Skanskas nya pa-chef: Stockholms expansion är vår största utmaning

Publicerad 2012-05-31, 14:13

ARBETARRÖRELSER. Förra public affairs-chefen omplacerades. Nu tar Skanskaveteranen Henrik Svanqvist över rollen – med uppgiften att "bygga broar mellan politiken och näringslivet".

Dela med andra

Henrik Svanqvist har jobbat på Skanska i över 15 år. Senast var han chef för konceptet Xchange, som handlar om att effektivisera bostadsbyggandet. Dessförinnan jobbade han med bostadsfrågor på Skanska UK i sex år.
 
Redan i början av året tillfrågades Henrik Svanqvist rollen som pa-chef, efter att bolaget beslutat sig för att omplacera hans företrädare.
– Skanska kände att jag var en kandidat som de gärna såg i den rollen, säger han.
 
Men exakt vad hans nya uppdrag består i är ännu oklart. Tjänsten inrättades så sent som 2010 och är enligt Henrik Svanqvist fortfarande ”formbar”.
– Just nu försöker vi gå igenom vad som har gjorts så här långt, vilka behov vi ser och vad som ska prioriteras. Det gäller först att få ihop en enhetlig strategi för koncernen, så vi vet var vi ska lägga fokus, säger han.
 
Rollen är dock, berättar han vidare, ”väldigt projektnära” och handlar om att stötta projekt i politiken.
– Väldigt många av Skanskas projekt har en ganska stor politisk implikation. Det handlar mycket om att skapa ökad förståelse för den politiska miljön, men också omvänt, att få politikerna att förstå vad Skanska kan bidra med.
 
Han fortsätter:
– Det här är delvis ny mark för Skanska. Vi är ödmjuka och försöker lära så mycket som möjligt om politikernas villkor, och samtidigt se vad vi kan bidra med. Ur det perspektivet känns det mycket som att bygga broar mellan det politiska och näringslivet.
 
En viktig fråga för Skanska framöver är Stockholms snabba expansion.
– Det är en påtaglig utmaning. Vår egen huvudstad är en av Europas mest växande städer. För att klara den expansionen, med bostäder och infrastruktur, måste vi se till att skapa rätt förutsättningar, att hitta samverkansformer mellan politiker och näringsliv, så vi kan komma igång med angelägna projekt. Det är en gemensam uppgift vi tar på allvar.
 
Hur kommer ni jobba med kommunikationsbyråer?
– Vi har jobbat med en hel del byråer under senare år. Nu åker jag runt och träffar några olika, för att diskutera hur de kan hjälpa oss.
 
Tanken är att välja ut ett antal byråer som de kan tänka sig jobba och skapa långsiktiga relationer med.
– Vi har kanske jobbat för brett tidigare. Nu måste vi inrikta oss, välja ut färre byråer och på så sätt skapa långsiktiga relationer med dem.

 

Ardalan Samimi ardalan@dagensopinion.se

Så sommartalar partiledarna

Löntagarna kritiserar LO – Aftonbladet publicerar debattartikeln

Mats Edman sågar kritiken om Dagens Samhälle som kampanjorgan för vinster i välfärden

Fisksätra slagträ i bråk mellan Sverigedemokraterna och Ung Vänster

SKLs självberöm blev dagspressfavorit

Minus för Expressens pr-byrå

"Chefen som SVT behöver i turbulenta tv-tider"

Pr-byrån som lanserar Carl Philips nya design

Alliansens valfilm – en tårtattack på oppositionen

"Anti-cyberspionage är det nya antivirus"

Beslut om organdonation och slopat studielån på Cuf-stämma

Gustav Fridolin valturnerar på semestern

Fortsatta miljonförluster för Fokus

Miljöpartiet petar Almedalsaktivist från riksdagslista

Ekonomiforskare rekommenderar färre upphandlingar

Vänsterpartiet vill införa glesbygdskatt för mobiloperatörerna

Bemanningsföretagen gillar regeringens Las-utredning

Sverigedemokraterna portas från Pridefestivalen

Demokratiutredaren Olle Wästberg varnar för maktlösa medborgare

Utredning: Bemanningsföretagen underminerar inte Las

Cuf vill prata ungdomsarbetslöshet – bygger hinderbana på Norrmalmstorg

Anna Ek (cuf) klarar första hindret, en fyrkantig skola som inte utbildar för arbetslivet

Cykelbanor tar plats i Sverigebygget

MSL ökar i volym – minskar i intäkter

"Ett misstag av Stefan Löfven och S att radera Gaza-inlägget"

Copyswedes Samsung-stämning irriterar Elektronikbranschen

Här är SDUs nya lag

Så vill regeringen vässa Arbetsförmedlingen

Olle Wästberg ska leda ny demokratiutredning

Vänsterpartiet gör filmparodi på riskkapital i välfärden

Gustav Fridolin (mp) flitigast i Almedalen

Minskat resultat från LOs miljardinvestering

"Bokslut"

