Det nya bolaget ska heta Whispr Group och får kontor i New York, Stockholm och Oslo. Bolaget ska renodlas som digitalt strategi- och analysföretag, eftersom de ser en efterfrågan på analys och datadriven marknadsföring i digitala kanaler.
Det nya företaget får runt 50 anställda och en sammanlagd omsättning på 42-45 miljoner kronor och har kunder som Coca-Cola, McDonalds, Disney och Mercedez-Benz.  Tankarna uppstod då Richard Båge, grundare av Mediaplanet, introducerade Whisprs vd Joakim Leijon för brodern Fredrik Båge som är en av huvudägarna i Mediapilot.

– Det var för ett år sedan. Vi tog en fika på Nybrogatan 38 och förstod direkt att våra bolag tillsammans skulle bli så jäkla bra. Då hade vi haft ögonen på Mediapilot en längre tid utifrån ett konkurrensperspektiv eftersom vår analysverksamhet växte ganska snabbt och vi hade tagit några kunder från dem, säger Joakim Leijon.

Whispr, som har gjort sig känd som en digital-byrå med big data som instrument, har under de senaste åren glidit över allt mer på analys.

– Vi gör egentligen ingen pr alls i dag och har varit lite felpositionerade. Vi är delvis kända för något vi inte gör. 60 procent av Whisprs intäkter, innan vi gick ihop, kom från analys, så vi har nästan varit mer av ett analysbolag, men det är strategi och aktivering som blir ett bra komplement till Mediapilots existerande verksamhet.

Det fusionerade bolaget ägs till nästan lika stora delar av Fredrik Båge, som blir chef för existerande kunder, Martin Wettergren, som blir ansvarig för nya kunder och Joakim Leijon som bli vd för bolaget.

I samband med fusionen ersattes Joakim med en köpeskilling, för att reglera ägandet mellan parterna, men beloppet vill han inte kommentera. 

– Det är dock ingen som köpt någon annan. Det är en rak fusion.  

Varför valde ni namnet Whispr Group och inte Mediapilot?

– Whispr var ett bättre namn eftersom det inte direkt definierar det vi gör. Vi bygger en bransch och då är det bättre att släppa ordet media som säger att vi bara gör medieanalys, vilket inte stämmer.  

Konkurrenter? United Minds?
– Det är smickrande att jämföras med United Minds. Vi tittar mycket på dem. Annars är det mest L2 i London och ett antal byråer i New York vi konkurrerar med. Utifrån det bygger vi den här marknaden i Sverige. Både traditionella researchföretag och mediebyråer gör lite av det vi gör, men ingen gör det vi gör exakt.  

Vilken marknad är det ni ska bygga upp?
– Marknaden vi försöker bygga är analys av digitala och sociala medier för att kunna arbeta med just data-driven marknadsföring och pr. Vi vill eliminera gissningsleken vid beslutsfattande.