Tankar till Pontus

Publicerad 2012-08-25, 18:23

En kollega, kamrat och konkurrent är borta. Borta alldeles för tidigt. Tankarna går till Pontus Schultz, chef inom Bonnier för Veckans Affärer, Resumé och Newsmill.

Dela med andra

Pontus Schultz hann precis bli 40 år varav han ägnade närmare hälften åt intensivt arbete i mediebranschen. Jag pratade med honom förrförra veckan och som vanligt sprudlade han av idéer, tankar, saker som hänt, saker som skulle hända. Han skojade om sin egen 40-årskris, hur han hanterade den med stenhård träning.
Våra samtal var alltid intensiva, med snabba kast från lösningen på mediebranschens finansiering till tider i senaste Maratonloppet. Han berättade om hur han skulle delta i cykeltävlingen Haute Route i Alperna. Att det skulle bli hans sista tävling visste vi inte då. Vad vi vet, tappade han kontrollen över cykeln. Hans liv kunde inte räddas.

Det är höststädning i trädgården, dags för summering, att fundera över framtiden, när beskedet kommer. Beskedet om alltings bräcklighet. Om att allas vår tid är utmätt och ingen rättvisa finns i det. Pontus skulle alltid finnas där för smågräl och prat om utopiska planer. Nu blir det inte så och det känns overkligt sorgligt. Skottkärran får vila. Tankarna går till Pontus och till hans familj.

Jag träffade honom första gången 1997 när jag började på tidningen Resumé. Pontus höll då på med uppstickartidningen Vision. I deras rum låg skyhöga papperstravar, luften var tjock. På väg hem kunde man se deras lampa lysa, på morgonen jobbades det lika febrilt. Många kvällar gick de inte hem alls. Sedan följde en fantastiskt resa för Pontus och hans kollegor som drev tidningen i egen regi för att sedan sälja den till Spray och ytterligare en gång till Jan Stenbeck som lät Visions redaktion ta över Finanstidningen och stöpa om den till dagstidningen FinansVision. Tidningen skrotades, Pontus kom tillbaka med Attention, blev chef på Veckans Affärer och fick Bonnier-ledningens öra i framtidsfrågor.

Vägen var aldrig rak för Pontus. Han var omdiskuterad, fick kritik, fick ta tuffa beslut om ekonomi och personal. I allt detta var han alltid på gott humör. Hur turbulent och sent på kvällen det än var, ringde han upp med öppet och glatt sinne. Han kunde alltid stå över slagen under bältet som är så vanliga i vår inte sällan så hårda mediebransch. Han kunde alltid se bortom små, dagliga problem och lyfta perspektiven till horisonten. Han kunde också vara en jobbig konkurrent som på något vis lyckades ligga och hetsa både framför och bakom i spåret på samma gång,

Den svenska mediebranschen har förlorat en bit av sin framtid.
 

Rolf van  den Brink, ansvarig utgivare, Dagens Opinion

 

Kommentarer

R.I.P Pontus Nu är vi en man kort.
Bra Rolf!
Tack Rolf, träffade Pontus några gånger och i mina ögon har du träffat helt rätt. Livet är absolut inte rättvist och Medie-Sverige hade behövt Pontus några decennier till, och det hade hans familj också. Alltid hemskt när någon så ung går bort i något så onödigt som en cykelolycka.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Svenska Golfförbundet lobbar in golfen inför valet

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

Minskad marginal på Westander

Ardalan Shekarabi (s) OCH Jonas Sjöstedt (v) presenterar lagen mot vinster i välfärden

Hon är Skanskas nya kommunikationsdirektör

Lagrådsremiss om vinster i välfärden kan komma i dag

Så många sidvisningar gav riksdagens partiledardebatt

Stabilt för Reagera

Preem lyckades lobba kvar tallråvara

Make Equal tar till nätkändisar och bot i en förlåtmig-kampanj

Ehrenberg byter namn

De lanserar Uniqlo i Sverige

SNS konjunkturråd förespråkar fastighetsskatt och ny kapitalskatt

Moderaternas ordförande i Göteborg lämnar alla politiska uppdrag

Regeringen ”utvärderar välfärden” hos svenska minkar

Centerpartiet sätter komstrategi och väljer byrå

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

Gemensam plan ska stoppa splittring inom Fossilfritt Sverige

Novus: Invandring/integration näst viktigaste väljarfrågan igen

Pernilla Stålhammar (mp) i full konflikt med MP

”Tack för ett kaotisk…mångfacetterat år”

Pantamera vill ta en tomteursäktsposition

Här är regeringens nya spellag – påverkar marknadsföringen

”Vi klarar inte klimatmålen utan utbildade värmepumpsmontörer”

Virtanen ökar intäkterna – tar ut vinst

Centerpartister skriver arg födelsedagshälsning till Alice Bah Kuhnke (mp)

De kan bli Årets Byrå 2018 – enligt Regi

Filminstitutet ska sprida jämställdhet i Cannes

Maria Robsahm: Ann Heberlein angrep oss på ett fullständigt bisarrt vis

Länsstyrelserna låtsas vara sexhandel – för att minska sexköpen

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.