaparlamentet?
– Vi kommer fortsätta i vilket fall som helst. Vi var ju ganska nöjda när vi startade 2006. Då fanns det en känsla i partiet att det finns buggar i systemet som vi kan gå in och fixa och att allt sedan blir bra. Men vi har fått växa upp och mogna till lite och inser nu att det här med politik, det tar tid. Det är inte små buggar utan stora systemfel som måste fixas, säger Anna Troberg.
 
Hon tillägger:
 
– Skulle det inte gå nästa år betyder det inte att vi tänker lägga oss ner och dö. Någon måste fortsätta driva frågorna eftersom de traditionella partierna inte visar något intresse.
 
Liksom andra partier åker också Piratpartiet i år till Almedalen med bland andra EU-parlamentarikerna Amelia Andersdotter och Christian Engström. Den förra kommer också ordna ett seminarium kring dataskyddsförordningen. Under Almedalsveckan lanserar partiet dessutom sin "synlighetskampanj" som ska rulla fram till valrörelsen och ska påminna väljarna om att partiet fortfarnade finns. Annars närvarar Piratpartiet också vid Pride-festivalen, Dreamhack och på Bokmässan.
 
På frågan om de kanske inte istället ska bli en lobbyorganisation svarar Anna Troberg att de redan i dag är en.
 
– Så länge vi inte är i riksdagen så är det så vi jobbar. Vi är en del av den politiska debatten. Vi försöker pusha den åt det håll som vi vill. Innan Piratpartiet diskuterades integritet inte alls. Nu har politikerna förstått att man kanske ska nämna det då och då, även om de inte förstått vad de ska göra, avslutar hon.
 
Piratpartiet lever helt och hållet på donationer från medlemmarna. Årets budget ligger på omkring 780 000 kronor.
Ardalan Samimi ardalan@dagensopinion.se

Pågens kommunikationschef får nytt jobb

Dipp för Mistat – backar 9 procent

Gävle gav Mittmedia ensamrätt på bockbilder – Aftonbladet rasar

Värvade medlemmar för Moderaterna – tappade valbar plats

Gick det rätt till när Elin Nilsson petades och Jörgen Berglund toppade M-valsedeln?

JCPr värvar dubbel influerarkompetens

Johanna Svensson och Yasmine Lundh.

Tidningsutgivarna: SVTs texter hotar lokaljournalistiken

De kan ta Birgitta Ohlssons och Erik Ullenhags platser (l)

Opinionsbildarna om pensionerna – Unionen ratar överenskommelsen

Schibsteds kommunikationschef tar över Aftonbladet

Efter Nordea-flytten – regeringen utreder bankunionen

Regeringen stoppar vass C-kandidat

Alliansen vill prata kvalitet i stället för vinst i välfärden

Han tar över för Ulla Andersson (v)

Alliansen håller presskonferens

Jobbrotation i Moderaternas utrikespolitik

De kan ta över i Göteborg (mp) efter Lise Nordin och Valter Mutt

Ylva Johansson (s): Vi har underskattat behovet av värderingar

Nästan 100 ansluter sig till #viktigastevallöftet

Fler män ansluter sig till Facebook-gruppen #viktigastevallöftet som är politiska mäns  svar på Metoo-rörelsen.

Han kan vara nästa C-ledamot för Stockholms län

Pr-konsulter tar strid om Centerpartiets stockholmsbänk

Skattebetalarna institutionaliserar Slöso

Metro värvar publisher från Egmont

Stockholms universitet väljer pr-byrå

SAKER MAN SER: Toppolitikerna Nobelminglade på Instagram

Fredrik Virtanen lämnar Aftonbladet

Veckans Brief 37: När influerarna tar över – Trafikverkets innovativa upphandling

Regeringen lägger 48 miljoner på livsmedelsexport

Inget åtal mot polisanmäld pr-konsult

Stora PR-priset 2018 öppnar och tar in Per Holknekt

Anders W Jonsson får böter när halva C röstade på regeringen

SAKER MAN SER: Vit skjorta vs Grå betong

Stökigt på CUF – tre medlemsärenden på tre veckor

Pressmeddelande: Staffan Erfors blir bostadsmäklare

Pr-branschen svarar på #sistabriefen

Metro har anställt en ny publisher – Staffan Erfors går

S-kandiderande pr-konsult drar ihop manligt politikerupprop

Ratio: Sju utmaningar hotar den svenska modellen

Misshandelsdömd moderat nominerad till riksdagen

Daniel Redgert startar egen byrå

Jabar Amin (mp) kandiderar inte till riksdagen

Pr-byrå lanserar personagentur: "Influerarnätverken ser inte helheten"

