Svenskt Näringsliv kampanjar för att driva in 100 remissvar mot Reepalu

Publicerad 2017-02-07, 16:04

KAMPANJ. Svenskt Näringsliv uppmanar och underlättar för sina medlemmar så att utredningen om vinster i välfärden ska bli överöst av remissvar från företagare. Kampanjen heter Svara Reepalu och involverar flera tunga pr-byråer.

Dela med andra

Den 24 februari går remisstiden ut för Välfärdsutredningen, som Ilmar Reepalu driver på uppdrag av regeringen. Utredningen föreslår ett vinsttak på 7 procent på operativt kapital plus statslåneränta för bolagen i välfärdssektorn samt att huvuddelen av de skattefinansierade pengarna ska stanna i verksamheterna.
 
Svenskt Näringsliv och dess sidoorganisationer som Almega och Vårdföretagen, driver kampanjen Svara Reepalu. På sajten Svarareepalu.nu finns utförliga instruktioner för hur det går till att skriva remissvar. Där finns även en räknesnurra, där det det går att räkna ut hur ett företag påverkas av det föreslagna vinsttaket.  Medlemmar i Svenskt Näringsliv som vill ha ytterligare hjälp har ett litet kansli med externa och interna medarbetare som kan hjälpa till.
 
Pär Henriksson, ansvarig opinionsbildning på Svenskt Näringsliv berättar om kampanjen:
 
– Vi märket att utredningens förslag har skapat upprördhet ute i landet. Vi ville fånga upp det engagemanget. Vi tycker att det är viktigt att företag som berörs får sin röst hörd. För de flesta företag ingår det inte i jobbet att skriva remissvar till regeringen. Så syftet är att göra det möjligt för så många företag som möjligt att skicka in remissvar.

Hur har det gått?
– Det rullar på bra. Det skulle förvåna mig om vi inte får in ett 100-tal remissvar. Alla kan ju svara på remisser från regeringskansliet.

Med massremissvar från upprörda företagare, hoppas Svenskt Näringsliv sätta press på regeringen och dess utredning.

– Syftet är att påverka arbetet som pågår i regeringskansliet. Vi vill att branscher som berörs svarar direkt, men vi ser gärna att företag i andra branscher svarar på remissen. Ska regeringen göra begränsningar i välfärdsföretagen, kan man tänka sig att Jonas Sjöstedt (partiledare, V) får för sig att reglera vinster för byggföretag och banker och andra som levererar till offentliga sektorn.

Är det Peje Emilsson på Kreab som ligger bakom kampanjen?

– Det är Svenskt Näringsliv som jobbar med kampanjen. Vi jobbar med ett antal byråer och Kreab är en av dem. Peje är mycket engagerad och det har han varit sedan tidigt 90-tal. Sverige skulle må bra av att ha fler engagerade företagare som tar ställning i frågor som berör dem.

Teknikföretagen vill visa industrin som framtiden med poddar

Han ersätter Ebba Busch Thor (kd)

Centerpartiet kör Instagram-live med Annie Lööf

Skandia värvar Praktikertjänsts komchef

Intellecta ökar byråintäkten – minskar marginalen

Här är topptrion i Stora PR-priset

SD prisar Moderaterna i utbildningsutskottet

Regeringen backar om finansskatten

Muslimska tidningen Budskapet vill trappa upp

PFM ner 14 procent

BEACONOMIST 6: Vr-byråerna – marktech-explosionen

Sveriges Kommunikatörer skaffar pr-byrå

Stampens vd slutar

EU-parlamentet röstade ja till frihandelsavtal med Kanada

Moderat attackerar Alice Bah Kuhnke (mp) för SVTs Facebook-annonsering

Årets Opinionsbildare flyttar till Fotografiska

PRESSMEDDELANDE: Gullers ökar intäkten

Mats Qviberg köper Metro

Stefan Löfven (s) vill få ut statsråd och ledamöter i landet

Datainspektionen säger fortsatt nej till kameradrönare

Tungt remissmotstånd mot finansskatten

Visita står utan både press och komchef

Vision hämtar presschef i Botkyrka

Per Schlingmann ger ut bok hos Jan Guillou

Ann Linde (s) ger Jan Björklund (l) svar på tal om slöjbesöket i Iran

Bredbandsbolaget måste blockera Pirate Bay: ”Förvånande”

