Skanskas nya pa-chef: Stockholms expansion är vår största utmaning

Publicerad 2012-05-31, 14:13

ARBETARRÖRELSER. Förra public affairs-chefen omplacerades. Nu tar Skanskaveteranen Henrik Svanqvist över rollen – med uppgiften att "bygga broar mellan politiken och näringslivet".

Dela med andra

Henrik Svanqvist har jobbat på Skanska i över 15 år. Senast var han chef för konceptet Xchange, som handlar om att effektivisera bostadsbyggandet. Dessförinnan jobbade han med bostadsfrågor på Skanska UK i sex år.
 
Redan i början av året tillfrågades Henrik Svanqvist rollen som pa-chef, efter att bolaget beslutat sig för att omplacera hans företrädare.
– Skanska kände att jag var en kandidat som de gärna såg i den rollen, säger han.
 
Men exakt vad hans nya uppdrag består i är ännu oklart. Tjänsten inrättades så sent som 2010 och är enligt Henrik Svanqvist fortfarande ”formbar”.
– Just nu försöker vi gå igenom vad som har gjorts så här långt, vilka behov vi ser och vad som ska prioriteras. Det gäller först att få ihop en enhetlig strategi för koncernen, så vi vet var vi ska lägga fokus, säger han.
 
Rollen är dock, berättar han vidare, ”väldigt projektnära” och handlar om att stötta projekt i politiken.
– Väldigt många av Skanskas projekt har en ganska stor politisk implikation. Det handlar mycket om att skapa ökad förståelse för den politiska miljön, men också omvänt, att få politikerna att förstå vad Skanska kan bidra med.
 
Han fortsätter:
– Det här är delvis ny mark för Skanska. Vi är ödmjuka och försöker lära så mycket som möjligt om politikernas villkor, och samtidigt se vad vi kan bidra med. Ur det perspektivet känns det mycket som att bygga broar mellan det politiska och näringslivet.
 
En viktig fråga för Skanska framöver är Stockholms snabba expansion.
– Det är en påtaglig utmaning. Vår egen huvudstad är en av Europas mest växande städer. För att klara den expansionen, med bostäder och infrastruktur, måste vi se till att skapa rätt förutsättningar, att hitta samverkansformer mellan politiker och näringsliv, så vi kan komma igång med angelägna projekt. Det är en gemensam uppgift vi tar på allvar.
 
Hur kommer ni jobba med kommunikationsbyråer?
– Vi har jobbat med en hel del byråer under senare år. Nu åker jag runt och träffar några olika, för att diskutera hur de kan hjälpa oss.
 
Tanken är att välja ut ett antal byråer som de kan tänka sig jobba och skapa långsiktiga relationer med.
– Vi har kanske jobbat för brett tidigare. Nu måste vi inrikta oss, välja ut färre byråer och på så sätt skapa långsiktiga relationer med dem.

 

Ardalan Samimi ardalan@dagensopinion.se

"MP och Greenpeace har fel strategi om kolet i Tyskland"

Så ska Riksbanken få svenskarna att byta cash

S kritiseras för höjning av bränsleskatten

Matsajten vill digitalisera livsmedelsbranschen

Bindefeld: Vi är bäst på pr

LO om a-kassans takhöjning: ”I grevens tid”

Ny vd och digitalt showroom ska lyfta Jung

Malaria och Linkedin ledde till chefsjobbet

Story över 8 miljoner

Penilla Gunther (kd) vill ha drönarbesked från Anna Johansson (s)

Agenda får allt fler undersökningsuppdrag

Så ska Gullers expandera 2015

Spotlightchefen om förvirringen kring pr-begreppet

Swedish Match har tappat räkningen av ko-anmälningar

Westander ska bli störst

Pridesnuset får skämmas

Bisnode minskar till 499 miljoner

Regeringen tillsätter hbtq-arbetsgrupp

Unionen och Fria Företagare slåss om företagare med undersökningar

Pride Järva – politisk härva

RFSL hjälper Facebook bli transinklusivt

Volontaire upp 49 procent

Swedbank lobbar för utökad decemberöverenskommelse

Vinstfest på Assefa – ökar 26 procent

Per Gudmundson (svd) om att börja använda Sentios SD-statistik

Färre arbetslösa ungdomar men mindre andel sysselsatta

Regeringen driver på för mer solel

Regeringens Uber-utredning oroar ledande miljöpartist

Prins Carl Philips bolag tredubblar säljet

Maria Weimer (fp) vill ha högre tempo i energikommissionen

Centerpartiet om platsannonsen som väcker ramaskri

Forskare: Partierna ska redovisa hela sin finansiering

Här är KU-anmälan mot Stefan Löfven (s)

