Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Publicerad 2018-01-15, 11:47

VAL 2018-UPPDATERAD. Vänsterpartiet går ut hårt valåret 2018 och presenterar som först av partierna sin valplattform. Bland annat attackerar Vänsterpartiet pr-branschen och föreslår en klimatfond på 100 miljarder kronor. Partiet står bättre rustat än i förra valet vad gäller budget och medlemsantal.

Dela med andra

I dag presenterade Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt partistyrelsens förslag på valplattformen Ett Sverige för alla – inte bara de rikaste. Plattformen ska diskuteras och beslutas om på Vänsterpartiets kongress 9-11 februari.  
 
– Vi är de enda som har en politik för ett jämlikare Sverige. Det kommer att synas i sånt som välfärden, fördelningspolitiken, vi vill styra om för att bygga bort bostadsbristen. Jämlikheten går som en röd tråd genom hela valbudskapet. Det verkar som det finns ett stort stöd för ute i partiet om man läser motioner och så, säger Jonas Sjöstedt.
 
Vänsterpartiets partiledning föreslår bland annat en ”miljonärsskatt”, som ska vara ”en förbättrad form av förmögenhetsbeskattning”. Vänsterpartiet vill också se över alla ”avdrag som omfördelar pengar till de med högst inkomster”, det gäller ränteavdraget, Rut. Vänsterpartiet vill hellre fördela om pengar till utökad hemtjänst och upprustning av allmännyttan.
 
Vänsterpartiet partiledning vill lägga mer resurser på att ”återfinna de enorma summor som försvunnit via smitning” och banker som hjälpt till med skatteflykt ska riskera att få sina tillstånd indragna.

Vänsterpartiet kommer även att lyfta fram ekonomisk politik.

– Vi har skött statsbudgeten med regeringen. Vi har gjort ett 80-tal reformer på vårt initiativ. Vi har en väldigt välskött ekonomi i Sverige. Det finns ett stort utrymme för investeringar. Vi vill investera i att bygga bort bostadsbristen och investera i järnväg.

En av nyheterna som presenterades var en grön investeringsbank med ”minst 100 miljarder kronor” och som ska vara inrättad för 2022. Pengarna till banken ska lånas upp.

–  Banken ska hjälpa företag med klimatomställningar. Inte minst basindustrin, stålverk och cementindustrin, behöver hjälp med klimatarbetet. Den hjälpen är vi beredda att ge.

Ni vill hjälpa kapitalet lite?
– För klimatets skull är det helt nödvändigt.  Jag har mycket hellre stålverk och cementindustri som är bäst i världen på klimatarbete än som inte är det.

Vad siktar ni på för valresultat?
– Vi har inte satt något procentmål, men det är klart att vi hoppas och tror att vi ska gå fram.

Hur ska ni bli framgångsrika i valet?
– Dels handlar det om politisk tydlighet, att vi är de enda som vill ha en regering utan borgerliga partier, och att vi är de som står tydligt för jämlikhet.  Sedan har vi en väldigt välförberedd valkampanj som till stor del ska röra sig på sociala medier. Vi kommer att ha väldigt stora valmöten också.

Valmöten lite som Donald Trump?
– Vi jämför oss hellre med Bernie Sanders.

Jonas Sjöstedt utvecklar också en skrivning om pr-branschen i förslaget till valplattformen. Den lyder:

”Betalda lobbyister och pr-företag har ofta mer makt över dagordningen än partier”.

– Det är ett problem att folks går från politiken direkt till företag som tjänar pengar på politiska beslut. Vi ser borgerliga politiker landa på de privata sjukvårdsföretagen till exempel. Vi ser den osunda sammanväxningen i Stockholms Läns Landsting och runt Nya Karolinska. Det här är ett demokrati- och trovärdighetsproblem.

Vad vill ni göra åt detta?
– Vi vill ha karantänsregler, vi är beredda att se över de som finns. För oss handlar det också om en attityd till politiken. Vi vill vinna valet genom en gräsrotsrörelse, genom en professionell kampanj, men som drivs av tusentals människor, inte bara av en pr-apparat, säger Jonas Sjöstedt.

Underifrån och inte uppifrån?
– Precis.

Kommentarer

Hahaha!Den var kul!!

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Inga storstäder när partiledarna väljer orterna som format dem

Sven Hagströmer värvar Anna Kinberg Batra

ANNONS: DIGITAL KOMMUNIKATÖR TILL INNOVATIVT FINANSBOLAG

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

Eon, H&M, Scania och Siemens bildar fossilfri koalition

Stefan Löfven (s) gör snabbvisit i Almedalen

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Klart med Bemanningsföretagens nya namn

Byrån som ersätter F&B på IQ

Ägarna lägger ner Finest

Humanisterna ska kampanja bort religiösa friskolor

Ulf Kristersson (m) håller sommartal

Göran Greider: Kanske borde partisekreteraren (s) avgå

IPSOS: SD allt närmare M och S

Hamnarbetarförbundet sågar Svenskt Näringslivs rapport: De vill få igenom lagändringen

Färsk byrå vinner Postnords stora pr-upphandling

(Visst) politiskt jubel över nej till Nobel Center

Svenskt Näringsliv: Hamnkonflikten kostade 4,5 miljarder

Hyresgästföreningen: Södermalm och Majorna har lika låg mångfald som Pajala

Moderaterna vill kriminalisera moralpoliser

LO vill höja det statliga skattetrycket

ABBA-Benny och Malena Ernman sjunger för Fi

Slumnätverk lanseras i Sverige

Aida Hadzialic medlar för lärarna

Paues Åberg upp 25 procent

Tre nya i Svensk Handels styrelse

Tillväxtverket sjösätter Sweden Food Arena

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.