Centerpartiet kampanjar för landsbygden – då dyker Stefan Löfven upp

LO tar upp kampen med Svenskt Näringsliv om Reepalu-remisser

Ehrenberg öppnar i Stockholm med Ullman-vd

Förra Muf-chefen startar valvinnarverkstad (m)

Miljonregn över Angselius och Rönn

Alliansen vinner mark – på glesbygden

Veckans Brief 5: Hårdare nordisk pr-kamp – Rivstart för Almegas nya komchef

Här är Grön Ungdoms nya styrelse

Ted Ekeroth hoppar av SD

"Skrota datalagringen, regeringen"

Vinstryck för Kairos

Regeringen sätter Statskontoret på att analysera Forum för levande historia

Stefan Löfven väljer landsbygdsturné framför Almedalen

Unionen och Vision lyfter TCO – upp 2,5 procent

Opinionsras för Moderaterna efter SD-utspel

Meltwater säkrar halv miljard till företagsförvärv

New Republic värvar regeringens förra presschef

Kreab anställer Nordea-chef

Bonnier ger upp annonsaffärerna

Reklamare dominerar Guldäggsjuryn

Polhem upp 5 procent

Coops förra komdirektör till Narva

Lokalpressen startar påverkarorganisation

TV4 letar ny väljarbarometer

Moderaterna pressar Allianskollegorna om en snabb gemensam budget

Regeringen lägger 1 miljard på livsmedelsstrategin

Svenskt Näringsliv kampanjar för att driva in 100 remissvar mot Reepalu

Telenor säljer in ”frihet” i militärjuntans Thailand

Rud Pedersen värvar FleishmanHillards finansexpert i Bryssel

TCO: Problemet är inte Arbetsförmedlingen

Grön Ungdom laddar med Lufare och ministrar

LO: Alliansen raserade Arbetsförmedlingen – nu vill de lägga ner den

Diplomat trappar upp inom hållbarhet – värvar från DeLaval

Arenaakademin får ny ledning – vill bli bredare

Fortum hjälper Stockholm ta match med Danmark om datorcentralerna

Sveriges Åkeriföretag driver opinionsbildning med video

Veckans Brief 4: Pressade redaktioner pressar krishanterarna – hemma hos Juno & Priority

Douglas Roos (nyheter 24) sågar Skanskas nej till Donald Trumps Mexiko-mur

Narva-konsult efterträder Narva-konsult på advokatbyrå

Fängslande Facebook-hack hos Moderaterna

Round & Round-konsult leder pr-kategorin i Guldägget

Sverigedemokraterna motar bort Kent Ekeroth

Reform Act startar i Danmark

Centerpartiet vill slopa fastighetsskatten för rurala startups

Kent Ekeroth åtalas för för misshandel

Pr-byrå sponsrar FC Rosengård

Myndighetschefer tar över Riksrevisionen

Edelman Deportivos internationella framgångar fortsätter – kan vinna i Reed Awards

Reklamplanner hjälper Friends ge Prime en match om urban affairs

BEACONOMIST 4: Sveriges 130 största digitala byråer

Publicis strukturerar om i Norden med Norden-chef

Spotlights x-vd blir komchef på Coca-Cola

Livsmedelsföretagens krishanterare startar eget

Catharina Elmsäter-Svärd börjar på pa-byrå

SVT snor TV4s väljarbarometer

IPSOS: Vänsterpartiet och Alliansen rycker fram

Moderaterna har haft sitt möte med SD

Tysklands och Sverige ska samarbeta om innovationer och asylsystem

Muf kampanjar på Blocket mot SVT och SR

Bankföreningen: Finansskatten är olaglig

Gullers skaffar hållbarhetsteam – och en vice vd till

Moderata Studenter livestreamar M-talespersoner på Facebook

Miljonvinst till Rossana Mariano

Regeringen ger klartecken till Nord Stream II – kvällen innan Angela Merkel kommer

Omfattande pressuppbåd väntar Angela Merkel (cdu)

Kent Ekeroth (sd) tappar internationellt uppdrag

Moderaternas nya komchef: Vi ska göra en fair valrörelse

Moderaterna värvar tungt från Stampen och Svenskt Näringsliv och Aftonbladet

Moderaterna tappar mark i de viktigaste frågorna

Veckans Brief 3: SVT snor TV4s väljarbarometer – pr-byråerna som blir affärsutvecklare

Prime får sex partners

LO och lärarfacken vill ha regionalt styrda gymnasier

Nu vill även Moderaterna lägga ner Arbetsförmedlingen

Missing People skaffar pr-byrå

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.