"Välkommen Peter Wolodarski – till Grabbarnas Medieklubb"

Publicerad 2016-08-17, 22:40

BLOGG. Feta DNs chefredaktör jublar över ett mediescoop där 100-tals mediejobb hos konkurrenten hotas. Men egentligen tycks artikeln handla om att putsa upp Bonniers nästa mäktiga mediechef. Det skriver Dagens Opinions Rolf van den Brink och passar på att välkomna Peter Wolodarski till Grabbarnas Medieklubb. 

 

Det är vår. Det är Berns. Inne i den anrika festlokalen som haft karlakarlen August Strindberg som inventarie förbereder sig Dagens Nyheters, Expressens och Dagens Industris chefredaktörer för  de hyllningar de ska framföra till, Gunilla Herlitz, som nu har lämnat jobbet som chef för Bonniers dagstidningar. Peter Wolodarski, Thomas Mattsson och Lotta Edling ska inför 100-tals Bonnier-medarbetare spela upp ett litet spel om vilken av deras tre produkter som egentligen hade Gunilla Herlitz hjärta. Det mynnar ut i en totalhyllning av Gunilla Herlitz. Hon har gjort det hennes manliga företrädare borde ha gjort, men inte gjorde: Anpassat personalstyrkan efter storleken på affärerna. Flyttat porrsurfande dönickar. Köpt in nya talanger. Gunilla Herlitz har rentav levererat vinst för dagstidningsaffären genom att trycka upp prenumerationspriserna. Det går ju så länge det går. Nu tokhyllas hon på Berns. Det pratas till och med om att Expressen har ordnat helikopter med banderoll. Men det pratas ju så mycket.

I dag, ett antal månader senare, lyser euforin i Peter Wolodarskis twitterfeed på onsdag kväll, kanske tajmat till den hederliga tryckpressens deadline: ”Stor medienyhet i kväll på DN.se”, det är vad Dagens Nyheters chefredaktör utlovar. Nyheten visar sig  vara: ”Fram till 2018 kan  Mittmedia säga upp 75 procent av sina journalister enligt styrelsematerial”.
 
Dagens Nyheter drar på ordentligt och kommer att toppa morgondagens DN Kultur med nyheten. Till och med det gamla riksmedieoraklet Martin Jönsson dammas av. Det här är hans paradgren,  det här har han övat på i många år, på tidningen Journalisten, på Svenska Dagbladet, på Sveriges Radio och nu på Dagens Nyheter. Martin Jönsson kan det här med att totalsåga medieägare som vill få ordning på affärerna. Nu köra han storyn som den ska, Martin ställer journalistiken och det fria ordet som garant för demokratin i ena hörnet och de giriga medieägarna i det andra. Och så på med rubriken: Förödande för demokratin och djupt tragiskt för journalistiken.
 
Peter Wolodarski jublar och inte minst twittrar över denna mäktiga rubrik. Att Dagens Nyheter gjorde sig av med 80 journalister år 2013, och att Gunilla Herlitz hyllades för det, tycks inte vara så intressant att ta upp just nu, av Peter Wolodarski och Martin Jönsson.

Kanske tar de i så mycket, Martin Jönsson och Peter Wolodarski, så att ingen ska bry sig om att läsa själva artikeln, som är en sansad story över två förslag till strategier för Mittmedia. Ett förslag, som redan är känt, bygger på att gå lite långsamt fram och försöka tjäna så mycket som möjligt på papperstidningarna innan de digitala kanalerna tar över. Det andra förslaget är mer drastiskt, och det som DN och Peter Wolodarski målar upp till årets scoop-nivå. Det innebär att 75 procent av journalisterna ska bort och att alla Mittmedias tidningar blir gratistidningar.

Jan Friedman
, som var legendarisk i mediebranschen redan när jag började skriva om den 1997, berättar rakt och redigt om de olika varianterna. Den lugna varianten gillade inte styrelsen och skrotades. Den andra varianten var heller inte fulländad och ska diskuteras.
 
Mittmedias nya vd Per Bowallius poppar upp i artikeln. Han brukar dyka upp. Han har jobbat som chef för IDG, Svenska Dagbladet, Talentum, Gisab och Promedia. Han är en av de där mediegrabbarna som snurrar runt på de allt färre mediechefsstolarna. Ungefär som Martin Jönsson. Ungefär som  Thomas Peterssohn, som också dyker upp i artikeln. Han har jobbat på Dagens Industri, E24, Affärsvärlden och senast som vd för Mittmedia. I DN-artikeln ger han ett balanserat och klokt intryck. Står och ler på en bild. Välklädd. Han slutade på Mittmedia för att han förespråkade det ”lugna förslaget”, en fin mediegrabb helt enkelt. Och det är just det han vill framstå som.

För det finns faktiskt en chefsstol ledig.
 
