"Välkommen Peter Wolodarski – till Grabbarnas Medieklubb"

Publicerad 2016-08-17, 22:40

BLOGG. Feta DNs chefredaktör jublar över ett mediescoop där 100-tals mediejobb hos konkurrenten hotas. Men egentligen tycks artikeln handla om att putsa upp Bonniers nästa mäktiga mediechef. Det skriver Dagens Opinions Rolf van den Brink och passar på att välkomna Peter Wolodarski till Grabbarnas Medieklubb. 

 

Det är vår. Det är Berns. Inne i den anrika festlokalen som haft karlakarlen August Strindberg som inventarie förbereder sig Dagens Nyheters, Expressens och Dagens Industris chefredaktörer för  de hyllningar de ska framföra till, Gunilla Herlitz, som nu har lämnat jobbet som chef för Bonniers dagstidningar. Peter Wolodarski, Thomas Mattsson och Lotta Edling ska inför 100-tals Bonnier-medarbetare spela upp ett litet spel om vilken av deras tre produkter som egentligen hade Gunilla Herlitz hjärta. Det mynnar ut i en totalhyllning av Gunilla Herlitz. Hon har gjort det hennes manliga företrädare borde ha gjort, men inte gjorde: Anpassat personalstyrkan efter storleken på affärerna. Flyttat porrsurfande dönickar. Köpt in nya talanger. Gunilla Herlitz har rentav levererat vinst för dagstidningsaffären genom att trycka upp prenumerationspriserna. Det går ju så länge det går. Nu tokhyllas hon på Berns. Det pratas till och med om att Expressen har ordnat helikopter med banderoll. Men det pratas ju så mycket.

I dag, ett antal månader senare, lyser euforin i Peter Wolodarskis twitterfeed på onsdag kväll, kanske tajmat till den hederliga tryckpressens deadline: ”Stor medienyhet i kväll på DN.se”, det är vad Dagens Nyheters chefredaktör utlovar. Nyheten visar sig  vara: ”Fram till 2018 kan  Mittmedia säga upp 75 procent av sina journalister enligt styrelsematerial”.
 
Dagens Nyheter drar på ordentligt och kommer att toppa morgondagens DN Kultur med nyheten. Till och med det gamla riksmedieoraklet Martin Jönsson dammas av. Det här är hans paradgren,  det här har han övat på i många år, på tidningen Journalisten, på Svenska Dagbladet, på Sveriges Radio och nu på Dagens Nyheter. Martin Jönsson kan det här med att totalsåga medieägare som vill få ordning på affärerna. Nu köra han storyn som den ska, Martin ställer journalistiken och det fria ordet som garant för demokratin i ena hörnet och de giriga medieägarna i det andra. Och så på med rubriken: Förödande för demokratin och djupt tragiskt för journalistiken.
 
Peter Wolodarski jublar och inte minst twittrar över denna mäktiga rubrik. Att Dagens Nyheter gjorde sig av med 80 journalister år 2013, och att Gunilla Herlitz hyllades för det, tycks inte vara så intressant att ta upp just nu, av Peter Wolodarski och Martin Jönsson.

Kanske tar de i så mycket, Martin Jönsson och Peter Wolodarski, så att ingen ska bry sig om att läsa själva artikeln, som är en sansad story över två förslag till strategier för Mittmedia. Ett förslag, som redan är känt, bygger på att gå lite långsamt fram och försöka tjäna så mycket som möjligt på papperstidningarna innan de digitala kanalerna tar över. Det andra förslaget är mer drastiskt, och det som DN och Peter Wolodarski målar upp till årets scoop-nivå. Det innebär att 75 procent av journalisterna ska bort och att alla Mittmedias tidningar blir gratistidningar.

Jan Friedman
, som var legendarisk i mediebranschen redan när jag började skriva om den 1997, berättar rakt och redigt om de olika varianterna. Den lugna varianten gillade inte styrelsen och skrotades. Den andra varianten var heller inte fulländad och ska diskuteras.
 
Mittmedias nya vd Per Bowallius poppar upp i artikeln. Han brukar dyka upp. Han har jobbat som chef för IDG, Svenska Dagbladet, Talentum, Gisab och Promedia. Han är en av de där mediegrabbarna som snurrar runt på de allt färre mediechefsstolarna. Ungefär som Martin Jönsson. Ungefär som  Thomas Peterssohn, som också dyker upp i artikeln. Han har jobbat på Dagens Industri, E24, Affärsvärlden och senast som vd för Mittmedia. I DN-artikeln ger han ett balanserat och klokt intryck. Står och ler på en bild. Välklädd. Han slutade på Mittmedia för att han förespråkade det ”lugna förslaget”, en fin mediegrabb helt enkelt. Och det är just det han vill framstå som.

För det finns faktiskt en chefsstol ledig.
 
