"Spelutredningen, tänk på att teknik kan varna för spelare i riskzonen"

Publicerad 2017-03-28, 17:58

DEBATT. Spelbolaget Mr Green hoppas att den spelutredning som presenteras på fredag har ”insett möjligheten att använda modern teknologi för att förstå om kunden är på väg in i riskzonen” för spelmissbruk. Detta i ett debattinlägg undertecknat cheferna Per Norman och Jesper Kärrbrink.

 

Dela med andra

Att spelmarknaden växer trots att det är färre som spelar för mer är ingen nyhet, även om det nyligen återigen blev tydligt när Lotteriinspektionen presenterade den nya spelmarknadsrapporten. Så har trenden sett ut på spelmarknaden under många år. En marknad som växer på djupet men inte på bredden. När beteenden förändras i snabb takt är kunskapen om kunden, konsumenten och individen helt avgörande för en sund utveckling. Inom den globala digitala spel- och underhållningsbranschen ställs dessvärre klassisk samhällsnytta mot individens integritet. Det bör dock inte hindra oss från att förstå och agera utifrån spelarens individuella beteende och behov. Det är dags för en ny giv där teknisk innovation bygger såväl kundnytta som samhällsvärde.
 
Spel är roligt och ska så förbli. Men beteendet kan bli osunt. Vi vet sedan länge att snabbhet är en riskfaktor.  Precis som vi har helt klart för oss att barn har näst intill ingen uppfattning om vad sannolikhet innebär. Därför är åldersgränser på spel både naturligt och bra.
Men spel kan utan större problem riskminimeras, till exempel genom lägre vinstutdelning, långsammare tempo eller andra typer av begränsningar. Däri är de flesta som sysslar med spel ense. Precis som vi är ense om att gamla, långsamma bilar för det mesta är mindre farliga att köra än snabba sportbilar som på några sekunder har en hastighet långt över det tillåtna. Transportbehov ställs mot körglädje. Risk mot spänning. Bilens prestanda, vägens hållbarhet och förarens skicklighet samverkar. Det är kul, men får inte gå över styr.
 
Vi underskattar inte risken med spelproduktens design eller innehåll. Tvärtom. Men spelindustrin har hittills mest pratat om förarens väl och ve, men agerat utifrån produktfokus. Det är ett omodernt och förlegat sätt att tänka och göra. Mycket prat, lite människa.
 
Det är hög tid att använda innovativ digital teknik för en individuell resa baserat på riskbeteende. Visst har många spelföretag redan kategoriserat sina spelare, ofta utifrån produktanvändande, varnande rött, gult eller förhoppningsvis grönt. Dessvärre allt för ofta i det tysta i rapporter som knappast kommer utvecklings- och marknadsavdelningar eller företagsledning till del. Hur många har egentligen dragit konsekvenserna till att helt och hållet känna till den individuella spelkundens behov, förväntningar och slutsatserna av dess riskbeteende?

Det har länge varit möjligt för kunderna att anmäla att man inte längre vill spela, ta emot marknadsföring eller ange vilka ekonomiska gränser man har för sin konsumtion. Det är bra men inte tillräckligt bra.
 
Världsklass är först när vi känner vår kund så väl att vi kan ge dem en trygg, rolig och säker resa utifrån beteende, förmåga och vilja. Världsklass är när vi använder teknikens möjligheter att analysera, förstå och agera på individnivå. Världsklass är att våga avstå erbjudanden och försäljning när kunden befinner sig i riskzonen. Världsklass är att på riktigt använda beteendeanalys, machine learning, artificiell intelligens och data mining inbäddat i våra analyssystem och produkter. Vi har just påbörjat vår resa men ambitionen är hög, teknikutvecklingen går fort och vi är beredda att agera snabbt.
 