Hit går Heros byråchef

Moderaterna släpper 100 förslag

Cohn & Wolfe ökar men minskar marginalerna

Mattias Goldmann tror på Anna Kinberg Batra men inte Gustav Fridolin

Dagens Opinion, Retriever och Novus kickar off Almedalen 2016

Västerbotten landade Philips och Norrbotniabanan i Almedalen

Thomas Hartman med team.

Regeringen lägger miljonbelopp på "demokratisk delaktighet"

Magdalena Andersson (s) varnar för delat EU

Stefan Löfven (s) hemma och bättre efter akut illamående

Polisen om varför Prime vann pr-upphandlingen

Strömstads kommuns spa fällt även av Marknadsdomstolen

"Irans brott mot de mänskliga rättigheterna fortsätter trots avtal"

Minskad lön gav Lars Leijonborg storvinst

Moderaterna som Borgerlig framtid värvat över

Prime vinner Polisens omtalade upphandling

Hans Wallmark (m) efterlyser statliga pengar till DDR-forskning

"Glimten i ögat gäller i Almedalen"

Peter Alling längst till höger.

Kändisar backar RFSLs asyl-kampanj

Svagt uppåt för Ullman PR

"För lite ungdomar i Almedalen"

Fatime Nedzipovska längst till vänster.

"Pengar från skattesmitare ska bli gröna investeringar"

Intellecta Corporate över 100 miljoner

Här är de nya rödgröna lagarna

"Olyckligt att Region Skåne utesluter Landskrona om höghastighetsjärnväg"

Svenska fackförbund backar danska när Ryanair lämnar Kastrup

"Robotmatchen var det mest spektakulära eventet"

Forsman & Bodenfors mot 600 miljoner

Regeringen släpper tillväxtstrategi – centerpartist undrar över samordningen

Klart med Facebooks nya pr-byrå

"Ingen mänsklig rättighet att få vara i Almedalen"

Demoskop: SD rekordökar med M-väljare

5,5 miljoner per anställd på Dagens Industri

SSUs nya ordförande – värmlänning ligger bäst till

Moderater och miljöpartister bråkar om öppenheten i TTIP-avtalet

Almedalsveckans mest delade artiklar kom från fastlandet

Simon Strand om Almedalen och bråket med Peter Fellman (di)

Simon Strand under en insats i Visby.

Stockholm får Eurovision 2016

Moderat tar strid mot kommunalt gratis-wifi

Hon fick politikerna att besöka "svartkrogen" i Almedalen

Helena Didehvar & Nyamko Sabuni

Så lite skatt betalar Google i Sverige

Rebecca Weidmo Uvell startar sommarprogram – "SR enformiga"

Medierna som skrev mest om partierna i Almedalen

Veckans Brief 22: Tech, de nya konsulterna och byggsvängen i Almedalen

Därför fick LO inte vinna – trots störst mediegenomslag

Dyrare personal för Skattebetalarna

S och Stefan Löfven vann traditionella mediematchen

Grayling hämtar pa-chef direkt från USA

Björn Rosengren byter vd på byrån

Fi kampanjar för sänkt rösträttsålder

Rödgröna partiledare har störst förtroende bland de sina

Folkpartiet lägger 1,4 miljarder på ökad bostadsrörlighet

"Jan Björklund, byt partiledare"

"Utvecklingsmoral överlever inte sommaren"

"Jonas, fortsätt som du gör"

Industrin präglade innovationssnacket

V föreslår 250 miljoner i sommarlovsstöd

"Regeringen har varit svag i Almedalen"

Topparna runt talet (m)

"Anna, var mer spontan i media"

"Retoriken passar bättre på seminarier än på scen"

De ligger bakom DÖ-kuppen

Moderater och Edward Blom på buzztoppen

Hej Digitalt vinner Årets Mediegenomslag

Günther Mårder är Årets digitala kommunikatör

M vill införa "förstajobbet-avdrag"

Riksteatern plockar Lärarförbundets komchef

Ulla Nyman, Ikem, tar emot utmärkelsen av Dagens Opinions Rolf van den Brink

Industrin tar matchen är Innovativast i Almedalen

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.