Stefan Löfven (s) vill få ut statsråd och ledamöter i landet

Publicerad 2017-02-14, 20:46

POLITIK. Den 6-10 februari strök statsminister Stefan Löfven allt han hade i kalendern för att ge sig ut och resa. Tanken är nu att övriga S-ministrar och S-ledamöter ska följa exemplet.
Stefan Löfvens första resa gick bland annat till Lessebo och Alvesta.

– Stefan Löfven besökte ett 10-tal platser, som inte så ofta får besök. Det kan vara bruksorter, men även medelstora städer. Även de andra statsråden har gjort många besök. Det här är något vi ska fortsätta med för våra statsråd men också riksdagsledamöterna, säger Socialdemokraternas kommunikationschef Lisa Hedin.
 
Varför gör ni reseoffensiven?
– Jag skulle säga att det är en stark vilja från Stefan Löfven att resa betydligt oftare bland folk och att vi ska tänka till om vilka platser vi besöker, så det inte bli samma gamla ställen eller residensstäderna och vi ska inte välja efter olika medieområden. Sedan har vi självklart gjort en planering för hur det ska gå till.

Hur länge pågår reseoffensiven?
–  Vi har sagt framförallt under våren. Stefan Löfven har själv sagt att han gärna vill att man följer hans exempel. Regeringen lade ett av sina möten i Falun. Stefan Löfven föregår med gott exempel och det är därför det blir så stort och omtalat, säger Lisa Hedin.

Kan man säga att ni besöker utanförskapsområden?
– Vi använder inte det ordet. Det handlar snarare om platser som inte så ofta får besök. Det ska vara program med öppna möten där vem som helst kan komma till tals. Det behöver inte handla om klyftor mellan stad och land, det kan också vara andra klyftor.

Vad vill ni åstadkomma?
– Vi hoppas kunna samtala med många människor och ta till oss deras oro, men också prata lösningar och utmaningar och ta till oss saker som vi har missat. Uppenbarligen har vi inte varit tillräckligt bra på att föra en dialog med människor över hela Sverige.

Kommer det att filmas?
– Vi har fått två digitala producenter och en som jobbar med rörligt, så det kommer fler filmer. Vi gör filmer nästan hela tiden.

Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar tycker att er film från Stefan Löfvens besök handlade mest om statsministern själv och inte människorna på orten och var ett exempel uppifrån-ned-perspektiv. Hur ser ni på det?
– Det får stå för Ola. Filmen handlar ju om Stefan och han nämner flera orter, också. Sammantaget får vi fina recensioner på filmen och besöken. Och det vore väl närmast tjänstefel om Centerpartiets kommunikationschef gillade vår film.

Vad betyder det för kommunikationsavdelningen att Stefan Löfven inte kommer till Almedalen?
– Det betyder inte särskilt mycket för själva arbetsinsatsen, vi kommer fortfarande ha ett stort och välbesökt arrangemang. Att Stefan Löfven istället väljer att samtala med människor som inte tar sig till Almedalen runt om i landet har vi fått mestadels positiva reaktioner på.
Stefans Löfven besökte 13 orter på 5 dagar: Lessebo, Växjö, Alvesta, Tidaholm, Lidköping, Skövde, Östersund, Vemdalen, Sveg, Falun, Säter, Grängesberg och Bro.

BEACONOMIST 27: Chefsavhopp på Making Waves – Filmstudion frodas

KD-ledningen vill trappa ner ränteavdragen

Pensionsmyndigheten får 30 miljoner extra till information

Riksdagsledamoten Börje Vestlund (s) avliden

Systembolaget: Det ingår i uppdraget att informera om gårdsförsäljning

Amnesty byter pr-byrå

Riksdagsledamot (l) attackerar Systembolagets opinionsbildning

Pretto värvar byråchef på Polhem

Centerpartiet vill sänka löneskatten med 8,4 miljarder

SJ shoppar snabbtåg för 5 miljarder

Ulf Kristersson föreslås som partiledare för Moderaterna

Kommunal lämnar Nordea

SVT döms för att ha gynnat Facebook, Twitter och Instagram

De får överklaga polisens tillstånd till NMR-demonstration

V: ”Vi fick igenom 12 miljarder kronor”

Så överens är Allians-partierna om budgeten

Jan Björklund väljs om men L får ny andra vice ordförande

Fackförbunden om budgeten: Löser inte kompetensbrist – missar invandrare

Just Cruizin tar pr-omtag i Sverige

Arbetsgivarna om budgeten: Skapar överhettning – välkommet med vårdpengar

KI: Budgeten kommer inte att leverera

Fyra nya på Aspekta

Regeringen lägger ytterligare miljarder på vård, socialtjänst och barnbidrag

SDs komchef om kyrkovalet: Vi är jättenöjda

LO direktförhandlar om enkla jobb – Svenskt Näringsliv "välkomnar"

Niklas Svensson (expressen) pausar i sociala medier

KDU vill att KD och M lägger egen budget

De tävlar om moderata riksdagsplatser i Skåne

S värvar nyhetschef från Direktpress

Löfbergs anlitar hållbarhetsbyrå

SAS byter public affairs-chef

Statsvetare: ”Partipolitiska statsvetare – ett fullständigt självmål”

Moderaternas komavdelning jobbar på trots partiledarskiftet

Nordic Morning slår ihop byråerna

...ny logga också...

