"Spelutredningen, tänk på att teknik kan varna för spelare i riskzonen"

Publicerad 2017-03-28, 17:58

DEBATT. Spelbolaget Mr Green hoppas att den spelutredning som presenteras på fredag har ”insett möjligheten att använda modern teknologi för att förstå om kunden är på väg in i riskzonen” för spelmissbruk. Detta i ett debattinlägg undertecknat cheferna Per Norman och Jesper Kärrbrink.

 

Dela med andra

Att spelmarknaden växer trots att det är färre som spelar för mer är ingen nyhet, även om det nyligen återigen blev tydligt när Lotteriinspektionen presenterade den nya spelmarknadsrapporten. Så har trenden sett ut på spelmarknaden under många år. En marknad som växer på djupet men inte på bredden. När beteenden förändras i snabb takt är kunskapen om kunden, konsumenten och individen helt avgörande för en sund utveckling. Inom den globala digitala spel- och underhållningsbranschen ställs dessvärre klassisk samhällsnytta mot individens integritet. Det bör dock inte hindra oss från att förstå och agera utifrån spelarens individuella beteende och behov. Det är dags för en ny giv där teknisk innovation bygger såväl kundnytta som samhällsvärde.
 
Spel är roligt och ska så förbli. Men beteendet kan bli osunt. Vi vet sedan länge att snabbhet är en riskfaktor.  Precis som vi har helt klart för oss att barn har näst intill ingen uppfattning om vad sannolikhet innebär. Därför är åldersgränser på spel både naturligt och bra.
Men spel kan utan större problem riskminimeras, till exempel genom lägre vinstutdelning, långsammare tempo eller andra typer av begränsningar. Däri är de flesta som sysslar med spel ense. Precis som vi är ense om att gamla, långsamma bilar för det mesta är mindre farliga att köra än snabba sportbilar som på några sekunder har en hastighet långt över det tillåtna. Transportbehov ställs mot körglädje. Risk mot spänning. Bilens prestanda, vägens hållbarhet och förarens skicklighet samverkar. Det är kul, men får inte gå över styr.
 
Vi underskattar inte risken med spelproduktens design eller innehåll. Tvärtom. Men spelindustrin har hittills mest pratat om förarens väl och ve, men agerat utifrån produktfokus. Det är ett omodernt och förlegat sätt att tänka och göra. Mycket prat, lite människa.
 
Det är hög tid att använda innovativ digital teknik för en individuell resa baserat på riskbeteende. Visst har många spelföretag redan kategoriserat sina spelare, ofta utifrån produktanvändande, varnande rött, gult eller förhoppningsvis grönt. Dessvärre allt för ofta i det tysta i rapporter som knappast kommer utvecklings- och marknadsavdelningar eller företagsledning till del. Hur många har egentligen dragit konsekvenserna till att helt och hållet känna till den individuella spelkundens behov, förväntningar och slutsatserna av dess riskbeteende?

Det har länge varit möjligt för kunderna att anmäla att man inte längre vill spela, ta emot marknadsföring eller ange vilka ekonomiska gränser man har för sin konsumtion. Det är bra men inte tillräckligt bra.
 
Världsklass är först när vi känner vår kund så väl att vi kan ge dem en trygg, rolig och säker resa utifrån beteende, förmåga och vilja. Världsklass är när vi använder teknikens möjligheter att analysera, förstå och agera på individnivå. Världsklass är att våga avstå erbjudanden och försäljning när kunden befinner sig i riskzonen. Världsklass är att på riktigt använda beteendeanalys, machine learning, artificiell intelligens och data mining inbäddat i våra analyssystem och produkter. Vi har just påbörjat vår resa men ambitionen är hög, teknikutvecklingen går fort och vi är beredda att agera snabbt.
 
