Vänsterpartiet blir färggladare

Publicerad 2012-05-02, 11:24

METOD. Vänsterpartiet har fått en ny grafisk profil. I en sträng grafisk manual berättas om hur bilder och färger får användas.

Dela med andra

Loggan har fått ett nytt smalare ”V”, ordet Vänsterpartiet stryks i samband med loggan. Loggan måste alltid vara röd utom i färglösa publikationer. Då får den vara grå. Den röda färgen är prioriterad, framgår av manualen och ”bör alltid vara närvarande i Vänsterpartiets kommunikation” och ”användas konsekvent och  med stolthet.”

Men partiet har också fått fyra komplementfärger att leka med i tonerna grön, gul och beige. Manualen berättar att partiets ”palett består av färger som är djärva och kraftfulla”. Också dessa färger ska användas ”konsekvent. Dock ska den röda färgen ”alltid vara närvarande”.
Vänsterpartiets huvudtypsnitt är Arial med Arial Black som rubriktypsnitt.

Den grafiska manualen innehåller även instruktioner över hur bilder ska användas. Bildspråket ska
”gå hand i hand med partiets värderingar och partiets grafiska profil” inte ”kännas uppställt och tillgjort utan förmedla en verklighet.” Vidare ska bildspråket ”spegla människor” och det ska ”precis som Vänsterpartiet finnas en direkt dialog och närhet till människorna”.

Effekter ska undvikas liksom grod- och fågelperspektiv ”då dessa vinklar bidrar till att skapa en hierarki som läses in i bilden”.

Novus: Alliansen knappar in – SD trea

Bostadsveteran sågar bygglöften

Almega: Avmattning i tjänstesektorn

Annie Lööf (c): Märkligt att Stefan Löfven inte förstår ett nej

Tidigare JK utreder politiska partier i skolan

Kampsportsprofil väljer mellan S och Fi

Magdalena Andersson (s): Fredrik Reinfeldt (m) smider planer med SD

Byter Swedbank mot Mäklarsamfundet

JMW får ytterligare delägare

Hon tar över Stora Ensos globala kommunikation

Tunnelbanan blir gul

Direktdemokraterna får ungdomsförbund

Alliansen lägger 13 miljarder på reformer

Almega: Vänsterpartiets politik om påminner Stalins Sovjet

Reklambyrå hämtar vd från Grayling

Här är alliansens valmanifest

Miljöpartiet gör realitysåpa med språkrören

Talarforum backar 8,3 procent

Socialdemokraterna lovar fritidsmiljard

Alliansens jobbförslag – unga får sänkta arbetsgivaravgifter och starta eget-bidrag

Tuffare för jobbcoacher när S lovar ny Arbetsförmedlingen

Folkpartiet: Socialdemokraternas trainee-jobb halvlagliga

Arbetsförmedlingen får 545 miljoner extra

Jonas Sjöstedt (v) skriver till vårdcheferna: Ombilda era bolag

Fredrik Reinfeldt Twitter-tyngre än Stefan Löfven

Thomas Backteman (s) börjar på pr-byrå

Veterankonsult till Gullers

Pontus Nyström till Prat

Han går till Prat, men driver samtidigt vidare Brand.

VECKANS BRIEF 26: Välfärdsbolagens valkaos – Skanskas lobbytriumf

90-dagarsgaranti blir S viktigaste vallöfte

Lämnar Kommunal – startar egen byrå

Foto: Ellinor Perlefelt

Kommunal ska nå en miljon väljare med valspurtspaket

Moderaterna lyfter fram Fredrik Reinfeldt i utomhuskampanj

Stefan Löfven stjärnan i S nya valfilm

SBAB-chef till SF Bio

KDU vill begränsa asylinvandringen

DN håller ställningen trots annonsras

Alliansen lockar väljare med jaktmyndighet

Regeringen vill effektivisera myndigheterna

V mörkar Jonas Sjöstedts bostad på Östermalm

Film och tidning ska ge Centerpartiet Stockholmsmandat

Klart för S omdiskuterade mejlkampanj i Stockholm

Rikspolitiken ska bevaka riksdagen

Alliansen vill ha hårdare straff för grova brott

Greenpeace i bokprostest mot Vattenfall

S vill försvåra för friskolor att dra ned på personalkostnader

Regeringen styr 540 miljoner till Matlandet

Kommunal värvar kommunikationschef

Volvo och Visit Sweden i gemensam kampanj

Säljrekord för Almedalsbyrån Utsikt

SVT vidhåller Sverigedemokraternas räknemiss

KD om förlossningsbrevet (s): Be om ursäkt

Jimmie Åkesson (sd) i motattack mot SVT: Snudd på skandalöst

Socialdemokraterna bjuder över moderat byggmål

Valgrälet mellan S och M i Region Skåne fortsätter

Jusektidningen får ny chefredaktör

Reformklubben hämtar förstärkning från läkemedelsbolag

S förlossningsbrev förlöste borgerligt motspinn

Moderaterna startar förvalskampanj

Moderaterna motattackerar Miljöpartiets T-kampanj

Nyheter 24 förbättrar miljonförlusterna

Branschföreningar visar rött för Socialdemokraternas slitageskatt

Löfvens flirt med industrin

Mer pengar till flyktinghjälp i SDs valmanifest

Här årets kategorier i Spinn

KI-chefens anklagas för att vara S valarbetare

Språkkonsult: Fredrik Reinfeldt målar upp falska val

Socialdemokraterna lovar miljard till "det gröna guldet"

Hallvarsson döper om sin digitalbyrå

Därför kom inte S på Maud Olofssons (visita) fika

Ohelig allians sågar Alliansens bankskatt

Saco växte med 1,4 procent – ras för reservofficerarna

Citat ökar till 134 miljoner

Centerpartiet tar fram ny livsmedelsstrategi

Visita bjöd in S-politiker till fika – ingen kom

Ninna Engberg lättar från Globen

Pia Kinhult (m) utmanar Henrik Fritzon (s) om Skåne via kampanjsajt

Alliansen vallovar nytt miljöbilssystem och 10 000 laddstolpar

Martin Ådahl (c) rut-rasar mot rutande Åsa Linderborg (aftonbladet)

Martin Ådahl & Åsa Linderborg

Kristdemokraterna livspusslar i valfilm

Åsa Romson väckte ilska i skogen

S och M valvakar i city

Profficechef bemannar Försäkringskassan

Alliansen läcker delar ur valmanifestet på valturné

S vill förstatliga järnvägsunderhållet

Almega: Vinstbegränsning i välfärden minskar mångfalden

Brandjobs backar 15 procent

Han hjälper Netigate ta matchen med Questback

Miljöpartiet lägger om valkampanjen

Så ska regeringen dra in 25 miljarder

De rödgröna håller ställningen – Alliansen knappar in

Vänsterpartiet backar S+MP-budget

VECKANS BRIEF 25: Kreab blir franchisekedja – Reformklubben startar tankesmedja

Här är Spinns nya jury

Gustav Fridolin kan samarbeta med Folkpartiet och Centerpartiet

Gustav Fridolin i Fryshuset. Brrrr.

SD ändrar valkampanjen – kräver besked från motståndarna

Muf i svart kampanj mot oppositionen

Per Albin blir ölmärke

FI kräver att få vara med i partiledardebatterna

Miljöpartiet vill lägga 3,7 miljarder på höjda lärarlöner

inför Almedalen

ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.
Pr-byrån JMWs kampanj för frigivning av den svenska journalisten Dawit Isaak har fått flera politiker att gå med på att sitta i ensamma i en cell i 15 minuter.