Här är Intellectas nya namn

Annie Lööf (c) i twitter-bråk med polisen

SD och C vinnare – KR och MPSK förlorare i kyrkovalet

Lobbyist tar strid mot Ardalan Shekarabi (s)

Efter valnederlaget i Stockholm – Birgitta Ohlsson (l) slutar som politiker

Yougov: Nordeas varumärke rasar

Jan Björklund och Birgitta Ohlsson besegrade Martin Mellin i provval (l)

Victoria Kawesa avgår som partiledare (fi)

Chef bygger om och producerar Säljarnas tidning

Han vill gå från förbundsstyrelsen till språkrör

Lund köper ut kommunikationschefen

L och C backar om misstroendeförklaring

Tuffare lobbyregler på gång i EU

Flygskatten kan hota preclearance på Arlanda

Lämnar Brindfors för Olof Palme

Journalisterna fruktar sociala medier – men använder dem

Mr Green: ”Med prediktiva analyser undviker spelbranschen osunt spel”

Grön ungdom kan få två kvinnliga språkrör

BEACONOMIST 26: Salesforce – mer än kräng – Så ska Aftonbladet bli tv-etta

Regeringen och C i krig om pensionerna

Nynäshamns ordförande äntrar Labyrinth

Feministiskt initiativ går till val med 3 miljoner kronor

Riksdagen öppnar med nya säkerhetsmiljoner och misstroendesnack

Anna Kinberg Batra (m) lämnar politiken

Ras för Zap

Fortsatt borgerligt i Norge – svala reaktioner från svenska politiker

LO utreder Nordea-flytt

Spalt byter koncernchef

Hon vill ta in kaxighet i Miljöpartiet

Ulla Andersson (v): Nordea visade sitt ansikte

"Ny ISK-skatt hårt slag mot folkligt sparande"

Aktiespararna om Vänsterpartiets ISK-skatt: Spararna går bananas

Departmentsråd till Hallvarsson & Halvarsson

Mångmiljonförlust för tv-branschens mätbolag

Från Svenska Spel till Cancerfonden

Konkurrensverket avstyrker vinstbegränsningar i välfärden

Veckans Brief 26: Maktskifte bland pr-byråerna – Slaget om Northvolt

BEACONOMIST 25: Digitalbyråernas kompetensjakt – Chimney och Capgeminis strategier

Centerpartiet nominerar två nya till styrelsen

Moderaterna svarar på Socialdemokraternas fråge-kampanj Stockholm

Reformklubben värvar tungt på Unionen, Burson och Grön ungdom

Sven Otto Littorin ger ut bok

Sven Otto Littorin med förläggaren Johan Westerholm.

Sten Nordin (m) blir landshövding

Miljonförlust för Text 100

Plats och tid spikad för Moderaternas extrastämma

Bankföreningen still i båten efter Nordea-flytt

Regeringen lägger ny myndighet Gävle

Stefan Löfven (s) om Nordea: Jag förstår att folk är förbannade

Småföretagen rädda för att politikerna ska öka kostnaderna

Uber skaffar ny pr-byrå

S-politiker pressar Moderaterna i SLL med fråge-kampanj

Nordea flyttar sätet till Finland

SVT-chefen går till JKL

Regeringen lägger 2,7 miljarder på avdragsrätt för fackmedlemskap

Polisförbundet kräver korten på bordet om Dan Eliasson

Kontrollbalansräkning i LOs mediehus

Moderaterna upprörda när Karin Wanngård (s) hoppar av Östlig förbindelse

Motormännen tar strid om Östlig förbindelse

Pr-byrån Lennox släpper verktyg för mandatberäkning

Svenskt Näringsliv köper inte regeringens skattelättnader för småföretag

C vill sänka skatter – men kan höja momsen

Muf backar Ulf Kristersson

Brunswick-värvning ska profilera ABB inom digitalisering

Regeringen lägger 5 miljarder på klimat och miljö 2018

MP-ministrar presenterar budget-nyhet

BEACONOMIST 24: Ny svensk managementjätte – Så e-handlar Baby Björn i Kina

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.