I slutomgången gjorde Prime, Diplomat och JKL upp om ramavtalet med polisen värt 8,75 miljoner kronor per år under en fyra års period. Detta efter att Gullers, som brukar vinna upphandlingar, hade diskvalificerats då byrån inte visat att den hade uppfyllt kravet att ha levererat ett lika stort åtagande som Polisens upphandling. Detta föll även Nordisk Kommunikation, Brunswick och Quatroporte på.
 
Prime vann överlägset. Byrån lämnade dels ett pris som låg 21 procent under Diplomats och 30 procent under JKLs. Dessutom hade Prime 18 procent högre utvärderingsbetyg än JKL och 17 procent högre än Diplomat. Konkurrenterna var alltså inte i närheten av Primes bud.
 
Veckomagasinet Veckans Brief har tidigare berättat om att några av kraven i upphandlingen har stuckit ut:

* krav på kompetens inom förändringsarbete.
* krav på att göra omfattande undersökningar och analys.
* omfattande krav på arbetsledare, minst en person ska ha minst 5 års erfarenhet av strategisk kommunikation, minst 5 års erfarenhet av kommunikationsrådgivning på strategisk nivå, erfarenhet av implementering av styrnings och ledningsprocess i minst en större organisation samt erfarenhet av minst tre förändringsprocesser.
 
De detaljerade kraven har skapat spekulationer att upphandlingen är skapad för att passa en speciell byrå, berättar Veckans Brief.
 
Prime tycks uppfylla de flesta av Polisens mer ovanliga krav.
 
Primes koncernchef Markus Gustafsson jobbade tätt med Polisens nytillträdda rikspolischef Dan Eliasson under hans tid som generaldirektör på Försäkringskassan. Dan Eliasson tillträdde på Polisen 1 januari 2015. 
I mars återvände också seniorkonsulten Mats Paulsen till Prime efter att under två år ha jobbat med kommunikationen kring ombildningen av Polisen till en myndighet. 
Hittills har Polisen inte velat kommentera upphandlingen.