Skanskas nya pa-chef: Stockholms expansion är vår största utmaning

Publicerad 2012-05-31, 14:13

ARBETARRÖRELSER. Förra public affairs-chefen omplacerades. Nu tar Skanskaveteranen Henrik Svanqvist över rollen – med uppgiften att "bygga broar mellan politiken och näringslivet".

Dela med andra

Henrik Svanqvist har jobbat på Skanska i över 15 år. Senast var han chef för konceptet Xchange, som handlar om att effektivisera bostadsbyggandet. Dessförinnan jobbade han med bostadsfrågor på Skanska UK i sex år.
 
Redan i början av året tillfrågades Henrik Svanqvist rollen som pa-chef, efter att bolaget beslutat sig för att omplacera hans företrädare.
– Skanska kände att jag var en kandidat som de gärna såg i den rollen, säger han.
 
Men exakt vad hans nya uppdrag består i är ännu oklart. Tjänsten inrättades så sent som 2010 och är enligt Henrik Svanqvist fortfarande ”formbar”.
– Just nu försöker vi gå igenom vad som har gjorts så här långt, vilka behov vi ser och vad som ska prioriteras. Det gäller först att få ihop en enhetlig strategi för koncernen, så vi vet var vi ska lägga fokus, säger han.
 
Rollen är dock, berättar han vidare, ”väldigt projektnära” och handlar om att stötta projekt i politiken.
– Väldigt många av Skanskas projekt har en ganska stor politisk implikation. Det handlar mycket om att skapa ökad förståelse för den politiska miljön, men också omvänt, att få politikerna att förstå vad Skanska kan bidra med.
 
Han fortsätter:
– Det här är delvis ny mark för Skanska. Vi är ödmjuka och försöker lära så mycket som möjligt om politikernas villkor, och samtidigt se vad vi kan bidra med. Ur det perspektivet känns det mycket som att bygga broar mellan det politiska och näringslivet.
 
En viktig fråga för Skanska framöver är Stockholms snabba expansion.
– Det är en påtaglig utmaning. Vår egen huvudstad är en av Europas mest växande städer. För att klara den expansionen, med bostäder och infrastruktur, måste vi se till att skapa rätt förutsättningar, att hitta samverkansformer mellan politiker och näringsliv, så vi kan komma igång med angelägna projekt. Det är en gemensam uppgift vi tar på allvar.
 
Hur kommer ni jobba med kommunikationsbyråer?
– Vi har jobbat med en hel del byråer under senare år. Nu åker jag runt och träffar några olika, för att diskutera hur de kan hjälpa oss.
 
Tanken är att välja ut ett antal byråer som de kan tänka sig jobba och skapa långsiktiga relationer med.
– Vi har kanske jobbat för brett tidigare. Nu måste vi inrikta oss, välja ut färre byråer och på så sätt skapa långsiktiga relationer med dem.

 

Ardalan Samimi ardalan@dagensopinion.se

Sveriges Annonsörer: åldersgräns på sociala medier är omöjligt

Per Bolund (mp) utreder gräsrotsfinansiering

Högre överskott för staten – med hjälp av ökade skatteintäkter

Gamlingar vill sätta stopp för barn på sociala medier

Nyheter 24 vänder till vinst

Miljonvinst för “vattenskandalens” Alex Schulman

Handelsnettot fortsätter nedåt

Manslöst Assefa tar ut miljonvinst

Landsbygdspartiet formerar sig för Swexit

Sara Skyttedal släpper klubban i KDU

Så vill Statskontoret jaga tidstjuvar på myndigheter

H&H Group över en kvarts miljard

Unionen trappar upp i Pride – HBTQ-pris till Petter Stordalen

Tingsrätten: Okej för fackförbund att konkurrera om medlemmar

Ericssons vd sparkas

Springtime vänder till vinst

Stefan Löfven (s) går i Pride-paraden

Thorbjörn Fälldin (c) har avlidit

Miljonregn öser över Carl Bildts aktiebolag

Muf: EU ska bara ägna sig åt gemensamma frågor

Intellecta bromsar in Q2

TNS Sifo bantar sig till högre marginal

Regeringen lägger 16 miljoner på symbios och cirkulära affärer

Så mycket omsätter LOs mediehus

Google ökar i Sverige – men betalar ännu mindre skatt

Så vill Röda Korset kampanja bort lagen om uppehållstillstånd

Ökad omsättning – minskad marginal på Cohn & Wolfe

Skattebetalarna ser trendbrott – skatterna ökar

Ehrenberg fångas i turist-pr-nät

Här är Sveriges mest och minst aktiva EU-parlamentariker

Sverige skaffar ambassad i Libanon

269 procent upp för Omni – men fortsatt rött

Stefan Löfven "följer med oro" läget i Turkiet.

