"Valrörelsen igång och all time low (svt)"

Publicerad 2018-01-26, 12:27

BLOGG. Fortsätter politikerna, de politiska tjänstemännen och journalisterna att hålla sin låga nivå valrörelsen ut behöver knappast de eventuellt ryska trollfabrikerna rycka in för att vilseleda väljarna, anser Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Dela med andra

I sedvanlig strategisk stil gick Socialdemokraterna till offensiv runt årsskiftet. Tre av partiledare Stefan Löfvens möjliga efterträdare tycks ha fått göra gesällprov. Det gick så där. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson fick bära in i valrörelsen frågan om hur nyanlända ska förses med svenska värderingar. Hon presenterade ett förslag om att ”se över innehållet i samhällsorienteringen för nyanlända för att främja etablering och integration”, marknadsfört på DN Debatt 19 december. Dagens Nyheter ställde även upp när finansminister Magdalena Andersson den 21 december berättade om sin syn på integration 21 december 2017. Civilminister Ardalan Shekarabi berättade i en stort uppslagen och tårdrypande artikel (ja, jag grät, helt ärligt) om familjens tillvaro som dolda flyktingar. Också detta i DN, 2 januari.
 
De tre möjliga partiledarkandidaterna plockade över den tunga, otympliga, och rentav farliga frågan om migration på sina egna axlar. Tanken är att Stefan Löfven mer ostört ska kunna ägna valrörelsen åt att prata om trygghet. Förmodligen ska han målas fram som den enda person som kan leverera trygghet i en stökig tid. Det är som vanligt smart av S-staben. Nu gick det inte helt enligt plan. Finansminister Magdalena Andersson sa något som kunde tolkas som att asylsökande borde välja andra länder än Sverige. Och Stefan Löfven, i sin trygghetsiver, kunde inte utesluta att militären skulle sättas in på något vis för att klara tryggheten.  Medierna tolkar förstås illvilligt Stefan Löfvens och Magdalena Anderssons lösryckta citat och i Agenda i söndags, 21 januari 2018, kom de upp ytterligare en gång.
Reportern Anna Hedenmo pressade verkligen vice statsminister Isabella Lövin (mp) om hur hon relaterade till citaten från regeringskollegorna Magdalena Andersson och Stefan Löfven. Här någonstans ägnar sig Agenda åt något som gränsar till fake news. Både Stefan Löfven och Magdalena Andersson har klargjort vad de egentligen menade med de lösryckta citaten. Stefan Löfven tänkte inte sätta in militär under vapen. Magdalena Andersson ville ha sagt att asylsökande kan få bättre hjälp i andra länder när Sveriges system är överbelastat.
 
Ändå går Anna Hedenmo på som om de har sagt något annat. Det är inte ärligt mot väljarna eller de två S-politikerna.  Agenda ägnar 15 minuter av prime time åt en vinkel som egentligen är död. Agenda ägnar 15 minuter åt att diskutera vad två S-politiker eventuellt har sagt till journalist någon annan stans. Det är lite obegripligt att Isabella Lövin ens finner sig i diskussionen, men hon är antagligen rädd om varje tv-sekund hon kan få med partiets pressade opinionssiffror.  
 
Sedan följer ett block om tryggheten i samhället. Ali Esbati (v) och Tomas Tobé (m) får berätta hur de ser på hur diskussionen förs, åter en metadebatt. Sedan en liten myspys ut till Upplands Väsby där en liberal får berätta att de vill byta en lampa i en gångbro. Trevligt och lättsmält, men SVT Agenda har faktiskt en redaktion på drygt tio medarbetare, exempelvis en heltidsanställd researcher.
 
Tänk om Agendas redaktion i stället hade kunnat gräva fram fakta om hur det står till med tryggheten i stället för att pressa Isabella Lövin på vilken bild Stefan Löfven eventuellt har presenterat över läget?
 
Har gängkriminaliteten ökat? Hur många gäng finns det? Har polisen kontroll på gängen eller inte?

Hårda fakta som hade kunnat ta diskussionen framåt, så att den inte bara snurrar runt och handlar om hur folk uttrycker sig eller ändlösa diskussioner om hur ”bilden” av något ser ut. För Ddet är inte fakta. Och är det inte fakta, vad kan det då vara, jo fake, låt säga välvillig statsfinansierad fake.
Agenda avhandlar även regeringens lagrådsremiss om minskade möjligheter att ta ut vinst för företag inom skolan. Okej, regeringen och vänsterpartiet släpper ett förslag som skapar debatt och ska skapa debatt genom hela valrörelsen. Det är en bra sak att gå till val på tycker uppenbarligen i alla fall V och S, även om det var huvudnumret även i förra valrörelsen. Men Jonas Sjöstedt är för het på att stå som avsändare till förslaget så att

Socialdemokraterna tvingas ut och ta åt sig äran för ett förslag som de kanske inte helt tror på. Så Socialdemokraternas kampanjavdelning tar fram en banner som visar en röd tumme upp med texten Bättre skola och omsorg och en blå tumme ner med texten Vinstjakt i välfärden med rubriken ”Det är rätt enkelt”. Vad säger upplägget om nivån på Socialdemokraternas debatt? En förenkling som inte är trovärdig.

