Stefan Löfven (s): Så skyddar vi valet från andra staters påverkan

Publicerad 2017-03-20, 08:39

DEBATT. Myndigheten för samhällskydd och beredskap (MSB), Statens medieråd och Säpo mobiliseras, för att säkra den kommande valrörelsen från andra staters påverkan. Det skriver statsminister Stefan Löfven i en debattartikel.

Dela med andra

Debattartikeln var avsedd för Dagens Nyheter och återges här i sina väsentligaste delar:

”I flera länder har försök till påverkansoperationer bekräftats i samband med allmänna val. Det är försök från en annan stat att påverka en statsledning, en befolkning eller särskilt utpekade målgrupper, för att gynna egna intressen. De kan bestå av spridandet av falska dokument, skapandet av fiktiva personer i sociala medier eller planterade nyheter, men också av styrkedemonstrationer, smutskastning och hot – inklusive med militära medel. Detta är inte en ny företeelse. Men nya metoder och digital teknik har gjort att dessa operationer blir mer effektiva och kraftfulla.
 
Exempel finns i den amerikanska valrörelsen, men också inför de tyska och franska valen i år. Ryssland har öppet pekats ut. Det finns inget som säger att framtida svenska val kommer att vara fredade. Tvärtom ser vi redan idag tydliga tecken på försök att påverka till exempel vår säkerhetspolitik.
 
Värnandet av demokratin, den fria åsiktsbildningen och våra allmänna val är en central del av den säkerhetsstrategi som regeringen antog i januari 2017. Vi måste vara vaksamma och agera kraftfullt mot försök från främmande makt att i antagonistiska syften sprida propaganda eller desinformation.
 
Därför har flera myndigheter redan nu utökade uppdrag inom dessa områden. Försvarsmakten ska med stöd av Försvarets radioanstalt (FRA) förstärka och utveckla det svenska cyberförsvaret, inklusive vår förmåga att genomföra aktiva operationer i cybermiljön. I det försvarspolitiska inriktningsbeslutet ingår även att förstärka den svenska försvarsunderrättelseförmågan. FRA har placerat ett tekniskt detekterings- och varningssystem hos flera särskilt skyddsvärda verksamheter i Sverige. Detta system har förmågan att upptäcka avancerade angrepp som kommersiella antivirusprogram inte kan hitta. Dessutom har regeringen kommit överens med partierna bakom försvarsöverenskommelsen att under 2017 tillföra medel för att stärka arbetet med informations- och cybersäkerhet samt att stärka motståndskraften mot cyberangrepp.
 
Samtidigt stärks Regeringskansliets system för omvärldsbevakning mot otillbörlig påverkan, och Statskontoret kartlägger myndighetsverksamheter som är relevanta för ett psykologiskt försvar anpassat efter dagens förhållanden. Myndigheten för samhällskydd och beredskap (MSB) kliver också in som fullvärdig medlem i det internationella kunskapscentret NATO Strategic Communications Centre of Excellence, Stratcom, där analytiker och forskare från 11 olika länder forskar om påverkanskampanjer och desinformation. Även Statens medieråd får större resurser för att utrusta barn och unga med ett kritiskt tänkande i förhållande till medier.
 
Men det kommer att krävas mer. Uppgiften att vara källkritisk, att hålla sig informerad och att inte sprida oriktig information är även ett ansvar för alla samhällsaktörer: politiska partier, organisationer och mediabolag. Även vi som enskilda medborgare har en plikt att motverka falsk information som undergräver våra demokratiska principer. Därför genomför vi nu ytterligare insatser för att höja samhällets motståndskraft mot påverkansoperationer inför valrörelsen.
 
För det första kommer Säkerhetspolisen att höja kunskapen inom de politiska partierna om riskerna för påverkansoperationer under valrörelsen 2018. Partierna ska informeras om hur otillbörlig tillgång till informationssystem och dator- och nätverksoperationer kan möjliggöra spridandet av vilseledande information och modifiera data för specifika syften, samt vilka skyddsåtgärder partierna kan vidta. Syftet är att öka partiernas medvetenhet om och förmåga att stå emot försök till dataintrång och annan liknande otillbörlig verksamhet. Detta arbete samordnas med Polismyndighetens och Säkerhetspolisens redan påbörjade insatser för att "värna den digitala arenan" inför valrörelsen 2018, ett arbete som kommer att fokusera på hur brott kan upptäckas och utredas.
 
För det andra kommer MSB att samla representanter för massmedia och sociala medieplattformar för en dialog om utvecklandet av informations- och cybersäkerhet inför valet 2018. Syftet är att öka medias medvetenhet om och förmåga att stå emot försök till dataintrång och annan otillbörlig verksamhet. MSB ska även ta fram information och material för att hjälpa alla svenska medborgare att förbereda sig inför en kris eller höjd beredskap. I detta kommer information om möjliga påverkansoperationer att ingå.
 
Vidare har jag bjudit in partiledarna för samtliga riksdagspartier för en gemensam genomgång av hotbilden av Säkerhetspolisen, för att skapa en delad bild av hur vi stärker motståndskraften mot försök att otillbörligt påverka valrörelsen”.
 
Stefan Löfven, statsminister

Centerpartiet sätter komstrategi och väljer byrå

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

ANNONS: RÖDA KORSET SÖKER SENIOR OPINIONSSTRATEG

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

Gemensam plan ska stoppa splittring inom Fossilfritt Sverige

Novus: Invandring/integration näst viktigaste väljarfrågan igen

Pernilla Stålhammar (mp) i full konflikt med MP

”Tack för ett kaotisk…mångfacetterat år”

Pantamera vill ta en tomteursäktsposition

Här är regeringens nya spellag – påverkar marknadsföringen

”Vi klarar inte klimatmålen utan utbildade värmepumpsmontörer”

Virtanen ökar intäkterna – tar ut vinst

Centerpartister skriver arg födelsedagshälsning till Alice Bah Kuhnke (mp)

De kan bli Årets Byrå 2018 – enligt Regi

Filminstitutet ska sprida jämställdhet i Cannes

Maria Robsahm: Ann Heberlein angrep oss på ett fullständigt bisarrt vis

Länsstyrelserna låtsas vara sexhandel – för att minska sexköpen

Ann Heberlein (m): Vänsteraktivisterna försöker få bort mig från Facebook

LO lägger 30 miljoner på valkampanj för Socialdemokraterna

Islamic Center vill ha statliga bidrag

Dagens Media byter chefredaktör

Fokus köper Vetenskapsmedia – grundaren lämnar

DO stämmer kommunal för diskriminering

Minskad optimism bland de mindre byråerna

M-Brain/Sveriges Annonsörer: M och S mer omnämnda än Youtube

Ulf Kristersson (m) skriver till moderatkvinnor i Metoo-uppropet

Gullers Grupp köper reklambyrå i Göteborg

Elof Ivarsson,Emil Filipsson,Lisa Wahlström,Olof Gustafsson,Jonas Dahl,Joseph Engman,Anna Hedqvist, Björn Eklind,Camilla Winberg

Regeringen tillsätter råd för hållbara städer

IC Quality sätts i konkurs – SKL riskerar miljonsmäll

Smif blir fler – öppnar för Facebook & Google

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.