Skanskas nya pa-chef: Stockholms expansion är vår största utmaning

Publicerad 2012-05-31, 14:13

ARBETARRÖRELSER. Förra public affairs-chefen omplacerades. Nu tar Skanskaveteranen Henrik Svanqvist över rollen – med uppgiften att "bygga broar mellan politiken och näringslivet".

Dela med andra

Henrik Svanqvist har jobbat på Skanska i över 15 år. Senast var han chef för konceptet Xchange, som handlar om att effektivisera bostadsbyggandet. Dessförinnan jobbade han med bostadsfrågor på Skanska UK i sex år.
 
Redan i början av året tillfrågades Henrik Svanqvist rollen som pa-chef, efter att bolaget beslutat sig för att omplacera hans företrädare.
– Skanska kände att jag var en kandidat som de gärna såg i den rollen, säger han.
 
Men exakt vad hans nya uppdrag består i är ännu oklart. Tjänsten inrättades så sent som 2010 och är enligt Henrik Svanqvist fortfarande ”formbar”.
– Just nu försöker vi gå igenom vad som har gjorts så här långt, vilka behov vi ser och vad som ska prioriteras. Det gäller först att få ihop en enhetlig strategi för koncernen, så vi vet var vi ska lägga fokus, säger han.
 
Rollen är dock, berättar han vidare, ”väldigt projektnära” och handlar om att stötta projekt i politiken.
– Väldigt många av Skanskas projekt har en ganska stor politisk implikation. Det handlar mycket om att skapa ökad förståelse för den politiska miljön, men också omvänt, att få politikerna att förstå vad Skanska kan bidra med.
 
Han fortsätter:
– Det här är delvis ny mark för Skanska. Vi är ödmjuka och försöker lära så mycket som möjligt om politikernas villkor, och samtidigt se vad vi kan bidra med. Ur det perspektivet känns det mycket som att bygga broar mellan det politiska och näringslivet.
 
En viktig fråga för Skanska framöver är Stockholms snabba expansion.
– Det är en påtaglig utmaning. Vår egen huvudstad är en av Europas mest växande städer. För att klara den expansionen, med bostäder och infrastruktur, måste vi se till att skapa rätt förutsättningar, att hitta samverkansformer mellan politiker och näringsliv, så vi kan komma igång med angelägna projekt. Det är en gemensam uppgift vi tar på allvar.
 
Hur kommer ni jobba med kommunikationsbyråer?
– Vi har jobbat med en hel del byråer under senare år. Nu åker jag runt och träffar några olika, för att diskutera hur de kan hjälpa oss.
 
Tanken är att välja ut ett antal byråer som de kan tänka sig jobba och skapa långsiktiga relationer med.
– Vi har kanske jobbat för brett tidigare. Nu måste vi inrikta oss, välja ut färre byråer och på så sätt skapa långsiktiga relationer med dem.

 

Ardalan Samimi ardalan@dagensopinion.se

SKL duckar för Jan Björklunds (fp) amatör-uttalande

Regeringen ger klartecken till nya ubåtar

Naturskyddsföreningen: Fp har Alliansens bästa naturvårdspolitik

Så finansierar Socialdemokraterna sina vallöften

Ardalan Shekarabi (s) sprider "blöjmyt" – Vårdföretagarna rasar

S går till val på höjt barnbidrag och sänkta pensionärsskatter

"I väntan på Bonnierchefens strategimöte"

Feministiskt initiativs protest mot Expressen – startar egen studio

Almega: Avmattning i tjänstesektorn

Annie Lööf (c): Märkligt att Stefan Löfven inte förstår ett nej

Fredrik Reinfeldts prioriteringar i valmanifestet

Socialdemokraterna möter Alliansens valmanifest med 40 miljarder

Novus: Alliansen knappar in – SD trea

Tidigare JK utreder politiska partier i skolan

Kampsportsprofil väljer mellan S och Fi

Magdalena Andersson (s): Fredrik Reinfeldt (m) smider planer med SD

Bostadsveteran sågar bygglöften

Byter Swedbank mot Mäklarsamfundet

JMW får ytterligare delägare

Hon tar över Stora Ensos globala kommunikation

Tunnelbanan blir gul

Direktdemokraterna får ungdomsförbund

Alliansen lägger 13 miljarder på reformer

Almega: Vänsterpartiets politik om påminner Stalins Sovjet

Reklambyrå hämtar vd från Grayling

Här är alliansens valmanifest

Miljöpartiet gör realitysåpa med språkrören

Talarforum backar 8,3 procent

Socialdemokraterna lovar fritidsmiljard

Alliansens jobbförslag – unga får sänkta arbetsgivaravgifter och starta eget-bidrag