”Rodnar av skam å era vägnar”, skriver Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar.

I studion försvarar gymnasieminister Anna Ekström regeringens lagrådsremiss och Jan Björklund opponerar sig. Här hade han världens chans att presentera Alliansens förslag på att hantera vinstuttag ut skolan, som uppenbarligen väljarna tänker en del på. Nu fick han inte ens frågan. Han synas inte. Agenda väljer åter den givna vinkeln. Nyss var det krig i förorten. Nu är de privata skolorna utrotningshotade. Vinklar som satts i de sociala medierna veckan innan. Det är som om Agenda saknar en egen hjärna.
Moderaternas partiledare Ulf Kristersson, som har tagit på sig att lyfta det politiska samtalet, kan närhelst gå in och agera ”vuxen i rummet”.  Det har inte skett ännu.

Och pinsammare blev det när det visade sig att tjänstemän på Socialdemokraternas kansli hade riggat trollkonton ungefär samtidigt som deras partichef och landets statsminister gick ut och varnade för rysk påverkan på valrörelsen. Fortsätter det så här med lågintensiv fake news från SVT och partiernas egna trollfabriker, behöver inte ryssarna ens engagera sig i att störa den svenska valrörelsen.

Kommentarer

Tycker analysen du gör Rolf adresserar både mediala frågan såväl som nuvarande riksdagspartiers seriositet. Det finns ett faktaunderskott i den allmänna debatten (och som det verkar i underlag för beslut). SVT, exempelvis, försöker ju inte ens att lyfta fram fakta som kan flytta diskussionen till att diskutera lösningar. Gång på gång så handlar diskussionerna om hur man "uppfattar" verkligheten där olika personer kan stå och hitta på lite hur världen ser ut. Parallellt så är fake news, trollfabriker mm på tapeten och det är glädjande att man lyfter fram att för socialdemokraterna helger ändamålen medlen. Det är rätt obehagligt och man hade tyckt att media skulle kunna vara tuffare. Lyckligtvis har Medborgerlig Samling dykt upp som nu faktiskt är kanske det enda parti som bygger politik på långsiktiga ideologiska utgångspunkter istället för att få 10 sek i rampljuset. Den intressanta frågan man bör ställa sig är vad som faktiskt händer när folk upptäcker att det partiet finns och att man inte behöver se politik som ett avsnitt av Baren eller paradise hotel.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Så ska Socialdemokraterna exploatera omröstningen om vinster i välfärden

Ardalan Shekarabi pratar vinststopp i SVT utan fluga.

MP vill stoppa engångsartiklar – och skärpa kraven på marknadsföring

Handelsministerns statssekreterare får jobb i Chile

Acne Studios vann regeringens Exportpris

Ann Linde (s) och vd Mattias Magnusson (acne)

ANNONS: DIGITAL KOMMUNIKATÖR TILL INNOVATIVT FINANSBOLAG

Polisen i Moderaternas reklamfilm får JO-kritik

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

Inga storstäder när partiledarna väljer orterna som format dem

Eon, H&M, Scania och Siemens bildar fossilfri koalition

Stefan Löfven (s) gör snabbvisit i Almedalen

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Civilingenjör blir komchef på Schibsted

SABRE: Narva är årets byrå i Norden

Sven Hagströmer värvar Anna Kinberg Batra

Klart med Bemanningsföretagens nya namn

Byrån som ersätter F&B på IQ

Ägarna lägger ner Finest

Humanisterna ska kampanja bort religiösa friskolor

Ulf Kristersson (m) håller sommartal

Göran Greider: Kanske borde partisekreteraren (s) avgå

IPSOS: SD allt närmare M och S

Hamnarbetarförbundet sågar Svenskt Näringslivs rapport: De vill få igenom lagändringen

Färsk byrå vinner Postnords stora pr-upphandling

(Visst) politiskt jubel över nej till Nobel Center

Svenskt Näringsliv: Hamnkonflikten kostade 4,5 miljarder

Hyresgästföreningen: Södermalm och Majorna har lika låg mångfald som Pajala

Moderaterna vill kriminalisera moralpoliser

LO vill höja det statliga skattetrycket

ABBA-Benny och Malena Ernman sjunger för Fi

Slumnätverk lanseras i Sverige

Aida Hadzialic medlar för lärarna

Paues Åberg upp 25 procent

Tre nya i Svensk Handels styrelse

Tillväxtverket sjösätter Sweden Food Arena

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.