"SCA, välj det plågsamma, pinsamma och dyra"

Publicerad 2015-02-24, 08:07

DEBATT. Matti Palm, mediestrateg Greenhill Relations, har funderat kring SCAs och Industrivärdens krishantering och har skissat på tre alternativ.

Dela med andra

"Du har alltid ett val. Och jag rekommenderar Alternativ C."
 
Så brukar jag inleda diskussionen om krishantering när jag håller i utbildningar. Den sanningen har också gällt nära nog all den kriskommunikation där vi på Greenhill har varit rådgivare genom åren, vare sig det gäller traditionella eller sociala medier. Det är också en sanning som kunde ha gjort fallet lite behagligare för den tidigare SCA-ordföranden Sverker Martin-Löf.
 
Låt mig börja med att förklara vad alternativ A och B innebär.

alternativ A
Alternativ A är önskedrömmen. Krisen försvinner av sig själv. Journalisten orkar inte skriva artikeln, någon världshändelse överskuggar din lilla kris. Taktik som används för strategi A är: locket på, förnekanden, mörkläggning, inga kommentarer, avstängda mobiltelefoner, långsam återkoppling till journalister, raderade Facebook-kommentarer och tystnad.
 
Som rådgivare kan jag bara konstatera att Alternativ A oftast är mycket riskabelt. Jag kan inte komma på en enda gång som vi på Greenhill har gjort tummen upp för en Plan A. Att utsätta en kund för den risken skulle inte få mig att sova gott.
 
Ett exempel på hur fel det kan bli var när JKL gav den före detta vdn för Bostadsbolaget i Göteborg ett tydligt A-råd i journalistrelationerna i försöken att slingra sig ur granskningen av tveksamma kvitton från en uppmärksammad resa till Cannes. Rådet var att inte tala med journalisterna på telefon och helst vänta med att återkomma via mail för att försvåra journalisternas arbete.
 
Faktum är att A är ett mycket vanligt alternativ. Det är också mycket mänskligt att hoppas. Men att lita på att turen ska rädda en är ingen bra krishantering. Att tro att journalister nöjer sig med vad som i branschen kallas för ett ”holding statement” är okunnigt.
 
alternativ B
Alternativ B inträffar när Alternativ A går åt helvete. Det som inte får hända. Det värsta av det värsta. För företag kan det innebära stora kostnader, minskad försäljning eller svårigheter att bedriva verksamheten vidare som förut. För inblandade personer kanske det innebär att man blir av med jobbet eller till och med livslång skam i omvärldens ögon. De som hamnar här har inte otur, de har chansat. De hoppades för länge på Alternativ A. Så när de väl tvingas börja kommunicera ser det ut som en omvändelse under galgen. De har förlorat grunden för all kommunikation: trovärdigheten.
 
Sammanfattningsvis är alltså Alternativ A inget att hoppas på och Alternativ B är så allvarligt att vad som helst är bättre. Det är då Alternativ C kommer in.
 
alternativ C
Alternativ C ger inte den där befriade känslan av att allt löste sig på bästa sätt. Alternativ C kan till och med vara plågsamt, pinsamt och dyrt. Det innebär att du ger upp hoppet om Alternativ A för att slippa Alternativ B. Men det innebär att du behåller styrfarten, att du får vara med och kommunicera. Folk kommer att lita på det du säger.
 
Om Alternativ A och B är ytterligheterna, så befinner sig Alternativ C någonstans däremellan. Ofta handlar Alternativ C om att lägga korten på bordet, ibland om att erkänna något. Sällan handlar det om att skylla ifrån sig. Men det handlar alltid om att kommunicera utan att hoppas på att högre makter ska rädda dig. Du behåller trovärdighet och visar att du är kapabel att agera i stället för att låta journalisterna släpa ut dig i ljuset. Företag kan faktiskt försäkra sig mot Alternativ B. Genomför alla fyra punkterna nedan så lovar jag att du aldrig hamnar där:
 
Ha ett utifrånperspektiv, ta alltid hjälp vid händelser som riskerar att bli kommunikationskriser.
Ha förtroende för kommunikationsproffsen. Har du inte förtroende för dem? Gör som de säger ändå!
Var förberedd. Rutiner och policys är guld värt när det krisar.
 
Gå inte på magkänslan. Den lurar dig att hoppas på Alternativ A.
 
Hade punkterna ovan verkligen kunnat rädda Sverker Martin-Löf? Absolut, om de hade genomförts i tid. Men även vid ett senare skede är jag övertygad om att hans sorti inte hade blivit lika plågsam att följa. Eller som SCAs kommunikationsdirektör Joséphine Edwall-Björklund säger när hon levererar årets understatement i Veckans Brief: ”Vi borde kanske varit än mer tillgängliga för intervjuer”."
 
Matti Palm, mediestrateg Greenhill Relations

Medborgerlig samling JO-anmäler Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Fyra ministrar hoppar Almedalsveckan – rekord i evenemang

Här är Sveriges största poddar

Säpo byter kommunikationschef

BBS Group går in i internationellt nätverk

Ägarna Christina Saliba, Joachim Berntzon & Hans Bylund.