Tuffare för jobbcoacher när S lovar ny Arbetsförmedlingen

Folkpartiet: Socialdemokraternas trainee-jobb halvlagliga

Arbetsförmedlingen får 545 miljoner extra

Jonas Sjöstedt (v) skriver till vårdcheferna: Ombilda era bolag

Fredrik Reinfeldt Twitter-tyngre än Stefan Löfven

Thomas Backteman (s) börjar på pr-byrå

Veterankonsult till Gullers

Pontus Nyström till Prat

Han går till Prat, men driver samtidigt vidare Brand.

VECKANS BRIEF 26: Välfärdsbolagens valkaos – Skanskas lobbytriumf

90-dagarsgaranti blir S viktigaste vallöfte

Lämnar Kommunal – startar egen byrå

Foto: Ellinor Perlefelt

Kommunal ska nå en miljon väljare med valspurtspaket

Moderaterna lyfter fram Fredrik Reinfeldt i utomhuskampanj

Stefan Löfven stjärnan i S nya valfilm

SBAB-chef till SF Bio

KDU vill begränsa asylinvandringen

DN håller ställningen trots annonsras

Alliansen lockar väljare med jaktmyndighet

Regeringen vill effektivisera myndigheterna

V mörkar Jonas Sjöstedts bostad på Östermalm

Film och tidning ska ge Centerpartiet Stockholmsmandat

Klart för S omdiskuterade mejlkampanj i Stockholm

Rikspolitiken ska bevaka riksdagen

Alliansen vill ha hårdare straff för grova brott

Greenpeace i bokprostest mot Vattenfall

S vill försvåra för friskolor att dra ned på personalkostnader

Regeringen styr 540 miljoner till Matlandet

Kommunal värvar kommunikationschef

Volvo och Visit Sweden i gemensam kampanj

Säljrekord för Almedalsbyrån Utsikt

SVT vidhåller Sverigedemokraternas räknemiss

KD om förlossningsbrevet (s): Be om ursäkt

Jimmie Åkesson (sd) i motattack mot SVT: Snudd på skandalöst

Socialdemokraterna bjuder över moderat byggmål

Valgrälet mellan S och M i Region Skåne fortsätter

Jusektidningen får ny chefredaktör

Reformklubben hämtar förstärkning från läkemedelsbolag

S förlossningsbrev förlöste borgerligt motspinn

Moderaterna startar förvalskampanj

Moderaterna motattackerar Miljöpartiets T-kampanj

Nyheter 24 förbättrar miljonförlusterna

Branschföreningar visar rött för Socialdemokraternas slitageskatt

Löfvens flirt med industrin

Mer pengar till flyktinghjälp i SDs valmanifest

Här årets kategorier i Spinn

KI-chefens anklagas för att vara S valarbetare

Språkkonsult: Fredrik Reinfeldt målar upp falska val

Socialdemokraterna lovar miljard till "det gröna guldet"

Hallvarsson döper om sin digitalbyrå

Därför kom inte S på Maud Olofssons (visita) fika

Ohelig allians sågar Alliansens bankskatt

Saco växte med 1,4 procent – ras för reservofficerarna

Citat ökar till 134 miljoner

Centerpartiet tar fram ny livsmedelsstrategi

Visita bjöd in S-politiker till fika – ingen kom

Ninna Engberg lättar från Globen

Pia Kinhult (m) utmanar Henrik Fritzon (s) om Skåne via kampanjsajt

Alliansen vallovar nytt miljöbilssystem och 10 000 laddstolpar

Martin Ådahl (c) rut-rasar mot rutande Åsa Linderborg (aftonbladet)

Martin Ådahl & Åsa Linderborg

Kristdemokraterna livspusslar i valfilm

Åsa Romson väckte ilska i skogen

S och M valvakar i city

Profficechef bemannar Försäkringskassan

Alliansen läcker delar ur valmanifestet på valturné

S vill förstatliga järnvägsunderhållet

Almega: Vinstbegränsning i välfärden minskar mångfalden

Brandjobs backar 15 procent

Han hjälper Netigate ta matchen med Questback

Miljöpartiet lägger om valkampanjen

Så ska regeringen dra in 25 miljarder

inför Almedalen

ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.
Pr-byrån JMWs kampanj för frigivning av den svenska journalisten Dawit Isaak har fått flera politiker att gå med på att sitta i ensamma i en cell i 15 minuter.