Vi hoppas och tror att den spelutredning som just nu ligger i tryckpressarna, har insett möjligheten att använda modern teknologi för att i grunden förstå om kunden är på väg in i riskzonen, inte bara i grupp, inte utifrån spel, utan som den enskilda person han eller hon är. Förvisso skapar det kommande strängare dataskyddsförordningen inom EU några utmaningar på vägen. Den här typen av kunddata och analys är extra känslig och kräver såväl tydlighet som aktiva godkännanden. Inte konstigt och inte heller omöjligt att lösa. Återigen ställs klassisk samhällsnytta mot individens integritet i vårt globala digitala samhälle.
 
Vinnarna i den moderna spel- och underhållningsindustrin är inte de som har mest text om spelansvar och säkerhet på sin webbsida eller skriker högst i debatten. Vinnarna är de företag som känner sin kund, använder spetsteknologi för analys och beslut samt utvecklar moderna integrerade varningssignaler och hjälpmedel utifrån kunskap och väl grundade beslut.
 
Vi på Mr Green kallar vårt samlade greppet för ”Green Gaming” där det nya analyssystemet ”Mr Green Predictive Tool”, som lanseras under 2017 står i centrum. Här ska moderna algoritmer och teknik se till att vi lär känna vår kund ännu bättre och att vi kan anpassa, eller helt utesluta, våra erbjudanden efter risknivå. Därigenom ska vi också kunna minska de negativa konsekvenser ett osunt spelande kan innebära. För oss är det här en fråga om ansvar men också en fråga om att växa långsiktigt. Att ta ansvar känns inte bara bra i själen, vi tror också att det är bra för affären. Inom några år är vi övertygade om att så kommer hela spelindustrin arbeta genom att känna och förstå sina kunder.
 
 
Per Norman, vd, Mr Green
Jesper Kärrbrink, vd, Mr Green Ltd

ANNONS:

Moderaterna vill skydda Sverige mot en ”auktoritär regering”

Socialdemokraterna vill stoppa nya friskolor omedelbart

S har hängt av V i valrörelsen

Klart för Region Stockholm

Emilia de Poret och Lars Hjälmered blir dragplåser i Almedalsgarderoben

Karin Johansson, vd, Svensk Handel.

Postnord skickar vd till Svensk Digital Handel

Handelskammaren och Fastighetsägarna kampanjar för bostäder med fotokonst

LO har hittat ny bank – fimpar Nordea

Katrin Stjernfeldt Jammeh (s) ”seriöst arg” på dödskjutningarna i Malmö

Tung SD-medarbetare skrev hatinlägg

Hon blir marknadschef för 65 miljarder i fastigheter

Så många besökte Järvaveckan

The North Alliance blir norskt

IF Metall kopplar S väljartapp till den förda industripolitiken

Coop byter hållbarhetschef efter schism

Tillträdande och avhoppande hållbarhetschef.

Fores lanserar ”Kinas lilla röda” – men varnar för naivitet kring Kina

Var tredje krona är vinst på Fogel

Socialdemokraterna vill lägga miljarder på att få bort ”utsatta” områden

Veckans Brief 20: PA-byråerna öppnar för SD – trippelseger för handelskammaren

BEACONOMIST 19: Content driver e-handeln i Kina – Rekryterarnas kamp om frontend-kandidater

SIFO: Stort tapp för Moderaterna – regeringsläge för Stefan Löfven (s)

Prime slår ett slag för förtroendet

BEACONOMIST 18: Ericsson i 5G-täten – så utvecklas martech-branschen

Jimmie Åkesson släpper bok om ”Folkhemmet”

PA-konsulterna om SD

Här är Socialdemokraternas vallok

Duo ersätter Ulf Kristerssons talskrivare

Minskat entreprenörskap i Sverige

Egor Putilov stoppas i riksdagen – är en säkerhetsrisk

It-branschen säkerhetslobbar i riksdagen – med en bok

Järvaveckan kan nå publikmålen

Flera uppdrag till Orakel PR

"Flexy guy vann över boxy girl på Dagens Industri"

