Teknikföretagen anlitar kändisförfattare – vill popularisera jobbfrågan

Publicerad 2017-07-01, 03:40

ALMEDALEN 2017. Teknikföretagen har anlitat tre skribenter som i novellform författat hur det ser ut på jobbet år 2030. 

Dela med andra

Teknikföretagen kommer under Almedalsveckan att presentera tre noveller från tre skilda skribenter som själva har fått drömma fram en bild av den svenska arbetssituationen år 2030. På plats kommer de sedan duellera om vilken framtidsbild publiken anser mest realistiskt eller bäst.

Det är Aftonbladets nya kolumnist och handbollsspelaren Linnéa Claesson, författaren Helena von Zweigbergk och deckardrottningen Anna Jansson som författat novellerna. De kommer under radioprofilen Göran Everdahls direktion att duellera med sina egenskrivna visioner av framtidens arbetsplats.

– För oss handlar det om att lyfta frågan om vilka kompetenser småföretag behöver för att utvecklas och ett försök för oss att popularisera den, säger Amelie von Zweigbergk, chef för industriell utveckling på Teknikföretagen och berättar vidare om upplägget:

– Författarnas noveller publiceras på måndag, tre dagar innan duellen. Vi kör en stor kampanj via Facebook där vi länkar till novellerna och teknikforetagen.se där läsarna kan rösta om vilken framtid de gillar bäst.

Den stora duellen sker på torsdag 6 juli där Göran Everdahl agerar moderator och understöds av en expertpanel.

– Göran kommer att diskutera med författarna om deras noveller och expertpanelen kommer också att fråga ut dem. Efter detta kommer författarna att i en minut vardera få agera framtidsminister och kondensera sin novell till en slagkraftig slogan.

Anna Jansson har som slogan Brain power.

– Hennes spaning är att intellektuella valutan är nyckeln och att hon ser en risk med robotar som vinner över människan och att vi då blir intellektuella slavar.

Linnéa Claesson har Rebell som slogan.

– Linnéa har skrivit om att man måste ta personligt ansvarar för att upprätthålla civilsamhället.

Helena von Zweigbergk har Sweety dream som slogan.

– Det går ut på att kärleken kan vinna allt och att det kommer att uppstå kärlek mellan robotar och människor i framtiden.

Efter detta kommer omröstningen att sammanställas och Teknikföretagen utser därefter den bästa framtidsspanaren.

Projektet sker i samarbete med Företagsakademin och Europeiska socialfonden.

– Det här är kronan på verket efter ett två år långt projekt att utbilda arbetsmarknaden till år 2030 där vi undersöker vilka kompetenser småföretag behöver för att utvecklas. För oss är det viktigt att försöka popularisera den här diskussionen då den har en tendens att bli väldigt teknisk eller högtravande, medan alla som ska jobba år 2030 är av kött och blod, och eventuellt några robotar.

Finns det några gemensamma nämnare i författarnas framtidsspaningar?
– Det är främst robotar. I Anna Janssons novell är det robotar som utnyttjar människor. I Linnéas är det digitaliserade robotar som spanar på folk och håller koll på deras åsikter. I Helenas novell är det en mer positiv framtidsspaning kring robotar där det uppstår het kärlek mellan människa och en programmerad robot.

Amelie von Zweigbergk fortsätter:

– Det finns även en viss framtidsoro i novellerna. I samtliga tre känner man att man lever i en sorts tid där många är oroliga om hur framtiden kommer att se ut och känslan att vi går mot någonting nytt.

Alexander Mörén

SD-vildarna överklagar nej till partistöd

Kent Ekeroth petas från riksdagslistan (sd)

Dubbla restriktioner i regeringens karens för politiker

Här är Billy McCormacs nygamla jobb

Schibsteds informationsdirektör får statligt muséumsjobb

Liberalerna går till val på skolan och integration

LO kampanjar mot Moderaterna i S-medierna

Postkodlotterier fälls för marknadsföring efter egen anmälan

Välgörenhetsorganisationer får mest pengar av Postkodlotteriet

Metoo-framträdande gjorde intryck på pr-vinnarna

De ÄR Årets byrå – pr-byrå utklassade reklambyråerna

ANNONS: MÅNGA NYA JOBB HOS KIMM

Socialdemokraterna begär riksdagsdebatt om NKS

Bonnier slår ihop influeraraffärerna

Westander: Årets byrå är ett Kinderägg

Åhléns värvar marknadschef från Ikea

Ytterligare moderat pressar Alice Bah Kuhnke (mp) – ifrågasätter bidrag till Ibn Rushd

Stefan Löfven (s) hälsar på Donald Trump (r)

Praktikertjänst värvar trio

Ingen politisk roll för Bert Karlsson i KD

Trafikverket om snabbtågen: 320 ger större nytta än 250 km/timme

Täbys Leif Gripestam (m) attackerar Erika Ullberg (s) om NKS

Irene Svenonius man lämnar jobbet – vill inte ”skada familjen”