När den tokhyllade Gunilla Herlitz lämnade jobbet, var han en av huvudkandidaterna till att ersätta henne. Rekryteringen sköttes bland annat av Anders Eriksson, som hade visat framfötterna med att driva Bonnier Business Press vid sidan Gunilla Herlitz.  Det slutar med att Anders Eriksson ger sig själv jobbet. Och nu behöver han utse sin egen efterträdare, någon som kan sköta Bonniers affärstidningar, och grabben som är på gång för att få jobbet heter Thomas Peterssohn och då är det ju helt perfekt att vara med i en fet artikel i Dagens Nyheter där alla utom han själv framstår som journalistikens, ja även demokratins banemän. Bra också för Peter Wolodarski och hans framtida relation till denna snart så mäktiga mediegrabb. Då får det se lite smaklöst ut, att man sitter på Sveriges fetaste tidning och gottar sig i journalistkollegornas dystra utsikter på landsbygden. Det är så finurligt spelat att det är dags att välkomna Peter Wolodarski in i Grabbarnas Medieklubb.
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare

Kommentarer

Vi har saknat dig Rolf!
Mycket av det Van Brink skriver är helt korrekt. Det finns en beef mellan Thomas Peterssohn och nye VD:n, som har en helt annan vision. Thomas Peterssohn hade lovat resultat år efter år, men levererade inte. Därför fick han sparken. Det är den enkla sanningen. Inom Mittmedia har det knoppat upp men massa projekt under Peterssohns ledning som ingen har styr på. Det har inte funnits kostnadskontroll. Intäkterna från den digitala sidan har inte bara varit dåliga. De har varit katastrofala. Som tidigare nämnts i andra artiklar så har bara 6 procent av Mittmedias intäkter kommit från den digitala sidan. Ändå så har radarparet Thomas Peterssohn och Anna-Karin Lith tjurnackat hållt fast vid devisen "digitalt först". Något som gått ut över vinster inom det tidigare starka området. Per Bowallius har i flera omgångar, både internt såväl som externt, kommunicerat att han vill ställa om till digitalt. Samtidigt har han uppgett att Mittmedia måste ta hem intäkter även i print. Artikeln i DN bär tydliga tecken av en missnöjd Thomas Peterssohn, alternativt Anna-Karin Lith, som ger sin extremt vinklade version av hur Mittmedias framtid hade sett ut under Peterssohns ledarskap. Det är enligt min bedömning en bedrövligt skriven text. Det kan fortfarande bli så att Mittmedia inte kommer klara sig. Det vet vi inte. Framtiden är osäker. Men med de ekonomiska fullblodsidioterna Peterssohn och Lith så hade det varit ett fullbordat faktum. De två har satt Mittmedia i en extremt volatil situtation. De två har under lång tid låtit de vinstgenererande papperstidningarna finansiera huvudlösa digitala projekt som försenats, ofta flera år. Annonsverktyget Reacher är bara ett sådant. När besparingar har gjorts, då har journalister, inte programmerare eller mellanchefer, fått sparken eller köpts ut. Lokalredaktioner, inte projekt, har lagts ner.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Minskad marginal på Westander

Ardalan Shekarabi (s) OCH Jonas Sjöstedt (v) presenterar lagen mot vinster i välfärden

Hon är Skanskas nya kommunikationsdirektör

Så många sidvisningar gav riksdagens partiledardebatt

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

ANNONS: RÖDA KORSET SÖKER SENIOR OPINIONSSTRATEG

Lagrådsremiss om vinster i välfärden kan komma i dag

Stabilt för Reagera

Preem lyckades lobba kvar tallråvara

Make Equal tar till nätkändisar och bot i en förlåtmig-kampanj

Ehrenberg byter namn

De lanserar Uniqlo i Sverige

SNS konjunkturråd förespråkar fastighetsskatt och ny kapitalskatt

Moderaternas ordförande i Göteborg lämnar alla politiska uppdrag

Regeringen ”utvärderar välfärden” hos svenska minkar

Centerpartiet sätter komstrategi och väljer byrå

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

Gemensam plan ska stoppa splittring inom Fossilfritt Sverige

Novus: Invandring/integration näst viktigaste väljarfrågan igen

Pernilla Stålhammar (mp) i full konflikt med MP

”Tack för ett kaotisk…mångfacetterat år”

Pantamera vill ta en tomteursäktsposition

Här är regeringens nya spellag – påverkar marknadsföringen

”Vi klarar inte klimatmålen utan utbildade värmepumpsmontörer”

Virtanen ökar intäkterna – tar ut vinst

Centerpartister skriver arg födelsedagshälsning till Alice Bah Kuhnke (mp)

De kan bli Årets Byrå 2018 – enligt Regi

Filminstitutet ska sprida jämställdhet i Cannes

Maria Robsahm: Ann Heberlein angrep oss på ett fullständigt bisarrt vis

Länsstyrelserna låtsas vara sexhandel – för att minska sexköpen

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.