Mats Johansson (m) får eget stipendium – här är de första stipendiaterna

Moderaterna digitaliserar och öppnar partitidningen

Arbetsförmedlingen ordnar regeringens mål för beredskapsjobb

Staten lägger digitaliseringsmyndigheten i Västernorrland

Både M och S ökar i Stockholm

C & L & M tar strid om etableringsjobben

ANNONS: BYGGNADS SÖKER KOMMUNIKATÖR FÖR WEBB OCH SOCIALA MEDIER

SCB: Alliansen förbi regeringen men inte de rödgröna

Odyssey värvar trio från Ipsos

SAKER MAN SER: Anna König Jerlmyr (m) och ett nerklottrat elskåp

Thomas Mattsson (expressen) om de "kärleksfulla" namnpubliceringarna

Åsa Linderberg, Karin Pettersson och Sofia Olsson Olsén pressas i Thomas Mattssons "kärleksförklaring".

Lena Mellin tar över turbulent Aftonbladet

Officersförbundet trappar upp kommunikationen

Då kommer C-beskedet om regeringens förslag om ensamkommande

2 procent upp för Wildeco

Jabar Amin (mp) vinner provvalet

Amineh Kakabaveh tillbaka på Vänsterpartiets Stockholmslista

SJ lobbar för höghastighetståg med Sifo

Sven Otto Littorins lilla hämnd på Lena Mellin

Kent Ekeroth (sd) frias i hovrätten

Moderat inspirerade Jens Holm (v) att skriva en miljöbok

Moderaterna får inget namn på trakasserianklagat toppnamn

Regeringen klubbar skärpta krav på amortering – bankerna rasar

”Är Sofia Olsson Olséns dagar på Aftonbladet räknade? ”

Ulf Kristersson (m) håller jultal

Gullers vinner Trafikverkets jätteupphandling

Ekots dundertabbe - dödsförklarar levande Ingvar Kamprad

De är hållbarast i Sverige – enligt allmänheten

Mindre marginaler för Bohmans

Vänsterpartiet petar Amineh Kakabaveh

De är bäst på finansiell kommunikation i Sverige och i Norden

Två tunga idrottsorganisationer säger upp samarbetet med pr-byrå

Regeringen: Ryssar och lobbyister desinformerar

SD startar tv-kanal i Stockholm

Svenska Taxiförbundet kräver polis mot svarttaxi på Facebook och i sociala medier

De är årets jämställdhetsförebilder

MP-ledamoten blir politisk vilde

Moderaterna värvar tungt från Miltton och Sveriges Byggindustrier

2 126 kvinnor skriver under på kommunikationsbranschens Metoo

Metoo-uppropet i DN

Aftonbladet, Expressen och TV4 om att bli utpekade som lögnare av Jimmie Åkesson (sd)

Almega sänker medlemsavgifterna

Resumés jurist driver Fredrik Virtanens kamp mot tidningen

M ska inte rösta på ensamkommande-förslaget

MP utreder ledamot för sextrakasserier

Klart med Leif Östlings efterträdare på Svenskt Näringsliv

SD och M sågar snabbt regeringens uppgörelse om ensamkommande

S och MP överens: Ensamkommande får ny chans

Saco: Hård konkurrens om kommunikationsjobben

M vill göra upp med S om Svenska Hamnarbetarförbundet

Futurion: Situationen i Sverige har inte försämrats

Klart för kombranschens Metoo

Veckans Brief: ”Cambridge Analytica kan ersätta politiska val” – Danske Bank och Skandia på offensiven

Gry Forsell och Anders Timell.

SAKER MAN SER: Kändisprofilernas luckor

Jimmie Åkesson (sd): Medierna ljuger

Regeringens förslag om vinstbegränsningar i välfärden försenas

Ulf Kristersson (m): Tänk om Sverige är som Nokia?

Svenskt Näringsliv sätter tolv journalister på att konkurrera om affärsläsarna

EU-kommissionen vill ha digital portal

Tung pr-konsult utreds för sexuellt ofredande

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.