Timbro söker sommarsmeder

Publicerad 2012-03-08, 10:29

OPINIONSBILDNING. Timbro lär unga personer konsten att opinionsbilda genom Sommarsmedjan, som i juni drar igång för fjärde året.

Dela med andra

Tanken med Sommarsmedjan är att erbjuda unga människor, med ett intresse för politik och opinionsbildning, en inblick och kanske även en dörr in i Timbros verksamhet.
– Vi har på senare år jobbat mycket med olika projekt för att försöka få in ungdomar i vår verksamhet, som bygger väldigt mycket på att folk kommer och går, säger Sommarsmedjans projektledare Philip Lerulf.
 
Under fem veckor i juni och juli får sommarsmederna, som vanligen har en snittålder på 25 år, lära sig hur det kan se ut på en tankesmedja, från utvecklandet av idéer, till research och rapportskrivandet. Dessutom görs det studiebesök till riksdagen och stadshuset.
– Deltagarna får också ganska tidigt börja fundera på hur de ska utveckla de rapportämnena de fått på sitt bord, hur de ska lägga upp arbetet.
– Det är en kombination av utbildning, traineeskap och ett riktigt sommarjobb. Det har varit upplägget sedan vi började sommaren 2009.
 
Samtidigt är projektet ett sätt för tankesmedjan att rekrytera nya talanger. Philip Lerulf kom själv in på Timbro genom Sommarsmedjan 2009.
– Så är det ju. Många av deltagarna går vidare till olika jobb inom politiken eller den politiska sfären. Många har också anställts här, som i mitt fall, eller skrivit ytterligare rapporter för Timbro, säger han.
 
Av ungefär 50-60 personer som söker brukar tankesmedjan endast ta in 5-6 stycken. Och det är inte endast ”utpräglade Timbroiter” som ansöker.
– Det är ganska intressant, det är inte bara personer som känner till Timbro sedan tidigare som söker till oss. Det har nått ut ganska bra. Och vi är öppna för alla intresserade, säger Philip Lerulf.
 
Sommarsmedjan har tidigare gett ut uppmärksammade rapporter, tillägger han.
– Allt vi skriver behöver inte publiceras, det ska hålla en viss kvalitet. Men flera saker som skrivits på senare har fått uppmärksamhet. Bland annat förra året, fick en rapport som handlade om den bristande kontrollen och utvärderingen av kultursatsningar i kommunerna mycket uppmärksamhet.
 
Hur finansieras Sommarsmedjan?
– Jag kan ärligt säga att vi inte har någon stor budget. Mycket av det vi gör, det görs inom befintliga lokaler. De enda kostnaderna handlar mer om lönekostnader och några gemensamma luncher.
 
Ardalan Samimi

Annika Falkengren lämnar SEB

Stefan Löfven (s) och Ann Linde (s) handelsreser till Iran

Moderat pressar finansministern om 3:12-reglerna

Så ska SSU ledas när chefen har hälsoproblem

SMHIs generaldirektör tar strid mot SD

United Minds vd till Vattenfall

Byrån som får leverera i Graylings ställe

Regeringen backar om kvotering i bolagsstyrelser

Här är byråerna som kan bli Årets byrå

Fredrik Reinfeldts pressekreterare till Vattenfall

Han är Rambölls nya kommunikationschef

Rippler ökar intäkterna – tappar marginalen

Bankgirot anställer omdiskuterad kommunikationschef

De kan bli Årets samhällsaktör – enligt Gullers

Grayling-konsult går till Wise Communications

BEACONOMIST 1: Planen för Realtid – Aftonbladets Facebook-bot

SSU-chefen utmattad av stress

Swedbank hämtar presschef på Mäklarsamfundet

Gustaf Drougge (m) återvänder till politiken

Presskontakterna fortsätter att öka

Tufft remissmotstånd mot neutrala tobakspaket

Företag ovetande avsändare när Den nya välfärden vill välta regeringen med SD

Pa-konsult blir kommunikationsdirektör på Skogsindustrierna

foto: Henrietta Asplund

Intäkts- och vinstrekord för Westander

Muf bäst på att söka bidrag

Kent Ekeroth (sd) misstänkt för misshandel

Tittarna dras till Fredrik Reinfeldts sågade SVT-program Toppmötet

Här är Energikommissionens mål och förslag

Edvin Alam (m) går till tankesmedja

Vision ska minska stressjukskrivningar med ”landets största dialog”

