Stefan Löfven (s) vill få ut statsråd och ledamöter i landet

Publicerad 2017-02-14, 20:46

POLITIK. Den 6-10 februari strök statsminister Stefan Löfven allt han hade i kalendern för att ge sig ut och resa. Tanken är nu att övriga S-ministrar och S-ledamöter ska följa exemplet.
Stefan Löfvens första resa gick bland annat till Lessebo och Alvesta.

– Stefan Löfven besökte ett 10-tal platser, som inte så ofta får besök. Det kan vara bruksorter, men även medelstora städer. Även de andra statsråden har gjort många besök. Det här är något vi ska fortsätta med för våra statsråd men också riksdagsledamöterna, säger Socialdemokraternas kommunikationschef Lisa Hedin.
 
Varför gör ni reseoffensiven?
– Jag skulle säga att det är en stark vilja från Stefan Löfven att resa betydligt oftare bland folk och att vi ska tänka till om vilka platser vi besöker, så det inte bli samma gamla ställen eller residensstäderna och vi ska inte välja efter olika medieområden. Sedan har vi självklart gjort en planering för hur det ska gå till.

Hur länge pågår reseoffensiven?
–  Vi har sagt framförallt under våren. Stefan Löfven har själv sagt att han gärna vill att man följer hans exempel. Regeringen lade ett av sina möten i Falun. Stefan Löfven föregår med gott exempel och det är därför det blir så stort och omtalat, säger Lisa Hedin.

Kan man säga att ni besöker utanförskapsområden?
– Vi använder inte det ordet. Det handlar snarare om platser som inte så ofta får besök. Det ska vara program med öppna möten där vem som helst kan komma till tals. Det behöver inte handla om klyftor mellan stad och land, det kan också vara andra klyftor.

Vad vill ni åstadkomma?
– Vi hoppas kunna samtala med många människor och ta till oss deras oro, men också prata lösningar och utmaningar och ta till oss saker som vi har missat. Uppenbarligen har vi inte varit tillräckligt bra på att föra en dialog med människor över hela Sverige.

Kommer det att filmas?
– Vi har fått två digitala producenter och en som jobbar med rörligt, så det kommer fler filmer. Vi gör filmer nästan hela tiden.

Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar tycker att er film från Stefan Löfvens besök handlade mest om statsministern själv och inte människorna på orten och var ett exempel uppifrån-ned-perspektiv. Hur ser ni på det?
– Det får stå för Ola. Filmen handlar ju om Stefan och han nämner flera orter, också. Sammantaget får vi fina recensioner på filmen och besöken. Och det vore väl närmast tjänstefel om Centerpartiets kommunikationschef gillade vår film.

Vad betyder det för kommunikationsavdelningen att Stefan Löfven inte kommer till Almedalen?
– Det betyder inte särskilt mycket för själva arbetsinsatsen, vi kommer fortfarande ha ett stort och välbesökt arrangemang. Att Stefan Löfven istället väljer att samtala med människor som inte tar sig till Almedalen runt om i landet har vi fått mestadels positiva reaktioner på.
Stefans Löfven besökte 13 orter på 5 dagar: Lessebo, Växjö, Alvesta, Tidaholm, Lidköping, Skövde, Östersund, Vemdalen, Sveg, Falun, Säter, Grängesberg och Bro.

H&H Group mot halv miljard i intäkt

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

SSAB byter komdirektör

Båstad avskedar kommundirektören

The North Alliance passerar miljardgränsen

Landsbygdspartiets kandidater – Littorin från Knutby vill in riksdagen

Sveriges Kommunikatörer sågar SVT

Alliansen lovar att skrota Arbetsförmedlingen

Stockholm utvald som OS-kandidat

Seher Yilmaz ska driva byrå åt Reform Society

UR köpte konsulttjänster – bröt mot upphandlingsreglerna

Gröna Städer vill ha hårdare statlig styrning av Agenda 2030-arbetet

Regeringen presenterar polis-politik

Allt fler artiklar om klimatet – här är personerna som syntes mest

”Cashkamp driver lobbysmedjornas klasskamp”

HG Wessberg har avlidit

Nepa över 200 miljoner kronor

Tiden och Timbro samarbetar om att driva vänster-höger-konflikten

Oxenstierna ökar vinsten

Miljöpartiet vill lägga skatt på ”fulkött”

Lagrådet sågar regeringens förslag om ensamkommande

De är Gullers nya partners

Gith Kjellin, VD Hans Gennerud och Anna Saxberg.

Ragn-Sells byter pr-byrå

Hon ersätter Stefan Stern på Investor

De kan bli hållbarhetsvinnare

Medborgerlig samling tar in 10 miljoner – och en TV4-Bard

ANNONS: A NEW GLOBAL MARKETING TEAM TO STS

Alliansen svänger om mediegrundlagsändringen

S i Stockholm anlitar pr-byrå

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.