Skanskas nya pa-chef: Stockholms expansion är vår största utmaning

Publicerad 2012-05-31, 14:13

ARBETARRÖRELSER. Förra public affairs-chefen omplacerades. Nu tar Skanskaveteranen Henrik Svanqvist över rollen – med uppgiften att "bygga broar mellan politiken och näringslivet".

Dela med andra

Henrik Svanqvist har jobbat på Skanska i över 15 år. Senast var han chef för konceptet Xchange, som handlar om att effektivisera bostadsbyggandet. Dessförinnan jobbade han med bostadsfrågor på Skanska UK i sex år.
 
Redan i början av året tillfrågades Henrik Svanqvist rollen som pa-chef, efter att bolaget beslutat sig för att omplacera hans företrädare.
– Skanska kände att jag var en kandidat som de gärna såg i den rollen, säger han.
 
Men exakt vad hans nya uppdrag består i är ännu oklart. Tjänsten inrättades så sent som 2010 och är enligt Henrik Svanqvist fortfarande ”formbar”.
– Just nu försöker vi gå igenom vad som har gjorts så här långt, vilka behov vi ser och vad som ska prioriteras. Det gäller först att få ihop en enhetlig strategi för koncernen, så vi vet var vi ska lägga fokus, säger han.
 
Rollen är dock, berättar han vidare, ”väldigt projektnära” och handlar om att stötta projekt i politiken.
– Väldigt många av Skanskas projekt har en ganska stor politisk implikation. Det handlar mycket om att skapa ökad förståelse för den politiska miljön, men också omvänt, att få politikerna att förstå vad Skanska kan bidra med.
 
Han fortsätter:
– Det här är delvis ny mark för Skanska. Vi är ödmjuka och försöker lära så mycket som möjligt om politikernas villkor, och samtidigt se vad vi kan bidra med. Ur det perspektivet känns det mycket som att bygga broar mellan det politiska och näringslivet.
 
En viktig fråga för Skanska framöver är Stockholms snabba expansion.
– Det är en påtaglig utmaning. Vår egen huvudstad är en av Europas mest växande städer. För att klara den expansionen, med bostäder och infrastruktur, måste vi se till att skapa rätt förutsättningar, att hitta samverkansformer mellan politiker och näringsliv, så vi kan komma igång med angelägna projekt. Det är en gemensam uppgift vi tar på allvar.
 
Hur kommer ni jobba med kommunikationsbyråer?
– Vi har jobbat med en hel del byråer under senare år. Nu åker jag runt och träffar några olika, för att diskutera hur de kan hjälpa oss.
 
Tanken är att välja ut ett antal byråer som de kan tänka sig jobba och skapa långsiktiga relationer med.
– Vi har kanske jobbat för brett tidigare. Nu måste vi inrikta oss, välja ut färre byråer och på så sätt skapa långsiktiga relationer med dem.

 

Ardalan Samimi ardalan@dagensopinion.se

Tuffare krav på arbetsgivarna i S program för hbt-personer

Aitellu vann Västra Götaland framför näsan på branschdrakarna

Folkpartiet släpper hbt-rapport under Pride

Skavstas vd lättar

Unionen delar ut hbtq-checklista för fikarummet

Tintin i Kongo i SDUs reklamfilm

Carin Jämtin: Privata äldreboenden ska inte vara oroliga

De leder TV4s partiledardebatt

Nepa upp 23 procent

"Socialdemokraterna svartmålar Sverige"

Äldreomsorg temat för Socialdemokraternas första valfilm

Unionen hbtq-prisar Ving

Fruktdryck och whisky engagerar mest på Facebook i sommar

Regeringen lovar hårdare knarkstraff

Polhem och Spotlight ska lyfta Specsavers som modeföretag

SSU kastar Nuon i ansiktet på Alliansen i tårtfilmskontring

Minskade miljonförluster för Lowe Brindfors

Tidningsutgivarna kopplas till bluffundersökarna Marknadsinsikt

Vårdförbundet om Filippa Reinfeldts och Tobias Billströms förslag

Inskrivna på Arbetsförmedlingen minskar

Facebook upp 46 procent i Sverige

"Hantverket ger pr-branschen berättigande"

Omyndiga sommarjobbare marknadsför kommunala skolor

Hon lämnar facket för teatern

Digitaliserat Intellecta ökar omsättningen men visar rött

Ipsos lanserar nyhetsbrev om Ipsos

Svensk infrastruktur får EU-stöd på 370 miljoner

SSU: Stora löneskillnader för sommarjobb mellan kommuner

DEBATT: Moderater vill samdistribuera post och tidningar

Lars Beckman och Ulf Berg vill samdistribuera.

