"Spelutredningen, tänk på att teknik kan varna för spelare i riskzonen"

Publicerad 2017-03-28, 17:58

DEBATT. Spelbolaget Mr Green hoppas att den spelutredning som presenteras på fredag har ”insett möjligheten att använda modern teknologi för att förstå om kunden är på väg in i riskzonen” för spelmissbruk. Detta i ett debattinlägg undertecknat cheferna Per Norman och Jesper Kärrbrink.

 

Dela med andra

Att spelmarknaden växer trots att det är färre som spelar för mer är ingen nyhet, även om det nyligen återigen blev tydligt när Lotteriinspektionen presenterade den nya spelmarknadsrapporten. Så har trenden sett ut på spelmarknaden under många år. En marknad som växer på djupet men inte på bredden. När beteenden förändras i snabb takt är kunskapen om kunden, konsumenten och individen helt avgörande för en sund utveckling. Inom den globala digitala spel- och underhållningsbranschen ställs dessvärre klassisk samhällsnytta mot individens integritet. Det bör dock inte hindra oss från att förstå och agera utifrån spelarens individuella beteende och behov. Det är dags för en ny giv där teknisk innovation bygger såväl kundnytta som samhällsvärde.
 
Spel är roligt och ska så förbli. Men beteendet kan bli osunt. Vi vet sedan länge att snabbhet är en riskfaktor.  Precis som vi har helt klart för oss att barn har näst intill ingen uppfattning om vad sannolikhet innebär. Därför är åldersgränser på spel både naturligt och bra.
Men spel kan utan större problem riskminimeras, till exempel genom lägre vinstutdelning, långsammare tempo eller andra typer av begränsningar. Däri är de flesta som sysslar med spel ense. Precis som vi är ense om att gamla, långsamma bilar för det mesta är mindre farliga att köra än snabba sportbilar som på några sekunder har en hastighet långt över det tillåtna. Transportbehov ställs mot körglädje. Risk mot spänning. Bilens prestanda, vägens hållbarhet och förarens skicklighet samverkar. Det är kul, men får inte gå över styr.
 
Vi underskattar inte risken med spelproduktens design eller innehåll. Tvärtom. Men spelindustrin har hittills mest pratat om förarens väl och ve, men agerat utifrån produktfokus. Det är ett omodernt och förlegat sätt att tänka och göra. Mycket prat, lite människa.
 
Det är hög tid att använda innovativ digital teknik för en individuell resa baserat på riskbeteende. Visst har många spelföretag redan kategoriserat sina spelare, ofta utifrån produktanvändande, varnande rött, gult eller förhoppningsvis grönt. Dessvärre allt för ofta i det tysta i rapporter som knappast kommer utvecklings- och marknadsavdelningar eller företagsledning till del. Hur många har egentligen dragit konsekvenserna till att helt och hållet känna till den individuella spelkundens behov, förväntningar och slutsatserna av dess riskbeteende?

Det har länge varit möjligt för kunderna att anmäla att man inte längre vill spela, ta emot marknadsföring eller ange vilka ekonomiska gränser man har för sin konsumtion. Det är bra men inte tillräckligt bra.
 
Världsklass är först när vi känner vår kund så väl att vi kan ge dem en trygg, rolig och säker resa utifrån beteende, förmåga och vilja. Världsklass är när vi använder teknikens möjligheter att analysera, förstå och agera på individnivå. Världsklass är att våga avstå erbjudanden och försäljning när kunden befinner sig i riskzonen. Världsklass är att på riktigt använda beteendeanalys, machine learning, artificiell intelligens och data mining inbäddat i våra analyssystem och produkter. Vi har just påbörjat vår resa men ambitionen är hög, teknikutvecklingen går fort och vi är beredda att agera snabbt.
 
Vi hoppas och tror att den spelutredning som just nu ligger i tryckpressarna, har insett möjligheten att använda modern teknologi för att i grunden förstå om kunden är på väg in i riskzonen, inte bara i grupp, inte utifrån spel, utan som den enskilda person han eller hon är. Förvisso skapar det kommande strängare dataskyddsförordningen inom EU några utmaningar på vägen. Den här typen av kunddata och analys är extra känslig och kräver såväl tydlighet som aktiva godkännanden. Inte konstigt och inte heller omöjligt att lösa. Återigen ställs klassisk samhällsnytta mot individens integritet i vårt globala digitala samhälle.
 