Socialdemokraterna föreslår 5 000 nya platser på yrkeshögskolan

Vård och omsorg dominerade Almedalen

Skatten är betald – då firar Skattebetalarna med tårta

Folkpartiet använder Pride för skolpolitisk kampanj

Partiledarna som drog mest folk i Almedalen

Bara 754 såg TV4s mest sedda webbprogram från Almedalen

Intellecta Corporate sparar sig till vinst

Axfoods kommunikationsdirektör slutar

Liberal nyhetssajt ska sticka hål på vänsterbubbla

Readly gör kraftfull kampanjdebut

Kommunikationschef blir ny presschef hos Eon

Finansförbundet letar ny kanslichef

Lärarnas Riksförbund: 8 av 10 väljare vill förstatliga skolan

Rewir under 100 miljoner men åter lönsamt

"FIFAs girighet manifesteras i fotbolls-VM"

Centerministrar vill charma dansbandsentusiaster med buggfilm

Han tar över Icas internkommunikation

Patrik Westander: Jävsanklagelserna bygger på missförstånd

Tidigare statssekreterare (m) ska förverkliga Sverigebygget

Erik Ullenhag (fp) och Hillevi Engström (m) klara för Pride

"Topp 6 i Almedalen"

Riksrevisorernas nya årslön – 1,5 miljoner

Hetast-ordföranden avvisar jävanklagelser

Juryn för Hetast: Hanna Berheim, Maria Wetterstrand, Rolf van den Brink, Ulrica Klettner och Fredrik Kron. Stina Morian saknas.

Zinat Pirzadeh nästa kvinna till rakning i LOs Youtube-offensiv

Mats Edman (dagens samhälle) om Bonniers Riksdag & Departement-kupp

Mats Edman på kolumnplats i Dagens Samhälle

Moderat pressar Anders Wallner (mp) om "tjurrusning" mot statsministern

Regeringen vill straffa försenande tågoperatörer

Buzzador krympte med 22 procent

Regeringen tillsätter snusutredare

De får komma på landshövdingens sommarfest

Mona Sahlin (s) får hedersuppdrag av Birgitta Ohlsson (fp)

City Gross om vinförsäljningen: Vi kommer att följa lagen

Westander tar hem rekordintäkt – upp 3 miljoner

"Vilka arbetsvillkor gäller för Almedalsveckan?"

Moderaterna ska vinna Stockholm med ny cykelmiljard

Bantat JG visar svarta siffror

VECKANS BRIEF 23: Chockrosa, medieaffärer och ny maktarena i Almedalen

IOGT-NTO lobbyvinnare om alkoholhaltig näthandel

Alkoholutredning: Begränsa e-handel med sprit

Moderaterna om Socialdemokraternas fikakapning: Oseriöst

Han tar över pressansvaret på TV4

OKQ8 och Coca-Cola släpper app ihop

Arbetsförmedlingen: Arbetslösheten sjunker och antalet lediga jobb ökar

26 procent upp – men fortsatt rött på Edelman

"Oro på Sverigedemokraternas dag"

Content marketing Swedavias nya vapen i slaget om Bromma

Svenska byråerna som vinner pr-guld i IPRA

Konsulterna som är hetast på Handels

Coop värvar Svenska Spels kommunikationsdirektör

Miljöpartiet dominerar i matopinionen

Per Bolund (mp) kockduellerar med Eskil Erlandsson (c). Kanske läge för en dubbelstöt?

Kommunikationschef vill skrota Norrland

Miljöpartiet pressar Twitter – vill få bort följare

TT ökar till 640 miljoner

Högt skattetryck på småföretag i Stockholm

Svenskorna som får prestigeuppdragen i EU

Diplomat sköter kommunikationen när Tele2 miljardsäljer

Bil Sweden om S miljöbilsutspel: Tandlöst och halvhjärtat

Alex Schulman & Sigge Eklund ska sälja öl via Youtube

Folkpartiets Twitterkonto utsatt för zombieattack

Niklas Svensson (expressen) får Electrolux-mixer för matprat

Företagarna: Annie Lööf (c) mest jobbinriktad

Företagarnas vd Elisabeth Thand Ringqvist & Annie Lööf (c)

Halverat resultat på Nav

Annie Lööf: Jag är glad att Fi kommit in i debatten

FP vill lägga 1 miljard på karriärer i skolan, på dagis och BB

Jan Björklund om Sverigebygget och Alliansens valmanifest

Cision lämnar börsen

Opoint: LO är årets opinionsbildare

Centerpartiet släpper sajt och jobbpolitik på Vänsterpartiets dag

inför Almedalen

ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.
Pr-byrån JMWs kampanj för frigivning av den svenska journalisten Dawit Isaak har fått flera politiker att gå med på att sitta i ensamma i en cell i 15 minuter.