Toyota utmanar fordonfria Almedalen

Publicerad 2017-06-28, 14:09

ALMEDALEN 2017. Bilföretagen räds affärsnyttan med Almedalsveckan när området är fordonfritt. Nu väljer Toyota att utmana förbudet med provkörning och diskussion kring hållbar mobilitet. 

Dela med andra

Bilföretaget Toyota Sweden packar med sig elbilarna och beger sig till politikerveckan i Almedalen för att visa på hållbara mobilitetslösningar, trots att Almedalen ska vara fordonfritt. 

Gatorna är avstängda för motortrafik under hela politikerveckan. Som följd har bilföretagen, som tidigare hade en tydlig närvaro under politikerveckan dragit sig bort från Almedalen. Nu väljer Toyota Sweden att gå i motsatt riktning och anta utmaningen med förbudet och visar upp elbilen Toyota Mirai och Prius Plug-in Hybrid, precis utanför området.

– Vi åker dit för att diskutera mobilitet med beslutsfattare på olika nivåer och då är provkörningen inte det viktigaste. Dialogen om klok mobilitet utan miljöpåverkan är vårt primära mål, säger Bengt Dalström, presskontakt på Toyota Sweden och fortsätter.

– Vi tycker däremot att det är viktigt att inte vara för teoretiska, utan att även kunna visa produkterna rent fysiskt och därför har vi även en utställningsplats mellan Skeppsbron och Korsgatan i Visby, precis utanför området.

Bengt Dalström påpekar att det fordonfria Almedalsområdet påverkar hela branschen.

– Det gör det svårare att kommunicera med politiker och därför är det många bilföretag som väljer att inte åka till Almedalen. Många har reagerat på att företagen inte ens får parkera en bil i ett tält och det är svårt att förstå logiken bakom beslutet. Arrangörerna måste komma ihåg att vi alla bygger Almedalsveckan tillsammans och att vi måste samarbeta och underlätta för varandra. Förbudet gör att vi tappar en del av syftet.

Toyota Sweden kommer även att befinna sig på plats intill Teaterskeppet där Sustainable Innovation arrangerar fler än 40 seminarier.

– Där har vi en permanent kommunikationsyta som är väldigt viktig för oss eftersom att Teaterskeppet och Sustainable Innovation är en arena där det talas om ett energieffektivt samhälle, och då finns vi precis framför dem hela tiden.

Vilket budskap ska ni nå ut med under Almedalsveckan?
– Vi vill visa att alla kan göra nånting för en lägre miljöpåverkan inom mobilitet.

Hur mycket pengar lägger ni på Almedalsveckan i år?
– Jag har inte spjälkat ut någon separat budget utan detta är en del av vårt informationssamarbete.

Hur många är ni på plats?
– Vi är två stycken på plats. Det är jag och min kollega Lars Julin som arbetar med informationsfrågor hos oss.

Toyota Sweden har inte samarbetet med några byråer i samband med Almedalsveckan.

Alexander Mörén

De vill in i riksdagen för Moderaterna i Stockholm

Hanna Wigh lämnar SD i protest

Strålande affärer för David Batra

Högerpopulister in i förbundsdagen – lika stora som SD

Veckans Brief 28: Konsulterna som ritar om marknadsavdelningen – Norsk koncern ger pr-Sverige en match

BEACONOMIST 27: Chefsavhopp på Making Waves – Filmstudion frodas

KD-ledningen vill trappa ner ränteavdragen

Pensionsmyndigheten får 30 miljoner extra till information

Riksdagsledamoten Börje Vestlund (s) avliden

Systembolaget: Det ingår i uppdraget att informera om gårdsförsäljning

Amnesty byter pr-byrå

Riksdagsledamot (l) attackerar Systembolagets opinionsbildning

Pretto värvar byråchef på Polhem

Centerpartiet vill sänka löneskatten med 8,4 miljarder

SJ shoppar snabbtåg för 5 miljarder

Ulf Kristersson föreslås som partiledare för Moderaterna

Kommunal lämnar Nordea

SVT döms för att ha gynnat Facebook, Twitter och Instagram

De får överklaga polisens tillstånd till NMR-demonstration

V: ”Vi fick igenom 12 miljarder kronor”

Så överens är Allians-partierna om budgeten

Jan Björklund väljs om men L får ny andra vice ordförande

Fackförbunden om budgeten: Löser inte kompetensbrist – missar invandrare

Just Cruizin tar pr-omtag i Sverige

Arbetsgivarna om budgeten: Skapar överhettning – välkommet med vårdpengar

KI: Budgeten kommer inte att leverera

Fyra nya på Aspekta

Regeringen lägger ytterligare miljarder på vård, socialtjänst och barnbidrag

SDs komchef om kyrkovalet: Vi är jättenöjda

LO direktförhandlar om enkla jobb – Svenskt Näringsliv "välkomnar"

