"SCA, välj det plågsamma, pinsamma och dyra"

Publicerad 2015-02-24, 08:07

DEBATT. Matti Palm, mediestrateg Greenhill Relations, har funderat kring SCAs och Industrivärdens krishantering och har skissat på tre alternativ.

Dela med andra

"Du har alltid ett val. Och jag rekommenderar Alternativ C."
 
Så brukar jag inleda diskussionen om krishantering när jag håller i utbildningar. Den sanningen har också gällt nära nog all den kriskommunikation där vi på Greenhill har varit rådgivare genom åren, vare sig det gäller traditionella eller sociala medier. Det är också en sanning som kunde ha gjort fallet lite behagligare för den tidigare SCA-ordföranden Sverker Martin-Löf.
 
Låt mig börja med att förklara vad alternativ A och B innebär.

alternativ A
Alternativ A är önskedrömmen. Krisen försvinner av sig själv. Journalisten orkar inte skriva artikeln, någon världshändelse överskuggar din lilla kris. Taktik som används för strategi A är: locket på, förnekanden, mörkläggning, inga kommentarer, avstängda mobiltelefoner, långsam återkoppling till journalister, raderade Facebook-kommentarer och tystnad.
 
Som rådgivare kan jag bara konstatera att Alternativ A oftast är mycket riskabelt. Jag kan inte komma på en enda gång som vi på Greenhill har gjort tummen upp för en Plan A. Att utsätta en kund för den risken skulle inte få mig att sova gott.
 
Ett exempel på hur fel det kan bli var när JKL gav den före detta vdn för Bostadsbolaget i Göteborg ett tydligt A-råd i journalistrelationerna i försöken att slingra sig ur granskningen av tveksamma kvitton från en uppmärksammad resa till Cannes. Rådet var att inte tala med journalisterna på telefon och helst vänta med att återkomma via mail för att försvåra journalisternas arbete.
 
Faktum är att A är ett mycket vanligt alternativ. Det är också mycket mänskligt att hoppas. Men att lita på att turen ska rädda en är ingen bra krishantering. Att tro att journalister nöjer sig med vad som i branschen kallas för ett ”holding statement” är okunnigt.
 
alternativ B
Alternativ B inträffar när Alternativ A går åt helvete. Det som inte får hända. Det värsta av det värsta. För företag kan det innebära stora kostnader, minskad försäljning eller svårigheter att bedriva verksamheten vidare som förut. För inblandade personer kanske det innebär att man blir av med jobbet eller till och med livslång skam i omvärldens ögon. De som hamnar här har inte otur, de har chansat. De hoppades för länge på Alternativ A. Så när de väl tvingas börja kommunicera ser det ut som en omvändelse under galgen. De har förlorat grunden för all kommunikation: trovärdigheten.
 
Sammanfattningsvis är alltså Alternativ A inget att hoppas på och Alternativ B är så allvarligt att vad som helst är bättre. Det är då Alternativ C kommer in.
 
alternativ C
Alternativ C ger inte den där befriade känslan av att allt löste sig på bästa sätt. Alternativ C kan till och med vara plågsamt, pinsamt och dyrt. Det innebär att du ger upp hoppet om Alternativ A för att slippa Alternativ B. Men det innebär att du behåller styrfarten, att du får vara med och kommunicera. Folk kommer att lita på det du säger.
 
Om Alternativ A och B är ytterligheterna, så befinner sig Alternativ C någonstans däremellan. Ofta handlar Alternativ C om att lägga korten på bordet, ibland om att erkänna något. Sällan handlar det om att skylla ifrån sig. Men det handlar alltid om att kommunicera utan att hoppas på att högre makter ska rädda dig. Du behåller trovärdighet och visar att du är kapabel att agera i stället för att låta journalisterna släpa ut dig i ljuset. Företag kan faktiskt försäkra sig mot Alternativ B. Genomför alla fyra punkterna nedan så lovar jag att du aldrig hamnar där:
 
Ha ett utifrånperspektiv, ta alltid hjälp vid händelser som riskerar att bli kommunikationskriser.
Ha förtroende för kommunikationsproffsen. Har du inte förtroende för dem? Gör som de säger ändå!
Var förberedd. Rutiner och policys är guld värt när det krisar.
 
Gå inte på magkänslan. Den lurar dig att hoppas på Alternativ A.
 
Hade punkterna ovan verkligen kunnat rädda Sverker Martin-Löf? Absolut, om de hade genomförts i tid. Men även vid ett senare skede är jag övertygad om att hans sorti inte hade blivit lika plågsam att följa. Eller som SCAs kommunikationsdirektör Joséphine Edwall-Björklund säger när hon levererar årets understatement i Veckans Brief: ”Vi borde kanske varit än mer tillgängliga för intervjuer”."
 
Matti Palm, mediestrateg Greenhill Relations

Svenskt Näringsliv: Hamnkonflikten kostade 4,5 miljarder

Hyresgästföreningen: Södermalm och Majorna har lika låg mångfald som Pajala

Moderaterna vill kriminalisera moralpoliser

LO vill höja det statliga skattetrycket

ABBA-Benny och Malena Ernman sjunger för Fi

Slumnätverk lanseras i Sverige

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

Aida Hadzialic medlar för lärarna

Paues Åberg upp 25 procent

Tre nya i Svensk Handels styrelse

Tillväxtverket sjösätter Sweden Food Arena

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

Gullers snor hel arbetsgrupp i Malmö

S håller två tankar i huvudet samtidigt i nya valfilmen

Nu vill även S ha fasta läkare

Priority upp 17 procent

Moderaterna vill lägga 28 miljarder mer på välfärd och minska bidrag och subventioner

Socialdemokraterna lovar höjda pensioner för 4 miljarder kronor

Vänsterpartiet vill ha skatteavdrag för a-kassan

United Screens stöttar youtubare och poet mot egyptiska regeringen

”Blir de ensamkommande sista dansen för Annieansen?”

Alliansen vill ha besked om Försäkringskassans sparkade chef

Parti vill lägga ned Business Region Göteborg

New Republic upp 13 procent

Här förstamaj-talar tungviktarna

Berghsstudenter ordnar ny priskategori i 100-wattaren

De kan vinna Almedalsstipendiet

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.