Folk och Försvar – en miljonaffär

Sparkade moderatkommunikatörer byter karriär

Edvin Alam & Delmon Haffo

Regeringen letar sex generaldirektörer

De åtta allvarligaste hoten mot Sverige

Annie Lööf (c) i topp – Stefan Löfven (s) vinner mark på SVT/Sifos förtroendelista

Rött för Prat

Skattebetalarna byter ”Slöseriombudsman”

Landsbygdskommittén vill flytta 10 000 jobb från Stockholm

Affärstungviktare till Fokus

Expressen utropar sig störst på Facebook

MP i topp och SD i bott på tillitsligan

Happy socks pr-skrudar om nya huvudkontoret

Regeringen lägger 80 miljoner på info om immaterialrätt

Jung värvar redaktionschef

Kommunal tappade var 50:e medlem under krisåret 2016

Mikael Dambergs presstjärna blir (s)trateg

Unionen utropar sig till största fackförbund

Ungdomsorganisationer som fick mest bidrag – lek och spelorganisation i topp

Wildeco ner 2,9 procent

Undersöknings-vd tar över som vd för Marknadsföreningen i Stockholm

Arkitekteter och larm till Greatness

Nu halveras Tillväxtanalys

Timbro sågar SVTs bevakning av vinster i välfärden

De är regeringens minst kända ministrar

TCO byter chefsekonom

Göran Zettergren.

Veckans Brief 40: Tufft för TTs nyhetsrum – Skandia-chefens Almedalsklipp

Bindefeld mot 30 procent i vinst

Fyra myndigheter ska fixa 500 beredskapsjobb

Roger Mörtvik startar aktiebolag

Så vill C förbättra för startups

MP i Stockholm tänker inte finansiera östlig förbindelse

Moderaterna överklagar S-beslut om höjda tomträttsavgälder

Teamet som tar över Handelsbankens EFN

Lågt förtroende för partiledarna – och lägst för språkrören

”Bostadsbyggandet beroende av utländsk arbetskraft”

Tommy Andersson & Pia Enochsson.

Tillväxtverket utreder incitament för filmproduktion i Sverige

Institutet mot mutor får ny chef

Sara Skyttedal (kd) vinner delvis mot DN

Tungviktare ska reda ut Riksbankens roll

Per Bolund & Mats Dillén har en utredning i hop.

Prat PR vinner baltisk turistbyrå

Facebook-grupp vinner Rättvisepriset

NOVUS: C rekordökar – de rödgröna förbi Alliansen

Här är juryn för Stora PR-priset

Moderaterna släpper plan för bättre integration

Datainspektionen kräver att SCB stoppar undersökning

Teknikförbunden och teknikarbetsgivarna långt från varandra

Riksbanken håller kursen – räknar med stark konjunktur

Örebro-byrå värvar från Miljöpartiet

”Bli inte lurade av big data 2017”

BEACONOMIST 40: It-bolagen vill ta över content-branschen – AOL blir mobilt mediebolag

Moderaternas förra komchef värvar Dagens Samhälles redaktör för Mats Qvibergs pengar

Trojkan Qviberg-Erfors-Henriksson monterade.

Hon är nya samordnaren mot våldsbejakande extremism

Moderaterna: vi lägger tre gånger mer på personaloptioner

Stockholm och Sverige marknadsför sig gemensamt för miljonbelopp

Drönarföretagen slipper kameraövervakningslagen

Schibsted jobbar med hemlig varumärkesstrategi

Konsult tar över Folk och Försvar

Gullers värvar mer på Kommunicera

Svenskt Näringsliv: LO inte korrekt om vårt mandat

Stockholms Handelskammare värvar Livsmedelsföretagens pa-chef

Regeringen släpper förslag för personaloptioner

Regeringens bredbandsstrategi – snabbare internet åt (nästan) alla

LO: Svenskt Näringsliv ljuger om förhandlingarna om jobb för nyanlända

Svenskt Näringsliv hoppar av samtal med LO

Toppchef på Livsmedelsföretagen till pa-byrå

SKL utser ny vd

Mats Qviberg om varför han blir huvudägare i Realtid

Avstängd vänsterpartist är Årets Svensk – enligt Fokus

Väljarnas viktminskningsmetoder: SD gillar LCH och MP 5-2

HiQ hämtar kommunikationschef från reklambyrå

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.