"Vi kraftsamlar för Grönare Städer"

Publicerad 2017-03-13, 10:31

DEBATT. Idag lanserar vi en ny branschorganisation som ska vara en ledande aktör i arbetet med att ställa om Sverige till ett mer hållbart land.
 

Dela med andra

Jordens framtid målas allt oftare i mörka färger. Politiken svarar med ambitiösa miljö- och klimatmål, men står handfallna på egen hand. För om Sverige ska nå målen så behöver näringslivet anpassas. Vi behöver fler entreprenörer inom hållbarhetsområdet och vi behöver fler företag som producerar miljövänligare. Flertalet aktörer finns redan inom gröna näringar, och de gör de facto skillnad. Men det har saknats en branschorganisation för hållbar samhällsutveckling som inte begränsas av produktslag. En sammanhållande länk för synergieffekter emellan branscherna. Tills nu.
 
Med hållbarhet i fokus kommer den nya branschorganisationen Gröna Städer att arbeta för att medlemmarna både ska öka sin egen tillväxt, sprida sina hållbara lösningar till andra företag och skapa nya gröna jobb. Vårt anslag är brett; från planering och produktion till distribution av gröna tjänster och produkter.
 
Utmaningarna för att skapa ett hållbart samhälle är många – men lösningarna finns ofta närmare än vad vi tror. Lösningar som samtidigt gagnar svenska företag och arbetstillfällen. Politiska morötter och piskor behövs, men framför allt så behöver näringslivet inta en mer aktiv och ledande roll i omställningen till en mer hållbar utveckling. Endast så kan vi få långsiktiga lösningar på denna gigantiska utmaning.
 
Det finns redan många innovativa och tekniskt avancerade företag i Sverige som har lösningar vi tidigare bara kunnat drömma om. Den tekniska utvecklingen går fort och Sverige som land hänger med. Det vill vi dra fördel av genom att sprida hållbara lösningar och öka grön tillväxt och export. För vi har sannerligen inte brist på idéer. Men steget från innovativa produkter till slutkonsument har hittills varit alltför långt. Gröna Städer kommer därför att fungera som en viktig brygga i arbetet för att realisera framtidens lösningar. För att ge fler kunskap om och tillgång till produkter som gör att våra urbana miljöer ger mindre avtryck på miljön. Den nya gröna branschorganisationen kommer också att fungera som en samtalspartner till den offentliga sektorn för att utveckla och bidra till realiseringen av krav och ambitioner för en hållbar samhällsutveckling.
 
Sverige är ett litet land i population jämfört med många andra, men är ett stort land av kvinnor och män med idéer om framtiden. Sverige är också ett stort land varje gång vi gör ett positivt avtryck på den internationella scenen.
 
Vi har förutsättningarna och därför kan och bör Sverige bidra i högre utsträckning till en hållbar utveckling globalt. Sverige kan bli det goda exemplet som modelland och skyltfönster för ny teknik. Vi ska vara världsledande när det gäller framtagning av hållbara produkter och systemlösningar. Genom en bättre dialog och kunskapsutbyte mellan politik och näringsliv gynnas inte bara den lokala, utan även den globala ekonomin, ekologin och det sociala samhället.
 
Vi är därför stolta över att idag kunna lansera Gröna Städer som ska driva och utveckla näringslivets hållbarhetsarbete. Vi gör det med stor tillförsikt om framtiden. Den nya branschorganisationen är medlemmarnas länk i kontakten med politiker och beslutsfattare på alla nivåer. Gröna Städer ska skapa möjligheter för nya gröna affärer.
 
Leif Saletti, VD Urban Green, ordförande Gröna Städer
Pernilla Alfredsson, VD Lightab, ledamot Gröna Städer
Per Järnebrink, VD EWF Eco, ledamot Gröna Städer
Mia Nordström, Senior Policy Advisor Vattenfall, ledamot Gröna Städer
Jonas Törnblom, marknadschef Envac Group, ledamot Gröna Städer
Leif Zetterberg, Senior Adviser Övergrans Jordbruk, ledamot Gröna Städer
Sebastian Navab, generalsekreterare Gröna Städer

Liberalerna vill lägga ner Bolagsverket

”EU-toppmötet – avgörande för vår framtid”

Svenskt Näringsliv: Stefan Löfven är aningslös om sociala pelaren

Almega: Kompetensbrist och import bromsar BNP

Hårdaste kraven för Landsbygdspartiets riksdagslista

Saco, LO och TCO ska driva nordiska modellen på stormöte inför EU-toppmötet

BEACONOMIST 35: Affärsmedierna – Adlibris om miljard-handeln

S pressar M för timeout för trakasserianklagad MP-politiker

Unga muslimer får rätt om statsbidrag

Muf: S hycklar om visstidsanställningar

Hon är Socialdemokraternas nya komchef

De kan bli årets finansiella kommunikatörer

Civilekonomerna byter ledning

Billy McCormac lämnar Fastighetsägarna

Abby Priest och Adobe dominerade 100-wattaren

Pr-konsulterna som vill bli S-ledamöter i Stockholm

Kreab stärker finansiella erbjudandet med tungviktare

17 byråer får DIKs kollektivavtals-kudde

6F ger IF Metall svar på tal om lönemodellen

LO, TCO och Saco ordnar fackligt stormöte inför EU-toppmötet

SCB och Linköpings universitet i sekretessbråk

Finansinspektionen skärper amorteringskraven – får mothugg från mäklarna

Moderaterna vill skärpa straff för sexualbrott

IF Metall sågar 6Fs argument

Här är Kristianstads nya kombyråer

6F tar strid med IF Metall om lönebildningen

Skånemoderater vill ha en Öresundsagenda

Enbart män i topp på Skåneliberalernas valsedlar till riksdagen

Veckans Brief 34: Så säljer Ica kundernas data – Tunga opinionsbildare i konkurshärva