Han blir vd för Svenskt Näringsliv

Rippler startar hälsobyrå

Förlust för Viktor Frisk

Alliansen släpper skolpolitik till valet

Dagens Industri byter chefredaktör

Livs rasar mot Orklas beslut att flytta Göteborgs Kex till Lettland

Vänsterpartiet lovar högkostnadsskydd för tandvården – finansieras av ”rika”

Matbordet som kopplar upp förstagångsväljare till riksdagen

De får stipendium från Gålöstiftelsen

DEMOSKOP: Rekord för SD – M och S backar

Statssekreterare nummer fyra lämnar regeringen – för Unionen

Moderaterna vill slå ut kriminella gäng med 12-punktersprogram

Ericsson tillbaka på Arlanda

Juniorkonsulterna får eget mingel i Almedalen

Lärarnas Riksförbund i opinionsoffensiv kring Järva

"Centerpartiet in i regeringen – frågan är i vilken?"

Veckans Brief 19: De 100 valmäktigaste – Visbykrogar portar pr-byråer

S omtalas mest men SD växer snabbast i sociala medier under maj

LKAB hjälper staten göra plus

Kampanj ska ge Järvaveckan besöksrekord

Flyktingmottagandet stängdes av även på 90-talet

Gröna Städer, ÅF och Dagens Opinion inrättar hållbarhetspris

NOVUS: SD förbi M – de rödgröna leder

Reaktionerna på välfärdsbeslutet: Börslyft och upprördhet

Riksdagen röstar igenom regeringens landsbygdsproposition

Företagen kammar hem bidrag från Klimatklivet

Ytterligare statssekreterare lämnar regeringen inför valet

Djurägarna: ”Sverige är inte längre en rättsstat”

”Politiker, vad vill ni med den gröna omställningen?”

Hamnarbetarförbundet sågar lagförslaget om strejkrätten

Svensk Handel ställer sig bakom facken och arbetsgivarna om strejkrätten

M största parti i Stockholm - tufft för S och SD

Ny talesperson till SD

Fack och arbetsgivare överens om strejkrätten

Unga avstår prata politik på sociala medier på grund av det hårda debattklimatet

Christina Saliba och BerntzonBylund skiljs

SCB: Fördel det rödgröna blocket

Skattning av valresultatet ”om det varit val idag”. Maj 2018 jämfört med riksdagsvalet 2014.

Fokus kulturchef blir pressekreterare på Moderna Museet

Endast en av fyra nöjd med den offentliga digitala servicen

Vårdförbundet sätter tryck inom väljarnas viktigaste fråga Vården

Regeringen vill lägga 700 miljarder kronor på infrastrukturen

Schlingmanns Almedalsdrama blir Viaplayserie

ELF plockar in svensk koordinator

Vänsterpartiet byter förstanamn i Uppsala

TV4 utser ny kommunikationschef

Gullers slog Prime i Sidas upphandling

It-konsultbranschen tar fram gemensam färdplan för fossilfri it-konsultsektor

Civilministerns statssekreterare är ny generaldirektör för Statskontoret

ESO: Inte svårare att integrera flyktingar i idag

Toyota plockar in pr-chef från Skoda

Moderaterna vill göra Sverige till ett digitalt föregångsland

Politikerna använder sig av mediekritik för att skapa engagemang

INIZIO: Alliansen ökar försprånget – SD närmare täten

Vi-skogen ska rädda träd med ny kampanj

Poddserie ska göra killar mindre kassa i skolan

Darja Isaksson blir ny generaldirektör för Vinnova

ME ska nå ung målgrupp med Youtubestjärna

OTW stor vinnare i Swedish Content Awards

De får dela på 21 miljoner från regeringen till konsumentinfo

Halvarsson: De är årets ekonomijournalister – DI fortsätter att dominera

Ledarna byter ledning

Riksdagen byter direktör

Ulf Kristerssons talskrivare (m) slutar

Socialdemokraterna går till val på trygga jobb – vill avskaffa visstidsanställningar

Polisen vill lägga ut jakten på rattfyllerister

Kliver fram som SJs pr-byrå

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.