Artikeln var avsedd för Dalademokratern och återges här i sina väsentligaste delar.


Rysslands systematiska användning av desinformationskampanjer är en realitet. Många tror att det bara handlar om en trollfabrik eller några få experter i Kreml som driver detta genom Russia Today och Sputnik News. Detta är en integrerad del i den ryska militärdoktrinen.
Den ryska regimens mål med desinformation är bland annat att underminera västs enighet. I Tyskland, Frankrike och i USA har vi sett hur nationella valprocesser påverkats av externa desinformationskampanjer.
 
Betydelsen av desinformationsoperationer har på senare år växt. Idag inriktas desinformationskampanjerna på politiska debatter i ett flertal länder med betydligt större flöde av vilseledande och felaktiga historier än tidigare. Syftet är att manipulera, splittra och påverka demokratiska beslut.
Här ser vi också hur olika slag av lobbyister användas av rent kommersiella intressen. Samarbetet inom EU för att motverka och för att informera om desinformation har ökat.
 
Även regeringen och myndigheter i Sverige arbetar aktivt med detta. Medierna i Sverige har på ett bra sätt bevakat området och vikten av källkritik har ökat.
 
I en levande demokrati är den oberoende journalistiken oerhört viktig. Tyvärr har vi under senaste åren sett en utveckling där medieföretag tvingats lägga ned den lokala bevakningen runt om i landet, särskilt utanför storstadsområdena.
Enligt Institutet för mediestudiers årsbok 2016 saknar var åttonde kommun en löpande nyhetsbevakning, ofta kallade vita fläckar på mediekartan. I var tredje kommun, 90 stycken, finns det idag inte en bevakande dagstidning.
För demokratin är de vita fläckarna ett problem. När obevakade medieområden breder ut sig runt om ute i landet finns en risk att den röda mattan rullas ut för odemokratiska krafter som fyller tomrummet med rykten och desinformation.
Granskande nyhetsjournalistik kan heller inte ersättas av informationsinsatser från kommunen.
Regeringen har under hela mandatperioden prioriterat arbetet med att ge medierna bättre ekonomiska förutsättningar för att motarbeta desinformation och öka stödet för den granskande journalistiken.
Avskaffandet av reklamskatten på annonser i dagspressen har inletts och nästa år kommer den att avskaffas helt.
Presstödet reformerades för att mer pengar skulle kunna betalas ut till tidningar runt om i landet.
Ett digitalt omställningsstöd har införts för att medierna lättare ska kunna ställa om till nya medievanor. De större tidningarna i storstäderna har redan genomfört mycket av denna förändring, men det är särskilt viktigt för lokaltidningar med mindre ekonomiska resurser att kunna fortsätta ställa om.
Den högre momsen på digitala publikationer kommer att sänkas så snart EU-kommissionens förslag gör detta möjligt.
 
Peter Hultqvist, försvarsminister (s)
Alice Bah Kuhnke, kultur- och demokratiminister (mp)