Skanskas nya pa-chef: Stockholms expansion är vår största utmaning

Publicerad 2012-05-31, 14:13

ARBETARRÖRELSER. Förra public affairs-chefen omplacerades. Nu tar Skanskaveteranen Henrik Svanqvist över rollen – med uppgiften att "bygga broar mellan politiken och näringslivet".

Dela med andra

Henrik Svanqvist har jobbat på Skanska i över 15 år. Senast var han chef för konceptet Xchange, som handlar om att effektivisera bostadsbyggandet. Dessförinnan jobbade han med bostadsfrågor på Skanska UK i sex år.
 
Redan i början av året tillfrågades Henrik Svanqvist rollen som pa-chef, efter att bolaget beslutat sig för att omplacera hans företrädare.
– Skanska kände att jag var en kandidat som de gärna såg i den rollen, säger han.
 
Men exakt vad hans nya uppdrag består i är ännu oklart. Tjänsten inrättades så sent som 2010 och är enligt Henrik Svanqvist fortfarande ”formbar”.
– Just nu försöker vi gå igenom vad som har gjorts så här långt, vilka behov vi ser och vad som ska prioriteras. Det gäller först att få ihop en enhetlig strategi för koncernen, så vi vet var vi ska lägga fokus, säger han.
 
Rollen är dock, berättar han vidare, ”väldigt projektnära” och handlar om att stötta projekt i politiken.
– Väldigt många av Skanskas projekt har en ganska stor politisk implikation. Det handlar mycket om att skapa ökad förståelse för den politiska miljön, men också omvänt, att få politikerna att förstå vad Skanska kan bidra med.
 
Han fortsätter:
– Det här är delvis ny mark för Skanska. Vi är ödmjuka och försöker lära så mycket som möjligt om politikernas villkor, och samtidigt se vad vi kan bidra med. Ur det perspektivet känns det mycket som att bygga broar mellan det politiska och näringslivet.
 
En viktig fråga för Skanska framöver är Stockholms snabba expansion.
– Det är en påtaglig utmaning. Vår egen huvudstad är en av Europas mest växande städer. För att klara den expansionen, med bostäder och infrastruktur, måste vi se till att skapa rätt förutsättningar, att hitta samverkansformer mellan politiker och näringsliv, så vi kan komma igång med angelägna projekt. Det är en gemensam uppgift vi tar på allvar.
 
Hur kommer ni jobba med kommunikationsbyråer?
– Vi har jobbat med en hel del byråer under senare år. Nu åker jag runt och träffar några olika, för att diskutera hur de kan hjälpa oss.
 
Tanken är att välja ut ett antal byråer som de kan tänka sig jobba och skapa långsiktiga relationer med.
– Vi har kanske jobbat för brett tidigare. Nu måste vi inrikta oss, välja ut färre byråer och på så sätt skapa långsiktiga relationer med dem.

 

Ardalan Samimi ardalan@dagensopinion.se

Byrån som ersätter F&B på IQ

Eon, H&M, Scania och Siemens bildar fossilfri koalition

Stefan Löfven (s) gör snabbvisit i Almedalen

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Humanisterna ska kampanja bort religiösa friskolor

Göran Greider: Kanske borde partisekreteraren (s) avgå

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

Ägarna lägger ner Finest

Ulf Kristersson (m) håller sommartal

IPSOS: SD allt närmare M och S

Hamnarbetarförbundet sågar Svenskt Näringslivs rapport: De vill få igenom lagändringen

Färsk byrå vinner Postnords stora pr-upphandling

(Visst) politiskt jubel över nej till Nobel Center

Svenskt Näringsliv: Hamnkonflikten kostade 4,5 miljarder

Hyresgästföreningen: Södermalm och Majorna har lika låg mångfald som Pajala

Moderaterna vill kriminalisera moralpoliser

LO vill höja det statliga skattetrycket

ABBA-Benny och Malena Ernman sjunger för Fi

Slumnätverk lanseras i Sverige

Aida Hadzialic medlar för lärarna

Paues Åberg upp 25 procent

Tre nya i Svensk Handels styrelse

Tillväxtverket sjösätter Sweden Food Arena

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

Gullers snor hel arbetsgrupp i Malmö

S håller två tankar i huvudet samtidigt i nya valfilmen

Nu vill även S ha fasta läkare

Priority upp 17 procent

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.