Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

Publicerad 2018-05-11, 05:49

Under april ökar Sverigedemokraterna vad gäller följare i de sociala medierna genom att öka med 8 procent medan de andra partierna ökar med 1-2 procent. Det visar månadsrapporten för april i Det Digitala valet, som är en rapport framtagen av Springtime och Notified.

Dela med andra

Sverigedemokraterna fortsätter att öka försprånget till de andra partierna vad gäller totalt antal följare på  Facebook, Twitter och Instagram. Sverigedemokraterna ökade under april med 8 procent till 269 687. Tvåa ligger Socialdemokraterna som ökade med 1 procent till 234 042 följare. Moderaterna kommer på plats tre, också med en ökning på 1 procent till 204 121.
Sverigedemokraterna är störst vad gäller följare på Facebook (189 484) och Instagram (18 771) medan Moderaterna är störst på Twitter (96 400).
 
Mest engagemang på Facebook väcker Sverigedemokraterna. Då publicerade partiet också flest inlägg, 138 jämfört med 65 för Moderaterna och 57 för Vänsterpartiet.
 
Störst engagemang per post på Twitter skapar Socialdemokraterna och går därmed om Sverigedemokraterna när det gäller antal omnämnanden i digitala kanaler, med sina nästan 80 000 gånger. Minst nämns Kristdemokraterna, med drygt 21 000 omnämnanden digitalt.

Liberalerna är det enda parti som omnämnts fler gånger i april än under mars, partiet ökar antal omnämnanden med 87 procent. Dock handlar många av inläggen om att partiet riskerar att åka ur riksdagen.

Flest positiva inlägg under april får Vänsterpartiet där 24 procent av inläggen är positiva. 22 procent av inläggen om
Kristdemokraterna är positiva. Störst andel negativa inlägg fick Centerpartiet, som också hamnade i blåsväder efter att ha sagt att partiet ska rösta på regeringens förslag om ensamkommande.
 
Springtime och Notified noterar också att influerarna flyttar fram positionerna under denna valrörelse och nämner som exempel att Johan Hedberg, Matgeek, har bjudit in partiledareatt laga mat med honom i hans Youtube-kanal och under april gästades han av Ebba Busch Thor (kd) och Jimmie Åkesson. Margaux Dietz intervjuade under april flera partiledare under vinjetten ”Partitempen”, som är tänkt att intressera en yngre målgrupp för politik. Under april gästade Annie Lööf (c) Alex Schulmans podcast The Schulman Show.

FÖLJARE (PÅ FACEBOOK, TWITTER OCH INSTAGRAM)
1. Sverigedemokraterna: (189 484, 61 432, 18 771) totalt: 269 687 (+8%)
2. Socialdemokraterna (150 832/75 316/7894) totalt 234 042 (+1%)
3. Moderaterna (94 398/96 400/13 323) totalt 204 121(+1%)
4. Vänsterpartiet (91 427/62 312/14 240) totalt 167 979 (+ 1%)
5. Miljöpartiet (63 132/81 761/6 773) totalt 151 666 (+1 %)
6. Centerpartiet (48 525/48 502/7 190) totalt 104 217(+2 %)
7. Liberalerna (26 517/64 701/4 967) totalt 96 185 / 95 116 (+1 %)
8. Kristdemokraterna (19 146/39 297/3 666) totalt 62 109 / 60 841(+2%)
 
ENGAGEMANG PÅ FACEBOOK
1. Sverigedemokraterna 237 735 på 138 poster (-8%)
2. Moderaterna 79 135 på 65 poster (-20%)
3. Vänsterpartiet 36 147 på 57 poster (-25 %)
4. Socialdemokraterna 32 694 på 25 poster (+10%)
5. Centerpartiet 15 175 på 38 poster (+68%)
6. Miljöpartiet 12 968 på 47 poster (-5%)
7. Liberalerna 11 303 på 50 poster (+17%)
8. Kristdemokraterna 10 190 på 45 poster (-37%)
 
ENGAGEMANG PER FÖLJARE PÅ FACEBOOK
1. Sverigedemokraterna 125%
2. Moderaterna 84%
3. Kristdemokraterna 53%
4. Liberalerna 43%
5. Vänsterpartiet 40%
6. Centerpartiet 31%
7. Socialdemokraterna 22%
8. Miljöpartiet 20%
 
ENGAGEMANGSGRAD PÅ FACEBOOK
1. Moderaterna, 1,31 %
2. Kristdemokraterna, 1,20 %
3. Socialdemokraterna, 0,91 %
4. Liberalerna, 0,87 %
5. Vänsterpartiet, 0,72 %
6. Miljöpartiet, 0,45 %
7. Sverigedemokraterna, 0,14 %
8. Centerpartiet, 0,14 %
följare

OMNÄMNANDEN
1. Socialdemokraterna nämns (97 684 gånger) 79 927
2. Sverigedemokraterna nämns (109 601 gånger) 77 353
3. Moderaterna nämns (91 899 gånger) 60 851
4. Centerpartiet nämns (64 164 gånger) 59 327
5. Miljöpartiet nämns (74 688 gånger) 48 968
6. Vänsterpartiet nämns (47 287 gånger) 32 331
7. Liberalerna nämns (12 453 gånger) 23 445
8. Kristdemokraterna nämns (39 938 gånger) 21 084
TONLÄGE I ALLA DIGITALA KANALER (POSITIVT, NEUTRALT, NEGATIVT)
1. Vänsterpartiet 24%, 44%, 32%
2. Kristdemokraterna 22%, 56%, 22%
3. Moderaterna 20%, 51%, 29%
4. Liberalerna 19%, 55%, 26%
5. Sverigedemokraterna 19%, 48%, 33%
6. Socialdemokraterna 17%, 49%, 34%
7. Miljöpartiet 17%, 50%, 34%
8. Centerpartiet 17%, 47%, 46%

Sven Hagströmer värvar Anna Kinberg Batra

ANNONS: DIGITAL KOMMUNIKATÖR TILL INNOVATIVT FINANSBOLAG

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

Eon, H&M, Scania och Siemens bildar fossilfri koalition

Stefan Löfven (s) gör snabbvisit i Almedalen

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Klart med Bemanningsföretagens nya namn

Byrån som ersätter F&B på IQ

Ägarna lägger ner Finest

Humanisterna ska kampanja bort religiösa friskolor

Ulf Kristersson (m) håller sommartal

Göran Greider: Kanske borde partisekreteraren (s) avgå

IPSOS: SD allt närmare M och S

Hamnarbetarförbundet sågar Svenskt Näringslivs rapport: De vill få igenom lagändringen

Färsk byrå vinner Postnords stora pr-upphandling

(Visst) politiskt jubel över nej till Nobel Center

Svenskt Näringsliv: Hamnkonflikten kostade 4,5 miljarder

Hyresgästföreningen: Södermalm och Majorna har lika låg mångfald som Pajala

Moderaterna vill kriminalisera moralpoliser

LO vill höja det statliga skattetrycket

ABBA-Benny och Malena Ernman sjunger för Fi

Slumnätverk lanseras i Sverige

Aida Hadzialic medlar för lärarna

Paues Åberg upp 25 procent

Tre nya i Svensk Handels styrelse

Tillväxtverket sjösätter Sweden Food Arena

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

Gullers snor hel arbetsgrupp i Malmö

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.