Vinnarna i den moderna spel- och underhållningsindustrin är inte de som har mest text om spelansvar och säkerhet på sin webbsida eller skriker högst i debatten. Vinnarna är de företag som känner sin kund, använder spetsteknologi för analys och beslut samt utvecklar moderna integrerade varningssignaler och hjälpmedel utifrån kunskap och väl grundade beslut.
 
Vi på Mr Green kallar vårt samlade greppet för ”Green Gaming” där det nya analyssystemet ”Mr Green Predictive Tool”, som lanseras under 2017 står i centrum. Här ska moderna algoritmer och teknik se till att vi lär känna vår kund ännu bättre och att vi kan anpassa, eller helt utesluta, våra erbjudanden efter risknivå. Därigenom ska vi också kunna minska de negativa konsekvenser ett osunt spelande kan innebära. För oss är det här en fråga om ansvar men också en fråga om att växa långsiktigt. Att ta ansvar känns inte bara bra i själen, vi tror också att det är bra för affären. Inom några år är vi övertygade om att så kommer hela spelindustrin arbeta genom att känna och förstå sina kunder.
 
 
Per Norman, vd, Mr Green
Jesper Kärrbrink, vd, Mr Green Ltd

Kritik mot journalisternas Metoo – blev tvångsanslutna

OPINIONSBILDNING. I torsdags morse drog systrarna Johanna och Emma Lindqvist i gång Journalist-uppropet #Deadline som i dag har samlat 7 600 medlemmar och skapat en mängd artiklar, i dag skriver till exempel Aftonbladet om en reporter som har skickat sex-sms till politiska pressekreterare. Men det finns också kritiska personer som anser att de har blivit tvångsanslutna till den hemliga gruppen på Facebook.

Saab ökar JAS-takten i Kroatien – lovar bygga forskningscenter

ANNONS: SPBI SÖKER DIGITAL KOMMUNIKATÖR

LO tror på högre tillväxt än Almega

Hon är Handelsbankens nya komdirektör

ANNONS: TCO SÖKER ANSVARIG FÖR DIGITALA KANALER

Leif Östling lämnar Svenskt Näringsliv

Rippler upp 3,4 procent

Regi prisar advokatbyråer – Delphi & Fylgia kan vinna

Paues Åberg ökar inom corporate med ny projektledare

Miljöpartiet om Metoo: Nolltolerans här

Polisen delar inte med sig info om misstänkta terrorister

V och Metoo: Vi stärker feministiska arbetet

Efter tio års bråk – MP lyfter ut ledningen i Västerbotten

Regeringen nästa för etableringsjobben – men LO splittrat

Stockholm och Köpenhamn förlorade kampen om EMA

Nordea värvar presschef från Dagens Industri

TCO kampanjar för politiker-prao

Riksrevisionen granskar investeringssparkontot

Liberalerna om Metoo: Vi förbereder oss

Här är vinnarna i årets MarC Awards

Här är Liberalernas viktigaste beslut från landsmötet

Veckans Brief 35: Prime, Lennox och Iteam bakom kontroversiell Facebook-karta

Nattskiftet och Make Equal kampanjar för #maskulintansvar

SD om Aftonbladets annonstopp: Svårt att förstå deras värdegrund

Centerpartiet motar bort riksdagskandidat efter Metoo

Pr och reklambranschens Metoo briserar

Statsråden som får logi-ersättning

Liberalerna vill lägga ner Bolagsverket

”EU-toppmötet – avgörande för vår framtid”

