"SCA, välj det plågsamma, pinsamma och dyra"

Publicerad 2015-02-24, 08:07

DEBATT. Matti Palm, mediestrateg Greenhill Relations, har funderat kring SCAs och Industrivärdens krishantering och har skissat på tre alternativ.

Dela med andra

"Du har alltid ett val. Och jag rekommenderar Alternativ C."
 
Så brukar jag inleda diskussionen om krishantering när jag håller i utbildningar. Den sanningen har också gällt nära nog all den kriskommunikation där vi på Greenhill har varit rådgivare genom åren, vare sig det gäller traditionella eller sociala medier. Det är också en sanning som kunde ha gjort fallet lite behagligare för den tidigare SCA-ordföranden Sverker Martin-Löf.
 
Låt mig börja med att förklara vad alternativ A och B innebär.

alternativ A
Alternativ A är önskedrömmen. Krisen försvinner av sig själv. Journalisten orkar inte skriva artikeln, någon världshändelse överskuggar din lilla kris. Taktik som används för strategi A är: locket på, förnekanden, mörkläggning, inga kommentarer, avstängda mobiltelefoner, långsam återkoppling till journalister, raderade Facebook-kommentarer och tystnad.
 
Som rådgivare kan jag bara konstatera att Alternativ A oftast är mycket riskabelt. Jag kan inte komma på en enda gång som vi på Greenhill har gjort tummen upp för en Plan A. Att utsätta en kund för den risken skulle inte få mig att sova gott.
 
Ett exempel på hur fel det kan bli var när JKL gav den före detta vdn för Bostadsbolaget i Göteborg ett tydligt A-råd i journalistrelationerna i försöken att slingra sig ur granskningen av tveksamma kvitton från en uppmärksammad resa till Cannes. Rådet var att inte tala med journalisterna på telefon och helst vänta med att återkomma via mail för att försvåra journalisternas arbete.
 
Faktum är att A är ett mycket vanligt alternativ. Det är också mycket mänskligt att hoppas. Men att lita på att turen ska rädda en är ingen bra krishantering. Att tro att journalister nöjer sig med vad som i branschen kallas för ett ”holding statement” är okunnigt.
 
alternativ B
Alternativ B inträffar när Alternativ A går åt helvete. Det som inte får hända. Det värsta av det värsta. För företag kan det innebära stora kostnader, minskad försäljning eller svårigheter att bedriva verksamheten vidare som förut. För inblandade personer kanske det innebär att man blir av med jobbet eller till och med livslång skam i omvärldens ögon. De som hamnar här har inte otur, de har chansat. De hoppades för länge på Alternativ A. Så när de väl tvingas börja kommunicera ser det ut som en omvändelse under galgen. De har förlorat grunden för all kommunikation: trovärdigheten.
 
Sammanfattningsvis är alltså Alternativ A inget att hoppas på och Alternativ B är så allvarligt att vad som helst är bättre. Det är då Alternativ C kommer in.
 
alternativ C
Alternativ C ger inte den där befriade känslan av att allt löste sig på bästa sätt. Alternativ C kan till och med vara plågsamt, pinsamt och dyrt. Det innebär att du ger upp hoppet om Alternativ A för att slippa Alternativ B. Men det innebär att du behåller styrfarten, att du får vara med och kommunicera. Folk kommer att lita på det du säger.
 
Om Alternativ A och B är ytterligheterna, så befinner sig Alternativ C någonstans däremellan. Ofta handlar Alternativ C om att lägga korten på bordet, ibland om att erkänna något. Sällan handlar det om att skylla ifrån sig. Men det handlar alltid om att kommunicera utan att hoppas på att högre makter ska rädda dig. Du behåller trovärdighet och visar att du är kapabel att agera i stället för att låta journalisterna släpa ut dig i ljuset. Företag kan faktiskt försäkra sig mot Alternativ B. Genomför alla fyra punkterna nedan så lovar jag att du aldrig hamnar där:
 
Ha ett utifrånperspektiv, ta alltid hjälp vid händelser som riskerar att bli kommunikationskriser.
Ha förtroende för kommunikationsproffsen. Har du inte förtroende för dem? Gör som de säger ändå!
Var förberedd. Rutiner och policys är guld värt när det krisar.
 