S-politiker vill ha mer marknadshyror – och skrota fria skolvalet

Sverigedemokraterna kräver folkomröstning om nya mediegrundlagen

SD startar marknadsföringsbolag

Yougov växer igen

Almegas komchef slutar – söker en friare roll

Centerpartist KU-anmäler Karolina Skog (mp)

Bonnier petar Johan Såthe från Resumé

Karolina Skog (mp): Statliga aktörer ska vara i sakliga sammanhang

Svenskt Flyg: Karolina Skog (mp) agerar som Donald Trump

Politikerskolan byter rektor mitt i terminen

Moderat pressar Alice Bah Kuhnke (mp) om ”odemokratiska påverkansmetoder”

Här är SDs valplattform – vill förstatliga vården och skolan

Klart med ny politisk chefredaktör på Aftonbladet

Fokus steker Edward Blom – tar in fem nya kolumnister

SSUs nya chefredaktör: Vänsteropinionen är deppig

Bert Karlsson följer med på Kristdemokraternas förvalsturné

Kristdemokraterna byter vårdpolitisk talesperson

Så vill LO bromsa ”maktelitens” löner

Svenska PR-företagen byter ordförande

Anna Kinberg Batra (m) får jobb på Handelshögskolan

Finansministern tvekar om Skatteverkets ”exitskatt”

Naturskyddsföreningen byter huvudbyrå

Presstödet höjs och blir mer lokalt och innovativt

Trögt för Initiativet – jagar namnunderskrifter

Sverigedemokraterna presenterar valplattformen – i Örebro

Grünthal och Freivalds till Cohn & Wolfe

Liberalerna piggast på att hjälpa facket med invandrade akademiker

Efter elva år – Securitas komdirektör går till nästa börsbolag

Presskontakterna ner och tappar lönsamhet

Fackförbund prisar Karin Bojs

Chefsjuristen Anne Rundquist om jäv-granskningen av Irene Svenonius (m)

Jung värvar tre kreativa tungviktare

Aftonbladet frontar veteraner i sin val-tv

MTR drar aprilskämt med fejksemla – i februari

Så ska Moderaterna rädda Irene Svenonius

Jimmie Åkesson (sd) vs Ulf Kristersson (m) i vårturné: 23-6

Vänsterpartiets valplattform antagen - Apoteken och Bilprovningen ska förstatligas

DEMOSKOP: Alliansen förbi de rödgröna – men försvagade block

SD-vildarna får nej till partistöd

LO slår tillbaka mot DN och Aftonbladet om valfilmen: Man ska vara ödmjuk

De vann Stora PR-priset

Anna Ekström (s) attackerar influerare

De avgör vilka som blir Årets Opinionsbildare

Prime tar strid om utvisningshotad medarbetare

Här är Miljöpartiets valstrategi

Här är Vänsterpartiets nya partiledning

M och S om näringslivet i valrörelsen

SD hjälpte Alliansen köra över regeringen med förslag om partifinansierande lotterier

Hoppar av från Ehrenberg för egen byrå

S har flest gillare – KD de mest engagerade

Ännu hetare jobb – Geely-chef blir komchef för Göteborgs Hamn

Regeringen: Vi inrättar kontor för life science

INIZIO: M och S ökar – Alliansen förbi de rödgröna

Ras för Bindefeld – men vinst

Tidningsutgivarna protesterar mot regeringens telemarketing-förslag

Unionen klart största fackförbundet

LO om Moderaternas Las-omsvängning: Det ska vi berätta för en halv miljon

Södra Tornet vänder till förlust

TCO ökar svagt – men ras för journalisterna och finans

Techbolag värvar Prime-chef

ANNONS: MARKET COORDINATOR TO SOFIGATE

Regeringen utser digitaliseringschef

Göteborgs Kex, hur hållbart är det att flytta tillverkningen till Riga?

Pressbild från Orkla.

Gullers värvar pr-lärare och regissör

ANNONS: KOM- OCH MARKNADSCHEF TILL KEY I GÖTEBORG

Liberalerna vill lagstifta bort mobilerna från lektionerna

Centerpartiet vill också vara positiva – och sätter tryck i vårdfrågan

Rossana Dinamarca (v) lämnar politiken

Mafioso, Prat, Wise och Narva kan vinna Stora PR-priset

Moderaterna släpper pepp-film

Moderaterna lanserar app för 450 valledare i Västerås

The Labyrinth trappar upp med näringslivstopp i toppen

EU-kommissionen ger grönt ljus för MTGs och Discoverys alkoholreklam i tv

The North Alliance slukar North Kingdom

Westander skrotar Hetast i Almedalen

Initiativet ska bryta sig in via landsbygden

Insynen i partiernas finansiering ska öka

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.