Vi hoppas och tror att den spelutredning som just nu ligger i tryckpressarna, har insett möjligheten att använda modern teknologi för att i grunden förstå om kunden är på väg in i riskzonen, inte bara i grupp, inte utifrån spel, utan som den enskilda person han eller hon är. Förvisso skapar det kommande strängare dataskyddsförordningen inom EU några utmaningar på vägen. Den här typen av kunddata och analys är extra känslig och kräver såväl tydlighet som aktiva godkännanden. Inte konstigt och inte heller omöjligt att lösa. Återigen ställs klassisk samhällsnytta mot individens integritet i vårt globala digitala samhälle.
 
Vinnarna i den moderna spel- och underhållningsindustrin är inte de som har mest text om spelansvar och säkerhet på sin webbsida eller skriker högst i debatten. Vinnarna är de företag som känner sin kund, använder spetsteknologi för analys och beslut samt utvecklar moderna integrerade varningssignaler och hjälpmedel utifrån kunskap och väl grundade beslut.
 
Vi på Mr Green kallar vårt samlade greppet för ”Green Gaming” där det nya analyssystemet ”Mr Green Predictive Tool”, som lanseras under 2017 står i centrum. Här ska moderna algoritmer och teknik se till att vi lär känna vår kund ännu bättre och att vi kan anpassa, eller helt utesluta, våra erbjudanden efter risknivå. Därigenom ska vi också kunna minska de negativa konsekvenser ett osunt spelande kan innebära. För oss är det här en fråga om ansvar men också en fråga om att växa långsiktigt. Att ta ansvar känns inte bara bra i själen, vi tror också att det är bra för affären. Inom några år är vi övertygade om att så kommer hela spelindustrin arbeta genom att känna och förstå sina kunder.
 
 
Per Norman, vd, Mr Green
Jesper Kärrbrink, vd, Mr Green Ltd

De kände till bristerna i Transportstyrelsens datasäkerhet

Konkurrensverket pressar Schibsted att byta villkor för Byt Bil

De startar nätverk för högutbildade Syrier

Storsäljaren Facebook sparar in på svenska organisationen

SAKER MAN SER: AKBs väskbärare

Han är Socialdemokraternas biträdande komchef

"Sänk inkomstskatten - det ska löna sig att arbeta"

Han får Anders Borg och Fredrik Reinfeldt att uppträda samtidigt

Carl Bildt ner 38 procent

Regeringen kör ut Transportstyrelsens chef och ordförande efter IBM-skandalen

Stefan Löfven (s) träffar Emmanuel Macron (lrem)

Semesterundersökningarna här – Huawei och Canon först ut

Kontrollbalansräkning i Politism efter miljonförlust

Handelsbanken minskade investeringarna i EFN

Alltid redo: Scouterna blir sin egna talespersoner

Scouternas talespersoner 2017-18.

Jämlikhetslobbyist bygger affärsdel för Amelia

Spritmärke inför näringsetikett – konsumenterna lätt positiva

Westander: ”Det kostar cirka en miljon att vara kund hos oss"

Grön Ungdom jagar Niklas Nordström (s) för flyg-uppdrag

LO kräver fastighetsskatt och lånar Alliansens retorik

Omsättningslyft men fortsatt rött för Breakit

LO snor IF Metalls komchef och pressansvariga

Surveyföreningen bildar grupp för opinionsundersökningar

Moderaterna vill lägga 50 miljoner på övervakningskameror

”Illegal cigarettfabrik i Sverige – ett politiskt misslyckande”

Region Gotland: Politikerna får bestämma om NMR i Almedalen

Säljlyft men fortsatta miljonförluster för Omni

Ju mer utrikes – desto sämre lön för akademiker

Björn Borg gör politik av tennis i reklamfilm

Cohne & Wolf upp 6,5 procent

SSU rekryterar ny komchef från Friends Agenda

Restaurangen som hyrde ut till SD i Almedalen: Vi är positiva

Publikras för talen i Almedalen

Jimmie Åkesson tappade 22 procent i publik jämfört med 2016.