Gå inte på magkänslan. Den lurar dig att hoppas på Alternativ A.
 
Hade punkterna ovan verkligen kunnat rädda Sverker Martin-Löf? Absolut, om de hade genomförts i tid. Men även vid ett senare skede är jag övertygad om att hans sorti inte hade blivit lika plågsam att följa. Eller som SCAs kommunikationsdirektör Joséphine Edwall-Björklund säger när hon levererar årets understatement i Veckans Brief: ”Vi borde kanske varit än mer tillgängliga för intervjuer”."
 
Matti Palm, mediestrateg Greenhill Relations

Pågens kommunikationschef får nytt jobb

Dipp för Mistat – backar 9 procent

Gävle gav Mittmedia ensamrätt på bockbilder – Aftonbladet rasar

Värvade medlemmar för Moderaterna – tappade valbar plats

Gick det rätt till när Elin Nilsson petades och Jörgen Berglund toppade M-valsedeln?

JCPr värvar dubbel influerarkompetens

Johanna Svensson och Yasmine Lundh.

Tidningsutgivarna: SVTs texter hotar lokaljournalistiken

De kan ta Birgitta Ohlssons och Erik Ullenhags platser (l)

Opinionsbildarna om pensionerna – Unionen ratar överenskommelsen

Schibsteds kommunikationschef tar över Aftonbladet

Efter Nordea-flytten – regeringen utreder bankunionen

Regeringen stoppar vass C-kandidat

Alliansen vill prata kvalitet i stället för vinst i välfärden

Han tar över för Ulla Andersson (v)

Alliansen håller presskonferens

Jobbrotation i Moderaternas utrikespolitik

De kan ta över i Göteborg (mp) efter Lise Nordin och Valter Mutt

Ylva Johansson (s): Vi har underskattat behovet av värderingar

Nästan 100 ansluter sig till #viktigastevallöftet

Fler män ansluter sig till Facebook-gruppen #viktigastevallöftet som är politiska mäns  svar på Metoo-rörelsen.

Han kan vara nästa C-ledamot för Stockholms län

Pr-konsulter tar strid om Centerpartiets stockholmsbänk

Skattebetalarna institutionaliserar Slöso

Metro värvar publisher från Egmont

Stockholms universitet väljer pr-byrå

SAKER MAN SER: Toppolitikerna Nobelminglade på Instagram

Fredrik Virtanen lämnar Aftonbladet

Veckans Brief 37: När influerarna tar över – Trafikverkets innovativa upphandling

Regeringen lägger 48 miljoner på livsmedelsexport

Inget åtal mot polisanmäld pr-konsult

Stora PR-priset 2018 öppnar och tar in Per Holknekt

Anders W Jonsson får böter när halva C röstade på regeringen

SAKER MAN SER: Vit skjorta vs Grå betong

Stökigt på CUF – tre medlemsärenden på tre veckor

Pressmeddelande: Staffan Erfors blir bostadsmäklare

Pr-branschen svarar på #sistabriefen

Metro har anställt en ny publisher – Staffan Erfors går

S-kandiderande pr-konsult drar ihop manligt politikerupprop

Ratio: Sju utmaningar hotar den svenska modellen

Misshandelsdömd moderat nominerad till riksdagen

Daniel Redgert startar egen byrå

Jabar Amin (mp) kandiderar inte till riksdagen

Pr-byrå lanserar personagentur: "Influerarnätverken ser inte helheten"