JKL backar – men ökar vinsten

Google över 3 miljarder i Sverige – redovisar 355 miljoner

Miljöpartiet: Vi står närmare (c) än (s) i livsmedelspolitiken

Eskil Erlandsson om maten, exportmålet och ursprungsmärkningen

Utnyttja sommartorkan – pr-konsulten tipsar

Statens fastighetsverk får ny generaldirektör

Överindendent får sparken – Kerstin Brunnberg tar över

LO släpper svartboksvariant av "Reinfeldts Sverige"

"Per Gahrton borde veta bättre om opinionsbildning"

Över 5 miljoner i vinst för Leif GW Persson

"Mats Edman har korståg som metod"

Socialdemokraterna föreslår sysselsättningskrav vid upphandling

Bluffundersökare bakom opinionsmätningar – 30 anmälningar på Konsumentverket

Anders Wallner (mp) om Per Gahrtons sågning

"Kreditupplysningsföretagen ska stoppa id-stölder"

Tysk kärnkraftsavveckling kostar Vattenfall 5,5 miljarder

Per Gahrton: Miljöpartiet sviker sina ideal

Sveriges Kommunikationsbyråer – mindre men lönsammare

Så sommartalar partiledarna

Löntagarna kritiserar LO – Aftonbladet publicerar debattartikeln

Mats Edman sågar kritiken om Dagens Samhälle som kampanjorgan för vinster i välfärden

Fisksätra slagträ i bråk mellan Sverigedemokraterna och Ung Vänster

SKLs självberöm blev dagspressfavorit

Minus för Expressens pr-byrå

"Chefen som SVT behöver i turbulenta tv-tider"

Pr-byrån som lanserar Carl Philips nya design

Alliansens valfilm – en tårtattack på oppositionen

"Anti-cyberspionage är det nya antivirus"

Beslut om organdonation och slopat studielån på Cuf-stämma

Gustav Fridolin valturnerar på semestern

Fortsatta miljonförluster för Fokus

Miljöpartiet petar Almedalsaktivist från riksdagslista

Ekonomiforskare rekommenderar färre upphandlingar

Vänsterpartiet vill införa glesbygdskatt för mobiloperatörerna

Bemanningsföretagen gillar regeringens Las-utredning

Sverigedemokraterna portas från Pridefestivalen

Demokratiutredaren Olle Wästberg varnar för maktlösa medborgare

Utredning: Bemanningsföretagen underminerar inte Las

Cuf vill prata ungdomsarbetslöshet – bygger hinderbana på Norrmalmstorg

Anna Ek (cuf) klarar första hindret, en fyrkantig skola som inte utbildar för arbetslivet

Cykelbanor tar plats i Sverigebygget

MSL ökar i volym – minskar i intäkter

"Ett misstag av Stefan Löfven och S att radera Gaza-inlägget"

Copyswedes Samsung-stämning irriterar Elektronikbranschen

Här är SDUs nya lag

Så vill regeringen vässa Arbetsförmedlingen

Olle Wästberg ska leda ny demokratiutredning

Vänsterpartiet gör filmparodi på riskkapital i välfärden

Gustav Fridolin (mp) flitigast i Almedalen

Minskat resultat från LOs miljardinvestering

"Bokslut"

Socialdemokraterna föreslår 5 000 nya platser på yrkeshögskolan

Vård och omsorg dominerade Almedalen

Skatten är betald – då firar Skattebetalarna med tårta

Folkpartiet använder Pride för skolpolitisk kampanj

Partiledarna som drog mest folk i Almedalen

Bara 754 såg TV4s mest sedda webbprogram från Almedalen

Intellecta Corporate sparar sig till vinst

Axfoods kommunikationsdirektör slutar

Liberal nyhetssajt ska sticka hål på vänsterbubbla

Readly gör kraftfull kampanjdebut

Kommunikationschef blir ny presschef hos Eon

Finansförbundet letar ny kanslichef

Lärarnas Riksförbund: 8 av 10 väljare vill förstatliga skolan

Rewir under 100 miljoner men åter lönsamt

"FIFAs girighet manifesteras i fotbolls-VM"

Centerministrar vill charma dansbandsentusiaster med buggfilm

Han tar över Icas internkommunikation

Patrik Westander: Jävsanklagelserna bygger på missförstånd

Tidigare statssekreterare (m) ska förverkliga Sverigebygget

Erik Ullenhag (fp) och Hillevi Engström (m) klara för Pride

"Topp 6 i Almedalen"

inför Almedalen

ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.
Pr-byrån JMWs kampanj för frigivning av den svenska journalisten Dawit Isaak har fått flera politiker att gå med på att sitta i ensamma i en cell i 15 minuter.