Flera fackförbund hotar lämna Nordea

Var femte krona förlust på Dagens Media

MP släpper tio förslag för mer barnvänliga städer – vill sänka moms för bilpooler

Randstad kapar ”Grupp-8” för storsamarbete

SD lägger 400 miljoner på två vårdförslag

Postnords kommunikationsdirektör avgår

Petter Stordalen är Årets digitala kommunikatör i Almedalen

ALMEDALSROOKIEN: Här laddar man inte ur

Make Equal hetast i Almedalen – NMR raserade kampanjen

Han är Moderaternas valgeneral

Stefan Löfven (s) kan bli hetast i Almedalen 2017

ALMEDALSSPANARNA: Bilmärkena som dominerar Almedalen

Fler unga dominerar Almedalsveckan

De kan bli Årets digitala kommunikatör 2017

80 kandidater nominerade till Hetast – här är listan

Visual Sweden ÄR Innovativast i Almedalen 2017

De kan bli Innovativast i Almedalen 2017

ALMEDALSSPANARNA: De mest tongivande medierna och influerarna

Maria Rankka säger upp sig

Därför skippar Karl-Petter Thorwaldsson (lo) Almedalen

Magnus Ranstorp och Bingo Rimér tar plats bland de sociala medierna (almedalen)

TALANALYS: Kvinnors rättigheter fick Magdalena Andersson (s) att glöda

Så vill Sverigeförhandlingen bygga höghastighetsjärnvägen

Säkerhetsbranschen trotsar Dagens Medias registrering av DJ-battle

Socialdemokraternas Almedalsförlag: 20 miljarder mer till välfärden

Unionen lanserar chefscoachning med cykelbud

ALMEDALSSPANARNA: Google starkaste tech-märket i Almedalen

ALMEDALSROOKIEN: Mina nya idoler, Tommy och Sara

De får chansen på New Republics öppna Almedalsarena

Energiskt och självsäkert, Annie Lööf (c)

Grant Thornton mer pingad än Annie Lööf

Medierna som proffsen använder i Almedalen

Svenskt Näringsliv: Skrota Arbetsförmedlingen och spara 20 miljarder

Därför är kyrkovalet så viktigt för SD

Northvolt utser två finalister i fabrikstävlingen

ALMEDALSROOKIEN: Befriande med Victoria Silvstedt

Här är Almedalsspanarna

Personligt men opassionerat, Jan Björklund

Abu Dhabi flyger in chefer för att prata Sturegallerian

Centerpartiet vill stimulera mera för arbetslösa och företag som ordnar jobb

Säpo upp på retweettoppen

Liberalerna lanserar och överbryggar klyftor

I stället för Almedalen – Feministiskt initiativ ställde ut skor

Nominera till Innovativast i Almedalen

Vårdföretagarna krishanterar kommunpolitiker med Prime

Jonas Sjöstedt: Almedalen har blivit för dyr

Rätt fokus men, trött retorik, Jonas Sjöstedt (v)

Säpo förde bort ”medborgarjournalist” från Jonas Sjöstedts pressträff

Länsförsäkringar: Lägg Almedalen i Hallsberg

Vänsterpartiet föreslår dygnetrunt-primärvård

”Almedalsveckan – en av de viktigaste handelsplatserna för tankar och idéer”

Regeringsfrågan viktigast för SD-väljarna

Skattebetalarna attackerar East Sweden, Migrationsverket och Vallentuna

Det ser almedalsproffsen fram emot – och fruktar

Vattenfall tar Tesla-höjdare till Almedalen

Teknikföretagen anlitar kändisförfattare – vill popularisera jobbfrågan

Isobar etablerar sig i Göteborg

INNOVATIVAST I ALMEDALEN ”politikerna alldeles för dåliga”

Vdn på Swedish Content Agencies slutar

Alliansen vill bygga ut Rut för 730 miljoner

Sveriges Annonsörer storkampanjar mot reklamtrötthet

”Dags att ta tillbaka den digitala ledartröjan”

Nytt S-nätverk ska ”knäcka SD-koden”

NCC tar grävmaskin till Almedalen för ”Digging Battle”

JCDecaux cykeltaxi kvar i Shanghai

INNOVATIVAST I ALMEDALEN ”Viktigt att svara mot tydligt behov”

Tradera budar ut Annie Lööfs och Alice Teodorescus Almedals-outfits

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.