Mats Johansson (m) får eget stipendium – här är de första stipendiaterna

Moderaterna digitaliserar och öppnar partitidningen

Arbetsförmedlingen ordnar regeringens mål för beredskapsjobb

Staten lägger digitaliseringsmyndigheten i Västernorrland

Både M och S ökar i Stockholm

C & L & M tar strid om etableringsjobben

ANNONS: BYGGNADS SÖKER KOMMUNIKATÖR FÖR WEBB OCH SOCIALA MEDIER

SCB: Alliansen förbi regeringen men inte de rödgröna

Odyssey värvar trio från Ipsos

SAKER MAN SER: Anna König Jerlmyr (m) och ett nerklottrat elskåp

Thomas Mattsson (expressen) om de "kärleksfulla" namnpubliceringarna

Åsa Linderberg, Karin Pettersson och Sofia Olsson Olsén pressas i Thomas Mattssons "kärleksförklaring".

Lena Mellin tar över turbulent Aftonbladet

Officersförbundet trappar upp kommunikationen

Då kommer C-beskedet om regeringens förslag om ensamkommande

2 procent upp för Wildeco

Jabar Amin (mp) vinner provvalet

Amineh Kakabaveh tillbaka på Vänsterpartiets Stockholmslista

SJ lobbar för höghastighetståg med Sifo

Sven Otto Littorins lilla hämnd på Lena Mellin

Kent Ekeroth (sd) frias i hovrätten

Moderat inspirerade Jens Holm (v) att skriva en miljöbok

Moderaterna får inget namn på trakasserianklagat toppnamn

Regeringen klubbar skärpta krav på amortering – bankerna rasar

”Är Sofia Olsson Olséns dagar på Aftonbladet räknade? ”

Ulf Kristersson (m) håller jultal

Gullers vinner Trafikverkets jätteupphandling

Ekots dundertabbe - dödsförklarar levande Ingvar Kamprad

De är hållbarast i Sverige – enligt allmänheten

Mindre marginaler för Bohmans

Vänsterpartiet petar Amineh Kakabaveh

De är bäst på finansiell kommunikation i Sverige och i Norden

Två tunga idrottsorganisationer säger upp samarbetet med pr-byrå

Regeringen: Ryssar och lobbyister desinformerar

SD startar tv-kanal i Stockholm

Svenska Taxiförbundet kräver polis mot svarttaxi på Facebook och i sociala medier

De är årets jämställdhetsförebilder

MP-ledamoten blir politisk vilde

Moderaterna värvar tungt från Miltton och Sveriges Byggindustrier

2 126 kvinnor skriver under på kommunikationsbranschens Metoo

Metoo-uppropet i DN

Aftonbladet, Expressen och TV4 om att bli utpekade som lögnare av Jimmie Åkesson (sd)

Almega sänker medlemsavgifterna

Resumés jurist driver Fredrik Virtanens kamp mot tidningen

M ska inte rösta på ensamkommande-förslaget

MP utreder ledamot för sextrakasserier

Klart med Leif Östlings efterträdare på Svenskt Näringsliv

SD och M sågar snabbt regeringens uppgörelse om ensamkommande

S och MP överens: Ensamkommande får ny chans

Saco: Hård konkurrens om kommunikationsjobben

M vill göra upp med S om Svenska Hamnarbetarförbundet

Futurion: Situationen i Sverige har inte försämrats

Klart för kombranschens Metoo

Veckans Brief: ”Cambridge Analytica kan ersätta politiska val” – Danske Bank och Skandia på offensiven

Gry Forsell och Anders Timell.

SAKER MAN SER: Kändisprofilernas luckor

Jimmie Åkesson (sd): Medierna ljuger

Regeringens förslag om vinstbegränsningar i välfärden försenas

Ulf Kristersson (m): Tänk om Sverige är som Nokia?

Svenskt Näringsliv sätter tolv journalister på att konkurrera om affärsläsarna

EU-kommissionen vill ha digital portal

Tung pr-konsult utreds för sexuellt ofredande

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.