Niklas Svensson (expressen) pausar i sociala medier

KDU vill att KD och M lägger egen budget

De tävlar om moderata riksdagsplatser i Skåne

S värvar nyhetschef från Direktpress

Löfbergs anlitar hållbarhetsbyrå

SAS byter public affairs-chef

Statsvetare: ”Partipolitiska statsvetare – ett fullständigt självmål”

Moderaternas komavdelning jobbar på trots partiledarskiftet

Nordic Morning slår ihop byråerna

...ny logga också...

Här är Intellectas nya namn

Annie Lööf (c) i twitter-bråk med polisen

SD och C vinnare – KR och MPSK förlorare i kyrkovalet

Lobbyist tar strid mot Ardalan Shekarabi (s)

Efter valnederlaget i Stockholm – Birgitta Ohlsson (l) slutar som politiker

Yougov: Nordeas varumärke rasar

Jan Björklund och Birgitta Ohlsson besegrade Martin Mellin i provval (l)

Victoria Kawesa avgår som partiledare (fi)

Chef bygger om och producerar Säljarnas tidning

Han vill gå från förbundsstyrelsen till språkrör

Lund köper ut kommunikationschefen

L och C backar om misstroendeförklaring

Tuffare lobbyregler på gång i EU

Flygskatten kan hota preclearance på Arlanda

Lämnar Brindfors för Olof Palme

Journalisterna fruktar sociala medier – men använder dem

Mr Green: ”Med prediktiva analyser undviker spelbranschen osunt spel”

Grön ungdom kan få två kvinnliga språkrör

BEACONOMIST 26: Salesforce – mer än kräng – Så ska Aftonbladet bli tv-etta

Regeringen och C i krig om pensionerna

Nynäshamns ordförande äntrar Labyrinth

Feministiskt initiativ går till val med 3 miljoner kronor

Riksdagen öppnar med nya säkerhetsmiljoner och misstroendesnack

Anna Kinberg Batra (m) lämnar politiken

Ras för Zap

Fortsatt borgerligt i Norge – svala reaktioner från svenska politiker

LO utreder Nordea-flytt

Spalt byter koncernchef

Hon vill ta in kaxighet i Miljöpartiet

Ulla Andersson (v): Nordea visade sitt ansikte

"Ny ISK-skatt hårt slag mot folkligt sparande"

Aktiespararna om Vänsterpartiets ISK-skatt: Spararna går bananas

Departmentsråd till Hallvarsson & Halvarsson

Mångmiljonförlust för tv-branschens mätbolag

Från Svenska Spel till Cancerfonden

Konkurrensverket avstyrker vinstbegränsningar i välfärden

Veckans Brief 26: Maktskifte bland pr-byråerna – Slaget om Northvolt

BEACONOMIST 25: Digitalbyråernas kompetensjakt – Chimney och Capgeminis strategier

Centerpartiet nominerar två nya till styrelsen

Moderaterna svarar på Socialdemokraternas fråge-kampanj Stockholm

Reformklubben värvar tungt på Unionen, Burson och Grön ungdom

Sven Otto Littorin ger ut bok

Sven Otto Littorin med förläggaren Johan Westerholm.

Sten Nordin (m) blir landshövding

Miljonförlust för Text 100

Plats och tid spikad för Moderaternas extrastämma

Bankföreningen still i båten efter Nordea-flytt

Regeringen lägger ny myndighet Gävle

Stefan Löfven (s) om Nordea: Jag förstår att folk är förbannade

Småföretagen rädda för att politikerna ska öka kostnaderna

Uber skaffar ny pr-byrå

S-politiker pressar Moderaterna i SLL med fråge-kampanj

Nordea flyttar sätet till Finland

SVT-chefen går till JKL

Regeringen lägger 2,7 miljarder på avdragsrätt för fackmedlemskap

Polisförbundet kräver korten på bordet om Dan Eliasson

Kontrollbalansräkning i LOs mediehus

Moderaterna upprörda när Karin Wanngård (s) hoppar av Östlig förbindelse

Motormännen tar strid om Östlig förbindelse

Pr-byrån Lennox släpper verktyg för mandatberäkning

Svenskt Näringsliv köper inte regeringens skattelättnader för småföretag

C vill sänka skatter – men kan höja momsen

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.