Tidigare M-topp lanserar Ubers glasskampanj

KU kallar till extramöte om riksrevisorerna

Regeringen lägger 7,5 miljoner på "born globals"

Försäljningslyft för Mynewsdesk men fortsatt rött

Almedalsspanarna rankar varumärken

Sven-Erik Bucht (s) sparkar skogsutredaren

Hyperloop till Finland – lika dyrt som höghastighetsbanorna

Minskade marginaler på Dagens Industri

Geelmuyden Kiese tappar vice vd efter ett halvår

52 000 nya besöksjobb – 106 000 jobb bort i industrin

Gustav Martner (cp +b) till Prime

Ungdomsförbundens tuffa Almedalsvecka

ungdomsförbunden tar matchen. för industrin.

Fortsatt rött för Dagens Media

Kraven på skogsutredarens avgång ökar

Hård kritik mot Sjöfartsverkets helikopterköp men pr-köpen granskas inte

”Varmt men dåligt påläst”, Jonas Sjöstedt (v)

Partiledarna som drog mest publik (per mandat) i Almedalen

Fortsatt miljonförlust för Politism

Blå Tågets ägare vill stämma Trafikverket – MTR tar över trafiken

Riksrevisionen tar in extern utredare efter DN-granskning

Anna Kinberg Batra drog 1 500 men inte Fredrik Reinfeldt

De lånade kläder i Almedalsgarderoben – S-minister gick i Annie Lööfs klänning

SDU-konkurrenten funderar på eget parti – "Jimmie är lam"

”Tydligast, men för långt”, Anna Kinberg Batra (m)

Här är Vs förslag för pensionärerna

Anna Kinberg Batra (m): Viktigt uttrycka tydliga värderingar

”Konstiga konstpauser men bra innehåll”, Anna Kinberg Batra

Moderaterna presenterade fyra förslag om integration

Vänsterpartiet kräver insatsstyrka mot skattesmitare

”Ett rörigt metaforträsk”, Isabella Lövin

Riksrevisor avgår på stört - skickade internmejl till känd sambo

Isabella Lövin: Man blir trött av politik i pratminus och siffror

S-toppar slöt upp bakom Isabella Lövin (mp)

”Kanske veckans bästa tal”

Grön tidning lägger 250 000 kronor på Almedalen

Han är Årets digitala kommunikatör

JKL/MSL-contentchef går till kundsidan

Almedalsspanarna rankar bank och försäkring

SOS Barnbyar är Hetast i Almedalen – och hederspris till Karin Lindvall

Regeringen tillsätter Svante Axelsson som samordnare för Fossilfritt Sverige

SDs riksdagsbänk bänkade sig i Almedalen

”Jimmie Åkesson målade Sverige som laglöst land”

Här är finalisterna i Hetast i Almedalen 2016

Lantero vill träffa krävande kunder i Almedalen

ALMEDALSBUZZET: SD-kritiken breder ut sig

De ÄR Innovativast i Almedalen 2016

Vem betalade Samhalls/Landshövdingens vip-bord på DJ Battle?

De kan bli Årets digitala kommunikatör

Här är alla nomineringar till Hetast

Jimmie Åkesson (sd) talar om de ”förlorade områdena”

De kan bli Innovativast i Almedalen 2016

SD rasar över S Facebookbild

Förorten tema för SDs dag

Ebba Busch Thor (kd): Det handlar om tillgänglighet

KD-gräddan på plats

"Ebba Busch Thor är varm i parken men kall i rutan"

”Ebba flörtar mer än lovligt med SD-väljarna”

ALMEDALSSPANARNA: Vem ligger bakom Almedalen?

Lärarnas Riksförbund sågar Ebba Busch Thors ”klassiker”

ALMEDALSBUZZET: Fortsatt snack om fastighet och säkerhet

Här hackas fram bostäder för studenter

H+K Strategies kryddar matkampen med Hej Digital

Kristdemokraterna vill ha Kanon med Svenska värderingar för nyanlända

Just Arrived stoppas av Swedavia

”Det går framåt, Stefan Löfven”

Här är Petter Stordalens skuggministrar

Stefan Löfven: Partierna ska ha en daglig dialog

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.