Elva på Riksgälden misstänkta för mutbrott

Stefan Löfven (s) väljer Kallinge framför Almedalen

LO sätter valorganisationen

IP-Only bjuder på ”jourhavande it-chef” i Almedalen

Fackförbund stämmer staten för myndighetsflytt

SSU skrotar papperstidningarna – bygger digital plattform

Skandal sänkte Dagens Arbete Media

Jung värvar komräv och poet

Moderaterna tar till Carl Bildt i utrikespolitiken

SD importerar skolpolitik från Singapore – föreslår en enda myndighet

Vinnaren Günther Mårder (företagarna) går in i juryn för Årets digitala kommunikatör

Coop vässar tech-profil med pillerutskick

Liberalerna vill låta granska Stureplansprojektet

Magert för svensk pr i Cannes

SPP och Comviq sponsrar podd på arabiska

Narva kör igång i Göteborg

Teknikföretagen släpper förslag på skattefria introduktionsjobb

Inizio tar in Carl Melin

LO utser valledare – hen är hetaste kandidaten

Politikerveckan i Järva i åtta bilder

Klart för Politikerveckan Järva 2018

Regeringen vill lägga 1,5 miljarder på ”jämlik kunskapsskola”

V-topp vägrar Almedalsveckan

Ann Heberlein kandiderar för Moderaterna

Moderat vill ha ett dansk-skånsk EU-representation

Samhalls komchef får internationell topposition

Håkan Sörman lämnar landshövdingsjobbet i förtid

Alliansen tänker stoppa tre skattehöjningar

Handelsbanken byter kommunikationschef

Hegeli och Nav fusionerar – ska bli störst på public affairs

Sup46-chefen blir styrelse-chef

Åsa Romsons efterträdare ska ”sticka hål på Centerns bluffpolitik”

Storfusion på gång i svenska pr-branschen

Mindre pengar för SDs medieföretag

"Reklampolis" styr Sveriges Marknadsförbund

fotograf: Bugge Woldner

BEACONOMIST 20: It-bolagen om webbappar – 200 utvecklare bakom Viaplay

Socialdemokraterna tar nobelpristagare till Almedalen

Dagens Industri tar storslam – EFN bäst på tv

Beatrice Ask (m) får leda KU – tillfälligt

Patriksson över 50 miljoner kronor

Yougov släpper Profiles i Sverige

Fredrik Reinfeldt utreder brott för försäkringsbranschen

Fredrik Reinfeldt påhejad av Nalin Pekgul. (M)ontage.

Reklambyrå fixar Cramos content

Paues Åberg tar in Gotlandsreklamare

Gomorron Sveriges programledare till Gullers

Antalet “särskilt utsatta områden” ökar

NOVUS: De rödgröna krossar Alliansen i Järva

Svenska ministrar skriver lockbrev till amerikanska storföretag

Marie Söderqvist och Göran Greider har ett jobb ihop

SD och V slår rekord hos Demoskop

Gudrun Schyman om bojkotten (fi): "Den är väldigt kännbar ekonomiskt"

Almega vill driva Almedalens invigningsmingel

Breakit distribuerar Cisions pressmeddelanden

Stefan Löfvens planer för icke-Almedalen tar form

Regeringen halvbackar om resolutionsavgiften

Politism-skribent spikar juryn för Hetast i Almedalen

Kassören tar över klubban i Transport

S rycker fram – M tappar bland LO-och TCO-medlemmarna

Regeringens kampanj för ministrarna ifrågasätts av Centerpartiet

Professor tar över klubban i Gullers Grupp

Nowa köper in sig i analysföretag

BEACONOMIST 19: Making Waves konkurrerar med finkonsulterna – Fokus och S nya sajter

Fritidspolitiker efterträder Hans Linde (v)

Ny debatt mellan Jimmie Åkesson och Ardalan Shekarabi

Anna Kinberg Batra (m) bjuder hem kollegorna i Alliansen

Max utmanar hamburgerjättarna i gröna burgare

Feministiskt initiativ bojkottar Almedalsveckan – protesterar mot ”nazism och fascism”

Klart med V-ledamot som ny chef för RFSU

Prime-konsult tar över Reumatikerförbundet

Anna Kinberg Batra (m) avfärdar sifferläckor – och Birgitta Ohlsson

Jan Björklund (l) sätter press på länsförbunden

Geelmuyden Kiese kniper affärsutvecklare från Intellecta

Anna Kinberg Batra (m) möblerar om

Anna Kinberg Batra (m) möter pressen

Carl B Hamilton (l) sågar Birgitta Ohlsson (l)

Åsa Romson blir övervakningsutredare till regeringen

”Positivt att klimatmarodören Trump lämnar Parisavtalet”

Birgitta Ohlsson bekräftar partiledarutmaningen

Unionen myntar ”plattformsekonomi” med tonåring och Reform Act

”Moderaternas problem – kompromissen krackelerar”

Arla firar Mjölkens dag med undersökning

UNDERSÖKNING. Oatley försöker hälla lite havresmolk mjölkbägaren på Mjölkens dag genom att sponsra #mjölkensdag på Twitter. Det bekommer inte Arla som släpper en gräddfet undersökning.

Alice Bah Kuhnke (mp) får ny statssekreterare

TCO-vd in i Hetast i Almedalen

SD större än M även hos SCB

Kvinna till Kvinna utmanar med reklam från Sarajevo

OTW vann contentmatchen mot Spoon

Ledamot i partistyrelsen kräver att Anna Kinberg Batra (m) avgår

Regeringsfrågan och komplanen på agendan när SD samlar över 1 000

Visit Swedens nya vd hoppar av

Zara Larsson på plats hos Swedavia

Sverigedemokraterna petar åtalad ledamot

Saco: Övervakningen på jobbet ökar

78 procent i vinst för Göran Persson

Birgitta Ohlsson på gång att nomineras till partiledare (l)

Centerpartiet bygger varumärke med Ica

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.