När den tokhyllade Gunilla Herlitz lämnade jobbet, var han en av huvudkandidaterna till att ersätta henne. Rekryteringen sköttes bland annat av Anders Eriksson, som hade visat framfötterna med att driva Bonnier Business Press vid sidan Gunilla Herlitz.  Det slutar med att Anders Eriksson ger sig själv jobbet. Och nu behöver han utse sin egen efterträdare, någon som kan sköta Bonniers affärstidningar, och grabben som är på gång för att få jobbet heter Thomas Peterssohn och då är det ju helt perfekt att vara med i en fet artikel i Dagens Nyheter där alla utom han själv framstår som journalistikens, ja även demokratins banemän. Bra också för Peter Wolodarski och hans framtida relation till denna snart så mäktiga mediegrabb. Då får det se lite smaklöst ut, att man sitter på Sveriges fetaste tidning och gottar sig i journalistkollegornas dystra utsikter på landsbygden. Det är så finurligt spelat att det är dags att välkomna Peter Wolodarski in i Grabbarnas Medieklubb.
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare

Kommentarer

Vi har saknat dig Rolf!
Mycket av det Van Brink skriver är helt korrekt. Det finns en beef mellan Thomas Peterssohn och nye VD:n, som har en helt annan vision. Thomas Peterssohn hade lovat resultat år efter år, men levererade inte. Därför fick han sparken. Det är den enkla sanningen. Inom Mittmedia har det knoppat upp men massa projekt under Peterssohns ledning som ingen har styr på. Det har inte funnits kostnadskontroll. Intäkterna från den digitala sidan har inte bara varit dåliga. De har varit katastrofala. Som tidigare nämnts i andra artiklar så har bara 6 procent av Mittmedias intäkter kommit från den digitala sidan. Ändå så har radarparet Thomas Peterssohn och Anna-Karin Lith tjurnackat hållt fast vid devisen "digitalt först". Något som gått ut över vinster inom det tidigare starka området. Per Bowallius har i flera omgångar, både internt såväl som externt, kommunicerat att han vill ställa om till digitalt. Samtidigt har han uppgett att Mittmedia måste ta hem intäkter även i print. Artikeln i DN bär tydliga tecken av en missnöjd Thomas Peterssohn, alternativt Anna-Karin Lith, som ger sin extremt vinklade version av hur Mittmedias framtid hade sett ut under Peterssohns ledarskap. Det är enligt min bedömning en bedrövligt skriven text. Det kan fortfarande bli så att Mittmedia inte kommer klara sig. Det vet vi inte. Framtiden är osäker. Men med de ekonomiska fullblodsidioterna Peterssohn och Lith så hade det varit ett fullbordat faktum. De två har satt Mittmedia i en extremt volatil situtation. De två har under lång tid låtit de vinstgenererande papperstidningarna finansiera huvudlösa digitala projekt som försenats, ofta flera år. Annonsverktyget Reacher är bara ett sådant. När besparingar har gjorts, då har journalister, inte programmerare eller mellanchefer, fått sparken eller köpts ut. Lokalredaktioner, inte projekt, har lagts ner.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

SSAB byter komdirektör

Båstad avskedar kommundirektören

The North Alliance passerar miljardgränsen

Landsbygdspartiets kandidater – Littorin från Knutby vill in riksdagen

Sveriges Kommunikatörer sågar SVT

Alliansen lovar att skrota Arbetsförmedlingen

Stockholm utvald som OS-kandidat

Seher Yilmaz ska driva byrå åt Reform Society

UR köpte konsulttjänster – bröt mot upphandlingsreglerna

Gröna Städer vill ha hårdare statlig styrning av Agenda 2030-arbetet

Regeringen presenterar polis-politik

Allt fler artiklar om klimatet – här är personerna som syntes mest

”Cashkamp driver lobbysmedjornas klasskamp”

HG Wessberg har avlidit

Nepa över 200 miljoner kronor

Tiden och Timbro samarbetar om att driva vänster-höger-konflikten

Oxenstierna ökar vinsten

Miljöpartiet vill lägga skatt på ”fulkött”

Lagrådet sågar regeringens förslag om ensamkommande

De är Gullers nya partners

Gith Kjellin, VD Hans Gennerud och Anna Saxberg.

Ragn-Sells byter pr-byrå

Hon ersätter Stefan Stern på Investor

De kan bli hållbarhetsvinnare

Medborgerlig samling tar in 10 miljoner – och en TV4-Bard

ANNONS: A NEW GLOBAL MARKETING TEAM TO STS

Alliansen svänger om mediegrundlagsändringen

S i Stockholm anlitar pr-byrå

Ytterligare SD-ledamot till Alternativ för Sverige

Ulf Kristersson (m) slår ett slag för utsatta barn

Svenskt Näringsliv släpper nyhetsapp

Göteborg har flest kommunikatörer – kostar 406000 kronor om dagen

Centerpartiet värvar topptrio som ska vinna digitala valet

Karin Winther, Judith Wolst och Anna Loverus.

Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för Jerry Williams

Svensk äventyrare blir Fords ambassadör i Europa

Scouterna över 70 000 medlemmar

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.