Ian Wachtmeister död

BEACONOMIST 34: Användarna utvecklade Omni Ekonomi – ”Alla måste vara mjukvaruföretag”

BEACONOMIST 33: Deloitte om content – TV4 om datadrivna upplevelser

Klart nu: Prime får leverera till Stockholms stad

Klimatminister Isabella Lövin (mp) tar flyget till klimatmötet

Tankesmedjan Tiden letar chef

SD: Pavel Gamov är en vilde

Googles Avesta handlar pr-byrå för 10 miljoner

Tunga industrivärvningar transformerar United Minds

Socialdepartementet gör nyhetsbrev om Metoo

SD pressar bort Pavel Gamov efter Chang Fricks artikel

Topptrio kampanjar för fler medlemmar i Moderaterna

Testkörd hövding ersätter Thomas Bodström i Stockholm

Hon är content-byråernas nya vd

De vinner Stockholms stads byråupphandling

Göteborgsbyråer håller blågula färgerna i Epica

Svenskt Näringsliv om LOs förhandlingsframställan

De kan vinna Samhalls hållbarhetspris

Ambassaderna blir kommersiella – hyr ut kontor

MP-ledamot: Polisen klarar inte jobbet – legalisera cannabis

Alliansen och SD sågar Ardalan Shekarabis 3:12-förändringar

Varumärkesras för TV4 och Aftonbladet efter Metoo

Pr-konsult på väg in för S i riksdagen – Ygeman toppar Ylva

Sveriges bästa journalister – enligt Bonnier

Oslo fäller Swedish Match: ”Vi är förvånade"

Mötet med Norges integrationsminister ställdes in två timmar innan

Centerpartiet föreslår finansiering av snabbare tåg än regeringens

LO vill förhandla ”trygga jobb” med Svenskt Näringsliv

Svensk-byråerna som nominerats i Excellence Awards

SSU kampanjar mot fd SSUaren Leif Östling

Finlandssvensk raptrio med tung komchef rappar igen för samhällsklimatet

Skattebetalarna: Det är Margot Wallström och inte Leif Östling som har problem

OPINIONSBILDNING-UPPDATERAD. Hashtaggen #vadfanfårjag trendar på Twitter och debatten om skattemoral går hög, men Skattebetalarnas förbund sitter still i båten.

Statens Fastighetsverk vill sälja hus värda 820 miljoner

Äkta tv-människor leder annonsörernas gala

LO släpper förslag om lärande och trygga jobb

DAGENS MOTION: ”Gör E20 till en elmotorväg"

Leif Östling: Jag uttryckte mig slarvigt

De kan vinna marknadsförarnas prisutmärkelser

Svenskt Näringslivs ordförande i blåsväder efter skatteplanering i Malta och Luxemburg

Svenskt Näringslivs ordförande Leif Östling till höger och vd Carola Lemne i mitten.

Klart med KDUs förbundsstyrelse

BEACONOMIST 32: Svenska cms tar ny plats – ÅF och Tietos storaffärer

Vitamin Well hittar komchef på Arla

Myndigheter vill stoppa alkoholreklam hos Discovery och MTG

Lagrådet avstyrker förslag som stoppar utvisning av kompetent arbetskraft

DAGENS MOTION: Moderat vill bygga reaktorn ”Electra”

Livsmedelsföretagen: Centerpartiet rycker fram i matfrågan

Alice Bah Kuhnkes inhopp på Kanal 5 väcker känslor

Dagens Samhälles stjärnreporter ska lyfta Fokus politiska bevakning

Tre medieföretag får rikstillstånd för reklamradio

Göran Persson crashade SSU-kalaset – åt tårta

Under Aftonbladets kris – Sofia Olsson Olsén åker till stugan

Man hemsökte Rebecca Weidmo Uvell

Kockkampen slog Partiledarduellen på TV4

Så här ska Gota Media och Sveriges Radio kredda varandra

Megatrenderna som avgör Göteborgs framtid

”Karin Pettersson och Åsa Linderborg, ta ert ansvar för hur kvinnor behandlas på Aftonbladet”

Fredrik Reinfeldt (svt) frias

Riksrevisionen: Allvarliga brister i Skatteverkets folkbokföring

Revisorn tar FLB Europa i örat

Björn ersätter Marie Söderqvist på Livsmedelsföretagen

LO i möte med Aftonbladet om tidningens ”sexistiska kultur”

SAS: Stoppa flygskatten eller preclearance

Narva-konsult utvecklar näringspolitik för S

Nordeas presschef blir pr-konsult

Mindmakers delar ut 1,5 miljoner kronor

Tv-sympatiundersökningen: House of Cards för M – Lyxfällan för SD

Veckans Brief 33: Undersökningsföretag blåser SKL – RKs kommunikatörer kostar 100 miljoner

Veckans Brief 32: Så mycket tjänar Rosenbads pressisar – De största leverantörerna av undersökningar och verktyg

Karin Pettersson petar Fredrik Virtanen från Aftonbladets ledarsida

Konsumentverket stoppar The Maulers kampanj för Swedish Match

Swedish Match och The Mauler gör pr för snus.

Johannes Åman om jobbytet (dn)

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.