Svenskt Näringsliv: Stefan Löfven är aningslös om sociala pelaren

Almega: Kompetensbrist och import bromsar BNP

Hårdaste kraven för Landsbygdspartiets riksdagslista

Saco, LO och TCO ska driva nordiska modellen på stormöte inför EU-toppmötet

BEACONOMIST 35: Affärsmedierna – Adlibris om miljard-handeln

S pressar M för timeout för trakasserianklagad MP-politiker

Unga muslimer får rätt om statsbidrag

Muf: S hycklar om visstidsanställningar

Hon är Socialdemokraternas nya komchef

De kan bli årets finansiella kommunikatörer

Civilekonomerna byter ledning

Billy McCormac lämnar Fastighetsägarna

Abby Priest och Adobe dominerade 100-wattaren

Pr-konsulterna som vill bli S-ledamöter i Stockholm

Kreab stärker finansiella erbjudandet med tungviktare

17 byråer får DIKs kollektivavtals-kudde

6F ger IF Metall svar på tal om lönemodellen

LO, TCO och Saco ordnar fackligt stormöte inför EU-toppmötet

SCB och Linköpings universitet i sekretessbråk

Finansinspektionen skärper amorteringskraven – får mothugg från mäklarna

Moderaterna vill skärpa straff för sexualbrott

IF Metall sågar 6Fs argument

Här är Kristianstads nya kombyråer

6F tar strid med IF Metall om lönebildningen

Skånemoderater vill ha en Öresundsagenda

Enbart män i topp på Skåneliberalernas valsedlar till riksdagen

Veckans Brief 34: Så säljer Ica kundernas data – Tunga opinionsbildare i konkurshärva

Ian Wachtmeister död

BEACONOMIST 34: Användarna utvecklade Omni Ekonomi – ”Alla måste vara mjukvaruföretag”

BEACONOMIST 33: Deloitte om content – TV4 om datadrivna upplevelser

Klart nu: Prime får leverera till Stockholms stad

Klimatminister Isabella Lövin (mp) tar flyget till klimatmötet

Tankesmedjan Tiden letar chef

SD: Pavel Gamov är en vilde

Googles Avesta handlar pr-byrå för 10 miljoner

Tunga industrivärvningar transformerar United Minds

Socialdepartementet gör nyhetsbrev om Metoo

SD pressar bort Pavel Gamov efter Chang Fricks artikel

Topptrio kampanjar för fler medlemmar i Moderaterna

Testkörd hövding ersätter Thomas Bodström i Stockholm

Hon är content-byråernas nya vd

De vinner Stockholms stads byråupphandling

Göteborgsbyråer håller blågula färgerna i Epica

Svenskt Näringsliv om LOs förhandlingsframställan

De kan vinna Samhalls hållbarhetspris

Ambassaderna blir kommersiella – hyr ut kontor

MP-ledamot: Polisen klarar inte jobbet – legalisera cannabis

Alliansen och SD sågar Ardalan Shekarabis 3:12-förändringar

Varumärkesras för TV4 och Aftonbladet efter Metoo

Pr-konsult på väg in för S i riksdagen – Ygeman toppar Ylva

Sveriges bästa journalister – enligt Bonnier

Oslo fäller Swedish Match: ”Vi är förvånade"

Mötet med Norges integrationsminister ställdes in två timmar innan

Centerpartiet föreslår finansiering av snabbare tåg än regeringens

LO vill förhandla ”trygga jobb” med Svenskt Näringsliv

Svensk-byråerna som nominerats i Excellence Awards

SSU kampanjar mot fd SSUaren Leif Östling

Finlandssvensk raptrio med tung komchef rappar igen för samhällsklimatet

Skattebetalarna: Det är Margot Wallström och inte Leif Östling som har problem

OPINIONSBILDNING-UPPDATERAD. Hashtaggen #vadfanfårjag trendar på Twitter och debatten om skattemoral går hög, men Skattebetalarnas förbund sitter still i båten.

Statens Fastighetsverk vill sälja hus värda 820 miljoner

Äkta tv-människor leder annonsörernas gala

LO släpper förslag om lärande och trygga jobb

DAGENS MOTION: ”Gör E20 till en elmotorväg"

Leif Östling: Jag uttryckte mig slarvigt

De kan vinna marknadsförarnas prisutmärkelser

Svenskt Näringslivs ordförande i blåsväder efter skatteplanering i Malta och Luxemburg

Svenskt Näringslivs ordförande Leif Östling till höger och vd Carola Lemne i mitten.

Klart med KDUs förbundsstyrelse

BEACONOMIST 32: Svenska cms tar ny plats – ÅF och Tietos storaffärer

Vitamin Well hittar komchef på Arla

Myndigheter vill stoppa alkoholreklam hos Discovery och MTG

Lagrådet avstyrker förslag som stoppar utvisning av kompetent arbetskraft

DAGENS MOTION: Moderat vill bygga reaktorn ”Electra”

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.